@ Martijn0172, Ik ben erg benieuwd naar de commerciële uitdagingen. Wat zie je als voor- en nadelen voor commercieel gebruik?
Met een Braumeister 200 liter is het lastig om voldoende bier er uit te krijgen met een SG1.055 of hoger, betekent dat je al snel aan een dubbelmaisch zit. Wanneer je met een meerstapmaischema bezig bent dan ben je al snel 10 u aan het brouwen. De capaciteit van de koelmantel is ook belabberd, koelen duurt lang. Met name in de zomer en met niet voldoende koel kraanwater. Je zal al snel aan de gang moeten gaan met een koelwater/glycol systeem en met spiraal koelers, of een professionele platenkoeler aan moeten schaffen. Daarbij zijn er ook problemen met het kiepsysteem en pomp. Volgens mij is dit laatste wel opgelost in de nieuwe versies. Voordelen zijn dan wel dat het relatief weinig ruimte in neemt en de automatische besturing erg prettig werkt. Je zou eens contact op kunnen nemen met Vincent Verhaar, de brouwer van Jovius. Ik brouw op zijn Braumeiser en Vincent wil altijd wel vragen beantwoorden
Ik zit zelf wel eens te fantaseren over een klein professioneel brouwhuis, maar zal dan waarschijnlijk eerder kijken naar de systemen van Polsini of zelf iets bouwen van grote pannen.