Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ideeen m.b.t. brouwinstallatie met elektrische weckketels?  (gelezen 403 keer)

Offline Chris Driessen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoi allen,

Na bijna 50 brouwsels is het tijd om de installatie iets uit te breiden, o.a. om gemakkelijker 2 bieren op een dag te kunnen brouwen. Maar ook om resultaten iets meer constant te krijgen. Met het vergisten in de kast moet het dan lukken om de omstandigheden meer constant te laten zijn. Tevens krijg ik een lamme arm van sommige dikke bieren door blijven roeren ;) 
Na flink wat rond spoken op het forum en een aantal weken nagedacht te hebben heb ik besloten om een extra Weck 24A aan te schaffen en te gaan te gebruiken als kookketel en om de filterkuip niet meer te gaan gebruiken. Het proces m.b.t. maischen en filteren wil ik dus gaan veranderen.

De maischketel (Weck 24A) wil ik gaan voorzien van een roerwerk, op het forum lees ik wisselende verhalen m.b.t. nut, noodzaak en resultaat; maar ik heb er wel vertrouwen in. Zelfbouw zie ik voor dit geld niet zitten, via Brauhardware is er een degelijke te koop, voor niet veel geld... Kan je het haast zelf niet voor doen denk ik dan!

Roerwerk voor Weck 24A: https://www.brauhardware.de/de/ruehrwerk-einkocher.html

De pan wil ik voorzien van een filterheks (https://www.brauhardware.de/de/LF1040.html) en een bolkraan. In de toekomst zou ik er dan nog een pomp achter kunnen zetten om het wort continu te circuleren, maar dat stapje wou ik nu nog even laten zitten. Na het maischen simpelweg afvoeren met een slang naar de kookketel en spoelen vanuit een warme bak in de maischpan. easy peasy dacht ik.

Beide pannen wil ik toch eens gaan isoleren. Dit om temperatuurdaling tijdens het filteren te voorkomen, maar ook om steviger en sneller te kunnen koken, bij volumes tot 28 liter duurt het vrij lang voordat het wort aan de kook is (en gaat koken moeizaam)

Hebben jullie nog opmerkingen of ideeŽn?

Chris

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
Re: Ideeen m.b.t. brouwinstallatie met elektrische weckketels?
« Reactie #1 Gepost op: 02-07-2020 11:51 u »
Opgelet: De motor en de voeding zitten niet in de prijs van brauhardware, die moet je nog apart bestellen.

Offline Goei Spul

• Boven 10 berichten
  • *
  • Gewoon.. Goei Spul

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Selissen Bier
« Reactie #4 Gepost op: 02-07-2020 14:38 u »
Dat roerwerk van brauhardware heb ik ook (nog liggen), maar gebruik ik op dit moment niet meer omdat ik een Easybrew heb.
Destijd brouwde ik met 2 weckketels (1 voor maischen en 1 voor het spoelwater) en 1 rvs ketel.

Het roerwerk werkte op zich prima, alleen met een hele dike maisch had die het moeilijk.
Je moet er wel een ruitenwissermotor bij kopen en een voeding

Offline Chris Driessen

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 02-07-2020 20:41 u »
Klopt dat er nog een motor en voeding bij moet. Voor die twee tientjes meer stimuleer ik liever bedrijfje voor brouwhardware i.p.v. een Chinese groothandel ;)

Voor dikke bieren kan ik me voorstellen dat het wat moeizaam gaat inderdaad. Ik heb wel eens een stout gebrouwen wat echt als een blok beton was. Maar goed; gaan het zien, wellicht anders dubbel maischen als het echt niet gaat.

Tags: