2 keer maischen

Gestart door Nerevalk, 28-06-2020 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nerevalk

Goedemiddag,

Ik heb een vraag.
Ik wil een super zware stout brouwen.
ik brouw met een 20 liter Braumeister 8 kilo mout is de max. Wat ik kwijt kan in de binnenpan van mijn Braumeister.

Voor het recept moet je 35 liter water verwarmen tot 72,5 graden C. en de 16 kilo mout 1 uur maischen op 65 graden C. En dan spoelen met 12 liter water nu mijn vraag:
Kan ik nu 2 keer maischen: de eerste keer maischen met18,5 liter water op 8 kilo mout dan spoelen met 6 liter water vervolgens het wort opvangen, dan nog een keer maischen met 18,5 liter water op 8 kilo mout dan weer spoelen met 6 liter water.
Het wort van de eerste maisch beurt samenvoegen met de twee maisch tot je 24 liter wort over heb die je aan de kook brengt.
Wat kunnen de nadelen hiervan zijn.
Wie heeft hier ervaring mee?

HansSchwirtz

Hi Nerevalk,

Om alle suikers uit de 16 kg mout te halen binnen de beperkingen van je Braumeister (hoeveelheid mout in de moutkorf en maischwater) moet je inderdaad 2x maischen. Dit doe je gewoon door het wort van de 1e maisch te gebruiken als "maischwater" voor de de 2e maisch. Dus niet apart houden en later bij elkaar doen, maar door het wort van de 1e maisch gewoon in de Braumeister te laten, de moutpijp te legen na de eerste spoeling en deze weer te vullen met de 2e hoeveelheid mout. Het 1e keer spoelen vult hierbij de water-absorbtie van het mout aan voor de 2e maisch. Dus de stappen zijn:

1e maisch:
23 l begin 1e maisch (uit Braumeister handleiding)
Toevoegen 1e 8 kg mouten
 8l absorbtie in mout
 15 l na 1e maisch
8 l spoelen
Verwijder de mout uit de moutpijp
2 maisch met het wort van de 1e maisch:
Toevoegen 2e 8 kg mouten
 23 l eind 1e spoeling en begin 2e maisch
 8 l absorbtie in mout
 15 l na 2e maisch
9 l spoelen
 24 l voor koken

Houd er wel rekening mee dat een dubbelmaisch niet zo efficiënt is en je extractie-rendement waarschijnlijk lager is dan alles in een grote ketel in een keer te maischen. In de 2e maisch heb je al veel suiker en met name in deze stap is de efficiëntie minder. Mijn ervaring is om dan ook je beslagdikte zo groot mogelijk te maken binnen de beperkingen van de Braumeister; dus met 23 l te beginnen, en te spoelen zodat je ook bij de 2e maisch weer met de maximale 23l begint.

Het helpt ook om je maischwater en spoelwater de juiste pH te geven voor maximale omzetting.

Succes!

Nerevalk

Hi Hans,

Bedankt voor je antwoord.
Ik ga het een keer proberen hoe jij de stappen beschrijft.
Dat de extractie-rendement waarschijnlijk lager is nemen ik maar voor lief het zal best een lekkere stout worden.

goom

Dubbelmaisschen is zeker geen probleem.
Ik pas dat toe bij het maken van een bier met een hoge begin dichtheid zoals een quadrupel.

Ik bereken eerst hoeveel mout ik in totaal nodig heb.
Deze hoeveelheid deel ik door 2 zodat beiden sessies met dezelfde hoeveelheden plaatsvindt.
Maar... je moet wel rekening houden met de hoeveelheid in je korf om de omzetting tijdens het maischen zo optimaal te doen laten plaatsvinden.
Anders gezegd.
Als jij je moutkorf helemaal tot de nok toe vult dan zal je omzettingsrendement afnemen.

hansHalberstadt

Citaat van: HansSchwirtz op 28-06-2020  21:39 uDus niet apart houden en later bij elkaar doen
Wat is volgens jou het nadeel van wel apart houden?

HansSchwirtz

Citaat van: hansHalberstadt op 29-06-2020  08:57 uWat is volgens jou het nadeel van wel apart houden?
Als je splitst en later de twee batches samenvoegt wordt je beslag dikker en kan je niet meer spoelen, waarmee je rendement zeker omlaag gaat. Een "quick-and-dirty" voorbeeld:

Als je uitgaat van 24 liter voor koken en deze splitst in 2 gelijken delen van 12 liter dan is maximale hoeveelheid maischwater 12l+mout-absorbtie van 8 kg (= 8 l) = 20 l. En dit is zonder spoelen; elke hoeveelheid spoelwater gaat van het maischwater af. Je maischdikte wordt dan maximaal 20 l / 8 kg = 2.5l /kg en je kan niet spoelen, tegen een beslagdikte van 23 l / 8 kg = 2.9 l/kg en spoelen met 8 l spoelwater.

Ik ben benieuwd of er brouwers zijn die dubbel-maischen met de "splits-methode" en wat hun ervaring is; zelf gebruik ik de bovenstaande methode om mijn rendement min of meer vergelijkbaar te houden met standaard maischen.

Johan_vL

Als je je maischwater opnieuw gebruikt, is het toch al verzadigd met maltose? Als je dat opnieuw als spoelwater gebruikt, zal dat maischwater toch maar heel weinig maltose meer opnemen? Het rendement van je maisch wordt dan toch niet wat in het recept gevraagd wordt?

Ik zou, zoals Hans al een suggereert, gewoon 2x maischen en dat bij elkaar doen in een vergistingsvat.
2x 12 L wort produceren = 24 L wort :-) niks mis mee.

Groet, Johan.

hansHalberstadt

Zoals ik het begrijp ga je de 2e keer wel spoelen met water en niet met wort. Spoelen met wort zou wel een zeer dramatisch rendement opleveren denk ik. Met 2x maichen krijg je wel de kans om de rol van alfa en beta amylase om te keren, immers waar je met 72 graden geëindigd bent ga je nu met 63 weer verder dus zou je dan een droger bier kunnen brouwen misschien.

HansSchwirtz

Citaat van: hansHalberstadt op 29-06-2020  17:44 uZoals ik het begrijp ga je de 2e keer wel spoelen met water en niet met wort. Spoelen met wort zou wel een zeer dramatisch rendement opleveren denk ik. Met 2x maichen krijg je wel de kans om de rol van alfa en beta amylase om te keren, immers waar je met 72 graden geëindigd bent ga je nu met 63 weer verder dus zou je dan een droger bier kunnen brouwen misschien.
De methode die ik voorstel - en zelf gebruik - is om in de eerste maisch zowel een beta- als een alfa-amylase stap te hebben en de 78 graden uitmaischen over te slaan, daarna te spoelen met net zoveel (heet) water als je verliest door de graan-absorptie, dit in de ketel/pan te laten, de mout van de 1e maisch-stort uit de maisch-koker (of pan) te halen, en dan de 2e moutstort te doen. Je hoeft je maischkoker niet helemaal schoon te maken, wel zoveel mogelijk leeg, want er komt toch weer een moutstort bij.
Door de nieuwe moutstort heb je weer voldoende enzymen toegevoegd om met de beta-stap te beginnen en daarna weer een alfa-amylase te doen, volgens het zelfde maischschema als stap 1. Aan het einde van de 2e maisch doe ik wel een 78 graden uitmaisch stap, alvorens ik (met heet) water spoel tot het gewenste kook-volume.

Deze methode voorkomt dat je tijdelijk (warm) wort moet overhevelen en opslaan en biedt het meeste flexibiliteit m.b.t. beslagdiktes, maischschema's en spoel-hoeveelheden. Tijdens dit legen en vullen is het wort voldoende afgekoeld om met het wort van de 1e maischstap en de 2e maischstort weer met de beta-amylase stap te beginnen. Maar mocht het afkoelen tussen de 1e en 2e maisch niet snel genoeg gaan, hang ik even mijn spiraalkoeler in het wort na de 1e spoeling om de temperatuur snel naar net boven die van mijn beta-amylase te brengen (vaak gebruik ik 62-64 graden hiervoor, plus 1-2 graden voor compensatie van de 2e moutstort). Met deze methode heb ik bieren gebrouwen met een eindvolume van 20l (in vergistingsvat) met een SG van 1.120 in een EasyBrew30.

Hans (Halberstadt) heeft gelijk met dat spoelen met het wort van de 1e batch niet zoveel zin heeft, want het suikergehalte is al veel hoger dan de restsuikers in de mout.

HansSchwirtz

Citaat van: Johan_vL op 29-06-2020  17:06 uIk zou, zoals Hans al een suggereert, gewoon 2x maischen en dat bij elkaar doen in een vergistingsvat.
2x 12 L wort produceren = 24 L wort :-) niks mis mee.
Hi Johan,
Sorry als ik niet duidelijk was in mijn verwijzing naar "de bovenstaande methode": ik bedoelde hiermee mijn eerdere post, waarin ik het wort gewoon in de ketel laat en de 2e moutstort in het wort van de 1e maisch doe. Door het al aanwezige suikergehalte is inderdaad het rendement van de 2e stap wat minder, en het is dan ook zaak om de beslagdikte zo dun mogelijk te houden en rekening te houden met het iets mindere rendement. Vandaar beter 2x na elkaar te maischen en te spoelen met een beslagdikte van 2.9 l/kg dan 2x apart maischen zonder te spoelen met een beslagdikte van 2.5 l/kg (zie mijn voorbeeld in mijn eerdere post)

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 29-06-2020  17:06 uAls je je maischwater opnieuw gebruikt, is het toch al verzadigd met maltose? Als je dat opnieuw als spoelwater gebruikt, zal dat maischwater toch maar heel weinig maltose meer opnemen? Het rendement van je maisch wordt dan toch niet wat in het recept gevraagd wordt?

Ik zou, zoals Hans al een suggereert, gewoon 2x maischen en dat bij elkaar doen in een vergistingsvat.
2x 12 L wort produceren = 24 L wort :-) niks mis mee.

Groet, Johan.

Als je dat doet krijg je geen hele zware wort en daar is het hem om te doen.

Jacques

Citaat van: Nerevalk op 28-06-2020  21:07 uGoedemiddag,

Ik heb een vraag.
Ik wil een super zware stout brouwen.
ik brouw met een 20 liter Braumeister 8 kilo mout is de max. Wat ik kwijt kan in de binnenpan van mijn Braumeister.

Voor het recept moet je 35 liter water verwarmen tot 72,5 graden C. en de 16 kilo mout 1 uur maischen op 65 graden C. En dan spoelen met 12 liter water nu mijn vraag:
Kan ik nu 2 keer maischen: de eerste keer maischen met18,5 liter water op 8 kilo mout dan spoelen met 6 liter water vervolgens het wort opvangen, dan nog een keer maischen met 18,5 liter water op 8 kilo mout dan weer spoelen met 6 liter water.
Het wort van de eerste maisch beurt samenvoegen met de twee maisch tot je 24 liter wort over heb die je aan de kook brengt.
Wat kunnen de nadelen hiervan zijn.
Wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb een Braumeister en heb hier ervaring mee.

Maisch de eerste batch met zo veel mogelijk water. Spoel deze batch niet.
Haal de moutkorf uit de Braumeister en laat deze goed uitlekken (het is handig als je twee moutkorven hebt).
Gebruik het wort van de eerste batch als maischwater van de tweede batch. Vul dit aan met koud water. Plaats de opnieuw gevulde moutkorf in de Braumeister. De tweede batch spoel je wel.

Het rendement is beroerd maar je hebt wel een hele zware wort en dat wil je...  :proost:

D.R.K.

Citaat van: Jacques op 29-06-2020  22:25 uHet rendement is beroerd maar je hebt wel een hele zware wort en dat wil je...  :proost:

Want voor SG heb je hier in jouw recept mee gehaald? En zou je het nog een 3de en 4de keer kunnen doen, uiteindelijk rendement zal dan wel heel slecht zijn maar zou je hiermee een heel zwaar bier brouwen zonder losse suiker toevoeging.

Rob.Erto

Citaat van: D.R.K. op 29-06-2020  23:16 uWant voor SG heb je hier in jouw recept mee gehaald? En zou je het nog een 3de en 4de keer kunnen doen, uiteindelijk rendement zal dan wel heel slecht zijn maar zou je hiermee een heel zwaar bier brouwen zonder losse suiker toevoeging.

Alles kan. Ik zou het gewoon eens een keer proberen. Als je je ervaring deelt dan kunnen wij er ook nog wat van leren.  :)

Nerevalk

Bedankt allemaal voor jullie info.
Ik ga het proberen hoe Jacques het beschrijft ik zal het laten weten wat mijn bevindingen zijn.
Het zal best goed komen.

Hai

Citaat van: Jacques op 29-06-2020  22:18 uAls je dat doet krijg je geen hele zware wort en daar is het hem om te doen.
Waarom niet spoelen? Maar wel koud water toevoegen.

Spoelen geeft meer rendement dan koud water toevoegen toch!
Na het spoelen is de temp van het wort al redelijk op de juiste temperatuur dan kun je gelijk door.

Ik spoel altijd, zowel bij ronde 1 als ronde 2.
Ik gebruik inderdaad wat meer mout om op de juiste efficiëntie uit te komen.

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 29-06-2020  23:16 uWant voor SG heb je hier in jouw recept mee gehaald? En zou je het nog een 3de en 4de keer kunnen doen, uiteindelijk rendement zal dan wel heel slecht zijn maar zou je hiermee een heel zwaar bier brouwen zonder losse suiker toevoeging.

SG 1150.

Je kunt trouwens moutextract toevoegen als je een hoger SG wilt zonder suiker...

Jacques

Citaat van: Hai op 30-06-2020  11:53 uWaarom niet spoelen? Maar wel koud water toevoegen.

Spoelen geeft meer rendement dan koud water toevoegen toch!
Na het spoelen is de temp van het wort al redelijk op de juiste temperatuur dan kun je gelijk door.

Ik spoel altijd, zowel bij ronde 1 als ronde 2.
Ik gebruik inderdaad wat meer mout om op de juiste efficiëntie uit te komen.

De koud water toevoeging is voor het dalen van de temperatuur. Ik maisch meestal bij twee temperaturen.
Spoelen bij de eerste batch doe ik ook niet om tijd te winnen.
Spoelen kan als je 1-stapsmaischschema gebruikt. Er zijn altijd meerdere wegen...

D.R.K.

Citaat van: Jacques op 30-06-2020  22:00 uSG 1150.

Je kunt trouwens moutextract toevoegen als je een hoger SG wilt zonder suiker...

Thanks en als je het nog hoger laat worden, zeg een SG over de 1200 als begin SG maar wel een eind SG te willen halen van een 1010, kom je dan uit met 1 gist of ga je naar een combinatie of evt een latere toevoeging van "vers" wort en gist om zodoende de vergisting in stand te houden.
Want door het hoge alcohol percentage zal het gist zeker op het einde er wel wat moeite mee hebben denk ik.

Jacques

Citaat van: D.R.K. op 30-06-2020  22:14 uThanks en als je het nog hoger laat worden, zeg een SG over de 1200 als begin SG maar wel een eind SG te willen halen van een 1010, kom je dan uit met 1 gist of ga je naar een combinatie of evt een latere toevoeging van "vers" wort en gist om zodoende de vergisting in stand te houden.
Want door het hoge alcohol percentage zal het gist zeker op het einde er wel wat moeite mee hebben denk ik.

Inderdaad, niet iedere gist kan dit aan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.