Even voorstellen: Gerard

Gestart door Gerard van De Tulp, 28-06-2020 11:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerard van De Tulp

Hallo allemaal,

Mijn Naam is Gerard, ik ben 50 lentes jong en heb eindelijk een account aangemaakt.  Ik kijk al een aantal jaren als een voyeur rond op dit forum en leer steeds een hoop dingen van wat ik hier lees.  Wat een fijn medium om informatie met elkaar te delen. Ik brouw thuis in 20 liter batches en heb mijn thuisbrouwerijtje "de Tulp" genoemd.

Als bierliefhebber kwam ik hier en daar wel eens op een bierfestival en groeide het verlangen om zelf te kunnen brouwen. In 2015 bleek er bij mij in de buurt een cursus te bestaan.  Ik heb me ingeschreven, een pannetje gekocht en van start gegaan. Het bleek een succesnummer.  Niet alleen vind ik erg veel voldoening in het brouwen, maar het Bergsche bierbrouwersgilde waar ik de cursus volgde blijkt ook een geweldig leuke groep mensen.  Het is er altijd erg gezellig en leerzaam.

Het brouwen in een pannetje en alles handmatig doen is voor mij the-way-to-go.  Ik begon met brouwen tijdens een burn-out en merkte dat het me de rust gaf die ik nodig had.  Het proces bepaalt het tempo, er kan niet gehaast worden. Brouwen is voor mij pure therapie.  Ik heb regelmatig behoefte aan een brouwdag om mijn hoofd te resetten.

Op deze manier heb ik inmiddels 75+ brouwen gedaan.  Ik brouw meestal 20 liter, af en toe een kleinere batch.

Ik maak geen gebruik van brouwsoftware tot nu toe. Het idee is dat ik door bewust met mijn ingrediĆ«nten bezig te zijn een goed begrip en gevoel krijg van mijn recept. Ik reken individuele eigenschappen als bitterhed wel uit met apparte tools. Misschien binnenkort toch ook maar eens aan software beginnen om mezelf te checken.  Ik maak mijn meeste recepten zelf de laatste tijd, al haal ik vaak erg bruikbare elementen uit de Nederlandse en amerikaanse fora. Ik vind het fijn om buitengewone bieren te maken die soms als extreem worden gezien.  Zo heb ik ervaring met n 15.8% RIS, brut IPA, kveik, KUIT, kruiden en fruit. Om mezelf af en toe te overtuigen brouw ik tussendoor bier dat in een gedefinieerde stijl past (dry stout, pilsner, weizen).

Al vanaf het begin vind ik het leuk om aan brouwwedstrijden mee te doen. Bij de eerste gildekampioenschappen won ik klasse A en sindsdien doe ik steeds mee (gildekampioenschappen, ONK, OBBK). Mijn beste resultaat tot nu toe is de 1e plaats voor de vrije klasse OBBK 2019. Het is erg fijn om te zien dat anderen je inzet en resultaat waarderen.

Ik hoop dat ik vanaf nu wat kan bijdragen aan het forum waar anderen iets mee kunnen.

Leuk om bij deze club te horen.

Groets,
Gerard

Jeroen76

Zo een nieuwe ouwe rot in het vak dus... ;)

Fijn dat je er bent Gerard! Geloof dat we veel aan je ervaringen kunnen hebben.

Heel veel brouwplezier op en met het forum in ieder geval.



Gr. Jeroen


Fractus

Welkom op het forum Gerard!

Mooi verhaal en goed om te horen dat je zo tot rust kan komen tijdens het brouwen. Het is heerlijk om een dag vrij te hebben waarop je enige doel is een biertje te brouwen.

Zo te horen heb je veel kennis en ervaring waar menig forumlid (mijzelf inclusief) nog veel van kan leren. Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar je recept voor de 15.8% RIS, misschien kun je hem een keertje delen op het forum :) Meer recepten zijn altijd welkom!

D.R.K.

Welkom op dit forum.

Leuk om te lezen dat je in bierbrouwen rust hebt kunnen vinden, het is zeker een mooi proces met veel geduld maar uiteindelijk ook met een hele lekkere belonging :)

Veel brouwplezier en ben benieuwd of de software je nog wat kan leren :brouwen:

trebvuister

Welkom Gerard

Ik hoop dat je ervaring en kennis deelt op het forum

Gerard van De Tulp

Citaat van: Fractus op 28-06-2020  16:01 uIk ben persoonlijk erg benieuwd naar je recept voor de 15.8% RIS, misschien kun je hem een keertje delen op het forum :) Meer recepten zijn altijd welkom!

Dankjewel voor het hartelijk welkom.  Ik heb het recept voor je als bijlage toegevoegd.
Het is vooral van dik hout zaagt men planken. 20 kg mout voor 20 liter bier (uiteindelijk maar 14 liter gebotteld zie ik in mijn notities)

tdp

Prima binnenkomen zo op het forum, met 3 prijswinnende bieren!  :groots:

Gaaf dat je gewoon 'old-school' brouwt, in meer of mindere mate ben ik ook van die categorie. Al moet ik bekennen dat ik ondertussen wel een paar updates gedaan heb, maar gewoon met een houten lepel in de pan staan roeren werkt inderdaad erg therapeutisch!

Welkom in ieder geval,

Teun

Laikea

Welkom Gerard! Wat goed dat je een account aan hebt gemaakt. Gezien je vele brouwervaring kun je vast goede tips geven aan iedereen!

Wolter

Welkom. Leuk dat je ook gelijk jouw recepten wil delen. Is een mooie binnenkomer zo met drie recepten bij de bewezen recepten. Ik zal er voor zorgen dat ze in de index worden opgenomen.

Heyudude

Welkom Gerard

Een pro! Bedankt dat je hier mee wilt discussiƫren en bijdragen [emoji106]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.