Wyeast 3787, probleem hergisting op fles

Gestart door Nomar, 26-06-2020 22:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nomar

Ik heb een Quadrupel en een tripel gebrouwen met Wyeast 3787. De vergisting verliep goed. De primaire vergisting verliep heftig en na 5 dagen ging de navergisting  gestaag.
Begin SG van Tripel was 1071 en eind SG 1005, na iets minder dan 4 weken heb ik gebotteld, met 8 gram opgeloste suiker per liter. Flessen zijn weggezet op 23 graden. Ik meet de voortgang altijd met een drukmeter op een flesje; Na 1 week is er bijna nog geen druk opgebouwd, waardoor ik vermoed dat nagisting niet goed op gang komt. Dit heb ik ook eerder met de quadrupel gehad, die met dezelfde gist vergist was. Na 3 weken ook daar bijna geen druk, Ik heb toen alsnog bottelgist toegevoegd en een risico genomen door de flesjes te openenen. Hierna kwam de nagisting meteen op gang en het resultaat is heerlijk geworden.
Nu heb ik bij de Tripel hetzelfde probleem met dezelfde gist. Deze tripel heb ik eerder ook gebrouwen met een andere gist, fermentis T58. Toen heb ik geen enkel probleem ervaren.

Zijn er meer brouwers die dit probleem herkennen met de Wyeast 3787?

Alvast bedankt voor de reacties en groeten van:

Ramon


beun

Ja, ik heb zelf ooit smackpack's direct toegevoegd aan mijn wort maar ook giststarters hiermee gemaakt, waarschijnlijk daardoor  tekort vitale gist geënt . Resultaat was een redelijke vergisting maar na het bottelen kwam de hergisting nauwelijks meer op gang. Het resultaat was erg zoet bier met tekort koolzuur of bieren met smaakafwijkingen door  tekort aan vitale gist.
Bij korrelgist weet je zeker hoeveel vitale gist je toevoegt, bij vloeibaar of opkweek blijft het onzeker.

Je ziet hier precies hetzelfde, een korrelgist die zijn werk voltooit tegenover een vloeibare gist die er wel klaar mee is.

Nomar

Citaat van: beun op 26-06-2020  23:24 uJa, ik heb zelf ooit smackpack's direct toegevoegd aan mijn wort maar ook giststarters hiermee gemaakt, waarschijnlijk daardoor  tekort vitale gist geënt . Resultaat was een redelijke vergisting maar na het bottelen kwam de hergisting nauwelijks meer op gang. Het resultaat was erg zoet bier met tekort koolzuur of bieren met smaakafwijkingen door  tekort aan vitale gist.
Bij korrelgist weet je zeker hoeveel vitale gist je toevoegt, bij vloeibaar of opkweek blijft het onzeker.

Je ziet hier precies hetzelfde, een korrelgist die zijn werk voltooit tegenover een vloeibare gist die er wel klaar mee is.
Dus dan lijkt het beter om bij smackpacks een bottelgist te gebruiken.

groet Ramon


hansHalberstadt

Ik heb dit ook gehad met een 
zwaar bier.
van ca 10-11 vol% alcohol. met vers startartje WY3787 bij bottelen toegevoegd en toen duurde het nog 2 maanden voordat het bier op 2BAR zat en dat is nog niet de beoogde eindwaarde. Ik dacht dat het kwam door het hoge alcoholgehalte (alcoholtolerantie) maar anderen hebben het dus blijkbaar ook bij lagere alcohol 

Jacques

Citaat van: Nomar op 26-06-2020  23:30 uDus dan lijkt het beter om bij smackpacks een bottelgist te gebruiken.

Ik heb heel wat keren gebrouwen met smackpacks en slechts 2 keer bottelgist gebruikt om bij tests. Anders gezegd: ik gebruik nooit bottelgist. Desondanks hebben mijn bieren na een paar weken voldoende koolzuur.

De truc is niet te lang te wachten met bottelen nadat de vergisting is beëindigd. Wanneer je dat wel doet duurt de hergisting veel langer. Overigens kun je het beste het bier direct na het bottelen warm (25 ºC) wegzetten voor een vlotte hergisting op de fles.
Bottelgist kan, maar is niet echt nodig.

hansHalberstadt

Citaat van: Nomar op 26-06-2020  22:43 uIk heb een Quadrupel en een tripel gebrouwen met Wyeast 3787. De vergisting verliep goed. De primaire vergisting verliep heftig en na 5 dagen ging de navergisting  gestaag.
Begin SG van Tripel was 1071 en eind SG 1005, na iets minder dan 4 weken heb ik gebotteld, met 8 gram opgeloste suiker per liter. Flessen zijn weggezet op 23 graden.

Citaat van: Jacques op 28-06-2020  00:02 uik gebruik nooit bottelgist. Desondanks hebben mijn bieren na een paar weken voldoende koolzuur.
De truc is niet te lang te wachten met bottelen nadat de vergisting is beëindigd. Wanneer je dat wel doet duurt de hergisting veel langer.
Bottelen na 4 weken voor een zwaar bier klinkt mij helemaal niet vreemd in de oren. 1 week hoofdgisting, nog een a 2 weken nagisting totdat gisting helemaal gestopt  en dan nog 1 week de rommel laten bezinken lijkt me eigenlijk niet veel korter kunnen. 

Nomar

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  09:58 uBottelen na 4 weken voor een zwaar bier klinkt mij helemaal niet vreemd in de oren. 1 week hoofdgisting, nog een a 2 weken nagisting totdat gisting helemaal gestopt  en dan nog 1 week de rommel laten bezinken lijkt me eigenlijk niet veel korter kunnen.
Dat lijkt mij ook. Maar ik ga er maar een experimentje van maken.
Ik ga een deel  heropenen en er bottelgist aan toe voegen. Kunnen we gelijk gaan zien wat dat openen voor effect op de smaak heeft.
Een ander deel ga ik nog iets warmer wegzetten en het laatste derde deel laat ik zoals het is.

Normaal last ik de flessen een week of 2 a 3 op gisting temperatuur staan en daarna koel ik ze.
Is het verstandig om ze langer dan 3 weken op hoge temperatuur te laten staan?


groet Ramon


hansHalberstadt

Citaat van: Nomar op 28-06-2020  10:17 uNormaal last ik de flessen een week of 2 a 3 op gisting temperatuur staan en daarna koel ik ze.
Is het verstandig om ze langer dan 3 weken op hoge temperatuur te laten staan?

Ik weet niet of deze gist nog goed blijft gisten bij lage temperatuur, dus ik zou ze dan gewoon op kamertemperatuur laten staan.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  09:58 uBottelen na 4 weken voor een zwaar bier klinkt mij helemaal niet vreemd in de oren. 1 week hoofdgisting, nog een a 2 weken nagisting totdat gisting helemaal gestopt  en dan nog 1 week de rommel laten bezinken lijkt me eigenlijk niet veel korter kunnen.
Veel bieren zijn bij mij na zo'n 2 weken gebotteld. Als het wat minder snel gaat is dat 3 weken.

3 dagen hoofdgisting, 6 dagen nagisting en nog 5 dagen voor het klaren...
De truc is voldoende vitale gist enten en de temperatuur tijdens de nagisting verhogen om te zorgen dat de laatste suikers vergist worden.

Alleen als je bieren koudhopt neem ik meer tijd. Door de hop creep duurt de nagisting langer. Maar ook dan wacht ik niet te lang met bottelen. Mijn ervaring is namelijk dat als je het bier lang op de gist laat staan de kwaliteit van je bier er niet beter op wordt.

Nomar

Citaat van: Jacques op 28-06-2020  21:06 uVeel bieren zijn bij mij na zo'n 2 weken gebotteld. Als het wat minder snel gaat is dat 3 weken.

3 dagen hoofdgisting, 6 dagen nagisting en nog 5 dagen voor het klaren...
De truc is voldoende vitale gist enten en de temperatuur tijdens de nagisting verhogen om te zorgen dat de laatste suikers vergist worden.

Alleen als je bieren koudhopt neem ik meer tijd. Door de hop creep duurt de nagisting langer. Maar ook dan wacht ik niet te lang met bottelen. Mijn ervaring is namelijk dat als je het bier lang op de gist laat staan de kwaliteit van je bier er niet beter op wordt.
Ik doe altijd ongeveer 2 x gist aftappen(via onderste kraan cct), zodat het bier niet te lang met dode gistcellen in contact komt.

Ik ga binnenkort maar eens proberen een giststarter te maken om mijn vergisting met vitalere gist te starten. Nu schenk ik de gist vanuit de smacpack direct op het wort in gistvat.

En misschien iets eerder bottelen, alhoewel dat gevoelsmatig gek klinkt bij een zwaarder bier.

groet Ramon


Jacques

Citaat van: Nomar op 29-06-2020  10:48 uEn misschien iets eerder bottelen, alhoewel dat gevoelsmatig gek klinkt bij een zwaarder bier.

Als het bier uitgegist is, is dat geen probleem. Het bier hoeft niet kraakhelder te zijn voordat je het bottelt. Wel horen de meeste gistcellen te zijn geflocculeerd. Het flocculeren bevorder je door het gebruik van Iers mos of Brewtan B.

Nomar

Citaat van: Jacques op 29-06-2020  20:58 uAls het bier uitgegist is, is dat geen probleem. Het bier hoeft niet kraakhelder te zijn voordat je het bottelt. Wel horen de meeste gistcellen te zijn geflocculeerd. Het flocculeren bevorder je door het gebruik van Iers mos of Brewtan B.
Ok, ik ga het gewoon proberen. Ik gebruik altijd ultra Moss aan het eind van koken.

groet Ramon


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.