Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CO2 tank leeg binnen een week  (gelezen 636 keer)

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • Übung macht den Meister
CO2 tank leeg binnen een week
« Gepost op: 25-06-2020 20:44 u »
Nu ben ik wel een liefhebber :proost:... maar dat krijg ik ook niet voor elkaar.

Pas dus mijn 10 L CO2 fles vervangen waar ik meer dan een jaar mee gedaan heb. Op zich niets van te zeggen dus ik een nieuwe gehaald. Na drie dagen was die al half leeg gelopen. Dat vond ik erg vreemd dus de koppelingen bekeken en wat bleek, als je tegen de ene koppeling van de zijkant drukte kon er wat lucht langs ontsnappen (Ali Koppeling, begin ik dus ook nooit meer aan). Maar enfin, mijn oude vertrouwde koppeling zat nog op de andere kant dus dan daar maar mee verder. Paar dagen later toch weer aanzienlijk minder. Alles los, lekken gestopt.

Gisteren een nieuwe fust gevuld tot ongeveer 9 liter. (de rest op fles) Ik laat er dus weer CO2 bij lopen en die loopt flink door. Om te controleren of die ergens lekte een paar keer de toevoer dichtgedraaid en het stromen van het gas was niet meer hoorbaar. Dus ik dacht, laat hem maar even door lopen want die koppeling ken ik en gaat altijd prima. Net weer gecontroleerd, echt helemaal leeg. Zit geen zuchtje meer in.

Nu is mijn eerste vermoeden natuurlijk ook die andere koppeling. Maar wat zou ik daar aan moeten kunnen zien of vinden wat de lekkage veroorzaakt? Deze heeft jaren prima dienst gedaan. Iemand ervaring mee?

Natuurlijk kan ik ook domweg al mijn koppelingen vervangen maar dat is wachten op een volgende keer dat ik dit weer heb. Wil nu graag weten waar het vandaan komt. Hoor graag wat jullie ervaringen hier in zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: CO2 tank leeg binnen een week
« Reactie #1 Gepost op: 25-06-2020 20:59 u »
Grijze koppelingen zijn enkel dicht wanneer ze op een keg aangesloten zijn.

Gewoon zo los, onder druk, lekken ze. Nou ja, sommige, en dat is genoeg.

Ik heb al mijn koppelingen aan een kranenblok aangesloten om dit CO2 verlies te voorkomen.

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-06-2020 21:34 u »
De koppelingen hebben ook enkel op de keg aangesloten gezeten.  Ik schrijf ook nergens dat ik ze los heb neergelegd.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 25-06-2020 22:08 u »
Natuurlijk goed om de bron op te sporen, maar ik laat zelf nooit de CO2 fles openstaan. wat ik doe is voordat ik ga tappen even de cylinder open om de druk op de lagedrukmanometer op de juiste waarde te krijgen (bij mij ca 1 BAR bij 7 graden) en daarna draai ik de cylinder weer dicht. dan kan je cylinder nooit meer zomaar leeglopen. tijdens het tappen loopt de druk dan iets terug, vooral als de fust nog helemaal vol is maar dat is in de praktijk prima te doen. 

Offline Hoppenbrouwers

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-06-2020 22:28 u »
Ik carboniseer met de tank. Dus ik zal wel moeten.
Tot op heden ook nog geen moeilijkheden mee ervaren. Dit is de eerste keer pas. (En mijn vierde of vijfde cilinder al)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 25-06-2020 22:31 u »
Tot op heden ook nog geen moeilijkheden mee ervaren. Dit is de eerste keer pas. (En mijn vierde of vijfde cilinder al)
misschien helpt het om je cylinder op een weegschaal te zetten, dan detecteer je sneller als er wat mist. zonde als hij helemaal voor niets leeggaat.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 25-06-2020 22:32 u »
Steek je leiding eens onder water, kijk waar het lekt.

Offline Simco

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Brouwerij De Fram
« Reactie #7 Gepost op: 25-06-2020 22:40 u »
Beetje afwasmiddel met water in een sprayflesje en dat over de koppelingen spuiten. Waar de schuimbellen ontstaan zit een lek.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #8 Gepost op: 26-06-2020 14:22 u »
Ik heb precies hetzelfde gehad. Ik bleef koolzuurflessen vullen. Uiteindelijk zaten de koppelingen bij de schroefverbindingen niet vast genoeg, zeker ook omdat ik er een terugslagventiel in gemonteerd had.

Verder heb ik 2 soorten soda kegs: die in Italië gemaakt zijn en die in Frankrijk gemaakt zijn. Die uit Frankrijk hebben een wat zachtere rubber handle. Die zijn dramatisch, want je moet iedere keer de koppelingen die bovenop zitten controleren en vastdraaien. Die zijn ook nogal eens een oorzaak van lekkages.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 26-06-2020 17:42 u »
Dat klinkt heftig en duur. Ik brouw elke 3 weken 25 l bier. Bij nagisten sluit ik de CO2 op. 2 kg CO2 fles gebruik ik voor tappen. Gaat wel 1- 2 jaar mee. Ik open de fles maar kort, anders kans op oververzadiging. Lekken niet zo bang voor, niet aan gedacht. Controleer de koppelingen wel met zeepsop of Star San.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #10 Gepost op: 26-06-2020 21:48 u »
Dit effect heb ik ook eens gehad. Bij mij waren de o-ringen van de CO2 koppeling van de kegs versleten (lees te plat) hierdoor trad er een lek op. Met een Star San oplossing zijn die lekken prima op te sporen. Sindsdien veel van deze o-ringen vervangen. Of soms zitten er krassen aan de binnenzijde van de grijze CO2 koppeling waardoor er koolzuur weglekt.

Tip zet bij de tapkoelkast de koolzuurtoevoer kraan normaal dicht. Wanneer je deze openzet vlak voor het tappen en er stroomt direct koolzuur dan heb je een lek in je systeem.

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 26-06-2020 22:44 u »
Dit effect heb ik ook eens gehad. Bij mij waren de o-ringen van de CO2 koppeling van de kegs versleten (lees te plat) hierdoor trad er een lek op. Met een Starsan oplossing zijn die lekken prima op te sporen. Sindsdien veel van deze o-ringen vervangen. Of soms zitten er krassen aan de binnenzijde van de grijze CO2 koppeling waardoor er koolzuur weglekt.

Tip zet bij de tapkoelkast de koolzuurtoevoer kraan normaal dicht. Wanneer je deze openzet vlak voor het tappen en er stroomt direct koolzuur dan heb je een lek in je systeem.
Prima tip. Kraantjesvet op die ringetjes verricht ook wonderen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 26-06-2020 22:50 u »
Dat doe ik ook altijd zo, zie ook bericht Reactie #3. maar als je tapdruk hoger is dan je verzadiging in je bier dan lijkt het ook net alsof er een lek is, maar dat komt omdat de overdruk dan zorgt dat er koolzuur oplost en die wordt dan aangevuld zodra je de cylinder weer opendraait. Ik heb een terugslagklep in de koolzuurleiding. als je de cylinder heel voorzichtig opendraait dan zie je precies de druk ontstaan waarbij de terugslagklep opengaat en dat is dan de druk in de fust. 

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-06-2020 22:58 u »
Dat doe ik ook altijd zo, zie ook bericht Reactie #3. maar als je tapdruk hoger is dan je verzadiging in je bier dan lijkt het ook net alsof er een lek is, maar dat komt omdat de overdruk dan zorgt dat er koolzuur oplost en die wordt dan aangevuld zodra je de cylinder weer opendraait. Ik heb een terugslagklep in de koolzuurleiding. als je de cylinder heel voorzichtig opendraait dan zie je precies de druk ontstaan waarbij de terugslagklep opengaat en dat is dan de druk in de fust.
Dit verklaart niet dat een 10 liter CO2 fles zomaar plat kan zijn.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 26-06-2020 23:21 u »
Dit verklaart niet dat een 10 liter CO2 fles zomaar plat kan zijn.
Nee zeker niet. Dan is er 5000 liter koolzuur weggelekt. Wat er door onderverzadiging nog oplost in een fustje is hooguit 10 liter of zo. Maar als je de kran openzet en steeds ziet dat er wat koolzuur gaat stromen dan denk je al snel dat er een lek is, maar dat kan dus dit effect zijn.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 27-06-2020 05:57 u »

Ik carboniseer ook onder druk. Ik zet de fust onder druk, schud er net zo lang mee, tot ik niks meer hoor bubbelen. Ik koppel daarna de CO2 af. Ik voeg de CO2 overigens toe via de vloeistof kant, op mijn CO2 slang zet ik dan een zwarte ball lock. Met een 10 kilo cilinder kun je normaal gesproken 1000 liter bier tappen. Zo´n 53 kegs. Ik heb er 2 staan. Altijd 1 reserve, voor het geval dat...

Tags: