Nare lucht wort

Gestart door rutger1973, 24-06-2020 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 27-06-2020  05:36 u@Jacques: ik begrijp je angst voor dat spul. En ja, het ís gewoon gevaarlijk. Maar dat zijn al die andere producten ook. Kun je ook beter niet op de huid of in je ogen krijgen. Dat blijkt wel uit het feit dat je handschoenen promoot tijdens het schoonmaken. Ik gebruik het voor meerdere schoonmaakdoeleinden. Mijn frituurpan is weer als nieuw als ie een NAOH badje heeft gehad. Iets aangebrand? Beetje lauw water, een schepje NAOH en zonder te schuren weer als nieuw. Maar evengoed: uitkijken, neem de veiligheid in acht, onthoud wat je aan het doen bent.

Het spul hoort niet thuis in een huishouden. Het is veel te gevaarlijk.
Er zijn heel veel andere middelen die veiliger zijn en ook goed schoonmaken. Enzybrew 10 bijvoorbeeld. Dit middel kost wel een stuk meer maar maakt zeker net zo goed schoon. In een oplossing van Enzybrew 10 kun je problemen je hand insteken. Dat moet je niet doen met natronloog! Maar beter is het ook bij dit middel handschoenen te gebruiken. Mocht je echter dat even niet willen doen is er gaan man over boord.

hansHalberstadt

Ik heb al vaker gezegd: natronloog is gevaarlijk en daarom mag niemand het op het forum gebruiken of promoten. Maar denk je dat zo'n waarschuwing helpt voor de mensen die weten wat ze aan het doen zijn? Promoten op het forum zou je kunnen verbieden, maar ik denk niet dat je meer kunt doen dan waarschuwen. Mensen die het een handig middel vinden hou je niet tegen.   

André de Laat

Citaat van: hansHalberstadt op 27-06-2020  23:46 uIk heb al vaker gezegd: natronloog is gevaarlijk en daarom mag niemand het op het forum gebruiken of promoten. Maar denk je dat zo'n waarschuwing helpt voor de mensen die weten wat ze aan het doen zijn? Promoten op het forum zou je kunnen verbieden, maar ik denk niet dat je meer kunt doen dan waarschuwen. Mensen die het een handig middel vinden hou je niet tegen.

Het gebruik hoeft niet verboden te worden. Dat gaat weer erg ver vind ik. Nogmaals, ik gebruik het ook beroepsmatig. Wellicht dat ik er daarom wat ¨luchtiger¨ tegenover sta. Hier in huis lopen geen kinderen rond, de emmer staat desondanks hoog en droog zal ik maar zeggen. En inderdaad, het hoort niet in een keukenkastje thuis. En ik waarschuw elke keer weer om ermee uit te kijken... Nogmaals: als je weet wat je doet is er weinig aan de hand. Uiteindelijk zeg je zelf in een eerder bericht dat je het ook gebruikt. En daar is niks mis mee. En natuurlijk zijn er veiligere alternatieven, maar ook daarmee moet je voorzichtig zijn.

Verder gebeuren er wel meer gevaarlijke dingen. CO2 flessen vullen vanuit een grote CO2 cilinder. Als je niet weet wat je doet is dat ook link. Vergeet niet, 60 Bar is niet niks.

Mensen gebruiken iSpindels, floats, tilts, geen idee hoe ze allemaal heten. Daarin zitten batterijen. Onbeschermde batterijen. Die zitten ook in elektrische sigaretten. Daarmee zijn ook al veel afschuwelijke ongelukken gebeurd door verkeerd gebruik. Dat zijn bommen. Daar moet je dus ook niet mee spotten.

Wat is dan gevaarlijk? Eigenlijk alles. We koken wort. Verbrandingsgevaar. Op gas? Dubbel goed opletten. Ontploffende flesjes, etc. etc.


hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 28-06-2020  00:44 uHet gebruik ....................etc. etc.
Ik denk dat je daar een goed punt hebt. Zelf denk ik er eigenlijk net zo over. Misschien nog een mooi voorbeeldje wat er gebeurt als je met zo'n flesje 75% fosforzuur per ongeluk een druppeltje niet in de gaten hebt wat langs de rand van je flesje loopt en onder je flesje blijft plakken. 1 kring met totaal berschadigde lak van je keukenkastje. Of nog erger als je dat druppeltje niet in de gaten hebt en daarna het flesje aanraakt en daarna je gezicht. 

Waarom maken ze op zon flesje niet een behoorlijk doseertuitje?
Overigens gebruik ik zeker natronloog, Dat weet iedereen denk ik wel maar de boodschap die ik mee wilde geven is dat als ik serieus meld dat het gevaarlijk is en niemand het zou moeten gebruiken die niet 200% weet wat hij/zij aan het doen is dat nog niet zegt dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  09:44 uMisschien nog een mooi voorbeeldje wat er gebeurt als je met zo'n flesje 75% fosforzuur per ongeluk een druppeltje niet in de gaten hebt wat langs de rand van je flesje loopt en onder je flesje blijft plakken.
Ik gebruik altijd zo'n 250 ml flesje melkzuur, welke ik bijvul.
Als ik er wat uitschenk, dan spoel ik het plastiek flesje altijd even onder de kraan af.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 28-06-2020  10:29 uIk gebruik altijd zo'n 250 ml flesje melkzuur, welke ik bijvul.
Als ik er wat uitschenk, dan spoel ik het plastiek flesje altijd even onder de kraan af.
Dat had ik ook gedaan, maar het druppeltje zat blijkbaar op de schroefdraad in het dopje en daar kom je niet met afspoelen en liep na verloop van tijd via de schroefdraad langs de wand naar beneden toen het in het kastje stond. Overigens is melkzuur veel minder agressief dan fosforzuur.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  10:37 uOverigens is melkzuur veel minder agressief dan fosforzuur.
Daarom gebruik ik ook melkzuur.
Ik vind melkzuur bovendien een ingrediënt welke meer in bier past dan fosforzuur.
Ik streef er toch naar om het Deutsche Reinheids Gebot zoveel mogelijk in acht te nemen..

SanderH

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 28-06-2020  13:17 uDaarom gebruik ik ook melkzuur.
Ik vind melkzuur bovendien een ingrediënt welke meer in bier past dan melkzuur.
Ik streef er toch naar om het Deutsche Reinheids Gebot zoveel mogelijk in acht te nemen..

Gebruik je nu dus melkzuur, of toch melkzuur?

André de Laat

Citaat van: SanderH op 28-06-2020  13:55 uGebruik je nu dus melkzuur, of toch melkzuur?

Scherp...

hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 28-06-2020  14:11 uScherp...
Dit geeft aan dat er voor  Brouwerij Hulzebos maar een belangrijk zuur bestaat: melkzuur. :) maar ik begreep toch wel wat hij bedoelde.

beermenke

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 28-06-2020  10:29 uIk gebruik altijd zo'n 250 ml flesje melkzuur, welke ik bijvul.
Als ik er wat uitschenk, dan spoel ik het plastiek flesje altijd even onder de kraan af.

Ik gebruik een flesje waar een pipet aan de dop zit. Geen gemors en mooi druppelen

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  09:44 uIk denk dat je daar een goed punt hebt. Zelf denk ik er eigenlijk net zo over. Misschien nog een mooi voorbeeldje wat er gebeurt als je met zo'n flesje 75% fosforzuur per ongeluk een druppeltje niet in de gaten hebt wat langs de rand van je flesje loopt en onder je flesje blijft plakken. 1 kring met totaal berschadigde lak van je keukenkastje. Of nog erger als je dat druppeltje niet in de gaten hebt en daarna het flesje aanraakt en daarna je gezicht. 

Waarom maken ze op zon flesje niet een behoorlijk doseertuitje?
Er zijn inderdaad meer stoffen waar je voorzichtig mee hoort te zijn. Melkzuur is veel veiliger in gebruik dan fosforzuur. Zeker bij het verdunnen van een zuur als fosforzuur moet je weten wat je doet...

Maar deze discussie staat weer heel ver van een nare geur in een gistvat...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-06-2020  22:05 uMaar deze discussie staat weer heel ver van een nare geur in een gistvat...
Ergens rond bericht 13-15 ging het ondrwerp over van dat je niet alles kunt desinfecteren naar wat je moet gebruiken om te desinfecteren en hoe gevaarlijk dat soms is dus toen ging het fout.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  23:06 uErgens rond bericht 13-15 ging het onderwerp over van dat je niet alles kunt desinfecteren naar wat je moet gebruiken om te desinfecteren en hoe gevaarlijk dat soms is dus toen ging het fout.

Volgens mij ging het bij bericht 12 al mis...  >:D

13 en volgende zijn daarop reacties.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-06-2020  20:53 uVolgens mij ging het bij bericht 12 al mis...  >:D

13 en volgende zijn daarop reacties.
Je zou nog kunnen verdedigen dat ik bij bericht 12 probeer omstandigheden te scheppen waarbij het voor de topicstarter minder snel mis zou zijn gegaan, dus dan nog on topic, maar het zit inderdaad op het randje.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.