Is er kwaliteitsverschil tussen hand held refractometers?

Gestart door Scorpionrose, 23-06-2020 23:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

middelaersch

Als je twijfelt aan de betrouwbaarheid c.q. nauwkeurigheid van je refractometer, dan kun je het beste een paar suikeroplossingen maken van bv. 0 / 5 / 10 / 15 / 20 / 25 brix, en die meten. Ook hier geldt: meten is weten.

Het is niet zo dat een refractometer van minder dan 100 gram per definitie slecht is, en eentje van meer dan 150 gram per definitie goed.

middelaersch

Citaat van: Kiekeboe op 24-06-2020  18:04 uEn de volgende vraag die men zich dan moet stellen is de vraag of een glazen prisma noodzakelijk beter is dan een kunststof prisma. Brilglazen zijn vandaag bijna altijd van kunststof i.p.v glas. De voornaamste reden om nog voor een zwaardere glazen (ipv plastic) bril te kiezen is de goedkopere prijs niet de betere kwaliteit.

Dat denk ik ook. Die technieken hebben de afgelopen decennia een enorme ontwikkeling doorgemaakt.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 27-06-2020  14:43 uEn als je dan iets verplaatst..verplaats dan ook alle reacties
Want op het moment dat je aan het verplaatsen bent reageer ik nog in de topic op het prikbord en dat staat daar nog steeds.

Waar gehakt wordt vallen spaanders...

Aangepast.

seed7

Citaat van: middelaersch op 27-06-2020  15:51 uAls je twijfelt aan de betrouwbaarheid c.q. nauwkeurigheid van je refractometer, dan kun je het beste een paar suikeroplossingen maken van bv. 0 / 5 / 10 / 15 / 20 / 25 brix, en die meten. Ook hier geldt: meten is weten.

En vervolgens twijfel je over de meetonzekerheid van je weegschaal. Meetonderzoek is een keten van onzekerheden.

Brekingsindex is met een extreem kleine onzekerheid te meten, want gebaseerd op lichtsnelheid die weer rechtstreeks aan de seconde is gekoppeld. Zorg gewoon dat het wort 20°C is en helder. Zorg dat je refractometer met water van 20°C op 0 is ingesteld. Zorg dat je omgevingstemperatuur ook van die ordegrootte is. Stop de refractometer niet in je broekzak, daar wordt die te warm. Vergeet ATC.

Als je al iets wilt vergelijken, probeer dat dan eens met een lab Abbe-refractometer te doen, dan vallen de onzekerheden van het maken van een suikeroplossing weg. Meetonzekerheid van zo'n ding ligt op 4 - 5 cijfers achter de komma. Niet vergelijken met zo'n elektronisch ding.

En dan nu tot het gaatje, is voor iedere golflengte licht anders. Dus, je 10 °Plato witbier geeft een andere brekingsindex dan je 10°Plato Stout. Domweg door de andere spectrale verdeling van het licht.

De refractometer zoals wij die hebben is een prima indicator voor wat wij doen. Wil je echt een nauwkeurige meting dan gebruik je een gekalibreerd setje dobbers van € 500.- of meer.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 28-06-2020  08:04 uEn dan nu tot het gaatje, is voor iedere golflengte licht anders. Dus, je 10 °Plato witbier geeft een andere brekingsindex dan je 10°Plato Stout. Domweg door de andere spectrale verdeling van het licht

Dat effect valt volgens mij wel mee, immers het laagje wat je meet is zo dun, hooguit 1/10 mm of nog dunner dat er nauwelijks kleureffecten op kunnen treden.
Hieronder zie je de kleurtint van een 150 EBC bier met een dikte van 6 cm, 1cm 1 mm en 0.1 mm.


CeesM

Citaat van: seed7 op 28-06-2020  08:04 uEn dan nu tot het gaatje, is voor iedere golflengte licht anders. Dus, je 10 °Plato witbier geeft een andere brekingsindex dan je 10°Plato Stout. Domweg door de andere spectrale verdeling van het licht.
Ik denk niet dat de kleur van je wort invloed heeft op de juiste weergave van de suikeroplossing. Ik heb zowel water als cola zero gemeten en beiden kwamen ze precies op 0 Brix.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 28-06-2020  09:24 uIk denk niet dat de kleur van je wort invloed heeft op de juiste weergave van de suikeroplossing. Ik heb zowel water als cola zero gemeten en beiden kwamen ze precies op 0 Brix.
Precies, om de reden die ik 1 bericht daarboven had gegeven.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  09:20 uDat effect valt volgens mij wel mee,


"En dan nu tot het gaatje"

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 28-06-2020  11:10 u"En dan nu tot het gaatje"

Ingo
Gemeten met een RGB lamp met
rood licht 18.6 Brix
groen licht 18.6 Brix
blauw licht 18.6 Brix (vaag omdat de refractometerschaal zelf ook blauw is)
Dus als je dan met 0.1 mm dikte vrijwel geen kleurverschil kunt zien tussen transparant bier en 150 EBC bier, en het verschil tussen de lichtkleuren zelf ook nauwelijks wat uitmaakt, dan is het samen al helemaal verwaarloosbaar.

middelaersch

Citaat van: seed7 op 28-06-2020  08:04 uEn vervolgens twijfel je over de meetonzekerheid van je weegschaal. Meetonderzoek is een keten van onzekerheden.

Mijn weegschaal is significant nauwkeuriger dan mijn refractometer, dus dat is in de praktijk geen probleem.

Voor alle duidelijkheid: mijn post had betrekking op de praktijk van de hobbybrouwer die twijfelt aan de betrouwbaarheid zijn refractometer, niet op professionele laboratoriumomstandigheden waar je wellicht anders te werk zou gaan.  ;)

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  09:51 uPrecies, om de reden die ik 1 bericht daarboven had gegeven.
Ja sorry. We posten precies op hetzelfde moment, anders had één van ons een melding gekregen. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 28-06-2020  18:00 uJa sorry. We posten precies op hetzelfde moment, anders had één van ons een melding gekregen. ;)
Geen probleem, goed dat jij het ook echt gemeten hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.