Is er kwaliteitsverschil tussen hand held refractometers?

Gestart door Scorpionrose, 23-06-2020 23:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scorpionrose

Citaat van: hansHalberstadt op 23-06-2020  23:02 uIphones en andere kwaliteitsspullen komen toch ook uit China, net als bijna alles?

Precies wat komt er tegenwoordig niet weg


Jan de Graaff

Oh, ehh.. Hans, was het dan de bedoeling dat ik deze post hier had moeten plaatsen? Indien niet, mag ie weg, hoor!

Citaat van: hansHalberstadt op 24-06-2020  04:44 uMisschien dan goed om het in een afgesplitst topic te zetten over de kwaliteit van refractometers. Dat gaat toch iets verder dan kletsen. Ik meen serieus dat ik graag het gewicht zou willen weten van deze refractometer, dan kan ik hem namelijk met die van mij vergelijken. Vrees echter dat dit bericht nu de topicstarter niet meer gaat bereiken. Ik heb er namelijk zelf ooit eentje gekocht in het begintijdperk en dat was wel een degeijke en zeer nauwkeurig, maar ook duurder. Net zoiets als goedkope verrekijker en een dure. aan de buitenkant zien ze er precies hetzelfde uit. de ene kost 25 euro bij de action en de andere 250 euro. Pas als je erdoorheen kijkt zie je het verschil.
De mijne (van Ali) weegt 96 gram. En tot op heden heb ik geen reden om aan te nemen dat ie slecht werkt. Het OG is vaak op of rond (± 0,001 of 0,002) van wat de brouwsoftware zegt dat ik mag verwachten.
Evenzo met de FG, die is ook redelijk accuraat en volgens voorspelling (na omrekenen).

Goed, zit er soms dus wel 1 of 2 puntjes boven of onder, maar dat kan ook prima liggen aan mijn brouwkunde..

Pimmels

Citaat van: Pimmels op 24-06-2020  13:59 u
De mijne 108gram 4 jaar oud direct van AliExpress uit China... Nog steeds prima!
Bij deze op de goede plek!

henkg

Grappig: wie heeft de zwaarste?

Hier, beide Ali:
Brix 0-32: 97 gram (heeft een plastic klembeugel waaraan het klepje zit)
Alc 0 - 80%: 104 gram (aluminium klembeugel, daardoor 7 gram zwaarder?)


hansHalberstadt

Citaat van: JanDeGraaff op 24-06-2020  14:09 uOh, ehh.. Hans, was het dan de bedoeling dat ik deze post hier had moeten plaatsen? Indien niet, mag ie weg, hoor!
Prima zo toch? Ik had alleen een nieuw topic aangemaakt omdat het belang toch iets hoger lag voor mij dan alleen kletsen. Via de links zit alles nu weer gekoppeld, dus snapt iedereen het nog hoop ik.

hansHalberstadt

Wel leuk om te zien dat er een behoorlijk gewichtsverschil is (96-160 g) Bij mij even met een magneet gekeken en er trekt niets aan dus lijkt toch aluminium ondanks die 160 g. Volgende vraag is natuurlijk waar dat door komt en of dat op de een of andere manier van belang is. Als het glazen prisma zou zijn versus plastic  Dan is dat wel een punt en zou wel gewichtsverschil verklaren, maar of dat zo is is op dit moment niet duidelijk. 

seed7

De "Chinees" die ik had is na een jaar of 8 kapot gegaan. Schroefdraad bij het occulair is gebroken. Ik heb nog een "Duitser" die van 0-18% gaat zeer zwaar, veel mooiere kwaliteit prisma. Het prisma is opvallen langer dan bij de "Chinees". Maatverdeling in 0,1%.

Ingo

Kiekeboe

Citaat van: hansHalberstadt op 24-06-2020  15:31 uWel leuk om te zien dat er een behoorlijk gewichtsverschil is (96-160g) Bij mij even met een magneet gekeken en er trekt niets aan dus lijkt toch aluminium ondanks die 160g. Volgende vraag is natuurlijk waar dat door komt en of dat op de een of andere manier van belang is. als het glazen prisma zou zijn versus plastic  dan is dat wel een punt en zou wel gewichtsverschil verklaren, maar of dat zo is is op dit moment niet duidelijk.

En de volgende vraag die men zich dan moet stellen is de vraag of een glazen prisma noodzakelijk beter is dan een kunststof prisma. Brilglazen zijn vandaag bijna altijd van kunststof i.p.v glas. De voornaamste reden om nog voor een zwaardere glazen (ipv plastic) bril te kiezen is de goedkopere prijs niet de betere kwaliteit.

hansHalberstadt

Zaken als slijtvastheid, homogeniteit en de kwaliteit waarmee het is vlakgeslepen zijn denk ik vooral van belang. als je een prisma perst ipv slijpt zal dat wel veel goedkoper zijn, maar ook onregelmatigheden geven waardoor je schaal niet overal meer even lineair is. En wat dacht je van plastic goed homogeen mengen voordat het uithard zodat het overal dezelfde brekingsindex heeft? glas is veel slijtvaster als plastic en beter homogeen, dus met een doekje erover wrijven om het prisma schoon te maken kan dan nog wel eens heel verschillende uitwerking hebben. Helaas is dat alles op geen enkele manier af te leiden uit de gegevens van de verkoper.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-06-2020  15:18 uPrima zo toch? Ik had alleen een nieuw topic aangemaakt omdat het belang toch iets hoger lag voor mij dan alleen kletsen. Via de links zit alles nu weer gekoppeld, dus snapt iedereen het nog hoop ik.

Je had ook even kunnen wachten totdat de beheerders de tijd hadden om de berichten opnieuw te verplaatsen.
Het is namelijk in strijd met de forumregels om discussie te voeren over producten die iemand in het board Prikbord aanbiedt. Als je dat wilt doen hoor je altijd een nieuw topic aan te maken los van het topic in Prikbord.

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 24-06-2020  21:48 uJe had ook even kunnen wachten totdat de beheerders de tijd hadden om de berichten opnieuw te verplaatsen.
Het is namelijk in strijd met de forumregels om discussie te voeren over producten die iemand in het board Prikbord aanbiedt. Als je dat wilt doen hoor je altijd een nieuw topic aan te maken los van het topic in Prikbord.
En precies dat heeft Hans gedaan; een nieuw topic aangemaakt. Eind goed, al goed, toch?

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 24-06-2020  22:29 uEn precies dat heeft Hans gedaan; een nieuw topic aangemaakt. Eind goed, al goed, toch?

Als Hans even gewacht had dan hadden de berichten in het topic overgezet kunnen worden. Dat is nu niet gedaan omdat dit topic niet meer te volgen zou zijn.

Beter is het op tijd een nieuw topic aan te maken en niet steeds in elk topic andere onderwerpen te bediscussiëren. Dat maakt het werk van een beheerder gemakkelijker... Soms gaan de discussies zo veel kanten op dat het onbegonnen werk is dit allemaal uit te splitsen...

hansHalberstadt

Dat klopt, maar omgekeerd had je ook even kunnen wachten met het naar het kletsen topic te verplaatsen en even overleggen of er geen betere optie was geweest. Een serieuze poging om aanvullende kennis te krijgen is immers geen kletsen en gaf mij en misschien anderen toch een beetje het idee niet serieus genomen te worden door het tot kletsen te degraderen, vandaar dat ik het gelijk zelf had opgelost. Dus een deel van het probleem is nu ontstaan omdat het tijdelijk in het verkeerde topic stond.

ps ik had in het openingsbericht ook nog een link naar de relevante berichten uit het kletsen topic gezet, maar die regel is nu weggehaald. daarmee missen we dan in dit topic de technische info uit berichten #162 en #163 uit het kletsen topic. O nee ik zie nu dat die 2 berichten nu in 2 topics tegelijk staan. Nog net voor mij te begrijpen gelukkig.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2020  00:17 uDat klopt, maar omgekeerd had je ook even kunnen wachten met het naar het kletsen topic te verplaatsen en even overleggen of er geen betere optie was geweest. Een serieuze poging om aanvullende kennis te krijgen is immers geen kletsen en gaf mij en misschien anderen toch een beetje het idee niet serieus genomen te worden door het tot kletsen te degraderen, vandaar dat ik het gelijk zelf had opgelost. Dus een deel van het probleem is nu ontstaan omdat het tijdelijk in het verkeerde topic stond.

ps ik had in het openingsbericht ook nog een link naar de relevante berichten uit het kletsen topic gezet, maar die regel is nu weggehaald. daarmee missen we dan in dit topic de technische info uit berichten #162 en #163 uit het kletsen topic. O nee ik zie nu dat die 2 berichten nu in 2 topics tegelijk staan. Nog net voor mij te begrijpen gelukkig.

De regel is dat discussies in het board Prikbord niet is toegegaan. Daarom heb ik de discussie die ontstond in zijn geheel afgesplitst en verplaatst naar het topic Kletsen. In dat topic had je verder kunnen gaan met de discussie. Later had dan die discussie afgesplitst kunnen worden door een beheerder en verplaatst kunnen worden naar een ander board.

Verwijzingen naar het topic Kletsen maken is niet handig. Dit topic wordt regelmatig opgeschoond.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-06-2020  21:27 uDaarom heb ik de discussie die ontstond in zijn geheel afgesplitst en verplaatst naar het topic Kletsen. In dat topic had je verder kunnen gaan met de discussie.

Verwijzingen naar het topic Kletsen maken is niet handig. Dit topic wordt regelmatig opgeschoond.

Dat geeft dus duidelijk aan dat je de inhoud van het topic niet waardeerde op dat moment. sorry Jacques.
Volgens mij is het dan niet handig om het naar het topic kletsen te verplaatsen zeker niet als dat wordt opgeschoond en daardoor de info verloren gaat. Waarom zet je het niet gelijk op een 'waardige' plek. Het gaat dan om op dat moment aanvoelen wat de waarde is van de discussie. Nu zijn we ook weer 6 berichten afgeleid van waar het over hoort te gaan. Laten we ons daar dus op richten. Het is nu fout gegaan, daar heeft iedereen weer van geleerd en nu verder. Volgende keer niet reageren in een te koop topic en gelijk een nieuw topic starten en hooguit een referentie naar het te koop topic, klaar.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2020  21:34 uDat geeft dus duidelijk aan dat je de inhoud van het topic niet waardeerde op dat moment. sorry Jacques.
Volgens mij is het dan niet handig om het naar het topic kletsen te verplaatsen zeker niet als dat wordt opgeschoond en daardoor de info verloren gaat. Waarom zet je het niet gelijk op een 'waardige' plek. Het gaat dan om op dat moment aanvoelen wat de waarde is van de discussie. Nu zijn we ook weer 6 berichten afgeleid van waar het over hoort te gaan. Laten we ons daar dus op richten. Het is nu fout gegaan, daar heeft iedereen weer van geleerd en nu verder. Volgende keer niet reageren in een te koop topic en gelijk een nieuw topic starten en hooguit een referentie naar het te koop topic, klaar.

Het gaat mij om het signaal: geen discussies over producten in het board Prikbord!

Als beheerder moet je af en toe ook opvoedend bezig zijn. Wanneer ik dat niet doet wordt het beheer een dagtaak. En er is eerlijk gezegd meer in het leven...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 25-06-2020  22:12 uHet gaat mij om het signaal: geen discussies over producten in het board Prikbord!

Als beheerder moet je af en toe ook opvoedend bezig zijn. Wanneer ik dat niet doet wordt het beheer een dagtaak. En er is eerlijk gezegd meer in het leven...

Nee iedereen weet nu weer hoe het moet. Jij kunt beter je tijd besteden aan uitdragen van jouw kennis en ervaring dan politie moeten spelen. 

trebvuister

Kom op mannen.  :)
Kan het weer on-topic over refractometers.

hansHalberstadt

Wat belangrijk is denk is is om te weten hoe nauwkeurig de goedkope refractometers zijn en wanneer het de bier eigenschappen begint te beinvloeden. Ik kan me niet goed voorstellen dat iemand het verschil tussen 0.2 brixpunt kan proeven. Dus waarschijnlijk zijn de slechtste refractometers nog steeds goed bruikbaar, maar als je de keuze hebt wil je waarschijnlijk wel een goede. en vaak is gewicht een maat voor kwaliteit, hoewel de metingen dat nog niet bevestigd hebben.

hans_nwk

Citaat van: henkg op 24-06-2020  15:10 uGrappig: wie heeft de zwaarste?

Hier, beide Ali:
Brix 0-32: 97 gram (heeft een plastic klembeugel waaraan het klepje zit)
Alc 0 - 80%: 104 gram (aluminium klembeugel, daardoor 7 gram zwaarder?)
Dit zijn wel twee verschillende meters, de een voor brouwen, de ander voor stokers.

Rinus

Volgens mij kan je met een "slechte" meter nog altijd heel nauwkeurig bepalen of je vergisting volledig is.
De nauwkeurigheid doet er niet toe zolang de afwijking maar constant is, in geval van onze refractometer is de afwijking constant, althans dat is mijn oordeel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-06-2020  23:32 uNee iedereen weet nu weer hoe het moet. Jij kunt beter je tijd besteden aan uitdragen van jouw kennis en ervaring dan politie moeten spelen.

Dat vind ik ook, maar ik ben ook beheerder van het forum en in die hoedanigheid is het soms nodig corrigerend te handelen. Ook om te zorgen dat het beheer niet meer tijd kost dan nodig is.

hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 26-06-2020  11:52 uVolgens mij kan je met een "slechte" meter nog altijd heel nauwkeurig bepalen of je vergisting volledig is.
De nauwkeurigheid doet er niet toe zolang de afwijking maar constant is, in geval van onze refractometer is de afwijking constant, althans dat is mijn oordeel.

Mee eens.

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 25-06-2020  21:27 uDe regel is dat discussies in het board Prikbord niet is toegegaan. Daarom heb ik de discussie die ontstond in zijn geheel afgesplitst en verplaatst naar het topic Kletsen. In dat topic had je verder kunnen gaan met de discussie. Later had dan die discussie afgesplitst kunnen worden door een beheerder en verplaatst kunnen worden naar een ander board.

Verwijzingen naar het topic Kletsen maken is niet handig. Dit topic wordt regelmatig opgeschoond.

En als je dan iets verplaatst..verplaats dan ook alle reacties
Want op het moment dat je aan het verplaatsen bent reageer ik nog in de topic op het prikbord en dat staat daar nog steeds.

middelaersch

Als je twijfelt aan de betrouwbaarheid c.q. nauwkeurigheid van je refractometer, dan kun je het beste een paar suikeroplossingen maken van bv. 0 / 5 / 10 / 15 / 20 / 25 brix, en die meten. Ook hier geldt: meten is weten.

Het is niet zo dat een refractometer van minder dan 100 gram per definitie slecht is, en eentje van meer dan 150 gram per definitie goed.

middelaersch

Citaat van: Kiekeboe op 24-06-2020  18:04 uEn de volgende vraag die men zich dan moet stellen is de vraag of een glazen prisma noodzakelijk beter is dan een kunststof prisma. Brilglazen zijn vandaag bijna altijd van kunststof i.p.v glas. De voornaamste reden om nog voor een zwaardere glazen (ipv plastic) bril te kiezen is de goedkopere prijs niet de betere kwaliteit.

Dat denk ik ook. Die technieken hebben de afgelopen decennia een enorme ontwikkeling doorgemaakt.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 27-06-2020  14:43 uEn als je dan iets verplaatst..verplaats dan ook alle reacties
Want op het moment dat je aan het verplaatsen bent reageer ik nog in de topic op het prikbord en dat staat daar nog steeds.

Waar gehakt wordt vallen spaanders...

Aangepast.

seed7

Citaat van: middelaersch op 27-06-2020  15:51 uAls je twijfelt aan de betrouwbaarheid c.q. nauwkeurigheid van je refractometer, dan kun je het beste een paar suikeroplossingen maken van bv. 0 / 5 / 10 / 15 / 20 / 25 brix, en die meten. Ook hier geldt: meten is weten.

En vervolgens twijfel je over de meetonzekerheid van je weegschaal. Meetonderzoek is een keten van onzekerheden.

Brekingsindex is met een extreem kleine onzekerheid te meten, want gebaseerd op lichtsnelheid die weer rechtstreeks aan de seconde is gekoppeld. Zorg gewoon dat het wort 20°C is en helder. Zorg dat je refractometer met water van 20°C op 0 is ingesteld. Zorg dat je omgevingstemperatuur ook van die ordegrootte is. Stop de refractometer niet in je broekzak, daar wordt die te warm. Vergeet ATC.

Als je al iets wilt vergelijken, probeer dat dan eens met een lab Abbe-refractometer te doen, dan vallen de onzekerheden van het maken van een suikeroplossing weg. Meetonzekerheid van zo'n ding ligt op 4 - 5 cijfers achter de komma. Niet vergelijken met zo'n elektronisch ding.

En dan nu tot het gaatje, is voor iedere golflengte licht anders. Dus, je 10 °Plato witbier geeft een andere brekingsindex dan je 10°Plato Stout. Domweg door de andere spectrale verdeling van het licht.

De refractometer zoals wij die hebben is een prima indicator voor wat wij doen. Wil je echt een nauwkeurige meting dan gebruik je een gekalibreerd setje dobbers van € 500.- of meer.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 28-06-2020  08:04 uEn dan nu tot het gaatje, is voor iedere golflengte licht anders. Dus, je 10 °Plato witbier geeft een andere brekingsindex dan je 10°Plato Stout. Domweg door de andere spectrale verdeling van het licht

Dat effect valt volgens mij wel mee, immers het laagje wat je meet is zo dun, hooguit 1/10 mm of nog dunner dat er nauwelijks kleureffecten op kunnen treden.
Hieronder zie je de kleurtint van een 150 EBC bier met een dikte van 6 cm, 1cm 1 mm en 0.1 mm.


CeesM

Citaat van: seed7 op 28-06-2020  08:04 uEn dan nu tot het gaatje, is voor iedere golflengte licht anders. Dus, je 10 °Plato witbier geeft een andere brekingsindex dan je 10°Plato Stout. Domweg door de andere spectrale verdeling van het licht.
Ik denk niet dat de kleur van je wort invloed heeft op de juiste weergave van de suikeroplossing. Ik heb zowel water als cola zero gemeten en beiden kwamen ze precies op 0 Brix.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 28-06-2020  09:24 uIk denk niet dat de kleur van je wort invloed heeft op de juiste weergave van de suikeroplossing. Ik heb zowel water als cola zero gemeten en beiden kwamen ze precies op 0 Brix.
Precies, om de reden die ik 1 bericht daarboven had gegeven.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  09:20 uDat effect valt volgens mij wel mee,


"En dan nu tot het gaatje"

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 28-06-2020  11:10 u"En dan nu tot het gaatje"

Ingo
Gemeten met een RGB lamp met
rood licht 18.6 Brix
groen licht 18.6 Brix
blauw licht 18.6 Brix (vaag omdat de refractometerschaal zelf ook blauw is)
Dus als je dan met 0.1 mm dikte vrijwel geen kleurverschil kunt zien tussen transparant bier en 150 EBC bier, en het verschil tussen de lichtkleuren zelf ook nauwelijks wat uitmaakt, dan is het samen al helemaal verwaarloosbaar.

middelaersch

Citaat van: seed7 op 28-06-2020  08:04 uEn vervolgens twijfel je over de meetonzekerheid van je weegschaal. Meetonderzoek is een keten van onzekerheden.

Mijn weegschaal is significant nauwkeuriger dan mijn refractometer, dus dat is in de praktijk geen probleem.

Voor alle duidelijkheid: mijn post had betrekking op de praktijk van de hobbybrouwer die twijfelt aan de betrouwbaarheid zijn refractometer, niet op professionele laboratoriumomstandigheden waar je wellicht anders te werk zou gaan.  ;)

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  09:51 uPrecies, om de reden die ik 1 bericht daarboven had gegeven.
Ja sorry. We posten precies op hetzelfde moment, anders had één van ons een melding gekregen. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 28-06-2020  18:00 uJa sorry. We posten precies op hetzelfde moment, anders had één van ons een melding gekregen. ;)
Geen probleem, goed dat jij het ook echt gemeten hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.