Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Is er kwaliteitsverschil tussen hand held refractometers?  (gelezen 1508 keer)

Offline Scorpionrose

• Super lid
  • Land: nl
Is er kwaliteitsverschil tussen hand held refractometers?
« Gepost op: 23-06-2020 23:14 u »
Iphones en andere kwaliteitsspullen komen toch ook uit China, net als bijna alles?

Precies wat komt er tegenwoordig niet weg

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
Re: is er kwaliteitsverschil tussen hand held refractometers?
« Reactie #2 Gepost op: 24-06-2020 14:09 u »
Oh, ehh.. Hans, was het dan de bedoeling dat ik deze post hier had moeten plaatsen? Indien niet, mag ie weg, hoor!

Misschien dan goed om het in een afgesplitst topic te zetten over de kwaliteit van refractometers. Dat gaat toch iets verder dan kletsen. Ik meen serieus dat ik graag het gewicht zou willen weten van deze refractometer, dan kan ik hem namelijk met die van mij vergelijken. Vrees echter dat dit bericht nu de topicstarter niet meer gaat bereiken. Ik heb er namelijk zelf ooit eentje gekocht in het begintijdperk en dat was wel een degeijke en zeer nauwkeurig, maar ook duurder. Net zoiets als goedkope verrekijker en een dure. aan de buitenkant zien ze er precies hetzelfde uit. de ene kost 25 euro bij de action en de andere 250 euro. Pas als je erdoorheen kijkt zie je het verschil.
De mijne (van Ali) weegt 96 gram. En tot op heden heb ik geen reden om aan te nemen dat ie slecht werkt. Het OG is vaak op of rond (± 0,001 of 0,002) van wat de brouwsoftware zegt dat ik mag verwachten.
Evenzo met de FG, die is ook redelijk accuraat en volgens voorspelling (na omrekenen).

Goed, zit er soms dus wel 1 of 2 puntjes boven of onder, maar dat kan ook prima liggen aan mijn brouwkunde..

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #3 Gepost op: 24-06-2020 14:53 u »

De mijne 108gram 4 jaar oud direct van AliExpress uit China... Nog steeds prima!
Bij deze op de goede plek!

Offline henkg

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 24-06-2020 15:10 u »
Grappig: wie heeft de zwaarste?

Hier, beide Ali:
Brix 0-32: 97 gram (heeft een plastic klembeugel waaraan het klepje zit)
Alc 0 - 80%: 104 gram (aluminium klembeugel, daardoor 7 gram zwaarder?)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 24-06-2020 15:18 u »
Oh, ehh.. Hans, was het dan de bedoeling dat ik deze post hier had moeten plaatsen? Indien niet, mag ie weg, hoor!
Prima zo toch? Ik had alleen een nieuw topic aangemaakt omdat het belang toch iets hoger lag voor mij dan alleen kletsen. Via de links zit alles nu weer gekoppeld, dus snapt iedereen het nog hoop ik.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 24-06-2020 15:31 u »
Wel leuk om te zien dat er een behoorlijk gewichtsverschil is (96-160 g) Bij mij even met een magneet gekeken en er trekt niets aan dus lijkt toch aluminium ondanks die 160 g. Volgende vraag is natuurlijk waar dat door komt en of dat op de een of andere manier van belang is. Als het glazen prisma zou zijn versus plastic  Dan is dat wel een punt en zou wel gewichtsverschil verklaren, maar of dat zo is is op dit moment niet duidelijk. 

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #7 Gepost op: 24-06-2020 15:51 u »
De "Chinees" die ik had is na een jaar of 8 kapot gegaan. Schroefdraad bij het occulair is gebroken. Ik heb nog een "Duitser" die van 0-18% gaat zeer zwaar, veel mooiere kwaliteit prisma. Het prisma is opvallen langer dan bij de "Chinees". Maatverdeling in 0,1%.

Ingo

Offline Kiekeboe

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #8 Gepost op: 24-06-2020 18:04 u »
Wel leuk om te zien dat er een behoorlijk gewichtsverschil is (96-160g) Bij mij even met een magneet gekeken en er trekt niets aan dus lijkt toch aluminium ondanks die 160g. Volgende vraag is natuurlijk waar dat door komt en of dat op de een of andere manier van belang is. als het glazen prisma zou zijn versus plastic  dan is dat wel een punt en zou wel gewichtsverschil verklaren, maar of dat zo is is op dit moment niet duidelijk.

En de volgende vraag die men zich dan moet stellen is de vraag of een glazen prisma noodzakelijk beter is dan een kunststof prisma. Brilglazen zijn vandaag bijna altijd van kunststof i.p.v glas. De voornaamste reden om nog voor een zwaardere glazen (ipv plastic) bril te kiezen is de goedkopere prijs niet de betere kwaliteit.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 24-06-2020 18:10 u »
Zaken als slijtvastheid, homogeniteit en de kwaliteit waarmee het is vlakgeslepen zijn denk ik vooral van belang. als je een prisma perst ipv slijpt zal dat wel veel goedkoper zijn, maar ook onregelmatigheden geven waardoor je schaal niet overal meer even lineair is. En wat dacht je van plastic goed homogeen mengen voordat het uithard zodat het overal dezelfde brekingsindex heeft? glas is veel slijtvaster als plastic en beter homogeen, dus met een doekje erover wrijven om het prisma schoon te maken kan dan nog wel eens heel verschillende uitwerking hebben. Helaas is dat alles op geen enkele manier af te leiden uit de gegevens van de verkoper.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 24-06-2020 21:48 u »
Prima zo toch? Ik had alleen een nieuw topic aangemaakt omdat het belang toch iets hoger lag voor mij dan alleen kletsen. Via de links zit alles nu weer gekoppeld, dus snapt iedereen het nog hoop ik.

Je had ook even kunnen wachten totdat de beheerders de tijd hadden om de berichten opnieuw te verplaatsen.
Het is namelijk in strijd met de forumregels om discussie te voeren over producten die iemand in het board Prikbord aanbiedt. Als je dat wilt doen hoor je altijd een nieuw topic aan te maken los van het topic in Prikbord.

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #11 Gepost op: 24-06-2020 22:29 u »
Je had ook even kunnen wachten totdat de beheerders de tijd hadden om de berichten opnieuw te verplaatsen.
Het is namelijk in strijd met de forumregels om discussie te voeren over producten die iemand in het board Prikbord aanbiedt. Als je dat wilt doen hoor je altijd een nieuw topic aan te maken los van het topic in Prikbord.
En precies dat heeft Hans gedaan; een nieuw topic aangemaakt. Eind goed, al goed, toch?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 24-06-2020 22:53 u »
En precies dat heeft Hans gedaan; een nieuw topic aangemaakt. Eind goed, al goed, toch?

Als Hans even gewacht had dan hadden de berichten in het topic overgezet kunnen worden. Dat is nu niet gedaan omdat dit topic niet meer te volgen zou zijn.

Beter is het op tijd een nieuw topic aan te maken en niet steeds in elk topic andere onderwerpen te bediscussiėren. Dat maakt het werk van een beheerder gemakkelijker... Soms gaan de discussies zo veel kanten op dat het onbegonnen werk is dit allemaal uit te splitsen...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Is er kwaliteitsverschil tussen hand held refractometers?
« Reactie #13 Gepost op: 25-06-2020 00:17 u »
Dat klopt, maar omgekeerd had je ook even kunnen wachten met het naar het kletsen topic te verplaatsen en even overleggen of er geen betere optie was geweest. Een serieuze poging om aanvullende kennis te krijgen is immers geen kletsen en gaf mij en misschien anderen toch een beetje het idee niet serieus genomen te worden door het tot kletsen te degraderen, vandaar dat ik het gelijk zelf had opgelost. Dus een deel van het probleem is nu ontstaan omdat het tijdelijk in het verkeerde topic stond.

ps ik had in het openingsbericht ook nog een link naar de relevante berichten uit het kletsen topic gezet, maar die regel is nu weggehaald. daarmee missen we dan in dit topic de technische info uit berichten #162 en #163 uit het kletsen topic. O nee ik zie nu dat die 2 berichten nu in 2 topics tegelijk staan. Nog net voor mij te begrijpen gelukkig.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 25-06-2020 21:27 u »
Dat klopt, maar omgekeerd had je ook even kunnen wachten met het naar het kletsen topic te verplaatsen en even overleggen of er geen betere optie was geweest. Een serieuze poging om aanvullende kennis te krijgen is immers geen kletsen en gaf mij en misschien anderen toch een beetje het idee niet serieus genomen te worden door het tot kletsen te degraderen, vandaar dat ik het gelijk zelf had opgelost. Dus een deel van het probleem is nu ontstaan omdat het tijdelijk in het verkeerde topic stond.

ps ik had in het openingsbericht ook nog een link naar de relevante berichten uit het kletsen topic gezet, maar die regel is nu weggehaald. daarmee missen we dan in dit topic de technische info uit berichten #162 en #163 uit het kletsen topic. O nee ik zie nu dat die 2 berichten nu in 2 topics tegelijk staan. Nog net voor mij te begrijpen gelukkig.

De regel is dat discussies in het board Prikbord niet is toegegaan. Daarom heb ik de discussie die ontstond in zijn geheel afgesplitst en verplaatst naar het topic Kletsen. In dat topic had je verder kunnen gaan met de discussie. Later had dan die discussie afgesplitst kunnen worden door een beheerder en verplaatst kunnen worden naar een ander board.

Verwijzingen naar het topic Kletsen maken is niet handig. Dit topic wordt regelmatig opgeschoond.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 25-06-2020 21:34 u »
Daarom heb ik de discussie die ontstond in zijn geheel afgesplitst en verplaatst naar het topic Kletsen. In dat topic had je verder kunnen gaan met de discussie.

Verwijzingen naar het topic Kletsen maken is niet handig. Dit topic wordt regelmatig opgeschoond.

Dat geeft dus duidelijk aan dat je de inhoud van het topic niet waardeerde op dat moment. sorry Jacques.
Volgens mij is het dan niet handig om het naar het topic kletsen te verplaatsen zeker niet als dat wordt opgeschoond en daardoor de info verloren gaat. Waarom zet je het niet gelijk op een 'waardige' plek. Het gaat dan om op dat moment aanvoelen wat de waarde is van de discussie. Nu zijn we ook weer 6 berichten afgeleid van waar het over hoort te gaan. Laten we ons daar dus op richten. Het is nu fout gegaan, daar heeft iedereen weer van geleerd en nu verder. Volgende keer niet reageren in een te koop topic en gelijk een nieuw topic starten en hooguit een referentie naar het te koop topic, klaar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 25-06-2020 22:12 u »
Dat geeft dus duidelijk aan dat je de inhoud van het topic niet waardeerde op dat moment. sorry Jacques.
Volgens mij is het dan niet handig om het naar het topic kletsen te verplaatsen zeker niet als dat wordt opgeschoond en daardoor de info verloren gaat. Waarom zet je het niet gelijk op een 'waardige' plek. Het gaat dan om op dat moment aanvoelen wat de waarde is van de discussie. Nu zijn we ook weer 6 berichten afgeleid van waar het over hoort te gaan. Laten we ons daar dus op richten. Het is nu fout gegaan, daar heeft iedereen weer van geleerd en nu verder. Volgende keer niet reageren in een te koop topic en gelijk een nieuw topic starten en hooguit een referentie naar het te koop topic, klaar.

Het gaat mij om het signaal: geen discussies over producten in het board Prikbord!

Als beheerder moet je af en toe ook opvoedend bezig zijn. Wanneer ik dat niet doet wordt het beheer een dagtaak. En er is eerlijk gezegd meer in het leven...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 25-06-2020 23:32 u »
Het gaat mij om het signaal: geen discussies over producten in het board Prikbord!

Als beheerder moet je af en toe ook opvoedend bezig zijn. Wanneer ik dat niet doet wordt het beheer een dagtaak. En er is eerlijk gezegd meer in het leven...

Nee iedereen weet nu weer hoe het moet. Jij kunt beter je tijd besteden aan uitdragen van jouw kennis en ervaring dan politie moeten spelen. 

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 25-06-2020 23:34 u »
Kom op mannen.  :)
Kan het weer on-topic over refractometers.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 25-06-2020 23:42 u »
Wat belangrijk is denk is is om te weten hoe nauwkeurig de goedkope refractometers zijn en wanneer het de bier eigenschappen begint te beinvloeden. Ik kan me niet goed voorstellen dat iemand het verschil tussen 0.2 brixpunt kan proeven. Dus waarschijnlijk zijn de slechtste refractometers nog steeds goed bruikbaar, maar als je de keuze hebt wil je waarschijnlijk wel een goede. en vaak is gewicht een maat voor kwaliteit, hoewel de metingen dat nog niet bevestigd hebben.

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 26-06-2020 09:15 u »
Grappig: wie heeft de zwaarste?

Hier, beide Ali:
Brix 0-32: 97 gram (heeft een plastic klembeugel waaraan het klepje zit)
Alc 0 - 80%: 104 gram (aluminium klembeugel, daardoor 7 gram zwaarder?)
Dit zijn wel twee verschillende meters, de een voor brouwen, de ander voor stokers.

Offline Rinus

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 26-06-2020 11:52 u »
Volgens mij kan je met een "slechte" meter nog altijd heel nauwkeurig bepalen of je vergisting volledig is.
De nauwkeurigheid doet er niet toe zolang de afwijking maar constant is, in geval van onze refractometer is de afwijking constant, althans dat is mijn oordeel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 26-06-2020 21:54 u »
Nee iedereen weet nu weer hoe het moet. Jij kunt beter je tijd besteden aan uitdragen van jouw kennis en ervaring dan politie moeten spelen.

Dat vind ik ook, maar ik ben ook beheerder van het forum en in die hoedanigheid is het soms nodig corrigerend te handelen. Ook om te zorgen dat het beheer niet meer tijd kost dan nodig is.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #23 Gepost op: 26-06-2020 22:45 u »
Volgens mij kan je met een "slechte" meter nog altijd heel nauwkeurig bepalen of je vergisting volledig is.
De nauwkeurigheid doet er niet toe zolang de afwijking maar constant is, in geval van onze refractometer is de afwijking constant, althans dat is mijn oordeel.

Mee eens.

Offline Scorpionrose

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 27-06-2020 14:43 u »
De regel is dat discussies in het board Prikbord niet is toegegaan. Daarom heb ik de discussie die ontstond in zijn geheel afgesplitst en verplaatst naar het topic Kletsen. In dat topic had je verder kunnen gaan met de discussie. Later had dan die discussie afgesplitst kunnen worden door een beheerder en verplaatst kunnen worden naar een ander board.

En als je dan iets verplaatst..verplaats dan ook alle reacties
Want op het moment dat je aan het verplaatsen bent reageer ik nog in de topic op het prikbord en dat staat daar nog steeds.

Tags: