Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kersen in je bier  (gelezen 407 keer)

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Van proberen kun je leren
Kersen in je bier
« Gepost op: 23-06-2020 19:53 u »
Het is kersentijd en dat is een uitstekende reden, om kersen in je bier te doen.
Een vriend bood me aan kersen te komen plukken, na het wassen en de steeltjes verwijderen heb ik nog 3.8 kg over. Die 3.8 kg heb ik in de vriezer gedaan.
Nu is de vraag aan welk bier zal ik ze gaan toevoegen. Ik heb recepten voor fruitweizen, fruitstout en fruitsaison voorbij zien komen. Aangezien chocolade, karamel en vanille goed combineren met kersen denk ik aan een oatmeal vanille stout.
Wel heb ik twijfels ten aanzien van de moutstort, met als reden, dat ik het jammer zou vinden als de kersen smaak niet goed terug te halen is.
Voorlopig recept: Cherry-Stout (Oatmeal Stout)
Est Original Gravity: 1.054 SG
Est Final Gravity: 1.007 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6.2 %
Bitterness: 35.5 IBUs
Est Color: 43.2 EBC

Mash Name: Johan Standaard
Sparge Water: 33.10 L
Type: All Grain
Batch Size: 21.00 L
Boil Size: 26.88 L
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 24.83 L
Final Bottling Vol: 19.49 L
Fermentation: Ale, Two Stage

Ingredients:
3.89 kg Swaen©Pilsner (3.7 EBC) Grain 2 73.9 % 2.54 L
0.56 kg Oats, Flaked (2.0 EBC) Grain 3 10.6 % 0.36 L
0.38 kg karamel Rye (Weyermann) (69.0 EBC) Grain 4 7.3 % 0.25 L
0.38 kg Chocolate Rye (Weyermann) (482.6 EBC) Grain 5 7.3 % 0.25 L
0.05 kg Carafa III (Weyermann) (1034.2 EBC) Grain 6 1.0 % 0.04 L
32.96 g Centennial [10.00 %] - Boil 60.0 min Hop 7 35.5 IBUs -
1.1 pkg Fermentis S-04
3 Items Vanilla Beans (Secondary 10.0 days)

Mash
Name Description Step Temperature Step Time
Mash in Add 0.00 L of water at 63.0 C 63.0 C 50 min
Mash Step 2 Add 0.00 L of water at 72.0 C 72.0 C 20 min
Mash out Add 0.00 L of water at 78.0 C 78.0 C 6 min

Ik wil een deel van het wort splitsen en enten met opgekweekte Orval gist. Het idee is, dat het bier heel droog wordt en de kersigheid/vanille meer naar de voorgrond kunnen komen.

Na een week wil ik het bier hevelen van 1e vergisting naar mandfles met de kersen voor 2e vergisting en dan laten staan. Hoe lang ik dat moet laten staan heb ik geen idee, tot het niet meer bubbelt lijkt me  :nut:

Iemand ideŽen of inzichten, die ik mee zou kunnen nemen?

Brouwgroet, J.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wernerthefox

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Kersen in je bier
« Reactie #1 Gepost op: 24-06-2020 08:19 u »
Heb ook overwogen om met Vanille te brouwen. Wat me heeft weerhouden is de prijs. Wellicht kun je vanille extract proberen, dat is wel te betalen. Want zoveel specialr mout daar met wel iets tegenover staan. Pandan extracten (de "aziatische" vanille) heb je ook.
Waarom gebruik je Centennial?

Offline Sander83

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 24-06-2020 09:12 u »
Heerlijke tijd die kersentijd :). Ik heb geen ervaring met alle type bieren die je noemt, maar wel met kersen in een fruitweizen. Omdat kersenpitten tannines bevatten heb ik er destijds voor de zekerheid voor gekozen om de kersen te ontpitten. Daarna in de vriezer en gedurende de navergisting toegevoegd tot het bier was uitvergist (gewoon meten).

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #4 Gepost op: 24-06-2020 09:19 u »
Wat voor kersen wil je gaan gebruiken? Van de gewone kersen krijg je weinig smaak mee. De suikers uit die kersen geven wat meer alcohol. Als je op zoek bent naar een echte kersen smaak is het gebruik van andere soorten kersen (krieken/morellen) het overwegen waard. Daarover zijn al wat meer draadjes op dit forum te vinden.

Offline Johan_vL

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-06-2020 11:04 u »
Wat voor kersen wil je gaan gebruiken? Van de gewone kersen krijg je weinig smaak mee. De suikers uit die kersen geven wat meer alcohol. Als je op zoek bent naar een echte kersen smaak is het gebruik van andere soorten kersen (krieken/morellen) het overwegen waard. Daarover zijn al wat meer draadjes op dit forum te vinden.

Ik had keuze uit 3 soorten. de eerste was een zeer zure kers (geen morel) nog niet rijp. De andere 2 waren spekkersen, waarvan de ene soort al overrijp was en de andere nog prima te eten :-) het is dus een zoete spek kers geworden, met een mooie kersensmaak.

Offline Johan_vL

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-06-2020 11:06 u »
Heerlijke tijd die kersentijd :). Ik heb geen ervaring met alle type bieren die je noemt, maar wel met kersen in een fruitweizen. Omdat kersenpitten tannines bevatten heb ik er destijds voor de zekerheid voor gekozen om de kersen te ontpitten. Daarna in de vriezer en gedurende de navergisting toegevoegd tot het bier was uitvergist (gewoon meten).

De pitten wil ik erin laten, omdat ik gelezen heb dat de kersenpitten amandelsmaak afgeven (Amerikaanse homebrewers association). of dat echt zo is, gaan we uitvinden. Pruimenpitten werden wel afgeraden.

Offline Johan_vL

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 24-06-2020 11:08 u »
Heb ook overwogen om met Vanille te brouwen. Wat me heeft weerhouden is de prijs. Wellicht kun je vanille extract proberen, dat is wel te betalen. Want zoveel specialr mout daar met wel iets tegenover staan. Pandan extracten (de "aziatische" vanille) heb je ook.
Waarom gebruik je Centennial?

Daar heb je wel een punt, vanillebonen zijn duur. Maar bij mij in de buurt zit een Iraanse kruidenier, die mooi grote vanillepeulen verkoopt voor een zeer redelijke prijs. Die wilde ik gaan gebruiken.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #8 Gepost op: 24-06-2020 11:09 u »
De pitten wil ik erin laten, omdat ik gelezen heb dat de kersenpitten amandelsmaak afgeven (Amerikaanse homebrewers association). of dat echt zo is, gaan we uitvinden. Pruimenpitten werden wel afgeraden.
De pitten zorgen voor wat karakter door de tannines, ze zijn wel schuimnegatief.

Tags: