Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eerste witbier, laag begin SG  (gelezen 1060 keer)

Offline Sid

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eerste witbier, laag begin SG
« Gepost op: 23-06-2020 09:43 u »
Afgelopen weekeind heb ik mijn eerste witbiertje gebrouwen. Omdat ik vaker bier wil gaan brouwen heb ik ervoor gekozen om kleinere batches te maken. Dit keer heb ik 10 liter gebrouwen in mijn Brewster Beacon 30.

Ik gebruik Brewfather voor mijn recepten, hieronder staat een kopie van mijn recept.

Pre-Boil Gravity : 1.036
Original Gravity : 1.048
Final Gravity : 1.011

Brewster Beacon 30L
Batch Size : 10 L
Boil Size : 14.23 L
Post-Boil V.: 10.63 L
Mash Water : 9.64 L
Sparge Water: 5.37 L @ 77 C
Boil Time : 60 min
Total Water : 15.01 L
Brewhouse Efficiency: 79.4%
Mash Efficiency : 81%

Mash Profile
Mash Steps
66 C - 90 min - Temperature
72 C - NaN min - Infusion

Fermentation Profile
Ale
20 C - 14 days - Primary

Fermentables (2.03 kg)
976 g - Pale Malt, Halcyon 5 EBC (48.2%)
788 g - Tarwevlokken 3.9 EBC (38.9%)
263 g - Havervlokken 4.3 EBC (13%)

Hops (23.8 g)
60 min - 10.5 g - Hersbrucker   - 3% (9 IBU)
10 min - 13.3 g - Saaz - 3.5% (5 IBU)

Miscellaneous
5 min - Boil - 1.429 items - Chamomile Tea
5 min - Boil - 13.333 g - Coriander, cracked
5 min - Boil - 13.333 g - Orange peel

Yeast
1 pkg - Wyeast Labs Belgian Witbier 3944

Aan het einde van het maischen kwam ik uit op een SG van 1.025 veel te laag dus, ik heb dit iets omhoog proberen te krijgen door het toevoegen van een beetje suiker tot aan de 1.030. Hierna ben ik gaan koken om vervolgens aan het einde van de kook tot 1.040 te komen.

Hoe zou het komen dat ik zo'n laag rendement heb, kan dit komen doordat de batch te klein is voor de Brewster Beacon?

Dit is het eerste recept waarbij ik gebruik maak van mijn DIY iSpindel, ik moet zeggen dat het wel gaaf is om zo de vergisting te kunnen volgen! ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Eerste witbier, laag begin SG.
« Reactie #1 Gepost op: 23-06-2020 10:20 u »
Rendement van ~42% in plaats van de beoogde 80% uit recept.. Da's niet best.. Mogelijke oorzaken:
- Te weinig startwater gebruikt waardoor de mout massief in de korf staat ?
10 l bier maken kan in de Beacon, maar houd er rekening mee dat 7L van je water nder de korf staat, en dus slechts 3L in de korf.
Oplossing: meer startwater gebruiken en minder spoelen.
- Verkeerd geschroot, te grof?  Blijft gissen natuurlijk.
- Te snel gespoeld waardoor suikers geen tijd hadden om op te lossen? Spoelwater verdunt dan alleen je wort.

Als je SG had gemeten vr spoelen was de oorzaak iets duidelijker geweest..
Vooralsnog wijt ik het aan te weinig startwater in de moutkorf.
Succes, Snelbier

Edit: herbekend kom je rendement op 55%.  Is al beter dan de 42% die ik eerst berekende.

Offline Sid

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 23-06-2020 10:34 u »
Voor het schroten gebruik ik een schrootmolen, hiermee heb ik wel redelijk grof geschroot omdat ik had gelezen dat het spoelen met tarwe en havervlokken sowieso al moeizamer verloopt.

Er zat niet veel mout in, maar het stond niet helemaal onder water.

Tip voor volgende keer, vaker meten en iets meer startwater gebruiken.

Wat is het gevolg van minder spoelwater gebruiken? Heeft dit nog negatieve gevolgen?

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-06-2020 11:23 u »
Minder spoelwater geeft iets lager rendement, op te lossen met een handje extra mout.
Smaken verschillen; sommigen spoelen helemaal niet..
Teveel spoelen geeft in ieder geval kaf-smaakjes, nit lekker.
Succes,  Snelbier

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 23-06-2020 11:54 u »
Eigenlijk is een brouwketel toch in principe niet anders dan Brew In A Bag
Zonder allerlei als bestaande discussie op te rakelen: je kan ook al je berekende water (maisch- en spoelwater) in een keer toevoegen
Zeker omdat je maisch deels niet onder water staat

Korf laten uitlekken aan het eind van de maisch

Zo doe ik het ook met mijn Brewbag (rendement > 80%)

Offline Sid

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 27-06-2020 15:54 u »
Een weekje verder en de vergistingssnelheid is al  een stuk afgenomen.

Het was de bedoeling dat het bier zo'n 7  EBC zou  zijn, als ik nu naar de kleur kijk schat ik eerder een in dat het een EBC heeft van 24. Zou dit nog lichter worden?

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #6 Gepost op: 27-06-2020 16:31 u »
Er zat niet veel mout in, maar het stond niet helemaal onder water.

Dat lijkt me niet goed, het mout moet onder water staan. Als ik een batch van 10 liter zou brouwen in mijn brew monk 30 liter (als ik me niet vergis ongeveer dezelfde ketel als jij hebt??) dan zou ik daarvoor 15 liter maischwater gebruiken en geen spoelwater. Je moet het rendement in de software dan wat lager instellen om goed uit te komen, ik denk 70 of 75% in plaats van 80%. (Eerlijkheidshalve moet ik hier wel bij zeggen dat ik dit met de automaat nog nooit geprobeerd heb, dus is op basis van inschatting...)

Eerder brouwde ik met de BIAB methode ook batches van 10 liter op deze manier. Ik zou niet weten waarom dat in een brew monk of vergelijkbare automaat niet zou gaan. Zie ook de post van Trebvuister, al vind ik het door hem genoemde rendement van >80% met BIAB wel erg optimisties.

Offline Sid

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 27-06-2020 16:35 u »
Dat lijkt me niet goed, het mout moet onder water staan. Als ik een batch van 10 liter zou brouwen in mijn brew monk 30 liter (als ik me niet vergis ongeveer dezelfde ketel als jij hebt??) dan zou ik daarvoor 15 liter maischwater gebruiken en geen spoelwater. Je moet het rendement in de software dan wat lager instellen om goed uit te komen, ik denk 70 of 75% in plaats van 80%. (Eerlijkheidshalve moet ik hier wel bij zeggen dat ik dit met de automaat nog nooit geprobeerd heb, dus is op basis van inschatting...)

Eerder brouwde ik met de BIAB methode ook batches van 10 liter op deze manier. Ik zou niet weten waarom dat in een brew monk of vergelijkbare automaat niet zou gaan. Zie ook de post van Trebvuister, al vind ik het door hem genoemde rendement van >80% met BIAB wel erg optimisties.

Volgens mij zijn die ketels nagenoeg gelijk inderdaad. Mijn volgende 10 liter brouwsel ga ik is proberen met veel minder of geen spoelwater.

Offline beun

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 27-06-2020 16:36 u »
Een weekje verder en de vergistingssnelheid is al  een stuk afgenomen.

Het was de bedoeling dat het bier zo'n 7  EBC zou  zijn, als ik nu naar de kleur kijk schat ik eerder een in dat het een EBC heeft van 24. Zou dit nog lichter worden?

Ja ziet er doordat de gist nog in suspensie is donkerder uit. Wordt zeker lichter van kleur.

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-06-2020 21:28 u »

Pas 1x BIAB gebrouwen. Volgens BrouwHulp rendement van 83%. Morgen ga ik het weer proberen. Ben benieuwd :)

Offline Sid

• Junior lid
  • **
Re: Eerste witbier, laag begin SG
« Reactie #10 Gepost op: 01-07-2020 07:20 u »
Het SG staat nu 5 dagen op 1.015, gecalculeerd was 1.011. Zou het uitvergist zijn of bestaat er een kans dat hij nu ineens nog verder gaat dalen?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #11 Gepost op: 01-07-2020 08:07 u »
Het SG staat nu 5 dagen op 1.015, gecalculeerd was 1.011. Zou het uitvergist zijn of bestaat er een kans dat hij nu ineens nog verder gaat dalen?
Op welke wijze meet je je SG?

Offline Sid

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 01-07-2020 08:08 u »
Op welke wijze meet je je SG?
iSpindel

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 02-07-2020 22:38 u »

iSpindel

Als er veel gist zit aan je iSpindel kun je een afwijkende meting krijgen.
Is dat zo? Ik zie op de foto de iSpindel niet...

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-07-2020 22:46 u »
Pas 1x BIAB gebrouwen. Volgens BrouwHulp rendement van 83%. Morgen ga ik het weer proberen. Ben benieuwd :)
Afgelopen zondag gebrouwen. 81% volgens BrouwHulp 😀💪

Offline Sid

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 03-07-2020 06:28 u »
Als er veel gist zit aan je iSpindel kun je een afwijkende meting krijgen.
Is dat zo? Ik zie op de foto de iSpindel niet...

Dat is moeilijk te zien, dan zou ik hem eruit moeten halen. Morgen zijn we twee weken verder, ik denk dat de kans klein is dat hij dan nog verder gaat toch? Met twee weken tijd ben je toch eigenlijk altijd wel klaar met je vergisting.

Offline RobbinR

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 03-07-2020 11:18 u »
Morgen zijn we twee weken verder, ik denk dat de kans klein is dat hij dan nog verder gaat toch? Met twee weken tijd ben je toch eigenlijk altijd wel klaar met je vergisting.

Hey Sid,

Ik denk dat dit best een gevaarlijke aanname is.
Gisteren hebben wij bijvoorbeeld een witbiertje gebotteld wat al 3 weken stond te vergisten.
SG bleef steeds langzaam dalen.

Misschien kun je een sample nemen en meten of je met een "analoge" (eng woord in deze digitale tijd :P) hydrometer op een ander SG uitkomt?

Brouw ze!  :brouwen: :biersmile:

Robbin

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #17 Gepost op: 03-07-2020 15:33 u »
Aan je recept te zien is het niet echt een witbiertje. Er zit meer vlokken in dan mout, daar kan je wel een lekkere pap van maken.
Probeer het eens met 50% pilsmout en 50% tarwemout, en vergeet even de vlokken of doe er een klein beetje in.

De meeste suikers komen uit de palemout en praktisch niets uit je tarwe en havervlokken. Vandaar dat zeer lage rendement.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 03-07-2020 22:39 u »
Dat is moeilijk te zien, dan zou ik hem eruit moeten halen. Morgen zijn we twee weken verder, ik denk dat de kans klein is dat hij dan nog verder gaat toch? Met twee weken tijd ben je toch eigenlijk altijd wel klaar met je vergisting.

Je hebt een Fermzilla... Dan kun je dat toch zien. Op de foto zie ik overigens geen gistafzetting tegen de wand van de Fermzilla.

Offline Sid

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 04-07-2020 14:04 u »
Zojuist gebotteld. Ging prima, beetje CO2 erop en op de andere aansluiting het vulpijpje. Ging vlot zo.

SG was 1.011, de iSpindel wijkte dus af. Heb hem nu in een bak water gedaan en daar geeft hij 1.004 aan. Geen idee waarom hij ineens afwijkt, had hem voor gebruik gekalibreerd.

Offline Sid

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 04-07-2020 14:16 u »
Aan je recept te zien is het niet echt een witbiertje. Er zit meer vlokken in dan mout, daar kan je wel een lekkere pap van maken.
Probeer het eens met 50% pilsmout en 50% tarwemout, en vergeet even de vlokken of doe er een klein beetje in.

De meeste suikers komen uit de palemout en praktisch niets uit je tarwe en havervlokken. Vandaar dat zeer lage rendement.
Oh beetje verkeerd knip en plakwerk dan. Ben benieuwd of het smaakt. Pas het recept voor volgende keer aan.

Wat voegen de vlokken dan wel toe eigenlijk?

Offline Sid

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 04-07-2020 14:17 u »
Je hebt een Fermzilla... Dan kun je dat toch zien. Op de foto zie ik overigens geen gistafzetting tegen de wand van de Fermzilla.
Er zat geen gist aan, alleen onderin de Fermzilla lag een laagje.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 04-07-2020 17:06 u »
Zojuist gebotteld. Ging prima, beetje CO2 erop en op de andere aansluiting het vulpijpje. Ging vlot zo.

SG was 1.011, de iSpindel wijkte dus af. Heb hem nu in een bak water gedaan en daar geeft hij 1.004 aan. Geen idee waarom hij ineens afwijkt, had hem voor gebruik gekalibreerd.

Volgens mij valt dit binnen de afwijkingsmarge.
Een iSpindel gebruik je om het verloop van de vergisting te kunnen volgen. Het SG moet je altijd nameten.

Offline Sid

• Junior lid
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 06-07-2020 08:33 u »
Volgens mij valt dit binnen de afwijkingsmarge.
Een iSpindel gebruik je om het verloop van de vergisting te kunnen volgen. Het SG moet je altijd nameten.

Als je dat weet is het inderdaad ook prima. Verloop was goed te volgen.

Heb de batch gesplitst in het vullen van:
1x 2 liter keg
1x 2  liter sub
19  flesjes

De keg heb ik nu onder 12psi CO2 druk staan, dit is de eerste keer dat ik het op die manier probeer. Ben benieuwd hoe dit werkt, als ik het goed begreep is het dan na n week drinkbaar.

Tags: