Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Crabtree  (gelezen 1933 keer)

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Crabtree
« Reactie #50 Gepost op: 26-06-2020 16:18 u »
Klopt precies. Dat had ik een paar weken terug met een proefje aangetoond. 2 identieke potjes wort aangeënt met hele kleine identieke hoeveelheid van dezelfde gist die daarna vele malen ging vermeerderen. Ene potje met lucht gevuld en af en toe schudden, 2e potje met koolzuuratmosfeer gevuld en gevuld gehouden met koolzuur, dus de gist in dat potje heeft geen zuurstof gezien.
Resultaat: met zuurstof had je maar iets van 1.5 x zoveel cellen dan met koolzuuratmosfeer.

Hoeveel zuurstof zat er opgelost in het wort?  :weetniet:
Dat zou je ook moeten weten om iets te kunnen concluderen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #51 Gepost op: 26-06-2020 18:17 u »
Hoeveel zuurstof zat er opgelost in het wort?  :weetniet:
Dat zou je ook moeten weten om iets te kunnen concluderen.
vrijwel geen. want ik had de potjes eerst een half minuutje laten koken in de magnetron en toen rustig stilstaand laten afkoelen en de ene gelijk koolzuur boven gezet toen het nog warm was.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 26-06-2020 22:45 u »
Het gekke is dat ik met een proefje met en zonder zuurstof op ongeveer dezelfde hoeveelheid gist uitkom.

Tests die ik in het verleden heb uitgevoerd lieten steeds zien dat je door te beluchten meer gist krijgt. Dat waren tests waarbij ik steeds keek hoeveel gist ik had na de vergisting.

Als je kijkt naar het aantal cellen dat je in 1 ml bier hebt, heb je gelijk. Aanvankelijk heb je meer gistcellen als je meer zuurstof in je wort hebt, maar na verloop van tijd is dat niet meer het geval.
Zie The effect of wort aeration on fermentation, maturation and volatile components of beer produced on an industrial scale.

We zijn overigens weer ver verwijderd van het Crabtree effect...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #53 Gepost op: 26-06-2020 23:02 u »
Tests die ik in het verleden heb uitgevoerd lieten steeds zien dat je door te beluchten meer gist krijgt. Dat waren tests waarbij ik steeds keek hoeveel gist ik had na de vergisting.

Als je kijkt naar het aantal cellen dat je in 1 ml bier hebt, heb je gelijk. Aanvankelijk heb je meer gistcellen als je meer zuurstof in je wort hebt, maar na verloop van tijd is dat niet meer het geval.
Zie The effect of wort aeration on fermentation, maturation and volatile components of beer produced on an industrial scale.

Zie dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41250.msg623532.html#msg623532
daaruit blijkt dat tijdens de opkweekfase het aantal cellen met en zonder zuurstof mooi met elkaar meeloopt.

Offline André de Laat

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #54 Gepost op: 27-06-2020 05:49 u »
vrijwel geen. want ik had de potjes eerst een half minuutje laten koken in de magnetron en toen rustig stilstaand laten afkoelen en de ene gelijk koolzuur boven gezet toen het nog warm was.
En hoe zet je er CO2 boven dan? Als ik een potje vul met CO2 is dat in no time vermengd met de buitenlucht.

Offline André de Laat

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #55 Gepost op: 27-06-2020 05:50 u »

Inderdaad. Maar dat gaat zo in vrijwel elk topic...

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #56 Gepost op: 27-06-2020 07:27 u »
Volgens mij niet. Het gaat over het effect van zuurstof en geen zuurstof op wat de gist daarmee doet en dat is ook waar het Crabtree effect over gaat, nl dat de gist ondanks dat er zuurstof is toch vnl het anareobe pad kiest en pas bij hele lage suikerconcentraties het aerobe pad.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 27-06-2020 23:02 u »
Volgens mij niet. Het gaat over het effect van zuurstof en geen zuurstof op wat de gist daarmee doet en dat is ook waar het Crabtree effect over gaat, nl dat de gist ondanks dat er zuurstof is toch vnl het anareobe pad kiest en pas bij hele lage suikerconcentraties het aerobe pad.

Zoals al diverse keren uitgelegd is heb je door het Crabtree effect geen aerobe vergisting bij de vergisting van wort en bij de hergisting op de fles.

Die discussie is eerder gevoerd en hoeft niet opnieuw gevoerd te worden. Ook niet naar aanleiding van een vraag wat het Crabtree effect inhoudt.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 27-06-2020 23:07 u »
Zie dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41250.msg623532.html#msg623532
daaruit blijkt dat tijdens de opkweekfase het aantal cellen met en zonder zuurstof mooi met elkaar meeloopt.

Als je het artikel bekijkt waarnaar ik verwees dan zie je dat naarmate er meer zuurstof in het wort aanwezig is je in de eerste periode van de vergisting meer gistcellen hebt per ml gistend bier...

Het lijkt mij goed om deze discussie niet verder te voeren in dit topic maar in het topic waarnaar je verwijst.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 27-06-2020 23:38 u »
Zoals al diverse keren uitgelegd is heb je door het Crabtree effect geen aerobe vergisting bij de vergisting van wort en bij de hergisting op de fles.

Die discussie is eerder gevoerd en hoeft niet opnieuw gevoerd te worden. Ook niet naar aanleiding van een vraag wat het Crabtree effect inhoudt.
Door op te merken "We zijn overigens weer ver verwijderd van het Crabtree effect..." wakker je volgens mij zelf juist de discussie weer aan. En als ik dan verwijs naar een proefje waar andere resultaten uitkomen dan jij verwacht dan mag ik het er niet meer over hebben?

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #60 Gepost op: 28-06-2020 10:29 u »
Als je het artikel bekijkt waarnaar ik verwees dan zie je dat naarmate er meer zuurstof in het wort aanwezig is je in de eerste periode van de vergisting meer gistcellen hebt per ml gistend bier...

Het lijkt mij goed om deze discussie niet verder te voeren in dit topic maar in het topic waarnaar je verwijst.
Ik heb de optie voor verdere discussie in het nu in dit topic voortgezet zoals je voorstelt.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #61 Gepost op: 28-06-2020 20:58 u »
Door op te merken "We zijn overigens weer ver verwijderd van het Crabtree effect..." wakker je volgens mij zelf juist de discussie weer aan. En als ik dan verwijs naar een proefje waar andere resultaten uitkomen dan jij verwacht dan mag ik het er niet meer over hebben?

Het is een herinnering niet te hooi en te gras off topic te gaan. Dit gebeurt de laatste tijd veel te vaak.

Dit is niet in het belang van degene die een vraag stelt. Beter is het een nieuw topic te starten of de discussie te voeren in een topic dat over het betreffende onderwerp gaat. Dat maakt het forum een stuk overzichtelijker en ontlast de beheerders...

Tags: