Weer eens een pilsener

Gestart door Simonsj, 22-06-2020 16:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simonsj

Goedemiddag,

Het witbier staat nog te vergisten en aankomend weekend wil ik weer een brouwsel proberen.
Ik heb een pilsener proberen samen te stellen met een mais stort.
De bitterheid heb ik wat lager gehouden in verband met doordrinkbaarheid. Doel is een lekker en makkelijk te drinken pilsener te maken.

Onderstaand recept heb ik in gedachte met de volgende vragen.

Is er nog iets nodig om de schuimhoudbaarheid te verbeteren?
Op dit moment haal ik de meeste IBU uit de eerste hopgift. Zijn er op of aanmerkingen op de hopgiften uberhaupt? Tips hierover zijn welkom.

Het maischschema wil ik niet te ingewikkeld maken. Indien er toch tips zijn uiteraard welkom.



Volume 30 Liter
Begin SG: 1051
Eind SG: 1014
Vol: 4,9%
Brouwzaalrendement: 70%
Kooktijd: 60 minuten
EBC waarde: 8
IBU waarde: 21

Beslagdikte: 3,5 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

6,5 kg        Pilsmout Dingemans                        3 EBC
1 kg           Maisvlokken                                    3EBC


Hop

60 g     Saaz bloemen    3.0 alfa       60 minuten   18 IBU
30 g     Saaz bloemen    3.0 alfa       15 minuten   2.4 IBU
20 g     Saaz bloemen    3.0 alfa       5 minuten   1 IBU    of misschien beter op 10 minuten


maischschema:

67 ºC met een rust van 60 minuten
72 ºC met een rust van 10 minuten
78 ºC met een rust van 5 minuten

Vergisting met Wyeast 2124 Bohemian Lager.

Sinds kort ben ik ook in het bezit van een klimaatkast dus als er eventuele suggesties zijn over de vergistingstemperaturen en de lagering. Graag.
mijn plan is om na de hoofdvergisting over te hevelen en 1 maand te lageren op ..??? graden Celsius. Na het lageren cold crashen en bottelen.

Bottelsuiker 6 g/liter.


Alvast bedankt voor de hulp!

Groet,
Joey

Jacques

Vergist niet te koud. 12 à 13 ºC is prima. Je hebt dan niet veel gist nodig en de vergisting gaat lekker vlot.
Verder het bier bij deze temperatuur uit laten gisten. De temperatuur mag zelfs 1 à 2 graden hoger.
Een maand lageren bij een lage temperatuur kost veel energie en is ook niet nodig. Een paar dagen cold crashen volstaat.

Simonsj

Dank Jacques,

Mr. Malty heb ik gebruikt om de starter te berekenen. Ik heb nu een starter in de koelkast staan van 2 liter.
Echter kom ik met 30 liter wel uit op twee stappen. Zal ik dat aanhouden of is een enkele stap al genoeg ivm . "12 à 13 ºC is prima. Je hebt dan niet veel gist nodig"
 
Voor onderstaand gaat er begrijp ik niet veel winst zijn door het te laten lageren wat eventueel ook op de fles kan?
Dus vergisten, cold crashen en bottelen.

Groet,
Joey

Jacques

Citaat van: Simonsj op 23-06-2020  13:18 uDank Jacques,

Mr. Malty heb ik gebruikt om de starter te berekenen. Ik heb nu een starter in de koelkast staan van 2 liter.
Echter kom ik met 30 liter wel uit op twee stappen. Zal ik dat aanhouden of is een enkele stap al genoeg ivm . "12 à 13 ºC is prima. Je hebt dan niet veel gist nodig"
 
Voor onderstaand gaat er begrijp ik niet veel winst zijn door het te laten lageren wat eventueel ook op de fles kan?
Dus vergisten, cold crashen en bottelen.

Groet,
Joey

Je moet wel het bier laten uitgisten. Omdat je vergist bij en lagere temperatuur dan bij een bovengist duurt het uitgisten langer. Hoe kouder je vergist des te langer de vergisting duurt. Om dit te compenseren heb je meer gist nodig. Als je niet te veel gist heb kun je wat warmer vergisten. Uit een onderzoek van gistleverancier Fermentis blijkt dat bij een ondergist de invloed van de vergistingstemperatuur op de smaak van je bier veel kleiner is dan bij een bovengist.

Simonsj

Dank voor de toelichting.
Ik ga van het weekend gewoon brouwen en de gist krijgt uitgebreid de tijd.

PaultjePils

Recept is helemaal prima zo. Ik ben het eens dat je ondergister wat warmer kan doen, helemaal met het bohemian gist of w34/70. Ik ben het echter niet eens dat een paar dagen coldcrashen volstaat voor een pilsner. Ik "crash" soms een week op 2 graden Celcius en dat doet weinig met de koude waas (als je het al niet permanent maakt op deze manier). Ook zijn er sommige gisten die zich niet met een weekje op 2 graden Celcius eruit laten slaan. Wil je weinig gist op de fles en geen koude waas (en dus goed helder pils) moet je lang koud lageren. De smaakevolutie van lageren vind ik wel meevallen zolang alle diacetyl er maar uit is.

Hoef je geen helder pils en smaakt het al goed uit het vat? Dan is het nu met deze warme temperaturen erg zonde van de energie om lang koud te lageren. Ik doe mijn pilsjes daarom tijdens de winter in de schuur.

Succes dit weekend!  :biersmile:

Simonsj

Bedankt Paul en Jacques. Vandaag het pils gebrouwen. Even off topic. Ik had wat problemen met het rendement van de Easybrew. Ik heb nu wat fijner geschroot en ook geroerd tijdens het maischen. Het heeft geresulteerd in een 29 liter met SG 1051. (Dit was eigenlijk 26 liter met 1060 om en nabij). 72%rendement:)
Al met al een leuke brouwdag. De emmer staat nu in de gistkast op 12 graden. Ik ga hem na de vergisting een twee a drie dagen cold crashen en dan bottelen. Dan een 3 weken op kamertemperatuur en daarna koud zetten.

Klopt het dat een aantal dagen of langer koud zetten helpt voor een betere schuimhoudbaarheid?

Ik heb nog een moutemmertje van Braumarkt die leeg is. Ik ben van plan om daar een paar liter in over te hevelen en met een 2-3 gram/liter Saaz te koudhoppen.

Denk een leuk experiment om te kijken of het de smaak ten goede komt.

Jacques

Citaat van: Simonsj op 28-06-2020  20:00 uKlopt het dat een aantal dagen of langer koud zetten helpt voor een betere schuimhoudbaarheid?

Ik heb nog een moutemmertje van Braumarkt die leeg is. Ik ben van plan om daar een paar liter in over te hevelen en met een 2-3 gram/liter Saaz te koudhoppen.

Denk een leuk experiment om te kijken of het de smaak ten goede komt.

Een paar dagen koud zetten helpt niet voor een betere schuimhoudbaarheid. Hooguit zorgt het voor wat helderder bier.

Sluit het moutemmertje wel voldoende af? Eerlijk gezegd ben ik bang van niet...

Simonsj

Het emmertje sluit inderdaad niet voldoende af. Met de tijd ga ik daar wel iets fatsoenlijks voor aanschaffen.
We zijn nu 11 dagen verder en ik heb na 6 dagen overgeheveld. Ik zag de activiteit de dag ervoor al teruglopen.
De vergisting uitgevoerd op 12 ºC en dat verliep soepel.
Nu heb ik eergisteren het SG gemeten en vandaag. Het SG vandaag en eergisteren 1010 met een startpunt van 1051.
Ondanks dat de hydrometer het aangeeft lijkt me dit best snel voor een ondergist.

1: Is het nu tijd de temperatuur met 2 graden te verhogen voor de diacetyl rust en dan 2-3 dagen cold crashen?

2: is het raadzamer de gist wat meer tijd te geven eea op te ruimen?

Haast heb ik niet maar het mag wel een doel dienen.

Proeven gedaan en proefde naar mijns inzien wat moutig (ondanks de maisvlokken)en licht hoppig. Denk dat hier wel een lekkere pils in schuilt.

Ik hoor graag de bevindingen en of meningen.

Groet,
Joey

Jacques

Citaat van: Simonsj op 09-07-2020  22:24 uNu heb ik eergisteren het SG gemeten en vandaag. Het SG vandaag en eergisteren 1010 met een startpunt van 1051.
Ondanks dat de hydrometer het aangeeft lijkt me dit best snel voor een ondergist.

1: Is het nu tijd de temperatuur met 2 graden te verhogen voor de diacetyl rust en dan 2-3 dagen cold crashen?

2: is het raadzamer de gist wat meer tijd te geven eea op te ruimen?


Als je voldoende vitale gist ent kan de vergisting snel verlopen. Een vergistingsgraad van 80% is netjes.

Als je geen diacetyl proeft in je bier hoef je geen diacetylrust te houden. Maar temperatuur verhogen om zeker te zijn dat het bier goed uitgist is wel een goed idee.

Wanneer het SG een 4 tot 5 dagen niet gedaald is kun je bottelen. Rijpen van het bier gebeurt ook in de fles.

Simonsj

Een aantal weken geleden het pils op de fles gedaan. Iedere halve week een flesje geopend en langzaamaan de ontwikkeling kunnen proeven in de fles.
Nu ik een 3 1/2 week verder ben valt het resultaat me toch een beetje tegen.
De schuimhoudbaarheid is goed, een heel licht troebeltje maar qua zicht ben ik tevreden.

Wel valt hij zoeter uit dan ik had verwacht. Nou is deze 21 IBU alleen lijkt het nog zoeter.
Hij is wel moutig maar lijkt uit balans. Hopsmaak valt me tegen (in aanwezigheid).

Kan dit te maken hebben met de maisstort? (het zoete.. kan hier niets over teruglezen.) Of hadden de hopgiften wat rianter gemogen?
Kan het de gist stam zijn die moutigheid accentueert volgens de omschrijving?
Ik ga niet uit van een gestokte vergisting in de fles.

Kan van alles zijn maar hoor graag op / aanmerkingen.

Groet Joey

Jacques

Wat meer hop en ook het gebruik van meerdere soorten zorgt voor hoparoma en bitterheid. Verder is het goed niet te veel naar cijfertjes te kijken. Als de hop wat ouder was en niet goed is bewaard is geweest kan het zijn dat het alfazuurgehalte lager was dan op de verpakking vermeld is.

beun

Bohemian lager is bij mij na 6-8 weken op fles pas echt op dronk.

Roelof Manting

Mooie en nuttige topic, thx

Simonsj

Inmiddels is het pils op en heb ik nogmaals een pils gebrouwen. Het recept was vrij basic met alleen Saaz hop. Gist is S-189 van Fermentis.
Deze heb ik niet te laag vergist. Zo op 15-16 graden. De keer ervoor met Bohemian lager op 13 graden gehouden.

Wat bij mijn pilsen een dingetje is, dat is de schuimhoudbaarheid. Na twee minuten is er niks meer van over. In elk glas. Met andere bieren heb ik dat niet. De Bohemian lager had dat een beetje, maar het bier wat met Fermentis S189 is vergist heel erg.

Toen ik nog niet gecontroleerd vergistte heb ik ook eens een bier gehad wat door de hittegolf van afgelopen zomer veel te warm was vergist. Zeg 30+ graden.

Kan het zijn dat een bovengist op hogere temperatuur (15-16 graden in plaats van 8-10 graden) wel clean blijft vergisten maar misschien zijn schuimhoudbaarheid verliest?

Verder doe ik in het brouwproces niets anders dan met andere bieren waar wel een mooie kraag op zit.

Ik hoor graag.

beun

Hier nu een pils vergist op 15 ºC met de S-189 in mijn glas. mooie schuimkraag! Geen problemen met de schuimhoudbaarheid.

Is de smaak wel goed?

Simonsj

Bedankt voor de info. Dan zal dat het niet zijn. Smaak is goed. Proef geen bijsmaken of iets dergelijks. Nu net een open terwijl ik schrijf. Drinkt fijn weg maar zoals gezegd. Kraag blijft niet staan.

beun

Hmm, en je andere bieren hebben wel een goede schuimhoudbaarheid? Dan is je brouwproces wel goed. Er is een oorzaak maar de gist is het zeker niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.