2 gisten, 1 krijgt de overhand?

Gestart door Edwin brouwt, 21-06-2020 19:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Citaat van: EdwinBrouwt op 26-06-2020  20:55 uAls de T-58 een snelle starter is, dan heeft de 256 honger gehad, zullen we maar aannemen.

Dat maakt het mooi inzichtelijk. De snelheid hoef je niet alleen maar aan de T-58 toe te schrijven, dat kunnen ze best samen gedaan hebben, maar voor het staartje staat de BE-256 er normaal gesproken alleen voor. Die heeft mogelijk te weinig fitte cellen op het moment dat het 'echte' werk gedaan moet worden.

Al met al, een rappe vergisting. Dank voor het plaatje.

De vraag is nu natuurlijk, wat gebeurt er bij het afvullen. Verse simpele suikers en wat onvermijdelijke zuurstofinslag. Het is warm weer dus het komt vast wel snel op ;)

Ingo

Sjoerd

Citaat van: middelaersch op 26-06-2020  15:22 uMijn laatste twee brouwsels waren tripels met BE256, begin SG rond 1.080.
Eind SG's 1.010 en 1.009, SVG's 87%.

Mijn laatste brouwsel met T58 was een blond. Begin SG 1.060, eind SG 1.016. SVG 73%.

De T58 is een snelle starter. Ik kan me voorstellen dat die alle voedingsstoffen opgebruikt, waardoor de BE256 er mogelijk niet meer aan te pas komt, zoals Ingo ook suggereert. Bij mijn weten zijn deze beide gisten overigens geen var. diastaticus gisten.

Eerder heb ik met T58 ook wel eens een eind SG van 1.008 gehaald, bij een begin SG van 1.049 zonder suiker in de stort.
(P.s. gist leest geen handleidingen!)

Dank, dan is mijn eerdere mogelijke veronderstelling inderdaad onzin

IONOX

t-58 eet amper/geen maltotriose op dus een extra gist erbij zal altijd zijn weg vinden naar de maltotriose als hij deze wel kan vergisten. Overhand kan een gist zeker hebben, veel belangrijker zijn de kenmerken van de gist.

seed7

Citaat van: IONOX op 27-06-2020  20:29 ut-58 eet amper/geen maltotriose op dus een extra gist erbij zal altijd zijn weg vinden naar de maltotriose als hij deze wel kan vergisten

Ja en en neen.

Zonder de waarheid in pacht te hebben, er is domweg heel weinig onderzoek over te vinden; Er zijn relatief veel cellen in het wort, de een eet snel en veel. de ander is traag. Maar er zijn een heleboel mechanismen in het spel. Een daarvan is het aantal cellen t.o.v. de hoeveelheid voedsel. Gistcellen kunnen dat via een aantal wegen waarnemen. Als ze 'vinden' dat de celdichtheid t.o.v. de voedseldichtheid ongunstig is dan kunnen ze hun metabolisme omstellen en 'in ruste' gaan.

Voedsel is niet alleen suiker, het eerste wat op gaat zijn stikstofverbindingen en zink.

Dat laatste kan een mogelijkheid om e.a. weer op gang te krijgen. Of een heel klein beetje Cervomyces gistvoeding opkoken en toevoegen of zinksulfaat of zinkcitraat toevoegen, een nog veel kleiner beetje.

Ingo

Edwin brouwt

Citaat van: seed7 op 26-06-2020  23:09 uDe vraag is nu natuurlijk, wat gebeurt er bij het afvullen. Verse simpele suikers en wat onvermijdelijke zuurstofinslag. Het is warm weer dus het komt vast wel snel op ;)

Ingo


Bedoel je dat de suiker tijdens bottelen misschien de 256 weer wat fitter gaat maken en de kans op gushers gaat vergroten? Want dan zou ik misschien beter wat suiker in de cct kunnen doen?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 29-06-2020  15:50 uWant dan zou ik misschien beter wat suiker in de cct kunnen doen?

Wat wil je daarmee bereiken?
Van een kleine suikergift wordt gist niet fitter, in tegendeel zelfs...
Je stimuleert gistgroei terwijl de hoeveelheid beschikbare suiker beperkt is en de aangemaakte gist meteen weer een beroep moet doen op de reservestoffen.

BasDeBrouwer

Dag brouwers,

Ik heb mijn eerste bier gebrouwen, en heb enorm van het brouwproces genoten  8). Nu het eindresultaat nog!

Ik brouw een Weizen met vlierbloesem, en ook ik heb twee gisten gecombineerd. Één werd meegeleverd bij het moutpakket - de Brewferm Blanche - en één heb ik er zelf bijgekocht - de Wyeast 3068 Weihenstephaner. De reden hiervoor was dat ze allebei voor ong. 20 L geschikt zijn en ik 25 L heb gebrouwen.

Ik begin mij na het lezen van dit topic zorgen om te maken of dat wel goed zal gaan en het (inferieure?) Blanche gist de Wyeast 3068 niet zal overrulen. Ik had het 3068 gist namelijk per ongeluk nog niet gestart omdat ik het principe van een smack pack nog niet kende, deze kan dus mogelijk wat later op gang komen.

Is er een manier waarop ik dit kan testen of liggen karakteristieken van de twee gisten te dicht bij elkaar?

Alvast bedankt voor de kennisdeling met een enthousiaste beginneling  ;)

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 29-06-2020  21:07 uWat wil je daarmee bereiken?
Van een kleine suikergift wordt gist niet fitter, in tegendeel zelfs...
Je stimuleert gistgroei terwijl de hoeveelheid beschikbare suiker beperkt is en de aangemaakte gist meteen weer een beroep moet doen op de reservestoffen.


Inderdaad Jacques, ik las verkeerd, een beetje zink bedoelde Ingo natuurlijk. Maar als er  simpelweg voor beide gisten geen voedingsstoffen meer inzitten, dan heeft gistvoeding toch ook geen zin meer?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 01-07-2020  07:46 uInderdaad Jacques, ik las verkeerd, een beetje zink bedoelde Ingo natuurlijk. Maar als er  simpelweg voor beide gisten geen voedingsstoffen meer inzitten, dan heeft gistvoeding toch ook geen zin meer?

Vaak is er een tekort aan essentiële stoffen zoals mineralen en vitamines terwijl er nog wel vergistbare suikers aanwezig zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.