Hallo allemaal

Gestart door Maffemike, 20-04-2006 19:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maffemike

Hallo allemaal,

Ik ben Michael, 27 jaar oud, woon in Sluiskil en Laborant van beroep.

Ik ben hier terecht gekomen, omdat ik meer informatie zocht over het brouwen.
Zelf ben ik al wel begonnen aan mijn eerste brouwsel. Dit via een starterspakket
en een bierkit van Brouwland.

Groetjes en  :proost:


Oscar

Michael,

Welkom op dit forum... Bierbrouwen i.c.m. het beroep Laborant is een mooie combinatie. Kun je je later ook eens richte op de bierchemie.... ;)
Is die bierkit meteen gelukt..? en is het een goed bier geworden..?

En mochtje meer willen weten over bierbrouwen en/of contact zoeken met bierbrouwers....Kijk dan eens op www.deltabrouwers.nl  Deze vereniging zit in Goes....dat is volgens mij nog wel te doen voor jou..


Natuurlijk kun je hier op het forum ook veel leren en veel informatie opzoeken....want heel veel is hier al besproken...maar nog lang niet alles... ^-^

Groeten en gezondheid
Oscar

Maffemike

Hallo Oscar,

Bedankt voor je reactie, Of het met mijn bierkit gelukt is weet ik nog niet, ik moet nog
het nog zeker 6 weken laten rijpen.
het rook al wel goed dus hat zal wel goed komen, het was persoonlijk nou niet echt
al te moeilijk om te doen (gewoon lezen en doen wat er staat).

Ik zal eens kijken op de site die je noemde, want Goes inderdaad niet al te ver weg.

Groeten en  :proost2:,

Michael.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 20-04-2006  19:38 uNatuurlijk kun je hier op het forum ook veel leren en veel informatie opzoeken....want heel veel is hier al besproken...maar nog lang niet alles... ^-^

Wat nog niet dan??

Hans Hans

Barry

De komende zomergoudjes :p

  :degroeten:

Edgar

Hoi Mike, welkom. Niet zo ver bij mij vandaan, Sluiskil. Wie weet komen we elkaar nog eens tegen.

Citaat van: Hoorns Hopbier op 24-04-2006  16:46 uWat nog niet dan??

Zeg Hans, dat was toch niet jouw afscheid van het forum, hoop ik? ;)

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 24-04-2006  20:51 uZeg Hans, dat was toch niet jouw afscheid van het forum, hoop ik? ;)
Nee, ik ben wel nieuwsgierig naar wat er nog komt.

HH

Maffemike

Hallo,

Even een vraagje ik ben op zoek naar een boek over bierbrouwen.

Ik weet dat er een andere topic is over boeken, maar hier wordt niet een bepaald boek
echt aan geraden voor beginnende brouwers.

Iemand een idee.

Groeten en  :proost:,

JeroenCV

Het boek van Jan van Schaik natuurlijk.

Volgens mij staat er op de website www.hobbybrouwen.nl nog wel meer literatuur.

MO

Jeroen bedoelt denk ik de artikelen van Jacques, hier te lezen. Dat zijn inderdaad zeer informatieve stukken.

Twee oude onderwerpen die dit bespreken:

topic 1
topic 2

Op Nederlands taalgebied is het boek van Jan van Schaijk momenteel het beste wat er is. Helaas zijn vele brouwtips in dat boek hopeloos verouderd.
Zoals Jacques en Adrie in dit onderwerp bekennen, zijn ze al een jaar bezig met het beste Nederlandse bierbrouwboek te schrijven ooit. Ik heb een eerste versie mogen lezen en inderdaad, het lijkt een schitterend boek te worden. Helaas lijden beide heren aan twee euvels: ze zijn te perfectionistisch en ze houden zich te veel bezig met wereldse zaken zoals gezin, werk en slapen (grapje!).

Maffemike

Hallo,

JeroenCV en MO beide bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik had al gelezen dat Jacques en Adrie bezig waren om een boek te schrijven, goed om te
horen dat het een schitterend boek lijkt te gaan worden.
Ook goed om te weten dat ze aan de twee eufels lijden.

Dit boek wachten we dus maar af, misschien dat in de tussentijd het boek ''bier voor dummies''
maar aanschaf.

Groeten en  :proost2:

Maffemike


Bij nader inzien 25 euro een misschien een beetje veel voor een boek dat niet verder gaat dan
mout extracten.

Ik denk dat ik eerst maar eens in de bieb ga kijken hoe het er uit ziet.


Oscar

Citaat van: Maffemike op 25-04-2006  15:15 uIk denk dat ik eerst maar eens in de bieb ga kijken hoe het er uit ziet.

[grappenmaker mode]Als je nu dit forum gewoon uitprint..dan heb je een geweldig boek denk ik.....Moet je alleen wel nog even het kaft van het koren scheiden.....[/grappenmaker mode] ;D  ;D

Groeten en gezondheid
Oscar

Stijn

Hallo Michael,

Ik ben net zoals jou nog niet zo lang geleden met bierkits begonnen, ondertussen ben ik wel overgeschakeld op de klassieke methode. Veel boeken heb je daar niet voor nodig, ik heb de informatie hier op hobbybrouwen gevonden (waarvoor dank.. :groots:). Koop eventueel een moutpakket om mee te beginnen, bij Brouwland hebben ze er verschillende ( deze zijn ook voorzien van een handleiding).  Misschien een tip voor je bierkit:  Men omschrijft in de handleiding om na de hoofdgisting onmiddelijk te bottelen, maar laat het nog 2 weken lageren op een lage temperatuur. Dit zal je een helderder en smakelijker bier opleveren. Dat is mijn ervaring althans. Welke bierkit heb je trouwens?
Laat iets weten als hij klaar is :biersmile:

Groetjes

Stijn

Maffemike

Hallo Stijn,

Ik heb de bierkits ''Pils en Diabolo'', waarvan ik pils al gebotteld heb.

Hierdoor en door nog meer te lezen op dit forum ben ik er achter gekomen dat ik
dingen fout heb gedaan althans niet goed genoeg naar mijn zin :-[.

Dit ga ik zeker bij de Diabolo veranderen en ook jou tip van het te laten lageren zal ik zeker
toe passen.

Ik ga zo mijn eerste flesje pils opentrekken om te kijken hoe of wat, deze heb ik
namelijk nog niet geproefd (ik weet het  :stom: maar je bent nooit te oud om te  :leren:)

Groeten en  :proost:

Stijn

Heb zelf ook de diablo gebrouwen, staat nu ook in de flesjes te wachten op het koolzuur, in tegenstelling tot de andere bierkits vond ik deze tijdens het bottelen nogal flauw van smaak (watersmaak), ben wel benieuwd wat het wordt met koolzuur.
Citaat van: Maffemike op 25-04-2006  19:16 uHallo Stijn,

Ik heb de bierkits ''Pils en Diabolo'', waarvan ik pils al gebotteld heb.

Hierdoor en door nog meer te lezen op dit forum ben ik er achter gekomen dat ik
dingen fout heb gedaan althans niet goed genoeg naar mijn zin :-[.

Dit ga ik zeker bij de Diabolo veranderen en ook jou tip van het te laten lageren zal ik zeker
toe passen.

Ik ga zo mijn eerste flesje pils opentrekken om te kijken hoe of wat, deze heb ik
namelijk nog niet geproefd (ik weet het  :stom: maar je bent nooit te oud om te  :leren:)

Groeten en  :proost:

Johannes

Citaat van: Maffemike op 25-04-2006  13:03 uHallo,

Even een vraagje ik ben op zoek naar een boek over bierbrouwen.


Hoi Maffemike,

Een aanwinst voor je bibliotheek én een goed boek om het brouwen uit te leren is: 'Bieren zelf brouwen' van Jac Lambregts. Dit boek ik momenteel nog verkrijgbaar via Burg Bieren in Ermelo en wellicht nog via VAW-Mol van die laatste weet misschien een van de andere forummers/vaw leden iets meer te vertellen.

:degroeten:

Johannes

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.