Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen : Richard  (gelezen 430 keer)

Offline Triple Richard

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Wijn is fijn, maar bier is plezier!
Even voorstellen : Richard
« Gepost op: 21-06-2020 11:09 u »
Hallo, mijn naam is Richard. Ben momenteel 49,99 jaar oud.
Mijn passie voor bierbrouwen is ontstaan door een een beginners setje te kopen in Almere.
Na dit (blikbrouwen) een aantal keer te hebben gedaan heb ik mij een totaal pakket met voorgeschroot mout gekocht.
Ook dit is nu 2 x gelukt en ben er nu aan toe om een automatische brouwketel te kopen voor mijn 50ste verjaardag.

Ben er zelf nog niet goed uit maar nijg naar de Easybrew 30 van Arsegan, andere tips zijn natuurlijk van harte welkom.
Heb al een pakketje Saison en Grand Cru klaar staan voor als ik mijn ketel heb besteld.

Lezende op dit forum ben ik toch wel een aantal dingen tegen gekomen waar ik enigszins van schrok en (nog) niet heb toegepast.
Het gaat hier om het maken van een giststarter en het meten van pH waardes. Ben ik dit allemaal als beginnende brouwer nodig?
Ook de term oxideren van het bier had ik nog nooit van gehoord, kortom er valt nog een boel te leren voor mij.

Verder ben ik 20 jaar storingsmonteur geweest bij een groot saladebedrijf in het oosten des lands en schrijf ik nu software voor klanten over de hele wereld.
Ik denk dat mijn kennis nog wel goed te pas gaat komen voor het in elkaar knutselen voor diverse brouw benodigdheden.
Indien ik iets zal gaan bouwen, zal ik dit uiteraard met foto's en tips plaatsen op dit forum.

Groet,
Triple Richard

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
Re: Even voorstellen : Richard
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2020 12:29 u »
Van harte welkom Richard!

Een brouwketel is leuk maar als je wat grotere batches wil brouwen is de 30 liter wat te klein vind ik. Nadeel is dat het er dan toch van komt dat je die 30 liter EB elke keer nokkievol stampt om zo veel als mogelijk opbrengst te krijgen. Begrijp dat dit voor het proces niet handig werkt. Dus beter een grotere 50 liter of in augustus de 70 liter Brew monk die dan in Nederland aankomt. Je kunt beter minder brouwen in een grote brouwautomaat dan een kleine helemaal vol stampen. Kan alleen niet in je portemonnee kijken...

Brouw zelf (nog) niet met een brouwautomaat.

Heel veel brouwplezier.

Gr. Jeroen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2020 22:33 u »
Welkom op het forum Richard.
En al vast gefeliciteerd met je 50e verjaardag morgen.

Het brouwen van bier kan op verschillende wijzen. Je kunt heel eenvoudig beginnen en steeds een stapje verder gaan in het verbeteren van de kwaliteit van je bier. In het boek Bierbrouwen voor dummies, dat door mij geschreven is, begin je heel eenvoudig. Maar er wordt ook uitgelegd hoe je een beter bier kunt bouwen.

Laat je dus niet te veel afschrikken door discussie op dit forum die soms heel diep op de materie ingaan.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2020 12:55 u »
Richard,

welkom op het forum! Laat je niet te veel afschrikken door die zaken, dat zijn meest sub-optimalisaties. In het begin is het gewoon brouwen van een lekker bier meer dan genoeg uitdaging.

De combi van software en technisch onderhoud bij een voedselproducent is natuurlijk goud!

En weer een Tukker op het forum, mooi!

Groeten vanuit Rossum,

Teun

Tags: