Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vraag en voorstellen PatrickVink  (gelezen 482 keer)

Offline PatrickVink

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Vraag en voorstellen PatrickVink
« Gepost op: 21-06-2020 11:05 u »
Ik ben Patrick 51 Zoetermeer/SweetLake.. leerde ooit brouwen zo'n 23 jaar terug op de scouting.. Bierpakketten waren het niet meer na een tijd dus ging ik over op volgraanbrouwen. Glazen thermometer, 2 pannen, zeef, theedoek... Helaas veel te laat ontdekt dat ontsmetten van spullen en flessen niet met chloorwater en liters naspoelen hoeft... (Vette rekeningen gehad... ) Momenteel doe ik dat dus nog steeds met een 40 minuten 150 graden oven.. waarna alles gewoon toppie is... Ontsmet en steriel, ik heb er in ieder geval leuke resultaten mee. Momenteel heb ik al langere tijd het idee om een bier te maken wat een combinatie moet worden van bier/wijn maar met de basics van bier. Dit wil ik volgens een koudbrouwmethode doen. Dus druivensap, poedermout (hopextract is vaak slechts bittergift... maar ik wil ook aroma.. dus ik ga moeten hopkoken) Ik heb op stapel staan een 500 gram amberpoedermoutextract waarbij ik - na het hopkoken (Saaz) en afkoeling (ijs en water in mijn gootsteen met pan erin) de 4 liter druivensap ga toevoegen met een gistsoort die ik nog moet uitzoeken. Ik maak ook een soort standaard wijn met biergist wat vrij aardig lukt. Boterzachte wijn, Mike Tyson afterpunch na 10 minuten. Ik heb ooit jaren terug een bier gebrouwen met witte druiven (het sap dat ik ga gebruiken is rood) en een soort wijngist/biergistmix.. 2 soorten ja. Beiden geschikt voor gisting bij temperatuur van rond de 9 á 10 graden Celsius... Het werd na maanden een drank met heel veel zeer fijne bubbels, extreem veel fruitsmaak en een zachte droge afdronk.. ik heb daarvan zeer genoten.. ik had toen ook een zachte hop genomen. Iemand ervaring met koudbrouwen? Zo ja, is er een manier om niet te hoeven koken en toch dat aroma te verkrijgen/bekomen? Dit bericht is maar een "brainstormpje"... ik ben slecht een amateurtje, die het doet uit het hart met plezier.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline broeder

• Super lid
  • Natuurlijk PINT-lid... Jij toch ook?
Re: vraag en voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2020 11:29 u »
Hoi Patrick,
Welkom op deze mooie en vooral informatieve biersite.
Zo te lezen wil je een (voor mij) totaal onbekende weg inslaan.
Ben dus ook niet in staat om je tips te geven.
Maar er zijn genoeg mensen op deze site en mogelijk wel iemand die verder kan helpen.
Wat ik wel leuk vind, is dat je niet te beroerd ben om te expirementeren.
Succes en groet, broeder Willem

(ik ga je expirement een beetje volgen)

Offline André de Laat

• Super lid
Re: vraag en voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2020 11:45 u »
Hoi Patrick. Interessant stukje. Ik ga dit zeker volgen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Vraag en voorstellen PatrickVink
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2020 22:31 u »
Allereerst welkom op het forum Patrick.

Helaas veel te laat ontdekt dat ontsmetten van spullen en flessen niet met chloorwater en liters naspoelen hoeft... (Vette rekeningen gehad... ) Momenteel doe ik dat dus nog steeds met een 40 minuten 150 graden oven.. waarna alles gewoon toppie is... Ontsmet en steriel, ik heb er in ieder geval leuke resultaten mee.

Desinfecteren door flessen te verhitten in een oven kun je beter niet doen. Je bakt dan biersteen dat voor een belangrijk deel bestaat uit eiwitten dan vast aan de wand van de fles. Dit kan voor gushing zorgen (het spontaan uit de fles komen van het bier). Daarnaast is het een energieverslindende techniek.

Offline André de Laat

• Super lid
Re: Vraag en voorstellen PatrickVink
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2020 06:24 u »
Ik ben Patrick 51 Zoetermeer/SweetLake.. leerde ooit brouwen zo'n 23 jaar terug op de scouting.. Bierpakketten waren het niet meer na een tijd dus ging ik over op volgraanbrouwen. Glazen thermometer, 2 pannen, zeef, theedoek... Helaas veel te laat ontdekt dat ontsmetten van spullen en flessen niet met chloorwater en liters naspoelen hoeft... (Vette rekeningen gehad... ) Momenteel doe ik dat dus nog steeds met een 40 minuten 150 graden oven.. waarna alles gewoon toppie is... Ontsmet en steriel, ik heb er in ieder geval leuke resultaten mee. Momenteel heb ik al langere tijd het idee om een bier te maken wat een combinatie moet worden van bier/wijn maar met de basics van bier. Dit wil ik volgens een koudbrouwmethode doen. Dus druivensap, poedermout (hopextract is vaak slechts bittergift... maar ik wil ook aroma.. dus ik ga moeten hopkoken) Ik heb op stapel staan een 500 gram amberpoedermoutextract waarbij ik - na het hopkoken (Saaz) en afkoeling (ijs en water in mijn gootsteen met pan erin) de 4 liter druivensap ga toevoegen met een gistsoort die ik nog moet uitzoeken. Ik maak ook een soort standaard wijn met biergist wat vrij aardig lukt. Boterzachte wijn, Mike Tyson afterpunch na 10 minuten. Ik heb ooit jaren terug een bier gebrouwen met witte druiven (het sap dat ik ga gebruiken is rood) en een soort wijngist/biergistmix.. 2 soorten ja. Beiden geschikt voor gisting bij temperatuur van rond de 9 á 10 graden Celsius... Het werd na maanden een drank met heel veel zeer fijne bubbels, extreem veel fruitsmaak en een zachte droge afdronk.. ik heb daarvan zeer genoten.. ik had toen ook een zachte hop genomen. Iemand ervaring met koudbrouwen? Zo ja, is er een manier om niet te hoeven koken en toch dat aroma te verkrijgen/bekomen? Dit bericht is maar een "brainstormpje"... ik ben slecht een amateurtje, die het doet uit het hart met plezier.

Ik had er nog nooit van gehoord. Ik kwam toevallig dit tegen: https://www.ssbrewtech.com/products/cold-brew-bucket-kit
Ik ga me daar toch eens in verdiepen. Lijkt me interessant :) ;)

Tags: