Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mijn eerste brouwsel met de Braumeister, tips zijn welkom :)  (gelezen 771 keer)

Offline D.R.K.

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
Goedenavond,

Vandaag was het dan zover, een brouwdag met mijn Braumeister, een flinke stap omhoog van de 5 L pakketjes die ik hiervoor gemaakt had en daarmee was alles weer nieuw, maar in het kort een leuke en leerzame dag en daarmee natuurlijk weer een heel stel vragen. :)

Ik heb ongeveer 5 ml / kg mout toegevoegd voor het schroten, schroten zelf met walsmolen met een afstand van 1.2 mm, op de boormachine.
Was zelf erg tevreden met het resultaat en voor zover ik gemerkt heb geen filter problemen of doorloop door filterbed. Als ik nu alleen naar de foto kijk heb ik bijna het idee dat het te grof geweest is.

Het maischen ging opzich goed, buitenom dat ik bij de eerste stap mijn Braumeister had uitgedrukt toen ik langs het paneel kwam. Na wat gepriegel gelukkig wel weer verder kunnen gaan.
Kleine aanpassing op het recept, ongeveer 2 L extra maisch water toegevoegd en daarmee ook 2 L minder spoelwater gebruikt.
Nu vroeg ik mij af of het uitmaakt, voor mij was de reden dat ik vond dat de bovenste filter in de moutpijp wat laag lag en daarom wat meer water er in het begin bijgevoegd.
Na einde maischen de SG gemeten, deze viel erg laag uit 1058 ipv de voorgeschreven 1070, heb het monster wel gekoeld naar 20C. Met het wachten op het afkoelen van het monster ook gaan spoelen, nu met 4 L ipv de voorgeschreven 6 L. Ook na spoelen de SG gemeten en dit was 1054, precies zoals het recept aangaf.
Kan dit grote verschil van SG komen door het extra maischwater, want het lijkt wel erg veel.

Daarna gaan koken, ongeveer 23,5 L in de ketel.
Wat mij hier opviel is dat de Braumeister niet boven de 99 graden komt, ik had mijn kook temp ingesteld op 103C zodat het element aan zou blijven, maar hiermee ging de timer niet lopen. Uiteindelijk besloten set temp terug te zetten naar 99 voor start timer en daarna weer omhoog naar 101.
Het koken was een actieve kook en ben in 60 min bijna 4 L kwijt geraakt (vermoed iets te enthousiast geweest of kan dit ook komen door het gebruik van hopbellen dat deze het wort ook opzuigen?)

Daarna het koelen, veel nagedacht over hoe ik dit ging doen. Ook omdat ik zowel een spiraal koeler als een wandkoeler heb, uiteindelijk voor een combi koeling gekozen, aangedreven door een boormachine pomp. Wat me opviel is dat de spiraal koeler aanzienlijk meer warmte overdracht heeft dan de wandkoeler en twijfel of deze überhaupt toegevoegde waarde heeft.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of wandkoeling in het verleden gebruikt hebben?
Buitenom het waterballet hier in huis was het koelen na ongeveer 35 min klaar, dus het kan in de toekomst nog wel wat sneller.

Het aftappen vanuit de BM in het vergistvat ging redelijk, ik had in alle wijsheid gewoon de hopbellen, sinaasappel en koriander los in het wort gedaan dus het zat overal maar dan ook echt overal, de volgende keer ga ik hopzakjes gebruiken want dit koste aardig wat gepriegel om de kraantjes vrij te houden.
Nadat het aftappen klaar was had ik ongeveer 14L in het gistvat, bij de BM zit de kraan ongeveer 5cm van de bodem waardoor er het e.e.a. achter bleef.

Nu had ik meer wort verwacht, maar is dit de combinatie geweest van te actief koken + het rest volume in de ketel dat dit uitkomt op een wat lagere hoeveelheid of ben ik al begonnen met te weinig water?

En dan het schoonmaken.... die ervaring ga ik maar wegdrinken met een eerder gemaakt eigen brouwesel  :proost:

Hoop dat jullie wat tips kunnen geven aan de hand van het (lange) verhaal
Alvast bedankt
Groet Thomas

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Mijn eerste brouwsel met de Baumeister, tips zijn welkom :)
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2020 08:46 u »
Vandaag was het dan zover, een brouwdag met mijn Braumeister.. In het kort een leuke en leerzame dag en daarmee natuurlijk weer een heel stel vragen. :)
- Ik heb ongeveer 5 ml / kg mout toegevoegd voor het schroten, schroten zelf met walsmolen met een afstand van 1.2 mm, op de boormachine.
5ml/kg mout ? Zal water geweest zijn hoop ik, dus 'klam geschroot'?? Komt niet op ene milli-liter..
Afstand in mm op de schrootmolen zegt weinig. Bekijk vooral je schrootsel. Ziet er vlgs mij goed uit; Meeste korrels gebroken en niét aan gort gemalen.
.
- Was zelf erg tevreden met het resultaat.. Als ik nu alleen naar de foto kijk heb ik bijna het idee dat het te grof geweest is.
Blijf tevreden, ik zou het er voor doen. Volgens mij schroten beginners met brouw-'automaten' te vaak te fijn.
- Het maischen ging opzich goed, buitenom.....  Kleine aanpassing op het recept, ongeveer 2 L extra maisch water toegevoegd en daarmee ook 2 L minder spoelwater gebruikt.
Nu vroeg ik mij af of het uitmaakt, voor mij was de reden dat ik vond dat de bovenste filter in de moutpijp wat laag lag en daarom wat meer water er in het begin bijgevoegd.
Vind ik een goede actie. De verhouding maisch-spoelwater is NIET heilig; je moet ook kijken wat in de ketel gebeurt..
- Na einde maischen de SG gemeten, deze viel erg laag uit 1058 ipv de voorgeschreven 1070, heb het monster wel gekoeld naar 20C. Met het wachten op het afkoelen van het monster ook gaan spoelen, nu met 4 L ipv de voorgeschreven 6 L. Ook na spoelen de SG gemeten en dit was 1054, precies zoals het recept aangaf.
Kan dit grote verschil van SG komen door het extra maischwater, want het lijkt wel erg veel.
SG ná spoelen is 'heilig'. Wat 'het recept' voorschrijft of voorspelt tussentijds is sterk afhankelijk van installatie en brouw-wijze.
Je hebt het dus prima gedaan met een voor jou onbekende installatie..

- Daarna gaan koken, ongeveer 23,5 L in de ketel.... Het koken was een actieve kook en ben in 60 min bijna 4 L kwijt geraakt (vermoed iets te enthousiast geweest of kan dit ook komen door het gebruik van hopbellen dat deze het wort ook opzuigen?)
1e: Hopbellen zuigen wort op, maar dat geeft op dit moment (tijdens koken) géén volume-verandering. Dat ga je pas merken na hevelen/filteren..
2e: Volume te verkoken is géén absolute wetenschap, maar 10-15% volume wegkoken is gangbaar. Je hebt wat veel verkookt, hoeft geen probleem te zijn.
.
- Daarna het koelen, veel nagedacht over hoe ik dit ging doen. Ook omdat ik zowel een spiraal koeler als een wandkoeler heb, uiteindelijk voor een combi koeling gekozen, aangedreven door een boormachine pomp. Wat me opviel is dat de spiraal koeler aanzienlijk meer warmte overdracht heeft dan de wandkoeler en twijfel of deze überhaupt toegevoegde waarde heeft.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of wandkoeling in het verleden gebruikt hebben?
Ik heb geen Braumeister, maar kan je wél zeggen dat koelvermogen afhankelijk is van koelend OPPERVLAK dat het wort RAAKT. Die simpele spiraalkoeler heeft meer oppervlak dan het lijkt, en ligt volledig in het wort, is daarmee een effectief ding..
- Buitenom het waterballet hier in huis was het koelen na ongeveer 35 min klaar, dus het kan in de toekomst nog wel wat sneller.
Koelen lijkt me snel genoeg te zijn gegaan.  Die paar minuten die je er nog af kan snoepen gaat nergens over op een heel brouwsel van 5-6 uur..
- Aftappen vanuit de BM in het vergistvat ging redelijk, ik had in alle wijsheid gewoon de hopbellen, sinaasappel en koriander los in het wort gedaan dus het zat overal maar dan ook echt overal, de volgende keer ga ik hopzakjes gebruiken want dit koste aardig wat gepriegel om de kraantjes vrij te houden.
Hiermee komen we bij de fijne kneepjes van brouwen.. Hoe laten we deze drek neerslaan voor het overhevelen..
- Nadat het aftappen klaar was had ik ongeveer 14L in het gistvat, bij de BM zit de kraan ongeveer 5cm van de bodem waardoor er het e.e.a. achter bleef.
Nu had ik meer wort verwacht, maar is dit de combinatie geweest van te actief koken + het rest volume in de ketel dat dit uitkomt op een wat lagere hoeveelheid of ben ik al begonnen met te weinig water?
Ken je recept en brouwdata niet, maar als je te weinig in het gistvat hebt moet je in principe meer brouwwater gebruiken.
Gebruik brouw-software ! Door je data in te brengen zie je ook waar de manco's zitten.
.
- En dan het schoonmaken.... die ervaring ga ik maar wegdrinken met een eerder gemaakt eigen brouwesel  :proost:
Brouwen is VEEL SCHOONMAKEN. Leukste daarvan is wegspoelen MET EIGEN BROUWSEL..
- Hoop dat jullie wat tips kunnen geven aan de hand van het (lange) verhaal...
Die ga je krijgen, want mijn antwoord is volledig onvolledig..
Succes,  Snelbier

Offline Snelbier

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2020 08:51 u »
Reactie op mijn eigen reactie..
Citaat van TS is met mijn antwoord verweven. Beetje ruzie tusen toetsenbord en forum- softe-waren..
De bedoeling was: antwoorden in VET en SCHEEF..
Proost,  Snelbier.

Offline D.R.K.

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2020 10:08 u »
Bedankt Snelbier voor de tips, heb ik weer mooi wat om verder de puzzelen en mogelijk gewoon later nog een keer hetzelfde recept brouwen incl de nieuwe kennis :)

Hieronder nog het recept (zonder aanpassing tijdens de brouwdag). Als ik mijn notities terugless zit ik aan het einde van het koken op ongeveer 20L, het recept gaf 21.1 aan.
Ik denk dat ik hier de kook temperatuur wel eens terug kan zetten naar 99C zodat het element niet continue aanstaat, is de kook iets minder actief maar kan dan wat beter uitkomen op de 10 a 15%.
Heb de BM nog eens nagemeten en de peilstok neemt rest volume niet mee, omdat ik het kraantje gebruikt heb ipv de pomp verlies je zon 2 a 3 liter onderin de ketel (waar in mijn geval ook all hopbellen etc nu lagen)

Groet
Thomas

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDRK001
Naam receptWit Snoetje
Brouwdatum24-05-2020
BierstijlWitbier
Volume20,3 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)18 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,50 lWater uit Groning
6,86 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
79 mg/l7 mg/l27 mg/l231 mg/l52 mg/l18 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC54,5 %
1,60 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC29,1 %
0,30 kgCara-pilsWeyermann4 EBC5,5 %
0,30 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5,5 %
0,30 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,9 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.3,9 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gKohatubellen5,0%45 min.16,3 IBU
15,0 gKohatubellen5,0%5 min.1,8 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
20,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Witbier (3944)bovengist

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Avangard malz, CML yeast, hop van Fokko
Re: Mijn eerste brouwsel met de Braumeister, tips zijn welkom :)
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2020 10:49 u »
temperatuur wel eens terug kan zetten naar 99C zodat het element niet continue aanstaat, is de kook iets minder actief maar kan dan wat beter uitkomen op de 10 a 15%.
In het verleden spoelde ik wat langer door en kookte ik een gedeelte van het wort in een 12 L soeppan om het kookverlies op te vangen.
Nu maisch ik in 30 L ketel en kook ik in een 40 L ketel.

We dapper hoor om te koelen in de keuken!
Ik koel altijd achter het huis, want het lekt altijd bij mijn installatie.

Offline D.R.K.

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2020 17:12 u »

Het was af een toe een mooi waterballet hierzo  :nut:  dus volgende keer ook ergens anders heen om te koelen denk ik

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 21-06-2020 22:46 u »

Dat was bij mij ook zo totdat ik de plastic Gardenakoppelingen verving door metalen koppelingen...

Offline D.R.K.

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 22-06-2020 13:56 u »
Waren het de plastic koppelingen die het uiteindelijk begeven onder de temperatuur?
Dacht zelf dat het de slang nog wel eens kon worden met het warme return water

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 22-06-2020 21:20 u »
Waren het de plastic koppelingen die het uiteindelijk begeven onder de temperatuur?
Dacht zelf dat het de slang nog wel eens kon worden met het warme return water

Het probleem is dat de plastic koppelingen door de hoge temperaturen vervormen op den duur. Als de slangen goed zijn aangesloten een strak aangedraaid lekken ze niet.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #9 Gepost op: 23-06-2020 13:38 u »
Hier in het brouwhuis staat een ouder model Braumeister (een installatie die het overigens nog uitstekend doet en daarom niet vervangen wordt) dus ik weet niet in hoeverre het nieuwe model verschilt met mijn exemplaar.

Daarom zijn de volgende tips mogelijk minder van toepassing:

- Tegen het einde van het aftappen kun je de ketel kantelen om toch zo veel mogelijk wort in het vergistingsvat te krijgen. Of een knietje maken, zie het 'grote' Braumeister-topic.

- In het verleden heb ik één keer te fijn geschroot. Hierdoor kreeg ik de zogenaamde (beruchte) wortfonteintjes -> door de hoge druk die de pomp produceert, komt er veel te veel water door het (omgekeerde) filterbed heen tijdens het maischen; zelfs met zo veel kracht dat het deksel het niet tegenhoudt en de boel dus overstroomt... Ik kan je een ding verzekeren: dit wil je ECHT NIET! Er zijn geen foto's van jouw waterballet tijdens het koelen maar dit kan nooit zo erg zijn geweest als de plakkerige zooi die ik toen moest opruimen...  ;)
Schroten zou ik dus voorlopig zo houden.

- Gebruik brouwsoftware en hou je instellingen en resultaten goed bij. Na enkele brouwsessies worden je waarden in de software steeds nauwkeuriger waardoor het brouwrecept ook steeds beter voorspelt wat er zal gebeuren.

- Er is ook een (Engelstalig) forum specifiek voor deze installatie, https://forum.braumeisters.net/index.php, ik weet niet of dat misschien iets is om tips na te zoeken, met name voor wat betreft het nieuwe model? Ben er zelf al een tijdje niet meer actief geweest.

Verder ziet het er echt niet slecht uit. Gewoon inderdaad nog een keer brouwen, van elke keer leer je.

Succes en proost!

Offline D.R.K.

• Junior lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 23-06-2020 17:44 u »
Bedankt voor de tips :)
Forum kende ik nog niet, maar zie dat ze daar ook aardig creatief zijn met de modificaties.
Ik zal de trouwsoftware nog eens nalopen, vermoedelijk kan ik de gegevens van de ketel wat aanpassen waardoor die rekening gaat houden met het verlies in de ketel.
Nu is het nog wachten totdat het vergisten weer klaar is en dan kan de brouwketel weer aan :)

Tags: