Citra Session

Gestart door Takkie83, 20-06-2020 22:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Takkie83

Lekker simpel receptje. Doel is een fris IPA'tje op pils-sterkte voor de warme zomeravonden bij de BBQ. Nog tips ter verbetering? Ik ga hem sowieso single hop brouwen

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptCitra Session
Brouwdatum04-07-2020
BierstijlBitter blond
Volume9,0
Begin SG1,047 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad78,7%
Alcoholgehalte4,8 vol.%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement76,1 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Katwijk
1,00 mlFosforzuur
3,12 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
43 mg/l8 mg/l57 mg/l171 mg/l53 mg/l48 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC50,0 %
1,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC50,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eenstaps67,0 °C1 min.60 min.6,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C11 min.5 min.6,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,0 gCitrapellets12,8%20 min.10,9 IBU
15,0 gCitrapellets12,8%7 min.14,5 IBU
20,0 gCitrapellets12,8%koudhop0,0 IBU
10,0 gCitrapellets12,8%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
5,8 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Vergist op 19 graden, na een week langzaam verhoogd naar 20

Takkie83

Heerlijk biertje geworden! Precies zoals bedoeld en heerlijk bij deze temperaturen. Doe ermee wat u wilt  :biersmile:



banjobill27

Hele mooie kleur! Ziet er lekker uit, ik krijg er spontaan dorst van. Heb hem op mijn wensen lijstje toegevoegd 👍

Alexander_H

Ziet er lekker uit, krijg er dorst van in dit warme weer!

Ron H

Wanneer heb je de koudhop toegevoegd? Na de hoofdvergisting?



vanderhoeve

Hmm dat ziet er goed uit :biersmile:
Citra altijd een fijne hop voor de zomer ;D

Simonsj

Dank voor het delen! :groots:

Takkie83

Dank voor de leuke reacties allen!  :biersmile:

Citaat van: Ron H op 12-08-2020  15:29 uWanneer heb je de koudhop toegevoegd? Na de hoofdvergisting?

Jep. Na 72 uur de koudhop toegevoegd, die vier dagen laten zitten en weer verwijderd. Hopsok 10 minuten gekookt met een whiskycube erin voor het gewicht. Bevroren pellets erin en dichtgeknoopt. Met gedesinfecteerde vleestang vastgepakt bij de knoop en de knoop met kokend heet water nog even nagespoeld zonder de pellets te verstoren. Werkt prima bij mij. Geen hop creep of infecties

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 12-08-2020  22:40 uDank voor de leuke reacties allen!  :biersmile:

Jep. Na 72 uur de koudhop toegevoegd, die vier dagen laten zitten en weer verwijderd. Hopsok 10 minuten gekookt met een whiskycube erin voor het gewicht. Bevroren pellets erin en dichtgeknoopt. Met gedesinfecteerde vleestang vastgepakt bij de knoop en de knoop met kokend heet water nog even nagespoeld zonder de pellets te verstoren. Werkt prima bij mij. Geen hop creep of infecties

Hoe lang is de hop in contact geweest met het kokend heet water?

Of je geen last hebt van hop creep weet je pas over een paar maanden.

Biertje1985

Ziet er lekker uit, ik heb ongeveer het zelfde gebrouwen afgelopen weekend echter met 50% tarwe als een American wheat. Nottingham gist gebruikt, ik heb er spijt van dat ik de S04 niet had besteld, ik heb namelijk een zeer dun bier. S04 een bewuste keuze?

Niet echt een session IPA met 1 hop en 25 ibu. Echter maakt dat eigenlijk allemaal geen fluit uit.  :proost:

Takkie83

Citaat van: Jacques op 14-08-2020  23:24 uHoe lang is de hop in contact geweest met het kokend heet water?

De koudhop is niet in contact geweest met kokendheet water, alleen de hopsok en de steen.

CiteerOf je geen last hebt van hop creep weet je pas over een paar maanden.

Ah. Dan ga ik daar geen last van hebben want zo lang overleeft bier bij mij niet  ;D

Citaat van: Biertje1985 op 15-08-2020  00:22 uS04 een bewuste keuze?

Jep. Heb bewust gekozen voor een 'cleane' gist met een niet al te hoge SVG

CiteerNiet echt een session IPA met 1 hop en 25 ibu. Echter maakt dat eigenlijk allemaal geen fluit uit.  :proost:

Klinkt misschien gek maar ik hou niet van heel bitter, wel van veel hoparoma en -smaak. Rekening houdend ook met een laag alcoholpercentage en minder volle body ben ik dus aan de voorzichtige kant gaan zitten met m'n IBU en ik vind de bitterheid perfect zo  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.