Computergestuurde spunding valve

Gestart door ExPeteriment, 20-06-2020 21:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ExPeteriment

Het stond me tegen eerst bij vergisting geproduceerde CO2 te laten ontsnappen en dan weer CO2 toe te voegen die ik heb gekocht. Dit past niet in de tijd van circulair denken.

Om dit te voorkomen heb ik een elektronische spundingvalve gemaakt:


Je ziet hier de klep en de drukmeter, verder is er buiten de koelkast nog een relais en een controller (ik gebruik wemosD1miniPro, daar draai ik ook een webserver op, maar kan van alles zijn).

Ik vergist in een Fermentasaurus. Het doel is niet bovengisters onder druk te vergisten, onder druk schijn je invloed op estersmaak te krijgen.

Het programma kent 2 fasen:
- vergistingsfase. Als de druk oploopt tot ca 15 mbar, zet de controller de klep 0,2 sec open. Ik tel dan het aantal keren per uur dat de klep open gaat. Per klepopening heb ik gemeten hoeveel CO2 ontsnapt. Uit het aantal liters wort, het SG ervan en de schijnbare vergistingsgraad bereken ik de hoeveelheid geproduceerde CO2. Het verloop in tijd geeft ook een mooi beeld van het vergistingsverloop, dit klopte in vergelijking met loadcelmetingen. Een grafiek met daarin het aantal eren dat de klep opengaat uitgezet in tijd, met daarbij het SG verloop (opgerekt om het verloop te kunnen zien, klopt dus niet met de ij-as):


- nagisting en drukopbouwfase. Als het SG nog puntje of 5 van einde is, stuurt de controller de klep pas open bij 1 bar. Zodoende blijft CO2 gevangen. Dit laat ik dan ruim een week zo gaan, als de klep niet meer opengestuurd hoeft te worden omdat er geen CO2 meer wordt geproduceerd, verlaag ik de temperatuur naar ca 5 ºC . Dan lekker monsters proeven. Ze ruiken dan nog wel naar het gist. Hieronder het drukverloop na de gistingsfase. Op het eind neemt de druk af door het verlagen van de temperatuur van 20 naar 5  ºC  Ik tap dan eerst uit Fermentasaurus, maar hevel al snel over naar kegs voor in mijn tapkoelkast. De Fermentasaurus kan dan weer voor volgend brouwsel worden gebruikt.



Na overhevelen naar keg is dan al meteen te tappen. De gekochte CO2 is alleen nodig voor de tapdruk. Al heel goede ervaringen met 2 batches.

Dus,  systeem om  vergisting te volgen en op CO2 te besparen in 1. Simpel samen te stellen. Als je geen druk mogelijkheid hebt kun je er toch de vergisting mee volgen. Een emmer kan ook wel 10-20 mbar aan lijkt me maar heb ik niet geprobeerd.

Rinus

Is wel weer een geniaal idee, ik neem aan dat de drukmeter nauwkeurig genoeg is?
Ik begrijp alleen niet hoe je de CO2 opvangt, althans zo begrijp ik dat uit de introductie of is dat toch niet zo?

ExPeteriment

Citaat van: Rinus op 20-06-2020  21:37 uIs wel weer een geniaal idee, ik neem aan dat de drukmeter nauwkeurig genoeg is?
Ik begrijp alleen niet hoe je de CO2 opvangt, althans zo begrijp ik dat uit de introductie of is dat toch niet zo?
De drukmeter heeft een analoge uitgang, boven een lage drempel stuur ik de klep open. Ik heb nagemeten bij hoeveel mbar dat was met een gewone drukmeter, bleek iets meer dan 10 mbar. Drukmeters zijn er in diverse gevoeligheden.

Ik laat de CO2 gewoon niet ontsnappen, blijft dus in het bier.

Rinus

Citaat van: ExPeteriment op 20-06-2020  21:42 uIk laat de CO2 gewoon niet ontsnappen, blijft dus in het bier.
Maar via de drukmeter stuurt je controller toch de klep open en laat hij CO2 ontsnappen?
Sorry maar ik begrijp dat gedeelte toch nog even niet...

ExPeteriment

Citaat van: Rinus op 20-06-2020  21:54 uMaar via de drukmeter stuurt je controller toch de klep open en laat hij CO2 ontsnappen?
Sorry maar ik begrijp dat gedeelte toch nog even niet...
Tijdens de hoofdgisting laat ik het inderdaad ontsnappen. Het staartje van de gisting, als er nog ca 5 SG punten te gaan zijn, laat ik het pas boven 1 bar ontsnappen. Er blijft dan net mooi die hoeveelheid in het bier dat het mooi te tappen is na koelen. Door het niet op te sluiten zou ik ca een week een CO2 fles met die druk aan moeten sluiten om hetzelfde effect te bereiken. Ik win dus tijd en geld.

Rinus

Citaat van: ExPeteriment op 20-06-2020  22:00 uTijdens de hoofdgisting laat ik het inderdaad ontsnappen. Het staartje van de gisting, als er nog ca 5 SG punten te gaan zijn, laat ik het pas boven 1 bar ontsnappen. Er blijft dan net mooi die hoeveelheid in het bier dat het mooi te tappen is na koelen. Door het niet op te sluiten zou ik ca een week een CO2 fles met die druk aan moeten sluiten om hetzelfde effect te bereiken. Ik win dus tijd en geld.
Ah, nu is het duidelijk, door de drukmeter en controller kan je dus mooi na de hoofdvergisting naar 1 Bar laten oplopen.
Voor mij zou deze oplossing wellicht iets kunnen toevoegen aan de meting van mijn SG verloop tijdens het totale vergistingsproces. Ik kan niet onder druk vergisten en bottel sowieso in flesjes met hergisting, dat werkt voor mij prima.

ExPeteriment

Citaat van: Rinus op 20-06-2020  23:01 uAh, nu is het duidelijk, door de drukmeter en controller kan je dus mooi na de hoofdvergisting naar 1 Bar laten oplopen.
Voor mij zou deze oplossing wellicht iets kunnen toevoegen aan de meting van mijn SG verloop tijdens het totale vergistings-proces. Ik kan niet onder druk vergisten en bottel sowieso in flesjes met hergisting, dat werkt voor mij prima.
Klopt, je kunt dit overwegen tov de weegmethode die je met de wi wilt realiseren. Dit lijkt me eenvoudiger en minder omgeving/temperatuur afhankelijk.

Pimmels

Mooi project!
Echter, ik heb met deze sensor en een arduino ooit de hergisting op de fles gevolgd...
Dat ging prima tot de sensor sneuvelde door roest...
Is deze daar bestand tegen, ze worden normaal voor oliedruk gebruikt volgens mij?


ExPeteriment

Citaat van: Pimmels op 20-06-2020  23:31 uMooi project!
Echter, ik heb met deze sensor en een arduino ooit de hergisting op de fles gevolgd...
Dat ging prima tot de sensor sneuvelde door roest...
Is deze daar bestand tegen, ze worden normaal voor oliedruk gebruikt volgens mij?
Oeh, dank voor de tip, ik zal opletten.

ExPeteriment

Citaat van: ExPeteriment op 20-06-2020  23:38 uOeh, dank voor de tip, ik zal opletten.
De spec van mijn sensor. Kan meer aan dan olie, CO2 zie ik er niet bij:
Ootdty G1/4 "Inch 5V 0-0.5 Mpa Druk Transducer Sensor Olie Brandstof Gas Water Lucht

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.