Hoppige Saison

Gestart door Gorak, 19-06-2020 08:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gorak

Ik wil me binnenkort gaan wagen aan het brouwen van mijn eerste (hoppige) saison. Het idee is om het bier een extra citrussmaak en aroma te geven door veel Cascade hop erin te verwerken. Hieronder staat het wat ik in elkaar heb geflanst.

Mijn vraag is hoe bitter het bier zal uitvallen, aangezien het erg droog wordt. Zit ik zo goed of is meer of minder aan te raden?
Verder ben ik niet helemaal zeker over de mouten. Is het aan te raden om bijvoorbeeld wat biscuitmout of munich toe te voegen? 
Als er verder op of aanmerkingen zijn, hoor ik het graag.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk004
Naam receptCascade Saison
Brouwdatum22-04-2020
BierstijlSaison
Volume22,0 l
Begin SG1,057 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
27,00 lWater uit Groningen
0,60 gCaCl2
2,90 gCaSO4
6,30 mlMelkzuur
3,27 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
91 mg/l6 mg/l23 mg/l175 mg/l44 mg/l72 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,25 kgPilsmoutDingemans3 EBC42,9 %
2,25 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC42,9 %
0,25 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC4,8 %
0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC9,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.5,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gMagnumbellen12,0%60 min.13,8 IBU
40,0 gCascadepellets5,8%20 min.17,7 IBU
50,0 gCascadepellets5,8%koudhop0,0 IBU
30,0 gCascadepellets5,8%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gBelle Saison ()bovengist


Koen S

- laat de suiker eruit en vervang die door mout: de Belle Saison gist ver door, het is een diastaticus
- je hebt 2 zakjes gist nodig vermoed ik, check dit even in BrouwHulp op het tabblad 'Vergisting'
- het is zeker een goed idee om wat Munich of Biscuit toe te voegen of beide. Samen tot 10%

Voor de rest een prima recept.

Gorak

Citaat van: Koen S op 19-06-2020  08:56 u- laat de suiker eruit en vervang die door mout: de Belle Saison gist ver door, het is een diastaticus
- je hebt 2 zakjes gist nodig vermoed ik, check dit even in BrouwHulp op het tabblad 'Vergisting'
- het is zeker een goed idee om wat Munich of Biscuit toe te voegen of beide. Samen tot 10%

Voor de rest een prima recept.

- Ik kreeg juist het idee dat men juist wel suiker toevoegde in de saison, om hem mooi droog te krijgen.
- Recept is aangepast naar 20 L, dan vindt BrouwHulp het wel goed met 1 zakje  ;D
- Zal wat Biscuit toevoegen. Munich blijk ik niet meer in huis te hebben

Koen S

Citaat van: Gorak op 19-06-2020  09:27 u- Ik kreeg juist het idee dat men juist wel suiker toevoegde in de saison, om hem mooi droog te krijgen.
- Recept is aangepast naar 20L, dan vindt BrouwHulp het wel goed met 1 zakje  ;D
- Zal wat Biscuit toevoegen. Munich blijk ik niet meer in huis te hebben
Reken maar dat die droog wordt, zelfs zonder suiker. De Belle Saison is een vreetzak (gaat tot rond de 1000 eind sg), maar wel een lekkere en makkelijke gist. Ik heb er al heel vaak mee gebrouwen.
Biscuit is prima, vind ik voor saison zelfs lekkerder dan Munich.

Gorak

Aangepast recept

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk004
Naam receptCascade Saison
Brouwdatum19-06-2020
BierstijlSaison
Volume20,5 l
Begin SG1,051 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Groningen
0,50 gCaCl2
2,50 gCaSO4
5,80 mlMelkzuur
6,52 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
93 mg/l6 mg/l23 mg/l185 mg/l45 mg/l78 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC50,0 %
2,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC40,0 %
0,25 kgBiscuitDingemans50 EBC5,0 %
0,25 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gMagnumbellen12,0%60 min.14,2 IBU
40,0 gCascadepellets5,8%20 min.18,3 IBU
50,0 gCascadepellets5,8%koudhop0,0 IBU
29,0 gCascadepellets5,8%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gBelle Saison ()bovengist

Meer input is altijd welkom. Heb halverwege volgende maand pas tijd om te brouwen.

Rob.Erto

Het doet mij heel erg denken aan de Farmer Joe session saison die op dit moment in de gistkast staat. Recept van Ciesvandekwis https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31641.msg625639.html#msg625639

Sjoerd

Mooi recept, gaat lekker worden. Ik zou de begin SG naar 1060 brengen, geeft wat meer body. Hoofdvergisting op 20 graden bij deze gist

Koen S

De Belle Saison zorgt zelf wel voor voldoende body door de glycerlol die hij produceert tijdens de vergisting. En laat die maar lekker hoog vergisten, starten op 25°C of hoger en eindigen op 30. Je wil geen vlak blond bier maar een Saison. 😉

bordev

Ter inspiratie is de Delta IPA is ook met de Belle Saison gebrouwen.
Ik heb hem pas gebrouwen, en wordt erg lekker (maar wat duurt het alleen lang voordat hij helder is).

Het recept: https://www.beerproject.be/nl/homebrewing/

Jacques

Citaat van: Gorak op 19-06-2020  09:58 uAangepast recept

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk004
Naam receptCascade Saison
Brouwdatum19-06-2020
BierstijlSaison
Volume20,5 l
Begin SG1,051 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)32 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Groningen
0,50 gCaCl2
2,50 gCaSO4
5,80 mlMelkzuur
6,52 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
93 mg/l6 mg/l23 mg/l185 mg/l45 mg/l78 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC50,0 %
2,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC40,0 %
0,25 kgBiscuitDingemans50 EBC5,0 %
0,25 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gMagnumbellen12,0%60 min.14,2 IBU
40,0 gCascadepellets5,8%20 min.18,3 IBU
50,0 gCascadepellets5,8%koudhop0,0 IBU
29,0 gCascadepellets5,8%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gBelle Saison ()bovengist

Meer input is altijd welkom. Heb halverwege volgende maand pas tijd om te brouwen.

Het aandeel tarwe mag je rustig verhogen naar zo'n 20% voor een wat zachtere smaak.

Verder zou ik voor een mooi hopcitrusaroma ook andere hoppen gebruiken naast de Cascade. Bijvoorbeeld Mosaic of Amarillo.


Citaat van: Koen S op 19-06-2020  08:56 u- laat de suiker eruit en vervang die door mout: de Belle Saison gist ver door, het is een diastaticus
- je hebt 2 zakjes gist nodig vermoed ik, check dit even in BrouwHulp op het tabblad 'Vergisting'
- het is zeker een goed idee om wat Munich of Biscuit toe te voegen of beide. Samen tot 10%

- Suiker in een saison maakt dat je meer fruitigere smaken en hoger alcoholen krijgt. Dat past prima bij deze bierstijl.
- 1 zakje volstaat ruimschoots omdat een saison vergist wordt bij een hogere temperatuur.
- Biscuit geeft een wat geroosterde broodsmaak. Persoonlijk vind ik dit niet erg lekker in een saison.

beun

Ik gebruik ook altind 10-15% spelt. Waarom kan ik niet precies uitleggen maar als je ooit een Duits 'dinkelbier' hebt gedronken herken je de smaak van spelt. ik vind het een mooie aanvulling in een saison.
Laatst een van de batches van mijn pas gebrouwen :brouwen: saison met Hallertau Hersbrucker   hop gekoudhopt, deze gaat morgen op fles. Ben benieuwd hoe dat uitpakt i.p.v. een uitgesproken citrus aroma hop

Koen S

Citaat van: Jacques op 20-06-2020  17:31 u- Suiker in een saison maakt dat je meer fruitigere smaken en hoger alcoholen krijgt. Dat past prima bij deze bierstijl.
- 1 zakje volstaat ruimschoots omdat een saison vergist wordt bij een hogere temperatuur.
- Biscuit geeft een wat geroosterde broodsmaak. Persoonlijk vind ik dit niet erg lekker in een saison.
Hogere alcoholen en esters krijg je meer dan genoeg door de hoge vergistingstemperatuur.
Smaken zijn erg persoonlijk, ik ben zelf geen fan van munchener of enkel een paar procentjes ter ondersteuning. De smaak van biscuit geeft in een Saison een goeie imitatie van de lange kooktijd met directe vlam, karamelisatie en maillardproducten die zo typerend zijn voor een klassieke Saison.

Koen S

Citaat van: beun op 20-06-2020  18:30 uik gebruik ook altind 10-15% spelt. waarom kan ik niet precies uitleggen maar als je ooit een duits 'dinkelbier' hebt gedronken herken je de smaak van spelt. ik vind het een mooie aanvulling in een saison.
laatst een van de batches van mijn pas gebrouwen :brouwen: saison met Hallertau Hersbrucker   hop gekoudhopt, deze gaat morgen op fles. ben benieuwd hoe dat uitpakt i.p.v. een uitgesproken citrus aroma hop
Spelt is lekker in een Saison en ook authentiek voor het biertype. Kijk maar eens naar dit fantastische bier:
http://www.brasseriedeblaugies.com/saisonen.html

Gorak

Bedankt voor de input iedereen. Grappig dat het recept zo overeenkomt met die Farmer Joe Session, had dit recept nog niet eerder gezien  ;D

Ik verhoog de tarwemout naar 10% en laat de biscuit er in. Ik heb geen gistkast en ga binnenkort verhuizen, dus ik hoop dat ik ergens een plekje kan vinden waar het zo'n 25 graden is. Anders wordt het kamertemperatuur.

De hop laat ik voor wat het is. Ben mijn restjes aan het opmaken, maar wil mijn restje Mosaic bewaren voor een IPA.

Gorak

Heb het bier ondertussen gebrouwen en geproefd. Smaakt goed. Tijdens het brouwen kwam ik er achter dat ik niet genoeg Cascade had, waardoor ik een deel heb vervangen door Wakatu hop.

Het resultaat is niet verkeerd, maar het citrus aroma van de Cascade is niet erg aanwezig. Volgende keer moet ik gewoon naar Jacques luisteren  ;D

Citaat van: Jacques op 20-06-2020  17:31 uVerder zou ik voor een mooi hopcitrusaroma ook andere hoppen gebruiken naast de Cascade. Bijvoorbeeld Mosaic of Amarillo.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.