Vraag nav prijswinnende fruitlambiek

Gestart door Johan_vL, 17-06-2020 16:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan_vL

Citaat van: TVERSCH op 09-06-2009  15:02 uHet bier is gebrouwen als 30 liter waarvan ±20 liter met 24 gram eiken snippers en 150 gram kandijsiroop (180 ebc)
na de hoofvergisting in een fles is gegaan, en de resterende hoeveelheid met een blik Brewferm Noordkrieken  in een
fles - 15 ltr - 4 maanden op ±15º heeft gestaan.

De ingezonden Vlaams Bruin kwam niet verder dan slechts 58 punten met de opmerking dat het bier een verkeerd zuur heeft en de indruk bestaat dat het geïnfecteerd is en per ongeluk op een Vlaams Bruin lijkt.

Gebruikte ingrediënten: voor 30 ltr

4400 gr Palemout 7 ebc
3900 gr Münichmout 15 ebc
  600 gr Cara Crystal 120 ebc
  300 gr Special B  350 ebc
  900 gr Tarwevlokken

HOP:

Crystal 3,5% pellets          28 gram na 5 min. koken
EK Goldings 4,8%  pellets   30 gram na 5 min.
Saaz  3,8% pellets            6  gram na 5 min
Crystal 3,5% pellets          30 gram laatste 30 min.

Maischen ± 18 ltr 52º 5 min. + 6 ml melkzuur pH 5,2
             + 12 ltr = 67º 45 min.pH 5,5
in 30 min opwarmen tot 75º C spoelen met 12 ltr/80º

90 minuten koken
afkoelen met koelspiraal
hoofdvergisting bij  17/18ºC

Gist:Wyeast Roeselare 3783 XL - giststarter gemaakt.

Na 10 dagen batch gesplitst in 20 ltr "Vlaams Bruin" en 10 ltr met blik Krieken + sap als Fruitlambiek

Opmerking keurmeester: Zuur is iets te nadrukkelijk aanwezig. Mist iets van complexiteit v/d Geuze
Verder een Prima Bier!

Theo Verschoor

Wat een mooi draadje, ik wil ook graag een fruitlambiek brouwen, of misschien niet direct een lambiek, maar wel een zuurbier met fruit. Nu vraag ik mij af hoe lang het bier van Theo heeft gerijpt?

Als de keurmeester als opmerking geeft, weinig complexiteit, zou ik denken dat het bier te snel is ingestuurd. Namelijk is biergist snel en binnen een week of in ieder geval in een paar weken gereed met de vergisting, echter Brett. is langzaam in verdubbelingstijden en heeft dus relatief lang nodig om tot uiting te komen, het bier droog te maken en de complexiteit te vergroten. Wel afhankelijk natuurlijk van hoeveel esters er eerder zijn geproduceerd.

Ik heb ook gelezen (niet op dit forum), dat het goed kan werken om eerst met een saison gist te vergisten en daarna andere gisten toe te voegen zoals een Brett. die dan ook eerder geproduceerde saison esters omzetten en dus voor meer complexiteit zorgen.

Wat vinden jullie van dat idee? Ik heb nog geen zuurbier ervaring :weetniet: , maar ben me aan het inlezen om het wel te gaan kunnen (proberen).

 :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.