Vergisting die weer opnieuw start?

Gestart door JesperV, 18-06-2020 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JesperV

Dag medebrouwers!

Ik heb 14 dagen geleden een American Pale Ale in het vergistvat gezet met SAFALE US-05 als gist.

Het vat heeft 3 dagen op 21 graden gestaan en 11 dagen op 19 graden.

De laatste 3 dagen is er gedrooghopt en tevens een SG meting gedaan.
Start SG: 1.052
Eind SG (na 11 dagen dus zal evt nu iets lager zijn): 1.010

Nu was ik van plan om vandaag te bottelen, maar ik rook zojuist even in het vat en dat prikte flink in de neus!! Koolzuur dus nog leek me, wist niet dat dit zo heftig kon zijn.
Heb het deksel en waterslot en maar weer op gedaan en die begint weer rustig te borrelen (waar hij een week geleden al geen activiteit meer leek te vertonen).

Het is mijn eerste "grote" brouwsel, 23 liter. Ik ben benieuwd of dit normaal is want ik dacht te begrijpen dat na 2 weken het vergisten wel klaar is.

Extra "bijzonderheid": er lag een laag opgedroogd (gist?) schuim op het wort. Lijkt zeker geen kaam. Kan het zijn dat dit als deken fungeerde en de vergisting deels heeft afgeremd? Hoe voorkom ik dit een volgende keer, of is het normaal?
Heb er een foto van bijgevoegd.

Alvast bedankt voor jullie inbreng!


André de Laat

Gist is niet aan tijd gerelateerd. De enige manier om uit te vinden of de vergisting voorbij is door je SG te meten. En die slurry is heel normaal.

JesperV

Citaat van: André de Laat op 18-06-2020  11:59 uGist is niet aan tijd gerelateerd. De enige manier om uit te vinden of de vergisting voorbij is door je SG te meten. En die slurry is heel normaal.
Bedankt voor je snelle hulp André!
Ik wil niet te vaak, of eigenlijk niet, tussentijds aftappen wegens oxidatie/infectie gevaar. Ik was in de veronderstelling dat je met 14 dagen altijd wel goed zat.
Niet dus, weer wat geleerd! Ik laat het weer even rustig verder borrelen.

tdp

Die geur is niet zo gek toch, dat dit uit je vat komt?

Dat het nu weer begint te 'borrelen' kan maar zo komen doordat het vat buiten de klimaatkast staat. Maar wat André zegt, meten is weten.

Qua gist: Niet elke gist slaat direct neer wanneer deze uitgewerkt is. Weet niet welke gist je gebruikt hebt?

JesperV

Citaat van: tdp op 18-06-2020  13:49 uDie geur is niet zo gek toch, dat dit uit je vat komt?

Dat het nu weer begint te 'borrelen' kan maar zo komen doordat het vat buiten de klimaatkast staat. Maar wat André zegt, meten is weten.

Qua gist: Niet elke gist slaat direct neer wanneer deze uitgewerkt is. Weet niet welke gist je gebruikt hebt?

Nee die geur zal normaal zijn! Had al veel gelezen over de 'koolzuur deken', had alleen totaal geen idee dat dit zó duidelijk te ruiken was in het vat en dat het zo scherp prikt in je neus!
Ik heb SAFALE US-05 gebruikt. In eerdere, kleinere, brouwsels sloeg die alleen maar neer als koek. Dit vlies was nieuw voor me maar goed om te horen dat het geen kwaad kan.

Snelbier

Citaat van: JesperV op 18-06-2020  13:09 uIk was in de veronderstelling dat je met 14 dagen altijd wel goed zat.
Niet dus, weer wat geleerd! Ik laat het weer even rustig verder borrelen.
Zoals al gezegd: de ene gist is de andere niet..  Fermentis heeft op haar site grafiekjes staan met de verwachte vergisting (SG-daling) in 'standaardwort'. Geeft een goede indicatie van wat je kan verwachten..
US05 is nu net een gist die wat 'traag' is (ondanks diepere doorgisting)..  Vlgs grafiekjes na =/- 12 dagen klaar in ideale omstandigheden.
Met iets koelere vergisting en/of andere dosering kan er zomaar een weekje bijkomen..
- Mogelijk extra probleem is 'HOPCREEP.  Drooghop heeft enzymen die 'moeilijke' suikers omzetten naar vergistbare suikers. Hoeveelheid afhankelijk van hopsoort..
US05 krijgt dan weer voedsel en gaat er (langzaam) mee aan de slag. Kan weken tot maanden doorsudderen, ook na bottelen.
Als je echt hopcreep hebt, dan liever in het gistvat dan in de flessen..
- Welke drooghop heb je gebruikt?  Met Citra heb ik eigenlijk nauwelijks problemen, maar de verschillen per hop lijken groot..
Groet,  Snelbier.
== EDIT:
Na korte hoofdvergisting heb je temperatuur verlaagd.. Dat kan (bij US05) een oorzaak zijn dat de boel trager uitgist en je 14-dagen-principe niet meer klopt..
Gewoonlijk VERHOOGT men de temperatuur na hoofdgisting om sneller uit te gisten. Hoeft niet, kan wel, bepaal je zelf..

JesperV

Citaat van: Snelbier op 19-06-2020  00:22 uZoals al gezegd: de ene gist is de andere niet..  Fermentis heeft op haar site grafiekjes staan met de verwachte vergisting (SG-daling) in 'standaardwort'. Geeft een goede indicatie van wat je kan verwachten..
US05 is nu net een gist die wat 'traag' is (ondanks diepere doorgisting)..  Vlgs grafiekjes na =/- 12 dagen klaar in ideale omstandigheden.
Met iets koelere vergisting en/of andere dosering kan er zomaar een weekje bijkomen..
- Mogelijk extra probleem is 'HOPCREEP.  Drooghop heeft enzymen die 'moeilijke' suikers omzetten naar vergistbare suikers. Hoeveelheid afhankelijk van hopsoort..
US05 krijgt dan weer voedsel en gaat er (langzaam) mee aan de slag. Kan weken tot maanden doorsudderen, ook na bottelen.
Als je echt hopcreep hebt, dan liever in het gistvat dan in de flessen..
- Welke drooghop heb je gebruikt?  Met Citra heb ik eigenlijk nauwelijks problemen, maar de verschillen per hop lijken groot..
Groet,  Snelbier.
== EDIT:
Na korte hoofdvergisting heb je temperatuur verlaagd.. Dat kan (bij US05) een oorzaak zijn dat de boel trager uitgist en je 14-dagen-principe niet meer klopt..
Gewoonlijk VERHOOGT men de temperatuur na hoofdgisting om sneller uit te gisten. Hoeft niet, kan wel, bepaal je zelf..

Interessant! Had nog niet eerder van hopcreep gehoord, klinkt zeker plausibel omdat het al een tijdje rustig was in het vat voor ik ging drooghoppen.

Ik heb Cascade en Centennial gebruikt trouwens.

Qua temperatuur; ik dacht juist in het boek van Adrie te hebben gelezen dat een wat hogere temperatuur het opstarten van het proces bevorderd, waarna je wat omlaag wilt om bijsmaken tegen te gaan die kunnen ontstaan bij hogere temperaturen.

Heb het boek nu even niet bij de hand, maar als ik zo wat zoek kom ik inderdaad meestal tegen dat mensen de temperatuur wat verhogen zoals jij zegt, of gewoon gelijk houden.

Bedankt voor je inbreng!

Jacques

Citaat van: JesperV op 19-06-2020  09:22 uInteressant! Had nog niet eerder van hopcreep gehoord, klinkt zeker plausibel omdat het al een tijdje rustig was in het vat voor ik ging drooghoppen.

Ik heb Cascade en Centennial gebruikt trouwens.

Qua temperatuur; ik dacht juist in het boek van Adrie te hebben gelezen dat een wat hogere temperatuur het opstarten van het proces bevorderd, waarna je wat omlaag wilt om bijsmaken tegen te gaan die kunnen ontstaan bij hogere temperaturen.

Heb het boek nu even niet bij de hand, maar als ik zo wat zoek kom ik inderdaad meestal tegen dat mensen de temperatuur wat verhogen zoals jij zegt, of gewoon gelijk houden.

Bedankt voor je inbreng!

Hop creep is een vervelend probleem als je een liefhebber bent van gekoudhopte bieren.
Zowel uit de literatuur als als uit tests die ik uitvoer blijkt dat je vooral kort na het toevoegen van koudhop (3 à 4 dagen) een snelle daling van het SG ziet. Daarna gaat het veel langzamer. Voor mij is dit een reden om eerder koudhop toe te voegen en ook meerdere keren koudhop te geven. Als je namelijk in heel vroeg stadium koudhop toevoegt zorgt dat voor een ander hoparoma dan wanneer je dat later doet.

Als je meer over hop creep wilt weten kun je de zoekfunctie gebruiken, er is op dit forum best veel over te vinden.

HermanH

Ik heb over een tijdje mijn koudhop eerst gevacumeerd in sous vide zakken en 2 uur op 80°C. ondergedompeld in een waterbad om de "creep-enzymen" te "doden", zakjes verzwaard met een paar keukenmessen om onder te blijven. Daarna een week in mijn bier gegooid, ben benieuwd wat er binnen een paar maand van uit de bus gaat vallen, spuiters of een normaal lekker bier...? Ga wel posten wat het geworden is...  :) :brouwen:

Jacques

Citaat van: HermanH op 20-06-2020  20:10 uIk heb over een tijdje mijn koudhop eerst gevacumeerd in sous vide zakken en 2 uur op 80°C. ondergedompeld in een waterbad om de "creep-enzymen" te "doden", zakjes verzwaard met een paar keukenmessen om onder te blijven. Daarna een week in mijn bier gegooid, ben benieuwd wat er binnen een paar maand van uit de bus gaat vallen, spuiters of een normaal lekker bier...? Ga wel posten wat het geworden is...  :) :brouwen:

Heb je ook een gedeelte van het bier gekoudhopt met onbehandelde hop?
Je kunt dan het verschil waarnemen zowel qua koolzuurgehalte als ook qua smaak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.