Nog een blondje

Gestart door Fractus, 17-06-2020 16:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fractus

Hallo allemaal,

Ik vond het tijd voor weer eens een lichte blonde van rond de 6%. Ik zoek een fris blondje, niet teveel alcohol maar lekker veel smaak. Gekozen voor de M47 ipv de M41 omdat ik de M41 iets te ver door vind gisten. Met zo'n licht blondje hou je dan weinig body over. Verder alleen Saaz om het simpel te houden, en klassiek (geen Amerikaanse hoppen).

Ik hoor graag jullie commentaar en ideeën!

Ook toegevoegd als BrouwHulp bestand voor diegenen die het ook willen gebruiken ;)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBrew@home blond
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume25,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,65 lWater uit Zutphen
11,48 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,33 kgSwaen LagerDe Swaen3 EBC70,0 %
1,24 kgGoldSwaen BelgeDe Swaen33 EBC20,0 %
0,62 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.4,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
39,2 gSaazpellets3,1%60 min.16,0 IBU
25,4 gSaazpellets3,1%20 min.3,5 IBU
55,0 gSaazpellets3,1%10 min.4,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
10 gBelgian Abbey (M47)bovengist


PaultjePils

Lijkt erg op een blondbier die ik komende weken wou gaan brouwen dus ik heb geen verbeterpunten. Al begin ik te twijfelen nu of ik te weinig carabelge wil gebruiken  :weetniet:

Op de planning:
Blonde - 6.3%
Belgian Blond Ale
Author:
Type: All Grain

Brewhouse Efficiency: 74.1%
Mash Efficiency : 79.9%
Fermentables (4.65 kg)
4 kg - Swaen Pilsner 3.7 EBC (86%)
370 g - Sugar, Table (Sucrose) 2 EBC (8%)
280 g - GoldSwaen Belge 35 EBC (6%)
Yeast
2 pkg - Mangrove Jack's Belgian Abbey M47


Moet alleen nog de hopstort verzinnen. Ik vind de andere Belgische gisten van MJ ook te ver doorgisten en allemaal beetje saison smaken hebben. Ik verdenk dat er deels saisongisten in zitten. Volgens mij zijn sommige gisten van Mangrove Jacks blends van korrelgisten om zo nieuwe smaken te maken. Ik heb nog geen ervaring met de M47.

Fractus

Wat grappig, dat lijkt inderdaad erg veel op elkaar!

Ik zou de vraag ook om kunnen draaien: gebruik ik niet teveel carabelge? Volgens Swaen kun je het tot 25% gebruiken, maar ik weet niet wat zoveel carabelge doet met een blondje. Misschien heeft er iemand anders ervaring met het gebruik van lichte caramout in deze hoeveelheden. Het idee erachter was om wat meer pit in het biertje te krijgen op deze manier. Ik had natuurlijk ook voor volmout kunnen gaan, maar ik denk dat het dan wel erg zoet wordt.

Verder heb ik redelijk veel Saaz als latere hopgift. Ik hou wel van wat hoppiger blond, maar ik heb eigenlijk weinig ervaring hiermee. Ik krijg soms het idee dat iedereen maar wat doet met die latere hopgiften, sommige heel veel en andere weinig (ik heb het nu over (zwaar) blond recepten). Dus als iemand daar nog een licht op kan schijnen, hoor ik het graag!

Jacques

Citaat van: Fractus op 18-06-2020  16:06 uWat grappig, dat lijkt inderdaad erg veel op elkaar!

Ik zou de vraag ook om kunnen draaien: gebruik ik niet teveel carabelge? Volgens Swaen kun je het tot 25% gebruiken, maar ik weet niet wat zoveel carabelge doet met een blondje. Misschien heeft er iemand anders ervaring met het gebruik van lichte caramout in deze hoeveelheden. Het idee erachter was om wat meer pit in het biertje te krijgen op deze manier. Ik had natuurlijk ook voor volmout kunnen gaan, maar ik denk dat het dan wel erg zoet wordt.

Verder heb ik redelijk veel Saaz als latere hopgift. Ik hou wel van wat hoppiger blond, maar ik heb eigenlijk weinig ervaring hiermee. Ik krijg soms het idee dat iedereen maar wat doet met die latere hopgiften, sommige heel veel en andere weinig (ik heb het nu over (zwaar) blond recepten). Dus als iemand daar nog een licht op kan schijnen, hoor ik het graag!

In een (zwaar) blond zou ik tussen de 10 en 15% carabelge gebruiken. Suiker in een blond is prima. Ook daarvan 10 tot 15%.

Qua hop zou ik een wat fruitiger hop gebruiken naast de Saaz, bijvoorbeeld Centennial of Summit. Deze deze laatste hop doet het goed bij late hopgiften. Door twee of drie hopsoorten te gebruiken krijgt je bier een vollere en complexere smaak.

Fractus

Bedankt voor je feedback Jacques, ik zal de caramout wat omlaag schroeven. Wat betreft de hop: Ik heb alleen Saaz gebruikt met het idee om het recept simpel te houden. Klein beetje achtergrondinfo: Normaal brouw ik met vrienden buitenshuis op onze brouwlocatie. Deze is echter door het hele coronagebeuren voor onbepaalde tijd onbeschikbaar, dus ik ga voor het eerst proberen in mijn minikeuken te brouwen. Het gebruik van 1 hop was makkelijk want dan hoef ik weinig te bestellen :p (ik kan nog bij de moutvoorraad).

Maar goed, het is logisch dat het gebruik van meerdere soorten hop zorgt voor een complexere smaak. Laat ik de vraag dan omdraaien: wat kan ik verwachten als ik alleen Saaz gebruik? Is er misschien een commercieel blond dat ook met enkel Saaz gebrouwen is? Dan kan ik een beetje een idee krijgen van wat ik kan verwachten.

Voor zover ik weet wordt Saaz veel gebruikt door de Belgische bierbrouwens, al dan wel meestal in combinatie met andere hoppen. Ik dacht redelijk veilig te zitten met een single-hop blondje met Saaz  :clownsmile:

Jacques

Citaat van: Fractus op 21-06-2020  13:41 uBedankt voor je feedback Jacques, ik zal de caramout wat omlaag schroeven. Wat betreft de hop: Ik heb alleen Saaz gebruikt met het idee om het recept simpel te houden. Klein beetje achtergrondinfo: Normaal brouw ik met vrienden buitenshuis op onze brouwlocatie. Deze is echter door het hele coronagebeuren voor onbepaalde tijd onbeschikbaar, dus ik ga voor het eerst proberen in mijn minikeuken te brouwen. Het gebruik van 1 hop was makkelijk want dan hoef ik weinig te bestellen :p (ik kan nog bij de moutvoorraad).

Maar goed, het is logisch dat het gebruik van meerdere soorten hop zorgt voor een complexere smaak. Laat ik de vraag dan omdraaien: wat kan ik verwachten als ik alleen Saaz gebruik? Is er misschien een commercieel blond dat ook met enkel Saaz gebrouwen is? Dan kan ik een beetje een idee krijgen van wat ik kan verwachten.

Voor zover ik weet wordt Saaz veel gebruikt door de Belgische bierbrouwers, al dan wel meestal in combinatie met andere hoppen. Ik dacht redelijk veilig te zitten met een single-hop blondje met Saaz  :clownsmile:

Saaz is de hopsoort voor pilseners. Het is wat kruidig en aarde-achtig.

Saaz wordt in België inderdaad veel gebruikt voor bovengistende bieren maar ik ken geen brouwerij die alleen Saaz gebruikt. Een mooie combinatie is Saaz en Amarillo.

Fractus

Nogmaals bedankt voor de feedback. Een blond met alleen een aarde-achtige smaak is nou ook niet helemaal wat ik in gedachten had. Ik heb geen Amarillo liggen maar wel nog wat Cascade, dus een beetje daarvan erbij gedaan. Geen klassieke hopsoort voor blond, maar wel een lekker fruitig smaakje. Niet teveel, gewoon een beetje.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBrew@home blond
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume25,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)24 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,65 lWater uit Zutphen
11,46 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,63 kgSwaen LagerDe Swaen3 EBC75,0 %
0,93 kgGoldSwaen BelgeDe Swaen33 EBC15,0 %
0,62 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.4,1 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
39,2 gSaazpellets3,1%60 min.16,0 IBU
25,4 gSaazpellets3,1%20 min.3,5 IBU
22,7 gCascadepellets7,5%10 min.4,5 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20 gBelgian Abbey (M47)bovengist

PS ik had hem ooit toegevoegd bij recepten zonder discussie, zal ik hem daar aanpassen naar deze versie?

Fractus

Bij nader inzien denk ik dat ik toch ga proberen met alleen Saaz. Misschien doe ik er wat Styrian Golding nog bij, die heb ik ook nog. Dat vind ik toch authentieker en dan weet ik tenminste precies wat voor smaak ik van Saaz moet verwachten. Ik hou wel de caramout op 15%, dat vind ik een goeie tip. Kan altijd nog een ander blondje brouwen met Amerikaanse hoppen :)

Jacques

Citaat van: Fractus op 22-06-2020  17:45 uBij nader inzien denk ik dat ik toch ga proberen met alleen Saaz. Misschien doe ik er wat Styrian Golding nog bij, die heb ik ook nog. Dat vind ik toch authentieker en dan weet ik tenminste precies wat voor smaak ik van Saaz moet verwachten. Ik hou wel de caramout op 15%, dat vind ik een goeie tip. Kan altijd nog een ander blondje brouwen met Amerikaanse hoppen :)

Alleen Saaz in een blond is niet erg authentiek. Kijk maar eens bij de recepten in het board "Bewezen recepten". Ik zou de Cascade toch gebruiken. Er zijn meerdere bieren in de prijzen gevallen die gebrouwen zijn met Saaz en Cascade.  :brouwen:

Maar goed, het jouw bier... 25 liter drink je in een paar maanden wel weg.  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.