Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BIAB in BrouwHulp  (gelezen 519 keer)

Offline trebvuister

• Vol lid
  • Land: nl
BIAB in BrouwHulp
« Gepost op: 17-06-2020 10:06 u »
Ik probeer een recept te berekenen in BrouwHulp. Ik brouw met Brew In a Bag (BIAB)
In principe is mijn spoelwater 0.

Ik krijg dit in BrouwHulp niet voor elkaar omdat er een beperking op zit voor beslagdikte (6 l/kg) volgens mij

10 liter bier
2 kg mout = ca 2 liter verlies
2 liter kook verlies
ca 1 liter aan andere verliezen

Totaal nodig ca 15 liter en dat is dus 7,5 l/kg

Doe ik iets verkeerd of is een manier om dit te omzeilen?

Ik vraag dit omdat ik voor het eerst met Brouwzouten ga werken
Natuurlijk kan ik dit handmatig omrekenen, maar het zou mooier zijn als alles vast ligt in BrouwHulp

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: BIAB in BrouwHulp
« Reactie #1 Gepost op: 17-06-2020 11:22 u »
Je kunt in BrouwHulp toch aangeven hoeveel water je gebruikt bij de eerste maischstap? Dan vul je daar het aantal liters in waarmee je op 0 liter spoelwater uitkomt.

Offline trebvuister

• Vol lid
Re: BIAB in BrouwHulp
« Reactie #2 Gepost op: 17-06-2020 11:41 u »
Je kunt in BrouwHulp toch aangeven hoeveel water je gebruikt bij de eerste maischstap? Dan vul je daar het aantal liters in waarmee je op 0 liter spoelwater uitkomt.
Bedankt, ga ik vanavond proberen.

Tags: