Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koudhop  (gelezen 638 keer)

Offline John

• Super lid
  • Land: nl
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
Koudhop
« Gepost op: 17-06-2020 08:04 u »
Ik koudhop enkele van mijn homebrews. Ik gebruik daarvoor hopzakjes. De pest is dat die in veel gevallen blijven drijven. Tot nu toe gebruik in daarvoor knikkers maar dat vind ik verre van ideaal; ik heb er heel wat nodig en dan nog blijft het zakje vaak drijven. Ik wil liever rvs gewichten daarvoor gebruiken die ik ook makkelijk kan reinigen dus de voordehand liggende bouten en moeren is geen optie.

Iemand een idee wat ik daarvoor kan gebruiken, makkelijk schoon is te maken en niet bewerkt is met een chroomlaagje of zo?

Ik wil gaan gebruiken in mijn CCT, die heeft een opening van 3 inch.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mike101

• Vol lid
Re: koudhop
« Reactie #1 Gepost op: 17-06-2020 08:19 u »
Ik gebruik de grootste opscheplepel uit de bestekset, past er net in en zinkt.

Offline Andrť de Laat

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 17-06-2020 12:44 u »
Een paar dikke RVS moeren misschien?

Offline Romba

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17-06-2020 13:32 u »
Wat is eigenlijk het probleem dat het drijft? De meeste hop is toch gewoon in aanraking met het wort. Of geeft dit een aanzienlijk minder goede dryhop? Ik heb dit ook altijd tot nu toe, maar zag het (nog) niet als een probleem.

Offline Jukkie

• Senior lid
  • dol op leven in de brouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 17-06-2020 14:25 u »

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men
« Reactie #5 Gepost op: 17-06-2020 14:58 u »
Wat is eigenlijk het probleem dat het drijft? De meeste hop is toch gewoon in aanraking met het wort. Of geeft dit een aanzienlijk minder goede dryhop? Ik heb dit ook altijd tot nu toe, maar zag het (nog) niet als een probleem.

Ik zie het probleem ook niet. Bij mij drijft de hop gewoon los in de fles. Misschien kan TS aangeven wat de bezwaren voor hem zijn?

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 17-06-2020 16:10 u »

Offline Rinus

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 17-06-2020 16:26 u »
Er nog wel iets waar je rekening mee dient te houden; zorg er wel voor dat als dit naar beneden zakt de hopzak oid niet klem komt te zitten in je gist aflaat klep of aftapkraan oid, anders loop je het risico dat je gehele vat leegloopt als er iets tussen klemt.
(ik heb bijv. een Grainfather, als iets tussen de klep komt en hij niet meer afsluit kan ik niets meer tegen houden..

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #8 Gepost op: 17-06-2020 17:08 u »
Eerder heb ik hop pellets, maar ook bloemen los in de vergistingsfles en vat (voedselveilig kunststof) toegevoegd, dat werkte heel goed. Ook wel eens in hopzakjes met en zonder glazen knikkers, wat ook een goed resultaat gaf. Ik ben niet overtuigd van de voordelen van verzwaren tot nu, maar als het voordelen heeft hoor ik het graag.
EfficiŽntere verzwaring zou misschien kunnen met RVS knikkers uit een groot kogellager of zo ??

:brouwen:

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #9 Gepost op: 17-06-2020 21:32 u »
Er nog wel iets waar je rekening mee dient te houden; zorg er wel voor dat als dit naar beneden zakt de hopzak oid niet klem komt te zitten in je gist aflaat klep of aftapkraan oid

Ik zat eraan te denken om een ring/haak te laten lassen aan de binnenkant van de eindkap (waar ook de blow off op zit) zodat ik daar de verzwaarde hopzak aan maak.

Vraag me af of als ik de zak niet ophang die bij het bottelen op de uitloop van de bottelkraan of bij schoonmaken op de onderste uitloop komt te liggen en de uitstroom belemmert.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Koudhop
« Reactie #10 Gepost op: 18-06-2020 22:09 u »
Ik koudhop enkele van mijn homebrews. Ik gebruik daarvoor hopzakjes. De pest is dat die in veel gevallen blijven drijven. Tot nu toe gebruik in daarvoor knikkers maar dat vind ik verre van ideaal; ik heb er heel wat nodig en dan nog blijft het zakje vaak drijven. Ik wil liever rvs gewichten daarvoor gebruiken die ik ook makkelijk kan reinigen dus de voordehand liggende bouten en moeren is geen optie.

Iemand een idee wat ik daarvoor kan gebruiken, makkelijk schoon is te maken en niet bewerkt is met een chroomlaagje of zo?

Ik wil gaan gebruiken in mijn CCT, die heeft een opening van 3 inch.

Gebruik hoppellets in plaats van hopbloemen. Die zakken veel eerder naar beneden. Een paar grote knikkers is voldoende om deze te laten zakken...  ;)
Daarnaast introduceer je veel minder zuurstof in je bier. CommerciŽle brouwerijen gebruiken tegenwoordig bijna allemaal pellets vanwege de voordelen bij het koudhoppen. Om niet te veel hopgruis in je bier te hebben kun je een hopsock gebruiken.

Overigens is vandaag een zeer lezenswaardig artikel verschenen in BYO over koudhoppen
https://byo.com/article/advanced-dry-hopping-techniques/
Ook daar wordt stilgestaan bij het voorkomen van zuurstof bij koudhoppen.

Tags: