Rvs mini keg 5 liter afvullen

Gestart door wdelau, 15-06-2020 18:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wdelau

Dit weekend hopelijk een lekker biertje gebrouwen.
Deze wil ik na vergisting in cct afvullen in een rvs 5 liter keg.
Mijn vraag is nu hoe is dit het beste kan doen?

Vul ik het vat met bier en moet ik 3 g/l suiker toevoegen en deze 2 weken laten hergisten en hierna koud zetten onder 0,8 psi?

Ben benieuwd hoe jullie dit doen.



ArnoSB

Beste W, is het niet zo dat je koolzuur patronen gebruikt bij een keg en dus geen bottelsuiker nodig hebt? Gewoon het bier een paar weken lageren, koolzuur patroon aansluiten en genieten maar. Ik kan het helemaal mis hebben want ik bottel alleen in flessen. Succes!

wdelau

Ik bottel normaal ook alleen in flessen met 6 à 7 g/l bottelsuiker... ergens heb ik gelezen dat je bij afvullen in keg minder of zelfs geen suiker gebruikt, maar hoe dit nu precies moet is mijn vraag. Heb inderdaad CO2 patronen 16 g. Had deze eerst op een fietsenwinkel site gehaald, maar had hier ergens gelezen  dat deze olieresten kunnen bevatten, dus toen maar even langs unibrew gereden...

Rob Q

Even deze 2 methodes niet door elkaar halen. Of je vergist met bottelsuiker en brengt druk aan met een patroon voor het tappen

Of je carboniseert zonder bottelsuiker en met een CO2 fles op een bepaalde druk en temperatuur. Zoek even bij tags en lees je in.

DieterB

Ik heb ook zo'n kegje (iets kleinere versie) en ik vul hem af met 3 gram suiker per liter. Zo'n koolzuurpatroon is te klein om goed mee te carboniseren, maar prima om mee te tappen.

wh_birra

Mooi zo'n kegje heb daar ook al eens naar gekeken. Maar hoe ga je nu tappen uit dat ding? Is er een losse kraan die je er op kan draaien? Waar heb je deze set trouwens vandaan (weet niet of je dat hier mag vragen trouwens?)?

wdelau

Oke en stel ik zet hem 2 weken weg met 3 g/l suiker, hoeveel psi moet ik gebruiken tijdens tappen?

Carboniseren kan ik dan ook 2 parronen indien nodig en hoeveel psi moet deze dan staan?
Heb een koppeling besteld dat ik deze ook aan kan sluiten op een sodastream CO2 fles, maar heb deze nog niet binnen.
Producten heb ik besteld via Ali Express.
Kraantje komt hopelijk deze week binnen.

BertusBeensteen

Ik heb sinds kort een aantal van deze vaatjes. Carboniseren doe ik met een sodastream cilinder. Zoek YouTube even af over "force carbonation" En he vind genoeg info.

Het eerste vat zet ik op 40 PSI en vervolgens schud ik rustig, zo kun je met een half uurtje koolzuur in je hier hebben.
De rest van de vaten die ik vul zet ik op de waarde die brewfather voor me uitrekent. (Die gaat uit van een bepaalde tijd op een bepaalde temperatuur)

Jacques

Citaat van: wh_birra op 16-06-2020  17:05 uWaar heb je deze set trouwens vandaan (weet niet of je dat hier mag vragen trouwens?)?

Ik zag dergelijke vaatjes een paar maanden geleden bij Unibrew in Beek en Donk.

Hermanl

Citaat van: Jacques op 17-06-2020  22:46 uIk zag dergelijke vaatjes een paar maanden geleden bij Unibrew in Beek en Donk.

Ik heb ze rond de jaarwisseling ook gezien in complete set in de Belgische winkel van Braumarkt, enkel nog patronen er afzonderlijk bij . Op de website heb ik ze niet teruggevonden.

Vorig najaar een setje ingedaan van ikegger. Het was als newbee een beetje zoeken maar ze leveren daar topsupport.  En je krijgt er (nu zeker) snel(ler) geleverd dan bij Ali.  Reken op een weekje geduld bij ikegger; zij hebben trouwens ook die sodastream-adapter en die is volgens mij niet zoveel duurder dan de Ali-versie.

volleybaltrainer

Bij van der kooy heb ik deze week een Mangrove Jack's 10 L keg gekocht, ze hebben ze ook in 5 liter. Worden geleverd met een ballock aansluiting. Nog niet gevuld, maar lijkt degelijke kwaliteit.

Rejoen

Ik werk nu ongeveer een jaar met deze kegjes en ben erg tevreden over het systeem. Ik vul vanuit mijn gistvat door te hevelen en blaas daarna een aantal keren de kop ruimte door met CO2 (ik heb een 10 L fles) om zo geen zuurstof meer in het fust te hebben. Als je een CCT heb kan je zelfs je bier geheel op druk overpompen vanuit de CCT naar het fustje.
 
Voor de carbonisatie maakt het niet uit of je suiker of CO2 gebruikt, suiker is wellicht iets makkelijker als je met kleine patronen werkt omdat je zeker weet dat je genoeg carbonisatie krijgt. Het schoonmaken van je fust door het beetje extra gist is geen probleem. Met een partoon/sodastreamfles zet je je fust koud weg (5 graden celcius) en moet je ongeveer 5 dagen geduld hebben. Schudden schijnt te helpen bij het proces maar eerlijk gezegd doe ik dat nooit.

Citaat van: wh_birra op 16-06-2020  17:05 uMooi zo'n kegje heb daar ook al eens naar gekeken. Maar hoe ga je nu tappen uit dat ding? Is er een losse kraan die je er op kan draaien? Waar heb je deze set trouwens vandaan (weet niet of je dat hier mag vragen trouwens?)?
Je kan een kraan direct op de fustkoppeling klikken of evt met een slang ertussen. Zelf heb ik de fustjes met een sodastreamfles en tapkraan (TIP: gebruik er een met compensator) in de koelkast staan en tap direct uit de koelkast. Je kan zelfs door een koelspiraal tappen als je daar je juiste koppelingen opzet. Ook werken met grotere 19 L fusten als hoofdvoorraad werkt heel goed. op deze manier kan je zuurstofloos en snel je kleine 5 L fust weer vol tappen (of de 19 L op een grotere tapinstallatie aansluiten  zoals ik  8)
Aliexpress verkoopt veel van deze materialen voor een leuke prijs. Alleen de fustjes kan je beter in de buurt kopen qua prijs.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.