Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Arno  (gelezen 580 keer)

Offline ArnoSB

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Seth’s Brewery
    • Seth’s Brewery
Even voorstellen: Arno
« Gepost op: 14-06-2020 17:08 u »
Ik ben niet helemaal nieuw op dit forum, want ik lees de artikelen al sinds jaren. Toch had ik mezelf nog niet aangemeld, maar sinds vandaag dan toch.
Ik ben in 1985 begonnen met bier brouwen en heb in die tijd diverse prijzen gewonnen. De hobby heeft daarna een tijd stilgelegen tot 3 jaar geleden ik de hobby weer heb opgepakt. Mijn zoons Rens en Jasper helpen graag, voornamelijk met het opdrinken 😃.
In december 2019 hebben we nieuwe vaten gekocht en is een klimaatkast gemaakt. We brouwen ongeveer 5 hl per jaar. We brouwen graag Tripel en IPA.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobbinR

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Even voorstellen: Arno
« Reactie #1 Gepost op: 15-06-2020 10:07 u »
Dag Arno,

Welkom op het forum!

5 hL is een mooie hoeveelheid op jaarbasis.
Maar zo te lezen is er ook al een bult ervaring aanwezig ;)

Veel brouwplezier toegewenst. :brouwen: :biersmile:

Robbin

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #2 Gepost op: 17-06-2020 21:14 u »
Ik ben niet helemaal nieuw op dit forum, want ik lees de artikelen al sinds jaren. Toch had ik mezelf nog niet aangemeld, maar sinds vandaag dan toch.
Ik ben in 1985 begonnen met bier brouwen en heb in die tijd diverse prijzen gewonnen. De hobby heeft daarna een tijd stilgelegen tot 3 jaar geleden ik de hobby weer heb opgepakt. Mijn zoons Rens en Jasper helpen graag, voornamelijk met het opdrinken 😃.
In december 2019 hebben we nieuwe vaten gekocht en is een klimaatkast gemaakt. We brouwen ongeveer 5 hl per jaar. We brouwen graag Tripel en IPA.

Welkom Arno.

Waren dat prijzen bij het ONK? De recepten daarvan kun je nog steeds kwijt in het board Bewezen recepten.  :)

Offline trebvuister

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 17-06-2020 21:44 u »
Welkom. Ik hoop dat je kennis deelt op het forum
Mooie website trouwens

Offline ArnoSB

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Seth’s Brewery
    • Seth’s Brewery
« Reactie #4 Gepost op: 18-06-2020 20:54 u »
Dankjewel allemaal, mijn recepten zijn wel te vinden hoor. Wat ik vaak zie is dat de recepten hier gepost gewoon prima zijn. Belangrijk hierbij is de balans B-amylase/A-amylase stap, de hopgift en de gist/vergisting. Als je in de basis alles goed doet, komt daar gewoon een mooi bier uit. Ik beperk me tot een paar bieren en optimaliseer de recepten. Ik hou van een zacht zoetje met een lekker hopje. Vaak is een variatie met gist al voldoende om het bier een ander karakter te geven. Een gor droog bier met extreme bitterheid zal best ergens een liefhebber vinden, maar de balans is er niet. Brouw wat je lekker vindt en stem daar je recept op af.
Investeer in je vergisting zoals een klimaatkast, het betaald zich direct terug in de smaak van het bier. Verder heb ik alles in rvs, ook de vergistingstank. Ik ben ook begonnen met een kunststof vergistingston. En ik vond mijn bier gewoon heerlijk. Maar sinds ik vorig jaar december ben overgegaan op alleen rvs en een klimaatkast is de kwaliteit van het bier met sprongen vooruit gegaan. Succes!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 18-06-2020 21:27 u »
Investeer in je vergisting zoals een klimaatkast, het betaald zich direct terug in de smaak van het bier. Verder heb ik alles in rvs, ook de vergistingstank. Ik ben ook begonnen met een kunststof vergistingston. En ik vond mijn bier gewoon heerlijk. Maar sinds ik vorig jaar december ben overgegaan op alleen rvs en een klimaatkast is de kwaliteit van het bier met sprongen vooruit gegaan. Succes!

Helemaal waar. Veel beginnende hobbybrouwers investeren in dure brouwautomaten en kopen een eenvoudige plastic emmer om de vergisting in uit te voeren.
Iedereen die al wat langer brouwt weet dat tijdens de vergisting je wort bier wordt. Het is de meest belangrijke stap in het brouwproces!

Tags: