Hoogezandster IPA (terug naar de goede oude tijd ;D)

Gestart door MaartenM, 14-06-2020 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Vandaag weer een IPA gebrouwen, ongeveer volgens mijn eigen recept uit 2004! Nu met logischere hopkeuze en met een Grainfather ipv potten en pannen (en wat brouwzouten):

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHoogezandster IPA
Kenmerk
Brouwdatum14/06/2020
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters20
Gewenst begin SG1050 (5.3 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater28.7 liter
Maischdikte3.4 l/kg
Maischwater15.3 liter
Spoelwater12.9 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur34 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid79 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout, Maris otter90.9 %4.127 kg5 EBC
Crystal9.1 %0.413 kg149 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Admiral14.1 %29 gr60 minuten55 EBU
Fuggle (UK)5.8 %50 gr20 minuten24 EBU
Fuggle (UK)5.8 %20 grKoud hop0 EBU
WGV7.8 %20 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1968 London ESB Ale
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168°C60 minuten3.4 l/kg
278°C5 minuten3.4 l/kg

De CaCl2 is bij het maischen toegevoegd net als 2 van de 3 mL melkzuur. de laatste mL melkzuur zat bij het spoelwater. Als gist een Wyeast XL zonder giststarter, met 1 tl gistvoeding de laatste 5 minuten.. er is 20L het vat in gegaan met een OG van 1051.

MaartenM


MaartenM

18 L gebotteld met 90 g suiker en eind SG 1010

Fractus

Klinkt goed Maarten! Ben erg benieuwd hoe deze smaakt straks, ik kan me voorstellen dat een IPA die in 2004 als zeer hoppig gezien werd nu bijna als een pale ale gezien wordt. Er is nogal wat gebeurt op IPA-vlak afgelopen 15 jaar!

Leuk dat je ons op de hoogte houdt, ik waardeer het in ieder geval! :)

tdp

Het mooie van de Engelse varianten is dat de bitterheid op een heel andere manier overkomt, dan zijn Amerikaanse evenknie. Veel beschaafder, netter. Waag me binnenkort ook maar weer eens aan een IPA (GB), ESB of soortgelijk, blijven mooie stijlen.

MaartenM

De smaak was tegenvallend door een hittegolf tijdens de vergisting die voor hogere alcoholen heeft gezorgd :(

hans_nwk

Citaat van: MaartenM op 31-07-2020  10:03 uDe smaak was tegenvallend door een hittegolf tijdens de vergisting die voor hogere alcoholen heeft gezorgd :(
Over 16 jaat nog eens en dan met gecontroleerde vergisting?  :proost:

William

Citaat van: tdp op 06-07-2020  09:00 uHet mooie van de Engelse varianten is dat de bitterheid op een heel andere manier overkomt, dan zijn Amerikaanse evenknie. Veel beschaafder, netter. Waag me binnenkort ook maar weer eens aan een IPA (GB), ESB of soortgelijk, blijven mooie stijlen.

We hebben ooit een ESB fuller kloon actie gedaan via dit forum met een grande finale in Zutphen dacht ik. Het uiteindelijk recept moet nog op de site staan.

MaartenM

Citaat van: hans_nwk op 31-07-2020  10:14 uHahaha! Goed idee!!
Over 16 jaat nog eens en dan met gecontroleerde vergisting?  :proost:

tdp

Citaat van: William op 31-07-2020  10:15 uWe hebben ooit een ESB fuller kloon actie gedaan via dit forum met een grande finale in Zutphen dacht ik. Het uiteindelijk recept moet nog op de site staan.

Die verschillende topics al verscheidene keren doorgeakkerd om tot mijn 'huisbitter' te komen. Denk dat ik nu het recept bijna op punt heb.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.