Even voorstellen: Joey

Gestart door Joey, 11-06-2020 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joey

Goedenavond allen,

Via deze weg wil ik me graag voorstellen als nieuw lid van het forum.
Mijn naam is Joey, 25 jaar en woonachtig in Heerde. Vorig jaar eens een startpakket van Brouwbroeders besteld, wat best leuk was. Door tijdgebrek niet doorgezet. Aangezien ik een speciaalbier liefhebber ben en het brouwproces mij enorm fascineert, altijd de wens gehad dit weer eens op te pakken.

Door Corona had ik ineens tijd over en nu, 3 maanden later, kan ik zeggen dat ik verslaafd ben geraakt aan het bierbrouwen. Na 3 kant en klare moutpakketten vond ik het tijd om eens ''echt'' aan de slag te gaan en ook het proces te leren begrijpen. Zodoende uitgekomen bij het boek van Adrie Otte en dit Forum.

Inmiddels staat het eerste brouwsel te wachten om geproefd te worden en is de tweede al bezig aan met de hoofdvergisting. Bij beide brouwsels en mijn toekomstige brouwsels heeft het forum zijn waarde overigens al bewezen  :) . Op dit moment heb ik de spullen in huis om zo'n 5 รก 6 liter bier te brouwen. Als beginner brouw ik liever vaak en verschillend dan veel. 

Gr. Joey

Jeroen76

Hoi Joey,

Van harte welkom!

Goed van start en weloverwogen op pas dus. Heel veel brouwplezier op en met het forum!

Gr. Jeroen

RobbinR

Hey Joey,

Allereerst, welkom!
Dan gaat het echte werk nu beginnen.
Leuk man!

Welke 2 bieren heb je nu op de hergisting en hoofdvergisting staan?

Brouw ze! :brouwen: :proost:

Gr. Robbin

Joey

Hey Jeroen, Robbin,

Bedankt!

De eerste twee bieren waren meteen erg leerzaam  :) .
Ik heb eerst een tripel gemaakt, waarbij mijn zelfgemaakte hevelfilter niet werkte. Dankzij het Forum kwam ik erachter dat ik beter ook het kraantje tot onder de maischpan kon monteren i.p.v. alleen te zorgen dat de slang er ruim onder zat.

Hierdoor heb ik besloten een tweede tripel te maken met een werkend hevelfilter (wel een ander recept overigens). Hevelfilter werkte perfect na de aanpassing.
Hier kreeg ik echter de gist niet aan de praat (Wyeast 1214). We hebben een kelder met een constante temperatuur van +- 18,5 graden.
Deze heb ik vervolgens na het raadplegen van het forum op mijn slaapkamer gezet met een iets minder constante temperatuur, maar wel tussen de 20,5 en 21,5 graden en daarna ging die als een speer. Vervolgens vond ik dit forum zo nuttig dat ik besloten heb lid te worden.

Ik weet al wel waar de volgende investering naartoe gaat.....  ;)

Dus: twee tripeltjes, die waarschijnlijk compleet verschillend zullen zijn.

Volgende zal een Weizen of IPA worden. Wellicht dat lichtere bieren wat makkelijker zijn voor een beginner. En... voor de zomer is dat natuurlijk ook wel lekker  8) .

We gaan het zien  ;D

RobbinR

Is het zo'n hevelfilter van ingezagen koperen buisjes?
Die heb ik een tijdje ook gemaakt naar het voorbeeld in de boeken van Jacques en Adrie.

Dat was echt een hele verbetering van het brouwproces.

Weizen is een goede ja. Relatief simpel recept en lekker resultaat.

Succes! 8)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.