Witbier

Gestart door Simonsj, 08-06-2020 21:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simonsj

Goedenavond!

Aankomend weekend ben ik van plan een witbier te gaan brouwen.
Dit ga ik samen met een vriend doen die van citrus tonen houdt. Vorige keer heb ik dat met citroensap en met sinaasappelschil gedaan.
Nu lijkt het mij dat je dit ook uit hop kan krijgen (Amarillo bijvoorbeeld). Ook heb ik de moutstort wat hoger om een wat hoger alcoholpercentage te krijgen. Ik heb aan suiker gedacht maar ik denk dat dit ten koste gaat van de frisheid van het bier en het te droog maakt?

Zijn er ervaringen van andere brouwers waar de meest frisse smaak vanaf komt (lees met hopsoorten of juist met schillen en sap(pen)?
Koriander denk ik alleen toevoegen als er ook citrus schillen toegevoegd zijn of kan dat ook in combinatie met onderstaande hopsoorten?


Voor nu heb ik een opzet als volgt:

Volume 20 Liter
Begin SG: 1064
Eind SG: 1015
Vol: 6.4%
Brouwzaalrendement: 70%
Kooktijd: 60 minuten
EBC waarde: 10
IBU waarde: 12

Beslagdikte: 3 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

4,7 kg        Pilsmout The Swaen                         3 EBC
1,3 kg        Tarwemout The Swaen                     4 EBC
0.2 kg        Havervlokken Supermarkt                2 EBC

Hop

6 g     Hallertau Magnum bloemen    12.7 alfa       60 minuten   11,4 IBU
6 g     Amarillo Pellets                      7.4  alfa       10 minuten   1,5 IBU


maischschema:

start temp  53 ºC met een rust van 20 minuten
Beta Amylase 62 ºC met een rust van 45 minuten
Alfa Amylase 72 ºC met een rust van 10 minuten
Uitmaischen 78 ºC met een rust van 5 minuten

Vergisting met Wyeast 3944 Belgian witbier.

Ik hoor graag wat de bevindingen zijn.

Groet,
Joey

tdp

Ik zou in ieder geval niet een hop als Magnum gebruiken in een witbier, en 6 gram Amarillo op 20 liter ga je niet of amper proeven. Ik zou eerder de Magnum vervangen door de Amarillo en richting de 15 IBU gaan. 10 IBU's uit de 'bitterhopgift', dus de gift die 60 minuten meekookt, de overige 5 uit een aromahopgift, meekoken tussen de 5 en 15 minuten. Je hebt meer hop nodig, maar daar ga je ook meer van terug zien.

Ter indicatie: de vorige 2 witbieren heb ik zo'n 60 gram hop gebruikt op 23 liter, East Kent Goldings en Styrian Goldings. Hier de schil van 1 citroen in gedaan, geschild met een dunschiller om niet het witte gedeelte te gebruiken, en 5 gram korianderzaad. Hier knalt het citrus uit.

Suiker is overigens geen gek idee om te gebruiken, dat zorgt voor een betere doordrinkbaarheid.

hopjesvla

Citaat van: tdp op 09-06-2020  08:00 u....... Hier de schil van 1 citroen in gedaan.....

Dit gewoon meegekookt of als 'dryhop'?

tdp

Citaat van: hopjesvla op 09-06-2020  08:28 uDit gewoon meegekookt of als 'dryhop'?

Laatste 5 minuten meekoken.

Simonsj

Bedankt voor de tips. :groots:
Ik ga vanavond dan wat aanpassingen maken. Ik zal de magnum eruit halen. De magnum was een keuze omdat hierin ook citrus vermeld wordt. Single hop Amarillo ga ik is in de computer zetten en ben ben het met je eens dat de hopgift wat weinig is.  Koriander had ik besloten na dit schrijven er in te gaan gebruiken en na dit lezen helemaal. Stort wat minder en een toevoeging van suiker. Aanpassingen volgen :degroeten:

Simonsj

Het heeft wat langer geduurd maar ik heb nu toch mijn aanpassingen gedaan.
1 de moutstort verlaagd en suiker toegevoegd.
2 Ik heb de Magnum eruit gehaald en vv door de Amarillo. Nu ben ik nog niet zo ver om echt een goed smaakbeeld te hebben bij de hopsoorten dus moet het vooral van de omschrijvingen hebben hoe lastig ook.
Gaat Amarillo goed samen met de schil van een citroen?
3 citroenschil en koriander toegevoegd

Recept is nu als volgt:

Volume 20 Liter
Begin SG: 1060  (zonder suiker 1054)
Eind SG: 1011
Vol: 6.3%
Brouwzaalrendement: 70%
Kooktijd: 60 minuten
EBC waarde: 9
IBU waarde: 15

Beslagdikte: 3 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

3 kg        Pilsmout The Swaen                         3 EBC
2 kg        Tarwemout The Swaen                     4 EBC
0.2 kg        Havervlokken Supermarkt                2 EBC
0,3kg      Kristalsuiker Supermarkt                   0 EBC    (5,5% van de stort)
 
Hop

8 g     Amarillo Pellets                      7.4  alfa       60 minuten   9,8 IBU
25 g     Amarillo Pellets                      7.4  alfa       10 minuten   5,1 IBU

Overige ingredienten:
Schil van 1 citroen (met een dunschiller)                 5min
6 gram koriander zaad (geplet)                              5min


maischschema:

start temp  53 ºC met een rust van 20 minuten
Beta Amylase 62 ºC met een rust van 45 minuten
Alfa Amylase 72 ºC met een rust van 10 minuten
Uitmaischen 78 ºC met een rust van 5 minuten

Vergisting met Wyeast 3944 Belgian witbier.




Wettergraaf

Ik volg deze even.
Lijkt mij een fijn biertje te worden, succes!

Griebelienus

Hmm, niks mis met Magnum als bitterhop. Volgens mij (en Gordon James) geeft Magnum een aangenaam frisse bitterheid.

Wat betreft de late hopgift van de Amarillo helemaal eens. Geeft stevige citrus-tonen in het smaakprofiel. Dan zou je misschien best de citroenschil kunnen weglaten. Het nadeel van citroenschil is, dat het ook al snel een bepaalde bitterheid meegeeft, die ik persoonlijk niet lekker vind. (test het maar eens 5 minuten in heet water, afkoelen en proeven). Je kan beter bitter-sinaasappelschil gebruiken (bio, i.v.m. waslaagje of bestrijdingsmiddelen), dat is ook het traditionele ingrediënt bij een Belgisch witbier. En de koriander ga je met 20 liter pas echt proeven bij iets van 10 a 15 gram (beetje afhankelijk van de versheid), anders komt t waarschijnlijk niet uit boven het intense aroma van de Amarillo. Bij superverse of "Indiase koriander" kan het wel minder dan 10 gram worden, schat ik.

En als we dan toch met de stijl bezig zijn: er hoort eigenlijk geen suiker toegevoegd te worden bij witbier, volgens de style guide (Zainasheff & Palmer). Een Belgisch wit is meestal netjes rond de 5% en dan valt ie ook niet te zwaar op een warme zomerse avond.
Vaak wordt er ook voor een meer 'kruidige smaak' ongemoute tarwe toegevoegd (vlokken) in plaats van tarwemout.

Havervlokken horen er eigenlijk niet in. (maar is wel lekker (mondgevoel) een leuk om de 'witte waas' lang te behouden, want je bent met de Amarillo toch al los van de stijl). En misschien leuk om te weten. Hoegaarden gebruikt citoenzuur, om het citrus-zure gehalte wat op te krikken (staat gewoon op t eitiket). En tot slot: geen klaringsmiddelen toevoegen, zoals Iers mos, dan hou je de troebelheid, die zo typisch is voor een Witbier.

 :biersmile: :brouwen: :lekkerbier:

tdp

Niks mis mee, maar bij een dergelijk laat IBU heb je maar een paar gram in je ketel. Wordt je bier glibberig van. Amarillo is ook geen nobele hop, maar dat draagt meer bij aan een fruitig witbier, dan Magnum. Havervlokken zijn overigens best gebruikelijk in een witbier.

Qua koriander: 6 gram op 20 liter is mooi, zie ook dit topic.

V.w.b. de stijlgids van die 2: De Quadrupel is 'uitgevonden' door la Trappe, echter past deze niet in de stijlomschrijving van deze heren... Ze hebben (met de beste bedoelingen waarschijnlijk) ook maar piketten geslagen, staar je daar niet op blind.

RobbinR

Citaat van: tdp op 11-06-2020  08:43 uHavervlokken zijn overigens best gebruikelijk in een witbier.
Citaat van: Griebelienus op 11-06-2020  00:34 uVaak wordt er ook voor een meer 'kruidige smaak' ongemoute tarwe toegevoegd (vlokken) in plaats van tarwemout.

Ik ben zelf ook dit weekend van plan om een witbiertje te gaan brouwen en ga hier ook tarwe- en havervlokken in gebruiken. Regelmatig lees ik op het forum dat je deze van tevoren kookt voordat je dit aan de stort toevoegd om vervolgens te maischen. Zou het echter ook niet voldoende zijn om als eerste maischstap 15 min op 50 ºC te maischen en dan naar je volgende stap te gaan?

Sorry dat ik dit er zo tussen post, maar misschien dat dit ook wel interessant is voor jouw brouwsessie Joey.

Koen S

Citaat van: RobbinR op 11-06-2020  11:07 uIk ben zelf ook dit weekend van plan om een witbiertje te gaan brouwen en ga hier ook tarwe- en havervlokken in gebruiken. Regelmatig lees ik op het forum dat je deze van tevoren kookt voordat je dit aan de stort toevoegd om vervolgens te maischen. Zou het echter ook niet voldoende zijn om als eerste maischstap 15 min op 50 ºC te maischen en dan naar je volgende stap te gaan?

Sorry dat ik dit er zo tussen post, maar misschien dat dit ook wel interessant is voor jouw brouwsessie Joey.
Tarwe- en havervlokken gewoon mee maischen met de rest.
Die maischstap van 50° mag je overslaan als je mikt op een Belgisch type witbier.
IK maisch 10 min op 65°, 30 min op 69°, 30 min op 72° en 5 min op 78°.

Simonsj

Bedankt nogmaals voor de input een ieder.
Hier en daar worden de witbier regels inderdaad niet strikt gevolgd echter maakt me dat wel nieuwsgierig naar de uitkomst. De citroenschil gaat eruit voor de sinaasappelschil. De koriander laat ik zoals in de aanpassing. De suiker twijfel ik nog over. Een tikkeltje zwaarder vind ik zeker niet onprettig maar als de zon schijnt en een tweede of derde loert om de hoek wordt het een ander verhaal. Helaas heb ik geen tarwevlokken in huis en ga ik die bij een volgende inkoop gelijk mee bestellen. Door het hoge alfazuurgehalte laat ik de magnum er ook uit zodat ik wat meer van de Amarillo kan gebruiken. Aanpassing van het recept uitgewerkt volgt. Uiteraard ook het resultaat. Dat duurt nog even. De giststarter staat ieder geval al een dutje te doen in de koelkast.

RobbinR

Citaat van: Koen S op 11-06-2020  11:12 uTarwe- en havervlokken gewoon mee maischen met de rest.
Die maischstap van 50° mag je overslaan als je mikt op een Belgisch type witbier.
IK maisch 10 min op 65°, 30 min op 69°, 30 min op 72° en 5 min op 78°.


Duidelijk!
Ik had eerst een eenstaps maischschema in gedachten op de 50ºC na,  maar ik ga toch met jouw schema aan de slag Koen S.

Griebelienus

Citaat van: tdp op 11-06-2020  08:43 uNiks mis mee, maar bij een dergelijk laat IBU heb je maar een paar gram in je ketel. Wordt je bier glibberig van.


Wat bedoel je precies met "glibberig"?  Ik heb die omschrijving van een bier-ingreiënt nog nooit eerder gelezen.

Wat betreft de IBU's. Het is ook niet nodig om 60 minuten een bitterhop er in te gooien.
Dat kan je ook op 30 minuten doen, dan geeft het meer aroma en minder bitterheid. (Die tip heb ik van Jaques voor een fris en fruitig zomerbier)
Of heeft dat volgens jou ook nadelen?

Btw, inderdaad veel witbieren hebben vaak havervlokken, en ik doe het zelf ook. En de beer-judges Zainasheff & Palmer hebben een  witbierrecept met een pond havervlokken tot winnend recept gekozen. Stijlvastheid heeft ook weer nadelen natuurlijk....

Griebelienus

Citaat van: Simonsj op 11-06-2020  12:50 uHelaas heb ik geen tarwevlokken in huis en ga ik die bij een volgende inkoop gelijk mee bestellen.

Tarwevlokken kan je gewoon bij bijna elke biowinkel kopen en ook bij steeds meer supermarkten. Is nog goedkoper ook!
Die hoef je ook zeker niet apart te koken (dat geldt alleen voor ruwe tarwekorrels), gewoon schroten (beetje duwen) en mee in de maisch naar de eerste temperatuurstap.

 :brouwen:

tdp

Zie onder andere deze bijdrage van Seed7.

Kort door de bocht: Kijk niet alleen naar IBU's, maar ook wat hop verder bijdraagt aan een bier.

Simonsj

Citaat van: Griebelienus op 11-06-2020  14:35 uTarwevlokken kan je gewoon bij bijna elke biowinkel kopen en ook bij steeds meer supermarkten. Is nog goedkoper ook!
Die hoef je ook zeker niet apart te koken (dat geldt alleen voor ruwe tarwekorrels), gewoon schroten (beetje duwen) en mee in de maisch naar de eerste temperatuurstap.

 :brouwen:

Een paar weken geleden kon ik dit niet vinden bij de jumbo bij ons.
Toch bedankt voor de tip. Zal mijn ogen open houden bij bovengenoemde winkels.  :D

Simonsj

Citaat van: tdp op 11-06-2020  14:38 uZie onder andere deze bijdrage van Seed7.

Kort door de bocht: Kijk niet alleen naar IBU's, maar ook wat hop verder bijdraagt aan een bier.

Mooi en informatief stuk op het forum. Dank hiervoor.

Simonsj

Recept dus met onderstaande aanpassingen.
Één enkele vraag rest me nog. Is het verstandig de sinaasappelschil af te wegen? Of hoef ik niet bang te zijn voor overheersing zoals bijvoorbeeld koriander zou kunnen doen?
Verder lijkt dit met de gegeven input wel rond om zondag te gaan brouwen.

Volume 20 Liter
Begin SG: 1060  (zonder suiker 1054)
Eind SG: 1011
Vol: 6.3%
Brouwzaalrendement: 70%
Kooktijd: 60 minuten
EBC waarde: 9
IBU waarde: 15

Beslagdikte: 3 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

3 kg        Pilsmout The Swaen                         3 EBC
2 kg        Tarwemout The Swaen                     4 EBC       Indien ik nog ergens in een lokale winkel vlokken op de kop kan tikken zal ik de mout vv.
0.2 kg        Havervlokken Supermarkt                2 EBC
0,3kg      Kristalsuiker Supermarkt                   0 EBC    (5,5% van de stort)     OPTIONEEL
 
Hop

8 g     Amarillo Pellets                      7.4  alfa       60 minuten   9,8 IBU
25 g     Amarillo Pellets                      7.4  alfa       10 minuten   5,1 IBU

Overige ingredienten:
Schil van 1 sinaasappel (met een dunschiller)                 5 min
6 gram koriander zaad (geplet)                              5 min


maischschema:

start temp  53 ºC met een rust van 20 minuten
Beta Amylase 62 ºC met een rust van 45 minuten
Alfa Amylase 72 ºC met een rust van 10 minuten
Uitmaischen 78 ºC met een rust van 5 minuten

Vergisting met Wyeast 3944 Belgian witbier.

tdp

Lekker brouwen, komt vast goed!

Griebelienus

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik ben het wat meer met Adrie eens, die net boven de mening van Seed7 het volgende schrijft:

Citaat van: Adrie op 10-03-2016  11:28 uHet maakt wel iets uit. Met grote doses van een hop met weinig alfazuur krijg je altijd wat hopsmaak mee ten opzichte van een bier waarin je weinig hop met een hoog alfazuurgehalte gebruikt. Ook het karakter van de bitterheid kan anders zijn. Sommige hoppen geven een wat hardere bitterheid dan andere. Een heel mooie bitterhop vind ik altijd Magnum. Deze geeft een mooie bitterheid en omdat deze hop een hoog alfazuurgehalte heeft, heb je er weinig van nodig. Je kunt dan nog wat Hallertau toevoegen aan het eind van het koken voor wat hopsmaak en -aroma.

Maar goed, dat is een andere discussie, in een ander draadje. Ik wilde het toch even voor die arme Magnum opnemen, die ik wel een toffe hop-peer vind. Want ja, Magnum kan zelf geen discussies voeren... :lekkerbier:

Overigens gaat het bij de tarwevlokken om een extra toevoeging, een paar honderd gram is genoeg voor die extra "tarwe-smaak"

Brouwen maar !  :brouwen:

BenvdVeen

Ik was zelf bezig met een soortgelijk recept, maar dan met Mangrove Jack M29.
Twijfel bij bitterhop tussen Magnum en Aramis.

US-05 is a brewers best friend


Simonsj

Citaat van: BenvdVeen op 11-06-2020  21:51 uIk was zelf bezig met een soortgelijk recept, maar dan met Mangrove Jack M29.
Twijfel bij bitterhop tussen Magnum en Aramis.

US-05 is a brewers best friend

Deel het recept anders in een nieuw topic?

Griebelienus

Citaat van: BenvdVeen op 11-06-2020  21:51 uIk was zelf bezig met een soortgelijk recept, maar dan met Mangrove Jack M29.
Twijfel bij bitterhop tussen Magnum en Aramis.

US-05 is a brewers best friend

Ehm...  ::)
Een zelfde soort recept als bovenstaand? ? Met M29 wordt het een heel ander bier, want dat is een saison-gist. Die gaat heel ver door. Dan moet je het even in BrouwHulp zetten en kijken of het niet te droog/ bitter of totaal anders wordt. .....  spicy & peppery!
Ik heb er zelf 1 x een hele boeiende saison mee gebrouwen. maar die had wel 3 maanden nodig om op dronk te komen. De balans tussen hop en de kruidige fenolen is best lastig. Ik was totaal overdonderd door de 'spicyness', i.c.m. met relatief te veel bittering van de hop. De meeste van mijn vrienden vonden em niet echt lekker... en ik had ook wat twijfels. Volgende keer ga ik eerst een bewezen recept uitproberen met deze gist.

Ik snap je onderschrift over US-05 niet. Dat is meer iets voor een APA of een ander hoppig bier. (ik heb er net een Mosquito amber mee gebrouwen, maar dat is een heel ander soort bier. dan deze frisse witte.)

Griebelienus

Citaat van: tdp op 11-06-2020  08:43 uQua koriander: 6 gram op 20 liter is mooi, zie ook dit topic.

Toch even terugkomen op de koriander.  In dat draadje staat geen analyse van de koriander 'an sich' als ingrediënt, alleen wat adviezen van bijvoorbeeld Ingo. Maar zo simpel is het niet met koriander. ik heb bij diverse leveranciers korianderzaad gekocht en met elkaar vergeleken. (ik ben namelijk een enorme koriander-fan en kook vooral Aziatische gerechten waarin ik het veel gebruik)
Er zijn grote verschillen in smaak en kwaliteit. Koriander moet niet té vers en niet té oud zijn en er is een groot verschil tussen "Indiase koriander" en die uit Z.O Azië. De Indiase variant is veel sterker. Ook biologische koriander is een stuk sterker van smaak (als ie redelijk vers is).
Zie ook de opmerkingen van Jacques in dit draadje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26363.msg403844.html#msg403844

Bij een paar recepten (wit, dubbel, triple, quadruple)  heb ik steeds 5 gram, 10 gram of meer toegevoegd. Mijn ervaring is, dat je een "gemiddeld verse" koriander pas echt goed gaat proeven, vanaf ongeveer 10 gram op 20 liter. En ik heb het nog even nagezocht. Dat heb ik van Randy Mosher (Radical brewing, "happy Amber wit"). Hij doet zelfs een half ounce, dus 14 gram op 20 liter.
Greg Hughes maakt het helemaal bont en die gooit er zelfs  25 gram in op 20 liter, met 25 gram bittersinaasappel.... Net als James Morton in z'n Scottisch Clansman Ale. Maar dat lijkt me ook weer wat overdreven.

Dus (eigenwijs als ik ben), Als je van koriander houdt en je die echt als kruid in je Wit wilt proeven, ... zet in op 10 gram (wel kneuzen met een vijzel en in een hopsok of hopspider) naast de bittersinaasappelschil 5 a 10 minuten meekoken en dan er uit halen. Maar geef de mix dan wel even te tijd om in balans te komen met de Amarillo. Bijvoorbeeld een week of 3 à 4 na bottelen.
 :brouwen: :biersmile:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.