Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Marzenbier  (gelezen 688 keer)

Offline daanvandervleuten

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Marzenbier
« Gepost op: 16-08-2020 14:00 u »
Euh... Juist.. 300 graden buiten en 'komt ie aan met een marzenbier'
Ik weet nog niet wanneer ik deze wil brouwen. Of wanneer we dadelijk in een koude periode komen, of ergens in 't najaar.

Goed. Ik heb wat ingelezen in marzen, wat wel, wat niet gebruikelijk is. En heb een aantal recepten gelezen en er een gemaakt  waar ik zelf nogal wat ingrediënten voor heb liggen.

Vragen die ik heb; ik ben kooktijden van 90 minuten tegen gekomen, is daar een reden voor? Ik vermoed dat 60 ook gewoon prima is.

Ervaringen met diverse gisten kan ik niet echt vinden. Welke wel, met welke zijn er niet zo'n goede ervaringen?
Ik zoek een profiel dat 't bier goed ondersteund. Nu zag ik een ondergist die ook voor Duitse bock gebruikt wordt, of Tsjechisch pils. Lijken me toch echt hele andere bier types.

Als hop heb ik Saaz en Hallertau. Op 60 en op 30 min zitten.

Vaak wordt er gesproken over Melanoidinmout... Nog nooit van gehoord..
Ook cara pils is me niet bekend. Zijn er vervangers voor?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Marzenbier
« Reactie #1 Gepost op: 21-08-2020 00:08 u »
Beste Daan,

Märzen is een uitgesproken moutig bier, vandaar dat je andere mouten gebruikt dan pilsmout.
Mouten die je kunt gebruiken zijn munichmout en viennamout, maar ook carapilsmout en melanoidinmout die je bij onze leveranciers kunt kopen.
Gebruik weinig hop, je wilt immers vooral het moutige karakter naar voren laten komen. Voor een traditionele märzen gebruik je vooral Duitse hopvariëteiten en geen Amerikaanse.
Er zijn ondergistende gisten die het moutige karakter ondersteunen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld Wyeast #2633 Octoberfest Lager Blend.

Lang koken wordt gedaan om de moutige smaak te versterken. Je kunt dit compenseren met melanoidinmout.

Leesvoer
Märzenbier

Prijswinnend recept
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2633.html

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Admaakt bier
    • ABV de bierkaai
« Reactie #2 Gepost op: 21-08-2020 07:57 u »
Onlangs een hele mooie märzen gedronken. Zelfs het recept staat erbij. Ik zou wel 90 minuten koken om alle DMS weg te krijgen.
https://bierverbond.nl/1841-marzen-product-specificaties/

Offline elBieros

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 21-08-2020 11:28 u »
Onlangs een hele mooie märzen gedronken.
https://bierverbond.nl/1841-marzen-product-specificaties/

Die is inderdaad heel lekker.
Hier het complete recept van Bierverbond, zelfs met een filmpje erbij hoe te brouwen: https://brouwbeesten.nl/recept-1841-bierverbond-marzen/

Gr, elB.

Offline daanvandervleuten

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21-08-2020 15:29 u »
Ah!
Kijk wat een fijne reacties allemaal!
Ik ga er mee aan de slag.
Thx!

Offline DLB

• Senior lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #5 Gepost op: 21-08-2020 16:25 u »
Fijn dit. Nu heb ik de inspiratie om ook een Märzen te gaan brouwen binnenkort. Kost me weer een zaterdag  >:D :brouwen:

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 22-08-2020 12:33 u »
Kijk ook eens naar CaraBelge, dat maakt je bier zeker voller.

Tags: