Houdbaarheid vloeibare gist tijdens transport

Gestart door rfrins, 08-06-2020 20:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rfrins

Afgelopen vrijdag heeft Braumarkt mijn bestelling verzonden met o.a. vloeibare gist.
Deze is nog steeds niet binnen en komt morgen pas (hoop ik)

Dit wil wel zeggen dat de gist al 3 a 4 dagen op kamertemperatuur ligt. (Het ice pack dat ze meesturen doet het meestal maar 1 dag)

Hoe slecht is dit voor de vitaliteit van de gist?
Moet ik hier rekening mee houden als ik de grootte van de giststarter bepaal?

Johan_vL

De laatste vloeibare gist die ik heb binnengekregen kwam uit Duitsland en heeft er ook bijna een week over gedaan. Ik heb 10 mL van de gist in 2 L wort van SG 1040 in een 3 erlenmeyer gedaan en binnen 24 uur had ik cappucino kleur. De vergisting was al na 2 a 3 uur behoorlijk op gang en is erg vlot en goed verlopen ...

Het hoeft dus niet problematisch te zijn, echter ik heb wel het zekere voor het onzekere genomen en een starter gemaakt.

Jacques

Citaat van: rfrins op 08-06-2020  20:27 uAfgelopen vrijdag heeft Braumarkt mijn bestelling verzonden met o.a. vloeibare gist.
Deze is nog steeds niet binnen en komt morgen pas (hoop ik)

Dit wil wel zeggen dat de gist al 3 a 4 dagen op kamertemperatuur ligt. (Het ice pack dat ze meesturen doet het meestal maar 1 dag)

Hoe slecht is dit voor de vitaliteit van de gist?
Moet ik hier rekening mee houden als ik de grootte van de giststarter bepaal?

In het verleden zat er nooit een ice pack bij vloeibare gist. En ook toen werd er door hobbybrouwers bier gebrouwen...  ;D

Het kan zijn dat de gist minder vitaal is. Als het gaat om een verpakking Wyeast kun je dit eenvoudig controleren door het binnenzakje kapot te slaan. Als de verpakking snel bol staat is er niets aan de hand. Zodra je zie dat pakje snel opbolt kun je het in de koelkast zetten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.