Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hopberekening BrouwHulp  (gelezen 774 keer)

Offline subway

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hopberekening BrouwHulp
« Gepost op: 07-06-2020 15:41 u »
Beste brouwers,

Welke van de 6 voorgestelde brouwers in het programma BrouwHulp geeft de meest secure hopberekening?
Er zit namelijk nogal een groot verschil in de bitterheid tussen de 6 keuzes.
Dit is ook het geval bij de kleurberekening, hierbij zijn er wel minder brouwers.

Graag jullie mening hierover?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Snelbier

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: hop berekening BrouwHulp
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2020 17:38 u »
Helaas van mij gn duidelijk antwoord, wl wat aandachtspunten, dus forum blijft actief  ;D Mijn mening:
- Als 1 bitterberekening de beste was hadden we er geen 6 of meer..  Voor kleur zelfde verhaal.
Zie de resultaten van Brand-brouw-wedstrijden, zoals gemeld op dit forum.  Verrassend hoe veel ervaren brouwers er naast zitten, ondanks software..
- Tinseth lijkt een beetje de norm voor bitter, maar berekent gn extra bitter voor hops toegevoegd na koken. Terecht of niet? MEET het maar..
Daarom wordt (ook op dit forum) soms Rger aangeraden als je IPA's en andere laathoppers brouwt. En dan kom je op volgend probleem..
- Wat mij opvalt bij Rger (bitterberekening) is dat ALLE hops omhoog gaan qua bitter, dus model kan niet kloppen ?  Ik haak daar af..
======
Ik ben benieuwd hoe Oscar dit ziet als prof-brouwer.. Is actief op dit forum en ontwikkelaar van http://www.BrouwVisie.nl/, Tinseth staat bovenaan het rijtje met bitter-modellen.. Splagaat?
Voor elk biertje de juiste bitter- en/of kleurberekening zoeken lijkt me niet handig, dan klopt het model niet (denk ik)..
Hans Halberstadt zelfde verhaal, ben benieuwd naar zijn opmerkingen. (HansH is behalve koele rekenmeester van dit forum ook brouw-software-man;  http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/
Succes,  Snelbier.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2020 17:56 u »
Mbt bitterheidsberekeningen wordt er een formule gebruikt die de isomerisatie van de hop probeert te voorspellen gedurende het koken. Die omzetting is afhankelijk van veel factoren, dus kan niet zomaar in een altijd kloppende formule worden gegoten.  Daarbij gaat men er ook vanuit dat iso-alfazuur de bitterheid bepaalt. Qua getalletjes die gemeten worden klopt dat wel, maar de smaakbeleving is complexer dan alleen de iso-alfazuur. In hop zitten nog andere stoffen die bitter smaken en tijdens de gisting slaat een deel van de hopharsen weer neer en daardoor gaat de bitterheid ook nog eens omlaag.

Belangrijkste is denk ik dat je steeds dezelfde formule gebruikt en door proeven erachter te komen hoe een bepaalde bitterheid samenhangt met de berekende getallen en daarop een beetje stuurt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2020 23:02 u »
Mbt bitterheidsberekeningen wordt er een formule gebruikt die de isomerisatie van de hop probeert te voorspellen gedurende het koken. Die omzetting is afhankelijk van veel factoren, dus kan niet zomaar in een altijd kloppende formule worden gegoten.  Daarbij gaat men er ook vanuit dat iso-alfazuur de bitterheid bepaalt. Qua getalletjes die gemeten worden klopt dat wel, maar de smaakbeleving is complexer dan alleen de iso-alfazuur. In hop zitten nog andere stoffen die bitter smaken en tijdens de gisting slaat een deel van de hopharsen weer neer en daardoor gaat de bitterheid ook nog eens omlaag.

Belangrijkste is denk ik dat je steeds dezelfde formule gebruikt en door proeven erachter te komen hoe een bepaalde bitterheid samenhangt met de berekende getallen en daarop een beetje stuurt.

Helemaal waar Hans.

Het zelfs complexer. Als je koudhopt dan wordt in het ene geval de bitterheid hoger en in het andere geval lager. Ook de pH-waarde tijdens het koken van het wort maakt uit.

Verder maakt ook de hoeveelheid betazuren in hop uit voor de beleving van de bitterheid. En ook de hoeveelheid restsuikers in je bier.

Hopbitterheid is veel meer dan een cijfertje... Om nog maar niet te spreken over het hoparoma.

@subway
Welkom in de wonderlijke complexe wereld van het brouwproces. Ook in het geval dat je al langer brouwt leer je steeds bij. Dit maakt het voor mij zo boeiend.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Hop berekening BrouwHulp
« Reactie #4 Gepost op: 09-06-2020 21:09 u »
Beste brouwers,

Welke van de 6 voorgestelde brouwers in het programma BrouwHulp geeft de meest secure hopberekening?
Er zit namelijk nogal een groot verschil in de bitterheid tussen de 6 keuzes.
Dit is ook het geval bij de kleurberekening, hierbij zijn er wel minder brouwers.

Graag jullie mening hierover?

Om een concreet antwoord op je vraag te geven:  :biersmile:

Voor kleur berekening wordt Morey het meest gebruikt, en voor bitterheid Tinseth.

Zijn dit dan de beste of betrouwbaarste rekenmethodes? Nee, hooguit de 'minst slechte', en misschien zelfs dat niet eens.
Het betrouwbaar voorspellen of berekenen van zowel kleur als bitterheid is (zoals Hans en Jacques eigenlijk ook al aangeven) onmogelijk, daarvoor is het brouwproces te ingewikkeld en zijn de gegevens zoals alfazuur percentage van hop en kleur van mouten te onnauwkeurig. Daarnaast zijn er vele andere factoren die invloed hebben, en waar in de formules geen rekening mee wordt gehouden.

Dus deze formules zijn dus meer een vorm van 'onderbouwd gokken', of zoals de Engelsen zo mooi zeggen een 'estimated guess'.

Voor jezelf is het echter wel handig om altijd dezelfde methode te gebruiken, zodat je voor jezelf in ieder geval een soort 'referentiekader' creert. En om recepten met anderen te kunnen vergelijken is het handig als iedereen dezelfde methode zou gebruiken.

Tags: