Hoe best bottelsuiker toevoegen?

Gestart door Kristof.Anthonis, 06-06-2020 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 28-06-2020  12:50 uJa.
Ik zal vanavond 2 flesjes met water bottelen, een met 8 gram suiker per liter en dan een afgepaste hoeveelheid gist toevoegen aan het flesje en het andere flesje idem, maar dan de gist mengen met de suiker en eerst een kwartiertje laten staan en dan toevoegen. En dan kijken hoe de druk opbouwt na een dag en een week. meten en gelijk nieuw dopje erop. Als de cellen beschadigen door de hoge dosis suiker dan moet de drukopbouw een stuk langzamer gaan. 

EBC

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  18:33 uIk zal vanavond 2 flesjes met water bottelen, een met 8 gram suiker per liter en dan een afgepaste hoeveelheid gist toevoegen aan het flesje en het andere flesje idem, maar dan de gist mengen met de suiker en eerst een kwartiertje laten staan en dan toevoegen. en dan kijken hoe de druk opbouwt na een dag en een week. meten en gelijk nieuw dopje erop. als de cellen beschadigen door de hoge dosis suiker dan moet de drukopbouw een stuk langzamer gaan.

Leuke test, maar water is geen representatief medium.
12 g/l kan de gist prima aan. Maar wanneer je 20 liter bottelt en dan 160 g suiker nodig hebt en dit in 0,3 liter oplost, dan heb je 533 g/l en daar kan gist niet tegen.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 28-06-2020  19:06 uLeuke test, maar water is geen representatief medium.
12 g/l kan de gist prima aan. Maar wanneer je 20 liter bottelt en dan 160 g suiker nodig hebt en dit in 0,3 liter oplost, dan heb je 533 g/l en daar kan gist niet tegen.
Ik heb nu even geen bier helaas om te bottelen. en wel eens eerder spuitwater gemaakt op die manier. Waarom denk je dat dit niet representatief is?

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 28-06-2020  10:04 uIk weet niet of het slim is om de bottelgist de mengen met een zware suikeroplossing met SG van 1200 oid. Ik vrees dat veel van je bottel gist dan al vroegtijdig het loodje legt. Mar hij bottelt gelijk van uit het gistingsvat dus kun je niet zoals velen doen suiker en gist in het bottelvat mengen.
gisteren wat moutextract gebotteld 8 gram suiker/liter. moutextract eerst opgelost in water 1:2 daarna verdeeld in 2 gelijke porties.
1e portie 6 druppeltjes giststarter bij de suiker gemengd, kwartiertje laten staan en toen in flesje gebotteld aangevuld tot 300ml met water
2e portie 6 druppeltjes giststarter bij flesje halfvol met water gemengd daarna de moutextract erbij en toen in flesje gebotteld aangevuld tot 300ml met water.
vandaag druk gemeten:
flesje 1: 0.2 BAR
flesje 2: 0.4 BAR

Daaruit lijkt het dat gist met suiker mengen ca 50% van de cellen daarna niet meer actief is.
morgen ga ik nog een keer meten.
 

Jacques

De discussie over zuurstofabsorberende kroonkurken is zo goed en zo kwaad als dat kon afgesplitst en samengevoegd met een topic dat daar over gaat. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40157.msg626516.html

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 29-06-2020  20:52 uvandaag druk gemeten:
flesje 1: 0.2 BAR
flesje 2: 0.4 BAR

Vandaag een dag later weer de druk gemeten:
flesje 1: 0.9 BAR
flesje 2: 1.4 BAR
Dus mijn conclusie daaruit is dat sterke suikeroplossing samen brengen met de gist een groot deel van de gist kapot maakt. Even uitgaande dat de drukopbouw evenredig is met het aantal gistcellen zou dat betekenen dat de helft kapot is gegaan en gedurende de volgende dag er waarschijnlijk wat nieuwe cellen zijn bijgekomen dus het verschil iets kleiner is geworden, maar nog steeds bijna factor 2.

Kristof.Anthonis

Citaat van: hansHalberstadt op 30-06-2020  21:36 uVandaag een dag later weer de druk gemeten:
flesje 1: 0.9 BAR
flesje 2: 1.4 BAR
Dus mijn conclusie daaruit is dat sterke suikeroplossing samen brengen met de gist een groot deel van de gist kapot maakt. Even uitgaande dat de drukopbouw evenredig is met het aantal gistcellen zou dat betekenen dat de helft kapot is gegaan en gedurende de volgende dag er waarschijnlijk wat nieuwe cellen zijn bijgekomen dus het verschil iets kleiner is geworden, maar nog steeds bijna factor 2.

Bedankt voor de test.
Als ik het goed begrijp de suiker en de bottelgist apart toevoegen met verschillende spuitjes dus ;-) ...

hansHalberstadt

Citaat van: Kristof.Anthonis op 01-07-2020  09:26 uBedankt voor de test.
Als ik het goed begrijp de suiker en de bottelgist apart toevoegen met verschillende spuitjes dus ;-) ...
Of met 2 spuitjes of met hetzelfde spuitje, maar dan zou ik eerst de suiker doen en dan de gist zodat het niet alsnog gaat mengen in je flesjes. of de gist toevoegen terwijl je het flesje aan het vullen bent. Of je accepteert het zoals het is nl dat je ca de helft van je bottelgist kwijt raakt. voor mij persoonlijk blijft daarom een bottelemmer de beste oplossing.

Jacques

Citaat van: Kristof.Anthonis op 01-07-2020  09:26 uBedankt voor de test.
Als ik het goed begrijp de suiker en de bottelgist apart toevoegen met verschillende spuitjes dus ;-) ...

Of geen bottelgist gebruiken...  ;D

Een praktische manier van werken is het bier over te hevelen en vervolgens bottelsuiker en daarna eventueel bottelgist toevoegen. Roeren is noodzakelijk voor een goede verdeling. Dat moet wel voorzichtig gebeuren om geen zuurstofinslag te krijgen.

Kristof.Anthonis

Citaat van: Jacques op 01-07-2020  22:32 uOf geen bottelgist gebruiken...  ;D

Een praktische manier van werken is het bier over te hevelen en vervolgens bottelsuiker en daarna eventueel bottelgist toevoegen. Roeren is noodzakelijk voor een goede verdeling. Dat moet wel voorzichtig gebeuren om geen zuurstofinslag te krijgen.

Heb jij geen ronddrijvende gistdeeltjes in je glas dan als je geen bottelgist gebruikt?

hansHalberstadt

Citaat van: Kristof.Anthonis op 02-07-2020  08:31 uHeb jij geen ronddrijvende gistdeeltjes in je glas dan als je geen bottelgist gebruikt?
Bedoel je gist of brouwrestanten: eiwit, hophars, meegekomen bostel

André de Laat

Als je goed whirlpoolt, goed overhevelt en ervoor zorgt dat er niks mee kan komen naar je bottelvat is de kans dat er nog zooi in je flesjes terecht komt heel klein. Da´s tenminste mijn ervaring. En bij mij bleef altijd wat over in mijn lagertank, ik gebruikte het niet tot de laatste druppel. Kwaliteit vóór kwantiteit  :biersmile: :degroeten:

hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 02-07-2020  10:16 uAls je goed whirlpoolt, goed overhevelt en ervoor zorgt dat er niks mee kan komen naar je bottelvat is de kans dat er nog zooi in je flesjes terecht komt heel klein.
Klopt, bij mij ook zo. Ik filter na het koken via een nylonwattenfilter en dan via de koeler, 5 minuutjes rondpompen om alles steriel te maken en het filter te settelen, daarna nog 10 minuutjes rondpompen met de koeler aan koelwater van 100 naar 80 graden en dan fitert het ook mooi helder, vanaf 80 graden dan naar de gistingsketel en dan is het helder zonder zwevende deeltjes. Vandaar mijn opmerking omdat ik vermoed dat het geen gist is in die flesjes, maar drab uit de kookketel. Gist geeft nl geen deeltjes, maar een waas.

Jacques

Citaat van: Kristof.Anthonis op 02-07-2020  08:31 uHeb jij geen ronddrijvende gistdeeltjes in je glas dan als je geen bottelgist gebruikt?

Nee...

Dit is een bier van mij dat zo'n 4 weken op fles zit.


Inmiddels is het bier 6 weken gebotteld en is het briljant helder.

Bottelgist zorgt niet voor een helder bier, pH-controle, brouwzouten en Iers mos of Brewtan B wel!

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 30-06-2020  21:36 uVandaag een dag later weer de druk gemeten:
flesje 1: 0.9 BAR
flesje 2: 1.4 BAR
Dus mijn conclusie daaruit is dat sterke suikeroplossing samen brengen met de gist een groot deel van de gist kapot maakt. Even uitgaande dat de drukopbouw evenredig is met het aantal gistcellen zou dat betekenen dat de helft kapot is gegaan en gedurende de volgende dag er waarschijnlijk wat nieuwe cellen zijn bijgekomen dus het verschil iets kleiner is geworden, maar nog steeds bijna factor 2.
Vandaag  nog een laatste keer de druk gemeten:
flesje 1: 1.2 BAR
flesje 2: 2.2 BAR
Het lijkt er dus op dat de gist die inactief is geworden door de hoge suikerconcentratie niet meer vervangen wordt door nieuwe cellen. De drukopbouw blijft immers achterlopen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-07-2020  16:48 uVandaag  nog een laatste keer de druk gemeten:
flesje 1: 1.2 BAR
flesje 2: 2.2 BAR
Het lijkt er dus op dat de gist die inactief is geworden door de hoge suikerconcentratie niet meer vervangen wordt door nieuwe cellen. De drukopbouw blijft immers achterlopen.

Kijk nog eens over een maand...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-07-2020  22:23 uKijk nog eens over een maand...
Over een maand neem ik aan dat ze gelijk staan en alle suiker is vergist. Dus zie niet wat ik daar voor extra info uit kan halen. Ik had daarom de proef na de meting beeindigd.

hansHalberstadt

Proefje wat ik nog wel een keer wil doen is flesjes met 1 brix moutextract bottelen met 1, 2, 3, 4, 5 druppels gist en dan kijken of de drukopbouw evenredig is met het aantal gistcellen.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-07-2020  00:00 uOver een maand neem ik aan dat ze gelijk staan en alle suiker is vergist.
Dat denk ik ook.

CiteerDus zie niet wat ik daar voor extra info uit kan halen. Ik had daarom de proef na de meting beëindigd.
Ja had kunnen zien hoeveel extra tijd nodig is om te komen tot het volledig vergisten van de bottelsuiker.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-07-2020  00:04 uProefje wat ik nog wel een keer wil doen is flesjes met 1 brix moutextract bottelen met 1, 2, 3, 4, 5 druppels gist en dan kijken of de drukopbouw evenredig is met het aantal gistcellen.

Hoe ga je regelen dat elke druppel even veel gistcellen bevat?

Mijn verwachting is dat de drukopbouw het snelst verloopt bij de fles met de meeste gist. Op termijn zullen alle flessen even veel druk hebben.

Interessanter dan de drukopbouw is de invloed van de gist op de smaak van je bier. Daar gaat het immers om.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-07-2020  21:11 uHoe ga je regelen dat elke druppel even veel gistcellen bevat?
Dat is niet zo moeilijk. Je maakt een giststartje en mengt die goed. Dan een injectiespuitje vullen en dan krijg je redelijk goed gedoseerde druppeltjes met evenveel cellen per ml.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 06-07-2020  21:35 uDat is niet zo moeilijk. Je maakt een giststartje en mengt die goed. Dan een injectiespuitje vullen en dan krijg je redelijk goed gedoseerde druppeltjes met evenveel cellen per ml.

Hoe voorkom je dat de ene druppel groter is dan de andere?

Andert

Druppels zijn meestal evengroot.

Gewoon de test 20-25x uitvoeren, dan heb je statistisch gezien de meeste variatie wel te pakken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-07-2020  17:16 uHoe voorkom je dat de ene druppel groter is dan de andere?
Dat doet de zwaartekracht samen met de vorm van het het spuitje en de oppervlaktespanning. Daardoor valt het druppeltje naar beneden als het een bepaald gewicht bereikt. Het hoeft ook allemaal niet exact.
even gemeten met lab weegschaaltje serie van elk 10 druppeltjes uit een injectiespuitje vertikaal naar beneden houden:
0.54g
0.54g
0.53g
0.53g
0.53g
0.54g
0.53g
0.53g
0.55g
0.53g
Maar als je dat niet nauwkeurig genoeg vindt dan kun je het ook afmeten. Diverse wegen zijn er om in Rome te komen.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-07-2020  19:17 uDat doet de zwaartekracht samen met de vorm van het het spuitje en de oppervlaktespanning. Daardoor valt het druppeltje naar beneden als het een bepaald gewicht bereikt. Het hoeft ook allemaal niet exact.
even gemeten met lab weegschaaltje serie van elk 10 druppeltjes uit een injectiespuitje vertikaal naar beneden houden:
0.54g
0.54g
0.53g
0.53g
0.53g
0.54g
0.53g
0.53g
0.55g
0.53g
Maar als je dat niet nauwkeurig genoeg vindt dan kun je het ook afmeten. Diverse wegen zijn er om in Rome te komen.

Dit is nauwkeurig genoeg.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.