Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe best bottelsuiker toevoegen?  (gelezen 6768 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Hoe best bottelsuiker toevoegen?
« Reactie #25 Gepost op: 16-06-2020 10:07 u »
Ik voeg eerst de suiker toe, en vul dan het flesje af met een bottelpijpje.
Slim idee, maar kwartje valt nog niet bij anderen zo te lezen. Misschien omdat kwartjes niet meer bestaan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Andrť de Laat

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 16-06-2020 13:01 u »
Slim idee, maar kwartje valt nog niet bij anderen zo te lezen. Misschien omdat kwartjes niet meer bestaan.

Gaat dat dan niet ontzettend schuimen?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 16-06-2020 13:25 u »
Nee, geen probleem, alleen het eerste flesje wellicht. Dat heeft echter meer met het aanzetten van de hevel te maken, dan met de suiker. Ik spuit wel eerst alle flesjes in met Starsan, door het vocht lost de suiker wellicht al iets op wat het schuimen ook tegengaat.

En dat het lastig is; Ik gebruik een trechtertje, deze zet ik op de fles, schepje suiker, volgende flesje, etc. Ik voorzie zo 3 krat binnen 5 minuten van suiker, en kan dan aansluitend bottelen. Gok dat ik er zo'n 1,5 uur over doe om 3 krat te bottelen, inclusief alle voorbereidende werkzaamheden en schoonmaakwerkzaamheden nadien.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 16-06-2020 16:09 u »
Mooiste is natuurlijk als het een klein beetje gaat schuimen met een paar ml schuim. dat vult dan de kopruimte op en dan bottel je in feite zuurstofloos. vloeistof van opgeloste suiker zal minder schuimen dan suikerkristallen, dus daar kun je nog een beetje mee spelen als je wilt. Het ene bier bevat bij bottelen ook meer overmaat opgelost koolzuur dan het andere.

Offline Kiekeboe

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #29 Gepost op: 17-06-2020 21:04 u »
(...)  Daarna bereken ik de benodigde hoeveelheid bottelsuiker. Deze kook ik met twee keer het gewicht aan water. De suikeroplossing giet ik heet via de wand in de bottelemmer. Vervolgens roer ik heel voorzichtig de suikeroplossing door het bier. Op deze wijze heeft elk flesje dezelfde hoeveelheid bottelsuiker en kan ik de hoeveelheid bottelsuiker heel precies doseren.

Ik werk ook met 1 deel suiker en twee delen water. Ik wou vragen of je vertrekt van het volume of het gewicht van suiker en water om de hoeveelheden suiker en water te bepalen? Dit omdat suiker een soortelijk gewicht heeft van 1.6 kg per liter en water slechts 1 kg per liter.

Maar goed als ik er over nadenk hoeft die vraag niet. Aangezien 1 ml water gelijk is aan 1 gram water. Dus moet ik aan het aantal gram suiker. het dubbel aan water toevoegen en dan maakt het niet uit of ik het water weeg of met een maatbeker bepaal. Aan mijn tripel heb ik vorige week 8 gram per liter bottelsuiker toegevoegd. Voor ongeveer 20 liter bier gaf dat 160 gram suiker (weegschaal) en 320 ml (= 320 gram) water (maatbeker).

In het verleden gebruikte ik wel eens 1 deel suiker met 1 deel water. Maar dat gaf dan een dikkere suikersiroop die de neiging heeft om naar de bodem van het bottelvat te zakken, als je dan niet goed genoeg geroerd hebt, dan heb je de eerste flesjes uit je bottelvat met te weinig suiker (plat bier met weinig koolzuur) en de laatste flesjes met (veel) teveel bottelsuiker (bierbommetjes). (Of omgekeerd want het kraantje staat onderaan het bottelvat).

Dat effect (slechte verdeling bottelsuiker via toevoeging suikersiroop aan het bottelvat) wordt sterker naarmate het jong bier kouder is bij het bottelen. Aangezien ik soms/meestal eerst cold crasch enkele dagen op voorhand, bottel ik het bier op een temperatuur van rond 5įC (op dat moment). Op die temperatuur verdeeld suikersiroop slecht en heeft die de neiging om naar de bodem van het bottelvat te zakken.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 17-06-2020 21:18 u »
(...) Dan koel ik dit suikermengsel wel eerst in een pan met een paar ijsblokjes af naar ongeveer 25 graden en voeg dat aan het bottelvat toe. (...)

Dat afkoelen van het suikermengsel doe ik niet. Ik kieper gewoon het kokende suikermengsel in het bottelvat (vooraf/tijdens of na het overhevelen van gistvat naar bottelvat). Na de overheveling roer ik het te bottelen jongbier nog eens en dan bottelen maar. Is het afkoelen van het suikermengsel een noodzaak? Ik ben van mening dat het slechts om 1/60e van het volume gaat en dat er geen gevaar bestaat dat de totale hoeveelheid jongbier zo warm zal worden dat (alle) gistcellen zullen vernietigd worden. Bovendien leveren ijsblokjes/tijd afkoelen alweer een bijkomende kans op infecties op. Heeft iemand andere inzichten?

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 17-06-2020 21:43 u »
Mooiste is natuurlijk als het een klein beetje gaat schuimen met een paar ml schuim. dat vult dan de kopruimte op en dan bottel je in feite zuurstofloos. (...)

Twee vragen/opmerkingen omtrent zuurstofloos bottelen.

- Bij het bottelen is het de bedoeling om middels het toevoegen van bottelsuiker een hergisting op fles op gang te brengen. Bij de 1e gisting in het gistvat wordt aanbevolen om het (afgekoelde) wort te laten kletteren (of een zuurstofsteentje met aquariumpompje te gebruiken) om zuurstof toe te voegen omdat de gist zuurstof nodig heeft om zijn werk te doen. Als bij de eerste gisting zuurstof nodig is, waarom dan niet bij de hergisting?

- Voorafgaand aan het bottelen hevel ik het bier van het gistvat over naar het bottelvat, ook al doe ik dat voorzichtig ik kan niet beletten dat het jongbier aan het vloeistofoppervlak zowel in het gistvat als in het bottelvat een tijd lang aan de lucht/zuurstof wordt blootgesteld. Dan is er nog de procedure van toevoeging bottelsuiker en roeren, ook dan is het jongbier aan zuurstof/lucht blootgesteld. Daarna vullen we de flesjes. Ik vul eerst de flesjes en zet er nadat alle flesjes gevuld zijn alle kroonkurken (of beugels) op. Ook dan staat het oppervlak bloot aan de lucht/zuurstof. Ik schat dat als ik 20 liter bier in flesjes wil bottelen dat ik dan toch minstens een uur bezig ben vanaf weghalen waterslot tot het laatste flesje gebotteld is. Gedurende deze tijd staat het bier in contact met de lucht. Ik zie dan niet goed waarom zo een schuimpje (op het laatste moment na een vrij langdurige blootstelling aan de lucht) nodig of nuttig zou zijn? Graag reactie!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 17-06-2020 22:00 u »
Dat afkoelen van het suikermengsel doe ik niet. Ik kieper gewoon het kokende suikermengsel in het bottelvat (vooraf/tijdens of na het overhevelen van gistvat naar bottelvat). Na de overheveling roer ik het te bottelen jongbier nog eens en dan bottelen maar. Is het afkoelen van het suikermengsel een noodzaak? Ik ben van mening dat het slechts om 1/60e van het volume gaat en dat er geen gevaar bestaat dat de totale hoeveelheid jongbier zo warm zal worden dat (alle) gistcellen zullen vernietigd worden. Bovendien leveren ijsblokjes/tijd afkoelen alweer een bijkomende kans op infecties op. Heeft iemand andere inzichten?

Afkoelen is niet nodig. Het gaat om een beperkte hoeveelheid vloeistof dat je toevoegt aan een veel grotere hoeveelheid bier. Het opwarmende effect van de hete oplossing is minimaal.
Al heel wat jaren wordt door mij deze werkwijze gevolgd en al mijn bieren zijn binnen een paar weken op druk. Daarbij merk ik op dat ik mijn bieren geen weken laat staan voordat ik bottel en ook geen bottelgist gebruik.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 17-06-2020 22:04 u »

- Bij het bottelen is het de bedoeling om middels het toevoegen van bottelsuiker een hergisting op fles op gang te brengen. Bij de 1e gisting in het gistvat wordt aanbevolen om het (afgekoelde) wort te laten kletteren (of een zuurstofsteentje met aquariumpompje te gebruiken) om zuurstof toe te voegen omdat de gist zuurstof nodig heeft om zijn werk te doen. Als bij de eerste gisting zuurstof nodig is, waarom dan niet bij de hergisting?

- Voorafgaand aan het bottelen hevel ik het bier van het gistvat over naar het bottelvat, ook al doe ik dat voorzichtig ik kan niet beletten dat het jongbier aan het vloeistofoppervlak zowel in het gistvat als in het bottelvat een tijd lang aan de lucht/zuurstof wordt blootgesteld. Dan is er nog de procedure van toevoeging bottelsuiker en roeren, ook dan is het jongbier aan zuurstof/lucht blootgesteld. Daarna vullen we de flesjes. Ik vul eerst de flesjes en zet er nadat alle flesjes gevuld zijn alle kroonkurken (of beugels) op. Ook dan staat het oppervlak bloot aan de lucht/zuurstof. Ik schat dat als ik 20 liter bier in flesjes wil bottelen dat ik dan toch minstens een uur bezig ben vanaf weghalen waterslot tot het laatste flesje gebotteld is. Gedurende deze tijd staat het bier in contact met de lucht. Ik zie dan niet goed waarom zo een schuimpje (op het laatste moment na een vrij langdurige blootstelling aan de lucht) nodig of nuttig zou zijn? Graag reactie!

Het meest ideale is dat je bottelt met zijn tweeŽn. De ene vult de flessen waarbij wat schuim op het bier ligt en de andere sluit meteen daarna de fles met een kroonkurk.

Ik bottel alleen. Het schuim komt wel op het bier bij het vullen maar ik heb geen 4 handen...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 17-06-2020 22:50 u »
Het meest ideale is dat je bottelt met zijn tweeŽn. De ene vult de flessen waarbij wat schuim op het bier ligt en de andere sluit meteen daarna de fles met een kroonkurk.

Ik bottel alleen. Het schuim komt wel op het bier bij het vullen maar ik heb geen 4 handen...
Dat kan ook met 2 handen:
je kunt zelfs bij het vullen van het flesje het vorige flesje de dop erop persen, maar dit lijkt me nog beter omdat het schuimen nog een tijdje doorgaat dus er nog gas naarbuiten geperst wordt als het dopje er al oplicht, dus raakt je nog meer zuurstof uit de kopruimte kwijt.
Zie

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #35 Gepost op: 17-06-2020 22:53 u »
Gist zal suiker, bij voldoende zuurstof, omzetten in alcohol (gewenst voor de 1e vergisting), maar bij onvoldoende zuurstof omzetten in CO2 (gewenst bij de hergisting op fles). Dus, bij de hergisting, het liefst zo min mogelijk zuurstofinslag zodat de bottelsuiker zoveel mogelijk omgezet wordt in CO2 en niet in extra alcohol.

Zo heb ik het begrepen, tenminste...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 17-06-2020 22:55 u »
Je sluit de flessen niet af... Met het wegtrekken van het schuim komt er zuurstof in de fles.

Overigens leg ook ik zo snel als mogelijk is kroonkurken op afgevulde flessen. Alle beetjes helpen.  ;)

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 17-06-2020 22:58 u »
Alle beetjes helpen.  ;)
Daarom heb ik kroonkurken (foutblauw en tegenwoordig ook in goud) die zuurstof opnemen. Ik weet niet of het ook echt werkt, maar ik had ook zoiets van "alles beetjes helpen".
Waarschijnlijk ben ik iets te goedgelovig ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #38 Gepost op: 17-06-2020 22:58 u »

Dat is wat ik me ook steeds afvraag. Bij bottelen zal de gist ook zuurstof verbruiken, alleen is bij bottelen de te vergisten hoeveelheid suiker veel kleiner dan bij hoofdgisting. De vraag is dus hoeveel mg zuurstof er verbruikt wordt per gram vergiste bottelsuiker. als dat veel meer is dan wat er in de kopruimte zit dan is de zuurstof heel snel verbruikt en hoef je dus niet zo moeilijk te doen met zuurstofloos bottelen. Alleen waar halen we die info vandaan? ik heb ook geen zuurstofmeter om het te testen. En om dat de hergisting op de fles ook zonder zuurstof goed gaat kun je op safe spelen door zuurstofarm te bottelen, maar de vraag blijft of dat wel echt nodig is voor bieren met hergisting op de fles.     

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 17-06-2020 23:00 u »
Je sluit de flessen niet af... Met het wegtrekken van het schuim komt er zuurstof in de fles.

Overigens leg ook ik zo snel als mogelijk is kroonkurken op afgevulde flessen. Alle beetjes helpen.  ;)
Zoals ik al zei denk ik niet dat dat het geval is omdat de koolzuur blijft vrijkomen. Maar je kunt best het dopje er gelijk opdoen want als je de stroomsnelheid niet te hoog maakt heb je daar tijd genoeg voor.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 17-06-2020 23:04 u »
Gist zal suiker, bij voldoende zuurstof, omzetten in alcohol (gewenst voor de 1e vergisting), maar bij onvoldoende zuurstof omzetten in CO2 (gewenst bij de hergisting op fles). Dus, bij de hergisting, het liefst zo min mogelijk zuurstofinslag zodat de bottelsuiker zoveel mogelijk omgezet wordt in CO2 en niet in extra alcohol.

Zo heb ik het begrepen, tenminste...

Zonder zuurstof wordt de suiker omgezet in alcohol en koolzuur...  :)
Bij een vergisting met veel zuurstof wordt veel warmte geproduceerd en veel gistcellen aangemaakt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 17-06-2020 23:07 u »
Daarom heb ik kroonkurken (foutblauw en tegenwoordig ook in goud) die zuurstof opnemen. Ik weet niet of het ook echt werkt, maar ik had ook zoiets van "alles beetjes helpen".
Waarschijnlijk ben ik iets te goedgelovig ;)

Bij mij werkt het...  ;)

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 17-06-2020 23:09 u »
Bij een vergisting met veel zuurstof wordt veel warmte geproduceerd en veel gistcellen aangemaakt.
Dat verklaart ook prima waarom bij de 1e vergisting lekker veel zuurstof nodig is en later niet :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 17-06-2020 23:11 u »
Dat verklaart ook prima waarom bij de 1e vergisting lekker veel zuurstof nodig is en later niet :D

Ja, het is de reden waarom het beluchten van afgekoelde wort gedaan wordt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 17-06-2020 23:16 u »
Met zuurstof wordt suiker verbrand tot water en koolzuur en komt inderdaad een heleboel meer energie vrij dan bij anaeroob. Voor wat betreft die gistcellen heb ik daar een proefje mee gedaan via 2 identieke porties wort. De ene met zuurstof en de andere met koolzuur als beschermgas continue, dus anaeroob vanaf het begin. In beide gevallen kreeg ik veel gistgroei, maar met zuurstof iets meer gist maar dat was hooguit 20 of 30% meer en geen factoren meer. De vraag blijft denk ik vooral hoeveel zuurstof wordt verbruikt bij de hergisting op de fles als er zuurstof aanwezig is. 

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 17-06-2020 23:32 u »

Ik had begrepen dat er slechts nieuwe gistcellen worden aangemaakt in zoverre er nog suiker aanwezig is in het bier. Daarna stopt het gistproces en bezinken de dode gistcellen. Als ik je kan volgen gaat de hergisting sneller als er meer zuurstof is. Maar uiteindelijk is het de suiker en niet de zuurstof die bepaalt hoeveel gistcellen worden aangemaakt. Dus het sepot (en de hoeveelheid koolzuurgas) in het flesje zal hetzelfde blijven met of zonder zuurstof.

Ik vraag me af of het zuurstofvrij bottelen niet meer iets voor de grotere brouwerijen die niet aan hergisting op fles doen, maar eerder onder druk (inclusief koolzuurgas) hun flesjes afvullen. Of ook nog voor het afvullen van bier op vaten waarbij het koolzuurgas afkomstig is van carbonisatie middels extern toegevoegd koolzuurgas en niet van hergisting.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 17-06-2020 23:46 u »
Dat is wat ik me ook steeds afvraag. Bij bottelen zal de gist ook zuurstof verbruiken, alleen is bij bottelen de te vergisten hoeveelheid suiker veel kleiner dan bij hoofdgisting. De vraag is dus hoeveel mg zuurstof er verbruikt wordt per gram vergiste bottelsuiker. als dat veel meer is dan wat er in de kopruimte zit dan is de zuurstof heel snel verbruikt en hoef je dus niet zo moeilijk te doen met zuurstofloos bottelen. Alleen waar halen we die info vandaan? ik heb ook geen zuurstofmeter om het te testen. En om dat de hergisting op de fles ook zonder zuurstof goed gaat kun je op safe spelen door zuurstofarm te bottelen, maar de vraag blijft of dat wel echt nodig is voor bieren met hergisting op de fles.   

En als er dan toch beter zuurstofvrij/zuurstofarm gebotteld moet worden. Wat is er dan precies allemaal op tegen om het flesje te vullen tot aan de rand ipv een lege kopruimte (al dan niet gevuld met schuim) te laten?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 17-06-2020 23:48 u »
Ik vraag me af of het zuurstofvrij bottelen niet meer iets voor de grotere brouwerijen die niet aan hergisting op fles doen, maar eerder onder druk (inclusief koolzuurgas) hun flesjes afvullen. Of ook nog voor het afvullen van bier op vaten waarbij het koolzuurgas afkomstig is van carbonisatie middels extern toegevoegd koolzuurgas en niet van hergisting.
Daar kon je wel eens een goed punt hebben aangeroerd. Dus goed om erachter te komen hoeveel zuurstof er nu verbruikt wordt uit de kopruimte. Wanneer gaat iemand die een zuurstofmeter kan lenen (of heeft)  een proefje doen om dat nu eens helder te krijgen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 17-06-2020 23:57 u »
En als er dan toch beter zuurstofvrij/zuurstofarm gebotteld moet worden. Wat is er dan precies allemaal op tegen om het flesje te vullen tot aan de rand ipv een lege kopruimte (al dan niet gevuld met schuim) te laten?
Eigenlijk kun je volgens mij je flesje vullen tot een paar mm onder de dop. Als je het echt helemaal zou vullen dan krijg je problemen met uitzettingscoefficient van glas en bier die verschillend zijn en bij temperatuurverandering kun je dan zulke grote krachten krijgen dat je flesje springt.
water: kubike uitzettingscoefficient=210x 0^-6/k
glas : kubike uitzettingscoefficient=7x 0^-6/k

Dus water zet veel meer uit dan glas.
Dus neem even aan dat je bottelt bij 20 graden en safe wilt zijn tot 40 graden dan heb je 20 graden te overbruggen=20 x (210-7) x10^-6=. 0.004 0.004x 300 ml = 1.2 ml.
Dus als je je flesje vult tot 1.2 ml onder de dop bij 20 graden dan is het vol bij 40 en dan drukt het water het glas stuk als je nog verder verwarmt.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 18-06-2020 00:26 u »
Eigenlijk kun je volgens mij je flesje vullen tot een paar mm onder de dop. Als je het echt helemaal zou vullen dan krijg je problemen met uitzettingscoefficient van glas en bier die verschillend zijn en bij temperatuurverandering kun je dan zulke grote krachten krijgen dat je flesje springt.
water: kubike uitzettingscoefficient=210x 0^-6/k
glas : kubike uitzettingscoefficient=7x 0^-6/k

Dus water zet veel meer uit dan glas.
Dus neem even aan dat je bottelt bij 20 graden en safe wilt zijn tot 40 graden dan heb je 20 graden te overbruggen=20 x (210-7) x10^-6=. 0.004 0.004x 300 ml = 1.2 ml.
Dus als je je flesje vult tot 1.2 ml onder de dop bij 20 graden dan is het vol bij 40 en dan drukt het water het glas stuk als je nog verder verwarmt.

Ja, ik dacht al wel dat het iets te maken had met het kapot springen van flesjes. Anders dan gas zijn vloeistoffen niet samendrukbaar. Ik kan je berekeningen niet echt volgen, maar ik begrijp dat je beter een flesje zo hoog mogelijk vult met zo weinig mogelijk lege kopruimte.

Als ik een flesje vul met een plastic afvulpijpje tot aan de rand, daarna het afvulpijpje er uit trek dan daalt het vloeistofniveau in de flessenhals weer 4 a 5 cm. Ik ga in de toekomst eens proberen om na terugtrekken van het afvulpijpje dat pijpje nog even schuin tegen de rand van de flessenhals te drukken zodat het vulniveau uit komt op ongeveer 2 a 3 cm onder de rand.

Anderzijds hou ik niet van flesjes die tijdens het vullen overlopen. Ik probeer ze brandschoon te krijgen alvorens af te vullen. Dan is het niet zo leuk om flesjes te zien die na afvullen toch weer besmeurd zijn aan de buitenkant met mogelijks schimmelvorming aan de buitenkant van het flesje tijdens hergisting of bewaring nadien. Ik heb al wel eens gedacht of er een methode te bedenken was om de flesjes direct na bottelen terug af te spoelen. Maar dat moet dan wel heel vlot en gemakkelijk gaan.

Tags: