Hoe best bottelsuiker toevoegen?

Gestart door Kristof.Anthonis, 06-06-2020 13:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André de Laat

Het is toch allemaal niet zo ingewikkeld?
Aantal liters wort dat je gaat bottelen x aantal grammen suiker per liter. Los dit op in 2 keer zoveel gram kokend water.
Doe dit mengsel van water en suiker in een bottelvat. Hevel je wort over van je fermenter of lagervat naar je bottelvat. Méér is het niet...

Succes,

André.

hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 08-07-2020  04:47 uAantal liters wort dat je gaat bottelen x aantal grammen suiker per liter. Los dit op in 2 keer zoveel gram kokend water.
Doe dit mengsel van water en suiker in een bottelvat. Hevel je wort over van je fermenter of lagervat naar je bottelvat. Méér is het niet...

Alleen zie je dan dat sommige mensen geen druk op de flesjes krijgen en anderen veel gist meekrijgen in de flesjes wat bijsmaakjes kan geven als de gist na een tijdje gaat ontleden in je flesjes. als je je daar niet druk over maakt dan is dit het inderdaad.

André de Laat

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2020  05:17 uAlleen zie je dan dat sommige mensen geen druk op de flesjes krijgen en anderen veel gist meekrijgen in de flesjes wat bijsmaakjes kan geven als de gist na een tijdje gaat ontleden in je flesjes. als je je daar niet druk over maakt dan is dit het inderdaad.

Op die manier juist niet Hans. Je krijgt zo een homogeen mengsel. Ik heb het 4 jaar zo met succes gedaan. Uiteraard moet het overhevelen met de nodige zorg gebeuren. Er voor zorgen dat er geen of zo weinig mogelijk trub mee komt naar je bottelvat, daar begint het al mee.

pincopallino

Citaat van: André de Laat op 08-07-2020  04:47 uHet is toch allemaal niet zo ingewikkeld?
Aantal liters wort dat je gaat bottelen x aantal grammen suiker per liter. Los dit op in 2 keer zoveel gram kokend water.
Doe dit mengsel van water en suiker in een bottelvat. Hevel je wort over van je fermenter of lagervat naar je bottelvat. Méér is het niet...

Succes,

André.

Het lijkt zo eenvoudig en toch is de homogeniteit niet bij iedereen gegarandeerd. Zo ben ik ook begonnen en toch waren er flessen met te veel CO2 en ander te  weinig. Overgegaan (flink aantal jaren geleden) naar het inspuiten per fles = geen probleem meer.

EvdBroek

Citaat van: André de Laat op 08-07-2020  04:47 uHet is toch allemaal niet zo ingewikkeld?
Aantal liters wort dat je gaat bottelen x aantal grammen suiker per liter. Los dit op in 2 keer zoveel gram kokend water.
Doe dit mengsel van water en suiker in een bottelvat. Hevel je wort over van je fermenter of lagervat naar je bottelvat. Méér is het niet...

Succes,

André.

Ja inderdaad zo simpel is het. Ik doe dit nu ook al jaren zo, zonder probleem. Toen ik begon deed ik 1 klein suikerklontje per fles... wat een gedoe was dat.


hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 08-07-2020  08:22 uOp die manier juist niet Hans. Je krijgt zo een homogeen mengsel. Ik heb het 4 jaar zo met succes gedaan. Uiteraard moet het overhevelen met de nodige zorg gebeuren. Er voor zorgen dat er geen of zo weinig mogelijk trub mee komt naar je bottelvat, daar begint het al mee.
Ik bedoel niet variatie tussen de flesjes door niet homogeen mengen, maar over de hele batch niet de optimale hoeveelheid gist. ook al hevel je over zonder trub, het gaat om het aantal cellen wat nog in oplossing zweeft. Daar kun je wel of geen aandacht aan besteden. Dat was mijn boodschap.

André de Laat

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2020  14:27 uIk bedoel niet variatie tussen de flesjes door niet homogeen mengen, maar over de hele batch niet de optimale hoeveelheid gist. ook al hevel je over zonder trub, het gaat om het aantal cellen wat nog in oplossing zweeft. Daar kun je wel of geen aandacht aan besteden. Dat was mijn boodschap.

Ik had hiermee gewoon goede resultaten. En nu ook nog. Ik carboniseer nu geforceerd in kegs. Ik voeg geen suiker meer toe. :)  :proost: :proost:

André de Laat


hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 08-07-2020  17:06 uIk had hiermee gewoon goede resultaten. En nu ook nog. Ik carboniseer nu geforceerd in kegs. Ik voeg geen suiker meer toe. :)  :proost: :proost:

Citaat van: André de Laat op 08-07-2020  17:12 uhttps://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41403.msg627896.html#msg627896

pincopallino zegt hier toch wat anders. Daar is tóch wat anders gebeurd.

De discussie wordt zo wel steeds gecompliceerder en de rode draad is al lang niet meer te volgen. gaat het nu over homogeen verdelen van suiker, over de juiste hoeveelheid bottelgist in je flesjes hebben of over nog iets anders?   

André de Laat

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2020  19:18 uDe discussie wordt zo wel steeds gecompliceerder en de rode draad is al lang niet meer te volgen. gaat het nu over homogeen verdelen van suiker, over de juiste hoeveelheid bottelgist in je flesjes hebben of over nog iets anders?

Simpel: Hoe best bottelsuiker toevoegen? De discussie is inderdaad onnodig gecompliceerd. Terwijl het antwoord eenvoudig is.


hansHalberstadt

Citaat van: André de Laat op 08-07-2020  20:53 uSimpel: Hoe best bottelsuiker toevoegen? De discussie is inderdaad onnodig gecompliceerd. Terwijl het antwoord eenvoudig is.


De topic starter wilde weten hoe hij kon bottelen van uit het gistingsvat, dus ging iets verder dan alleen bottelsuiker toevoegen. Dan is gist wat meekomt en de gevolgen daarvan ook onderdeel van de discussie. En over die effecten van gist (bv autolyse en de snelheid waarmee de hergisting plaatsvindt). Dus dat is dan toch waar het topic over moet gaan lijkt mij.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-07-2020  21:10 uDe topic starter wilde weten hoe hij kon bottelen van uit het gistingsvat, dus ging iets verder dan alleen bottelsuiker toevoegen. Dan is gist wat meekomt en de gevolgen daarvan ook onderdeel van de discussie. En over die effecten van gist (bv autolyse en de snelheid waarmee de hergisting plaatsvindt). Dus dat is dan toch waar het topic over moet gaan lijkt mij.

Ik vermoed dat de topicstarter een wat minder diepgaande discussie verwacht had en vooral praktische handreikingen wilde hebben...

Kristof.Anthonis

Inmiddels ben ik al tot de conclusie gekomen dat een bottelemmer the way to go is :P ... Verder lees ik deze discussie zeker mee hoor :P...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-07-2020  21:41 uIk vermoed dat de topicstarter een wat minder diepgaande discussie verwacht had en vooral praktische handreikingen wilde hebben...
Soms kun je dingen leren die uit onverwachte hoek komen en wat je vantevoren niet aan kunt zien komen. Als discussierend blijkt dat toch de weg om samen tot nog betere inzichten te komen waar je zelf niet zomaar op komt (ik ook niet). En als het niet past, gewoon op tijd afsplitsen toch? Ik denk zelf altijd, neem mee wat er langskomt wat interessant voor je is en doe je oren dicht als je er niets mee wilt doen.

Jacques

De discussie over het steeds dieper graven in de materie naar aanleiding van eenvoudige vragen van beginners is afgesplitst.

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41648.0/topicseen.html

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-07-2020  20:48 uDe discussie over het steeds dieper graven in de materie naar aanleiding van eenvoudige vragen van beginners is afgesplitst.

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41654.0.html
Ik krijg een foutmelding ivm rechten of topic bestaat niet

chimichi


Jacques

Citaat van: chimichi op 12-07-2020  23:18 uVolgens mij is dit de juiste link: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41648.0.html

Klopt. Het afgesplitste topic is samengevoegd met een door Hans aangemaakt topic.

beermenke

Is bij gebruik van 75 cl flessen 6 g bottelsuiker per liter voldoende?

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 24-07-2020  20:26 uIs bij gebruik van 75 cl flessen 6 g bottelsuiker per liter voldoende?
Waarom denk je dat dat afhangt van de inhoud van de fles?

beermenke

Citaat van: hansHalberstadt op 24-07-2020  22:18 uWaarom denk je dat dat afhangt van de inhoud van de fles?
Als ze in vaatjes bottelen wordt er toch ook weiniger bottelsuiker gebruikt?

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 25-07-2020  09:57 uAls ze in vaatjes bottelen wordt er toch ook weiniger bottelsuiker gebruikt?
De reden voor vaatjes is dat de meeste tapinstallaties ontworpen zijn om pils te tappen bij temperatuur rond 5 graden en daardoor de hogere temperaturen voor speciaal bier tappen niet aankunnen en alleen maar schuim tappen. De oplossing is dan om minder koolzuur in je bier te stoppen. Maar dat heeft natuurlijk geen enkele relatie tot grote flessen of kleine flessen.

beermenke

Ok dank je, weer wat geleerd
Toch fijn dit forum met behulpzame mensen.
Morgen bottelen met 7 g per liter😏

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 25-07-2020  17:46 ubottelen met 7 g per liter😏
Dat is in de meeste gevallen wel een goede waarde. Sommige tripels meet ik wel eens 3.5 tot soms wel 4.5 BAR, terwijl het bier dan nog wel netjes in de fles blijft zitten. Omgerekend betekent dat een equivalent van 0.75-0.93 % koolzuur overeenkomend met 11-14 gram bottelsuiker per liter. Mijn vermoeden is daarom dat ze zelfs wel eens te vroeg gebotteld kunnen hebben. Het kan dus aardig extreem.   

DJF3

Citaat van: ArnoSB op 15-06-2020  22:41 uDe suikeroplossing maak ik apart aan en doseer na het vullen met bier per fles een bepaalde hoeveelheid suiker oplossing. Met een spuit van 10 ml kan je maximaal 2 flessen a 5 ml suiker oplossing doseren of 3 flessen a 3,3 ml of 4 flessen a 2,5 ml oplossing of alles daartussen. Bij bijvoorbeeld 60 flessen moet ik inderdaad vaak de spuit opnieuw vullen.
Heb een spreadsheet gemaakt waarin je kan aangeven hoeveel ml je in een flesje wil spuiten. Als je een 20 ml spuit hebt kan je vrij nauwkeurig 5 ml per keer in een flesje spuiten.
In de spreadsheet geef je aan:
- xx Liters bier (L)
- xx gram suiker per liter bier  (gr/L)
- xx spuit volume (ml)

Je krijgt dan een berekening van de hoeveelheid water en suiker die je moet mengen om in ieder flesje (bijv.) 5 ml te moeten spuiten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.