Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoe best bottelsuiker toevoegen?  (gelezen 6770 keer)

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Elk brouwsel weer een beetje beter :-)
Hoe best bottelsuiker toevoegen?
« Gepost op: 06-06-2020 13:58 u »
Ik zou rechtstreeks uit dit gistvat willen bottelen.
https://www.anvilbrewing.com/-p/anv-fv-4gal.htm

Wat is de beste manier om bottelsuiker toe te voegen? Ik ben een conisch gistvat gewoon waar we de dode gist gewoon kunnen uithalen langs de onderkant. Dus hier lossen we de suiker op in water en voegen we het simpelweg toe aan het jongbier.
Als ik dat bij dit gistvat zou doen roer ik de dode gistcellen toch mee in het bier denk ik? Wat natuurlijk niet de bedoeling is...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jake99

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hoe best bottelsuiker toevoegen?
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2020 17:20 u »
Ik zou rechtstreeks uit dit gistvat willen bottelen.
https://www.anvilbrewing.com/-p/anv-fv-4gal.htm

Wat is de beste manier om bottelsuiker toe te voegen? Ik ben een conisch gistvat gewoon waar we de dode gist gewoon kunnen uithalen langs de onderkant. Dus hier lossen we de suiker op in water en voegen we het simpelweg toe aan het jongbier.
Als ik dat bij dit gistvat zou doen roer ik de dode gistcellen toch mee in het bier denk ik? Wat natuurlijk niet de bedoeling is...

Ik breek Tiense suikerblokjes in 2, dit is ongeveer 3 gram per stukje.
Tot nu toe komt dit altijd goed uit op 33 cl flesjes en men brouwsels.

Offline rfrins

• Vol lid
  • Land: nl
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2020 18:49 u »
Ik denk dat je de suiker dan het beste per flesje kunt verdelen.

Ik hevel zelf over naar een bottelemmer en voeg daar de gekookte(en afgekoelde)en opgeloste suiker aan toe.

Linksom of rechtsom, het blijft mijn inziens evenveel werk.

Ik heb er ook wel eens over nagedacht rechtstreeks vanuit het gistvat te bottelen, maar 60 flesjes precies afvullen met suiker klinkt als veel werk, wellicht toch eens proberen volgende batch

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2020 18:50 u »
Indien je niet met een bottelemmer werkt of niet wilt overhevelen, dien je de bottelsuiker oftewel rechtstreeks in de flesjes te doseren met scheppertjes of lepeltjes, oftewel los je hem op in wat water en gebruik je een doseerspuit, niet roeren in je gistvat.

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2020 19:08 u »
Ik breek Tiense suikerblokjes in 2, dit is ongeveer 3 gram per stukje.
Tot nu toe komt dit altijd goed uit op 33 clflesjes en men brouwsels.

Dat komt dan uit op 9 g/l ? Dat vind ik persoonlijk wat veel :P ...

Indien je niet met een bottelemmer werkt of niet wilt overhevelen, dien je de bottelsuiker oftewel rechtstreeks in de flesjes te doseren met scheppertjes of lepeltjes, oftewel los je hem op in wat water en gebruik je een doseerspuit, niet roeren in je gistvat.

Oplossen lijkt me wel haalbaar, maar dat dan samen met de bottelgist en effe uittellen hoeveel er per flesje in moet alvorens verder af te vullen met bier ;-) ...

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2020 20:44 u »
Waarom bottelgist?
Neem aan dat alles nu aan het vergisten is? Dan zou enkel de suiker voldoende moeten zijn.

Gezien dit de eerste keer is zou ik het gemakkelijk houden.
Even op uitrekenen hoeveel g suiker je per flesje nodig hebt. Flesjes schoon klaar zetten, suiker in alle flesjes en daarna tappen maar!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 06-06-2020 21:00 u »
Waarom bottelgist?
Een bottelgist is meestal een gist die mooi vast op de bodem van je flesje gaat zitten. En heeft ook geen hoge vergistingsgraad zodat er geen suikers vergist kunnen worden die door de hoofdgist niet vergist konden worden.
Dus kan voordelen hebben met uitschenken. Zelf echter nog nooit een bottelgist gebruikt. Voor mij niet echt nodig. 

Offline BergBrew

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: de
« Reactie #7 Gepost op: 09-06-2020 14:37 u »
Ik vergis ook in een conisch vat waarbij ik het opgevangen gist na de hoofdvergisting verwijder. Ik heb er weinig over kunnen vinden, maar hoeveel vitaal gist blijft er in je bier zweven om het suiker om te zetten naar bubbels? Vanaf wanneer is het een idee na te denken over bottelgist?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 09-06-2020 15:39 u »
Heb in de afgelopen +/- 100 brouwsels nog nooit bottelgist gebruikt, bieren tussen de 3% en 10% alcohol.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 09-06-2020 15:50 u »
Ik denk dat we nu spraakverwarring hebben over al dan niet toevoegen van gist (zelfde als hoofdgist) bij het bottelen of het gebruiken van een speciale bottelgist bij het bottelen.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #10 Gepost op: 09-06-2020 18:10 u »
Heb in de afgelopen +/- 100 brouwsels nog nooit bottelgist gebruikt, bieren tussen de 3% en 10% alcohol.

Dààr gaat het niet om, heb je van die honderd brouwsels dus nooit plat bier gehad? Want zo jà had je hem wel moeten gebruiken natuurlijk.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 09-06-2020 19:00 u »
Mijn laatste bier zat tegen de 11% alcohol. Zelfs met verse bottelgist is hij nu na een maand nog niet helemaal op druk en neemt nog zeer langzaam toe. Dus waarschijnlijk tegen de alcohol limiet van de gist.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #12 Gepost op: 09-06-2020 19:48 u »
Dat had ik ook onlangs met een 12.1% heb uiteindelijk na drie maanden alle flessen geopend en een mini schepje cider gist erbij gedaan. Binnen twee weken volledig op druk. Super bier geworden. Helaas wel jammer dat ie dus pas na de winter op druk was met dit weer drink ik liever wat lichters.

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #13 Gepost op: 09-06-2020 22:06 u »
Even terug op het onderwerp, hoe bottelsuiker toe te voegen ipv waarom bottelgist:
Ik voeg 6 g/l bottelsuiker toe door middel van een injectiespuit van 3 ml.
Als ik 10 liter bier heb, moet ik 60 gram bottelsuiker hebben. In 10 liter bier zitten iets meer dan 33 flesjes van 0,3 liter.
33 x 3ml is 99 ml, dus ik heb 99 ml suikeroplossing nodig.

Ik ben erachter gekomen (door schade en schande) dat X gram suiker opgelost in 1,1X ml gekookt water precies de hoeveelheid geeft die ik nodig heb. Dus, voor 99 ml suikeroplossing (met 60 gram suiker) heb ik 70 ml water nodig om op 99 ml (eigenlijk 100) uit te komen. Dan spuit ik met mijn spuitje van 3 ml steeds een hoeveelheid suikeroplossing in het flesje. Gaat eigenlijk altijd goed.

Maar goed, ik zit nu mijn hoofd te breken over hoe je dit in een bruikbare formule moet gaan omzetten. Het voorbeeld kwam wel heel mooi uit en ik brouw altijd ±10 liter, dus dit gaat wel op voor mij. Vaak tenminste ;)

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 09-06-2020 22:37 u »
Even terug op het onderwerp, hoe bottelsuiker toe te voegen ipv waarom bottelgist:
Ik voeg 6g/l bottelsuiker toe door middel van een injectiespuit van 3 ml.
Als ik 10 liter bier heb, moet ik 60 gram bottelsuiker hebben. In 10 liter bier zitten iets meer dan 33 flesjes van 0,3 liter.
33 x 3ml is 99 ml, dus ik heb 99 ml suikeroplossing nodig.

Ik ben erachter gekomen (door schade en schande) dat X gram suiker opgelost in 1,1X ml gekookt water precies de hoeveelheid geeft die ik nodig heb. Dus, voor 99 ml suikeroplossing (met 60 gram suiker) heb ik 70 ml water nodig om op 99 ml (eigenlijk 100) uit te komen. Dan spuit ik met mijn spuitje van 3 ml steeds een hoeveelheid suikeroplossing in het flesje. Gaat eigenlijk altijd goed.

Maar goed, ik zit nu mijn hoofd te breken over hoe je dit in een bruikbare formule moet gaan omzetten. Het voorbeeld kwam wel heel mooi uit en ik brouw altijd ±10 liter, dus dit gaat wel op voor mij. Vaak tenminste ;)

Met een spuitje lijkt me inderdaad de beste manier.
Maar ik gebruik ook bottelgist omdat die mooi aan de bodem blijft plakken. Gistdeeltjes in mijn glas vind ik er niet zo smakelijk uitzien.
Maar best die bottelgist ook in de suikeroplossing dan want die kan ik ook moeilijk op voorhand in het gistvat gaan gooien...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 10-06-2020 22:58 u »
Ik vergis ook in een conisch vat waarbij ik het opgevangen gist na de hoofdvergisting verwijder. Ik heb er weinig over kunnen vinden, maar hoeveel vitaal gist blijft er in je bier zweven om het suiker om te zetten naar bubbels? Vanaf wanneer is het een idee na te denken over bottelgist?

Ik werk ook zo.

Als je niet langer wacht met bottelen dan 1 nadat het SG gelijk is gebleven heb je geen bottelgist nodig. Zeker niet als je je bier na het bottelen wegzet bij 25 ºC.

Bottelgist heb ik in de 40 jaar dat ik brouw slechts 2 keer gebruikt om het effect te testen.
Mijn bieren zijn in de regel zo'n 2 weken na het bottelen op druk. Als ik een bier gebrouwen heb met koudhop duurt het langer omdat ik rekening houd met het hop creep effect. Dat is eerlijk gezegd een beetje zoeken wat optimaal is.

Als ik een zwaar bier brouw houd ik rekening met de alcoholtolerantie van de gist.

Als ik bottel dan tap ik mijn CCT leeg via een kraan halverwege de conus. Aan de kraan bevestig ik een slang die tot de bodem van mijn bottelemmer reikt. Vervolgens weeg ik de emmer zodat ik precies weet hoeveel bier ik heb. Daarna bereken ik de benodigde hoeveelheid bottelsuiker. Deze kook ik met twee keer het gewicht aan water. De suikeroplossing giet ik heet via de wand in de bottelemmer. Vervolgens roer ik heel voorzichtig de suikeroplossing door het bier. Op deze wijze heeft elk flesje dezelfde hoeveelheid bottelsuiker en kan ik de hoeveelheid bottelsuiker heel precies doseren.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 11-06-2020 16:30 u »
Dààr gaat het niet om, heb je van die honderd brouwsels dus nooit plat bier gehad? Want zo jà had je 'm wel moeten gebruiken natuurlijk.

Nee, ik heb nog nooit plat bier gehad. :) Maar ik snap je punt, had het wat duidelijker kunnen verwoorden.

Denk dat je al een heel eind komt met voldoende gist te gebruiken, en wanneer je bier uitvergist is snel gaat bottelen.

On topic: Ik voeg per flesje een schepje suiker toe, een borrellepeltje, of een niet theelepeltje. Met een borrellepeltje kom ik ongeveer op 4,5/5 gram per liter uit, wat ik zelf een prettig resultaat vind geven. Bottel rechtstreeks uit mijn gistvat.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #17 Gepost op: 11-06-2020 17:14 u »
Ik voeg per flesje een schepje suiker toe, een borrellepeltje, of een niet theelepeltje. Met een borrellepeltje kom ik ongeveer op 4,5/5 gram per liter uit, wat ik zelf een prettig resultaat vind geven. Bottel rechtstreeks uit mijn gistvat.
Doe je de suiker dan eerst in je flesje of nadatje het hebt gevuld. ik zou het denk ik op de bodem doen en dan vullen, zodat tijdens het vullen (vanaf de bodem met slangetje ion mijn geval) schuim vrijkomt door de suiker en dan tijdens het vullen alle lucht verdrijft zodat bij vol flesje je kopruimte alleen koolzuur is.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 15-06-2020 16:50 u »
Doe je de suiker dan eerst in je flesje of nadatje het hebt gevuld. ik zou het denk ik op de bodem doen en dan vullen, zodat tijdens het vullen (vanaf de bodem met slangetje ion mijn geval) schuim vrijkomt door de suiker en dan tijdens het vullen alle lucht verdrijft zodat bij vol flesje je kopruimte alleen koolzuur is.

Ik voeg eerst de suiker toe, en vul dan het flesje af met een bottelpijpje.

Offline ArnoSB

• *
  • Seth’s Brewery
    • Seth’s Brewery
« Reactie #19 Gepost op: 15-06-2020 18:02 u »
Ik gebruik altijd een injectiespuit van 10 ml. Kan je zeer nauwkeurig doseren en eenvoudig kiezen hoeveel suiker oplossing je wilt doseren per fles. Voor 20 ltr bier maak ik een suiker oplossing van 130 g suiker en 150 ml water. Hiermee doseer je 0,565 g suiker/ml oplossing. Heb je meer bier, dan gebruik je evenredig meer suiker en water. Eenvoud siert de mens 😊. Laat even weten als je meer info nodig hebt.

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 15-06-2020 20:38 u »
Ik gebruik altijd een injectiespuit van 10 ml. Kan je zeer nauwkeurig doseren en eenvoudig kiezen hoeveel suiker oplossing je wilt doseren per fles. Voor 20 ltr bier maak ik een suiker oplossing van 130 g suiker en 150 ml water. Hiermee doseer je 0,565 g suiker/ml oplossing. Heb je meer bier, dan gebruik je evenredig meer suiker en water. Eenvoud siert de mens 😊. Laat even weten als je meer info nodig hebt.

En wat met evt. bottelsuiker, gaat dat mee in de oplossing?

Offline Theo Mol

• Boven 10 berichten
  • *
  • breng eens wat brouwerij in je leven
« Reactie #21 Gepost op: 15-06-2020 21:46 u »
Ik gebruik altijd een injectiespuit van 10 ml. Kan je zeer nauwkeurig doseren en eenvoudig kiezen hoeveel suiker oplossing je wilt doseren per fles.
...
Laat even weten als je meer info nodig hebt.

Dat het nauwkeurig kan neem ik zo van je aan en het lijkt me wel wat.
Maar ik heb een paar vragen, het lijkt me omslachtig om steeds precies 10 ml op te zuigen. Moet je dan steeds op de maatstreepjes letten of heb je een andere manier om te doseren? En heb je twee handen nodig voor de dosering?
Ik brouw een kleine 20 liter, dat zou betekenen dat ik meer dan zestig keer nauwkeurig op de juiste dosis moet letten. Ik vraag me af of dat nog te doen is.
Misschien heb je foto's of een filmpje waarmee duidelijk is hoe het werkt met een injectiespuit.

Offline ArnoSB

• *
  • Seth’s Brewery
    • Seth’s Brewery
« Reactie #22 Gepost op: 15-06-2020 22:41 u »
De suikeroplossing maak ik apart aan en doseer na het vullen met bier per fles een bepaalde hoeveelheid suiker oplossing. Met een spuit van 10 ml kan je maximaal 2 flessen a 5 ml suiker oplossing doseren of 3 flessen a 3,3 ml of 4 flessen a 2,5 ml oplossing of alles daartussen. Bij bijvoorbeeld 60 flessen moet ik inderdaad vaak de spuit opnieuw vullen.

Offline Griebelienus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is al 2,5 jaar mijn informatiebron
« Reactie #23 Gepost op: 16-06-2020 00:33 u »
Er zijn vele wegen naar Rome....  (met of zonder mondkapje, maar dat terzijde)

Ook ik heb een CCT en vanalles geprobeerd, maar de manier waarop Jacques het doet, werkt voor mij ook het beste. Eerst (voor 2e keer tijdens de gisting) onderin gist aftappen. Dan via het aftapkraantje naar een ander vat al het wort overbrengen. Dat scheelt veel ongewenst bezinksel, maar neemt toch voldoende gist mee. Dan bepalen hoeveel wort je hebt (ik heb maatstreepjes op n  bottelvat) en de juiste hoeveelheid suiker oplossen (afhankelijk van het type bier) in 400 ml kokend water. (lukt altijd voor 20 liter). Dan koel ik dit suikermengesel wel eerst in een pan met een paar ijsblokjes af naar ongeveer 25 graden en voeg dat aan het bottelvat toe. Vervolgens dit bottelvat op 1,80 meter hoogte zetten (regelmatig naar de sportschool dus, of ff met z'n 2-en) en aan het kraantje een bottelpijpje koppelen (superhandig en spotgoedkoop). Dan kan ik staande aan het aanrecht in mijn keukentje fluitend bottelen en ben met 20 liter ongeveer in 1,5 uur klaar, inclusief flessen omspoelen, bottelvat ontsmetten en doppen reinigen met Oxi en een mooie play-list uitzoeken voor de achtergrondmuziek op mijn blauwe-tanden speakertje.

Allemaal gedoe met spuitjes of schepjes suiker kost veel tijd en concentratie en daar was ik uiteindelijk meer tijd mee kwijt. Zo'n plastic bottelvat (gistvat) met kraantje kost maar een paar 10-jes, dus als je ruimte hebt om het op te bergen... dan is dat wel een hele makkelijke oplossing.
 :degroeten:  :proost:

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #24 Gepost op: 16-06-2020 07:33 u »
Ik heb zelf twee ccts van 65 liter en inmiddels al alles geprobeerd. Het belangrijkst voor mij is het voorkomen van zuurstof inslag. Ik brouw veel neipas dus ik doe tijdens het proces alles eraan om dit te voorkomen. Direct bottelen uit de cct is daarom de enige oplossing.

Dus: cct op het aaanrecht,  flessen afvullen met een bottelpijpje en dan met een repeteerspuit 5ml toevoegen aan de fles met kracht. Het bier schuimt dan op tot aan de rand. Vervolgens dop erop en dichtpersen.

Ik heb deze spuit die kan je met een slangetje voeden op een vooraf aangemaakte suikeroplossing in een erlenmeyer.

https://wolfederatie.nl/webshop/contents/nl/p326_FERRO-MATIC-INJECTIESPUIT-3-OF-5-ML.html

Je moet ff goed zoeken want ze zijn er ook voor minder geld.

Mijn suikeroplossing is altijd 1 liter afhankelijk van het type bier gaat hier tussen de 250 en 600 gram suiker in. Hierdoor kan je altijd 5 ml toevoegen.

Doordat je die repeteerspuit met reservoir hebt kan je super snel al je flessen van suiker voorzien. Geen gedoe met schepjes of hevelen gewoon clean en snel. Naderhand kan dat spuitje uit elkaar en even in het schoonmaakmiddel en klaar.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #25 Gepost op: 16-06-2020 10:07 u »
Ik voeg eerst de suiker toe, en vul dan het flesje af met een bottelpijpje.
Slim idee, maar kwartje valt nog niet bij anderen zo te lezen. Misschien omdat kwartjes niet meer bestaan.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #26 Gepost op: 16-06-2020 13:01 u »
Slim idee, maar kwartje valt nog niet bij anderen zo te lezen. Misschien omdat kwartjes niet meer bestaan.

Gaat dat dan niet ontzettend schuimen?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 16-06-2020 13:25 u »
Nee, geen probleem, alleen het eerste flesje wellicht. Dat heeft echter meer met het aanzetten van de hevel te maken, dan met de suiker. Ik spuit wel eerst alle flesjes in met Starsan, door het vocht lost de suiker wellicht al iets op wat het schuimen ook tegengaat.

En dat het lastig is; Ik gebruik een trechtertje, deze zet ik op de fles, schepje suiker, volgende flesje, etc. Ik voorzie zo 3 krat binnen 5 minuten van suiker, en kan dan aansluitend bottelen. Gok dat ik er zo'n 1,5 uur over doe om 3 krat te bottelen, inclusief alle voorbereidende werkzaamheden en schoonmaakwerkzaamheden nadien.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 16-06-2020 16:09 u »
Mooiste is natuurlijk als het een klein beetje gaat schuimen met een paar ml schuim. dat vult dan de kopruimte op en dan bottel je in feite zuurstofloos. vloeistof van opgeloste suiker zal minder schuimen dan suikerkristallen, dus daar kun je nog een beetje mee spelen als je wilt. Het ene bier bevat bij bottelen ook meer overmaat opgelost koolzuur dan het andere.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 17-06-2020 21:04 u »
(...)  Daarna bereken ik de benodigde hoeveelheid bottelsuiker. Deze kook ik met twee keer het gewicht aan water. De suikeroplossing giet ik heet via de wand in de bottelemmer. Vervolgens roer ik heel voorzichtig de suikeroplossing door het bier. Op deze wijze heeft elk flesje dezelfde hoeveelheid bottelsuiker en kan ik de hoeveelheid bottelsuiker heel precies doseren.

Ik werk ook met 1 deel suiker en twee delen water. Ik wou vragen of je vertrekt van het volume of het gewicht van suiker en water om de hoeveelheden suiker en water te bepalen? Dit omdat suiker een soortelijk gewicht heeft van 1.6 kg per liter en water slechts 1 kg per liter.

Maar goed als ik er over nadenk hoeft die vraag niet. Aangezien 1 ml water gelijk is aan 1 gram water. Dus moet ik aan het aantal gram suiker. het dubbel aan water toevoegen en dan maakt het niet uit of ik het water weeg of met een maatbeker bepaal. Aan mijn tripel heb ik vorige week 8 gram per liter bottelsuiker toegevoegd. Voor ongeveer 20 liter bier gaf dat 160 gram suiker (weegschaal) en 320 ml (= 320 gram) water (maatbeker).

In het verleden gebruikte ik wel eens 1 deel suiker met 1 deel water. Maar dat gaf dan een dikkere suikersiroop die de neiging heeft om naar de bodem van het bottelvat te zakken, als je dan niet goed genoeg geroerd hebt, dan heb je de eerste flesjes uit je bottelvat met te weinig suiker (plat bier met weinig koolzuur) en de laatste flesjes met (veel) teveel bottelsuiker (bierbommetjes). (Of omgekeerd want het kraantje staat onderaan het bottelvat).

Dat effect (slechte verdeling bottelsuiker via toevoeging suikersiroop aan het bottelvat) wordt sterker naarmate het jong bier kouder is bij het bottelen. Aangezien ik soms/meestal eerst cold crasch enkele dagen op voorhand, bottel ik het bier op een temperatuur van rond 5°C (op dat moment). Op die temperatuur verdeeld suikersiroop slecht en heeft die de neiging om naar de bodem van het bottelvat te zakken.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 17-06-2020 21:18 u »
(...) Dan koel ik dit suikermengsel wel eerst in een pan met een paar ijsblokjes af naar ongeveer 25 graden en voeg dat aan het bottelvat toe. (...)

Dat afkoelen van het suikermengsel doe ik niet. Ik kieper gewoon het kokende suikermengsel in het bottelvat (vooraf/tijdens of na het overhevelen van gistvat naar bottelvat). Na de overheveling roer ik het te bottelen jongbier nog eens en dan bottelen maar. Is het afkoelen van het suikermengsel een noodzaak? Ik ben van mening dat het slechts om 1/60e van het volume gaat en dat er geen gevaar bestaat dat de totale hoeveelheid jongbier zo warm zal worden dat (alle) gistcellen zullen vernietigd worden. Bovendien leveren ijsblokjes/tijd afkoelen alweer een bijkomende kans op infecties op. Heeft iemand andere inzichten?

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 17-06-2020 21:43 u »
Mooiste is natuurlijk als het een klein beetje gaat schuimen met een paar ml schuim. dat vult dan de kopruimte op en dan bottel je in feite zuurstofloos. (...)

Twee vragen/opmerkingen omtrent zuurstofloos bottelen.

- Bij het bottelen is het de bedoeling om middels het toevoegen van bottelsuiker een hergisting op fles op gang te brengen. Bij de 1e gisting in het gistvat wordt aanbevolen om het (afgekoelde) wort te laten kletteren (of een zuurstofsteentje met aquariumpompje te gebruiken) om zuurstof toe te voegen omdat de gist zuurstof nodig heeft om zijn werk te doen. Als bij de eerste gisting zuurstof nodig is, waarom dan niet bij de hergisting?

- Voorafgaand aan het bottelen hevel ik het bier van het gistvat over naar het bottelvat, ook al doe ik dat voorzichtig ik kan niet beletten dat het jongbier aan het vloeistofoppervlak zowel in het gistvat als in het bottelvat een tijd lang aan de lucht/zuurstof wordt blootgesteld. Dan is er nog de procedure van toevoeging bottelsuiker en roeren, ook dan is het jongbier aan zuurstof/lucht blootgesteld. Daarna vullen we de flesjes. Ik vul eerst de flesjes en zet er nadat alle flesjes gevuld zijn alle kroonkurken (of beugels) op. Ook dan staat het oppervlak bloot aan de lucht/zuurstof. Ik schat dat als ik 20 liter bier in flesjes wil bottelen dat ik dan toch minstens een uur bezig ben vanaf weghalen waterslot tot het laatste flesje gebotteld is. Gedurende deze tijd staat het bier in contact met de lucht. Ik zie dan niet goed waarom zo een schuimpje (op het laatste moment na een vrij langdurige blootstelling aan de lucht) nodig of nuttig zou zijn? Graag reactie!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 17-06-2020 22:00 u »
Dat afkoelen van het suikermengsel doe ik niet. Ik kieper gewoon het kokende suikermengsel in het bottelvat (vooraf/tijdens of na het overhevelen van gistvat naar bottelvat). Na de overheveling roer ik het te bottelen jongbier nog eens en dan bottelen maar. Is het afkoelen van het suikermengsel een noodzaak? Ik ben van mening dat het slechts om 1/60e van het volume gaat en dat er geen gevaar bestaat dat de totale hoeveelheid jongbier zo warm zal worden dat (alle) gistcellen zullen vernietigd worden. Bovendien leveren ijsblokjes/tijd afkoelen alweer een bijkomende kans op infecties op. Heeft iemand andere inzichten?

Afkoelen is niet nodig. Het gaat om een beperkte hoeveelheid vloeistof dat je toevoegt aan een veel grotere hoeveelheid bier. Het opwarmende effect van de hete oplossing is minimaal.
Al heel wat jaren wordt door mij deze werkwijze gevolgd en al mijn bieren zijn binnen een paar weken op druk. Daarbij merk ik op dat ik mijn bieren geen weken laat staan voordat ik bottel en ook geen bottelgist gebruik.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 17-06-2020 22:04 u »

- Bij het bottelen is het de bedoeling om middels het toevoegen van bottelsuiker een hergisting op fles op gang te brengen. Bij de 1e gisting in het gistvat wordt aanbevolen om het (afgekoelde) wort te laten kletteren (of een zuurstofsteentje met aquariumpompje te gebruiken) om zuurstof toe te voegen omdat de gist zuurstof nodig heeft om zijn werk te doen. Als bij de eerste gisting zuurstof nodig is, waarom dan niet bij de hergisting?

- Voorafgaand aan het bottelen hevel ik het bier van het gistvat over naar het bottelvat, ook al doe ik dat voorzichtig ik kan niet beletten dat het jongbier aan het vloeistofoppervlak zowel in het gistvat als in het bottelvat een tijd lang aan de lucht/zuurstof wordt blootgesteld. Dan is er nog de procedure van toevoeging bottelsuiker en roeren, ook dan is het jongbier aan zuurstof/lucht blootgesteld. Daarna vullen we de flesjes. Ik vul eerst de flesjes en zet er nadat alle flesjes gevuld zijn alle kroonkurken (of beugels) op. Ook dan staat het oppervlak bloot aan de lucht/zuurstof. Ik schat dat als ik 20 liter bier in flesjes wil bottelen dat ik dan toch minstens een uur bezig ben vanaf weghalen waterslot tot het laatste flesje gebotteld is. Gedurende deze tijd staat het bier in contact met de lucht. Ik zie dan niet goed waarom zo een schuimpje (op het laatste moment na een vrij langdurige blootstelling aan de lucht) nodig of nuttig zou zijn? Graag reactie!

Het meest ideale is dat je bottelt met zijn tweeën. De ene vult de flessen waarbij wat schuim op het bier ligt en de andere sluit meteen daarna de fles met een kroonkurk.

Ik bottel alleen. Het schuim komt wel op het bier bij het vullen maar ik heb geen 4 handen...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #34 Gepost op: 17-06-2020 22:50 u »
Het meest ideale is dat je bottelt met zijn tweeën. De ene vult de flessen waarbij wat schuim op het bier ligt en de andere sluit meteen daarna de fles met een kroonkurk.

Ik bottel alleen. Het schuim komt wel op het bier bij het vullen maar ik heb geen 4 handen...
Dat kan ook met 2 handen:
je kunt zelfs bij het vullen van het flesje het vorige flesje de dop erop persen, maar dit lijkt me nog beter omdat het schuimen nog een tijdje doorgaat dus er nog gas naarbuiten geperst wordt als het dopje er al oplicht, dus raakt je nog meer zuurstof uit de kopruimte kwijt.
Zie

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 17-06-2020 22:53 u »
Gist zal suiker, bij voldoende zuurstof, omzetten in alcohol (gewenst voor de 1e vergisting), maar bij onvoldoende zuurstof omzetten in CO2 (gewenst bij de hergisting op fles). Dus, bij de hergisting, het liefst zo min mogelijk zuurstofinslag zodat de bottelsuiker zoveel mogelijk omgezet wordt in CO2 en niet in extra alcohol.

Zo heb ik het begrepen, tenminste...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 17-06-2020 22:55 u »
Je sluit de flessen niet af... Met het wegtrekken van het schuim komt er zuurstof in de fles.

Overigens leg ook ik zo snel als mogelijk is kroonkurken op afgevulde flessen. Alle beetjes helpen.  ;)

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 17-06-2020 22:58 u »
Alle beetjes helpen.  ;)
Daarom heb ik kroonkurken (foutblauw en tegenwoordig ook in goud) die zuurstof opnemen. Ik weet niet of het ook echt werkt, maar ik had ook zoiets van "alles beetjes helpen".
Waarschijnlijk ben ik iets te goedgelovig ;)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #38 Gepost op: 17-06-2020 22:58 u »

Dat is wat ik me ook steeds afvraag. Bij bottelen zal de gist ook zuurstof verbruiken, alleen is bij bottelen de te vergisten hoeveelheid suiker veel kleiner dan bij hoofdgisting. De vraag is dus hoeveel mg zuurstof er verbruikt wordt per gram vergiste bottelsuiker. als dat veel meer is dan wat er in de kopruimte zit dan is de zuurstof heel snel verbruikt en hoef je dus niet zo moeilijk te doen met zuurstofloos bottelen. Alleen waar halen we die info vandaan? ik heb ook geen zuurstofmeter om het te testen. En om dat de hergisting op de fles ook zonder zuurstof goed gaat kun je op safe spelen door zuurstofarm te bottelen, maar de vraag blijft of dat wel echt nodig is voor bieren met hergisting op de fles.     

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 17-06-2020 23:00 u »
Je sluit de flessen niet af... Met het wegtrekken van het schuim komt er zuurstof in de fles.

Overigens leg ook ik zo snel als mogelijk is kroonkurken op afgevulde flessen. Alle beetjes helpen.  ;)
Zoals ik al zei denk ik niet dat dat het geval is omdat de koolzuur blijft vrijkomen. Maar je kunt best het dopje er gelijk opdoen want als je de stroomsnelheid niet te hoog maakt heb je daar tijd genoeg voor.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 17-06-2020 23:04 u »
Gist zal suiker, bij voldoende zuurstof, omzetten in alcohol (gewenst voor de 1e vergisting), maar bij onvoldoende zuurstof omzetten in CO2 (gewenst bij de hergisting op fles). Dus, bij de hergisting, het liefst zo min mogelijk zuurstofinslag zodat de bottelsuiker zoveel mogelijk omgezet wordt in CO2 en niet in extra alcohol.

Zo heb ik het begrepen, tenminste...

Zonder zuurstof wordt de suiker omgezet in alcohol en koolzuur...  :)
Bij een vergisting met veel zuurstof wordt veel warmte geproduceerd en veel gistcellen aangemaakt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 17-06-2020 23:07 u »
Daarom heb ik kroonkurken (foutblauw en tegenwoordig ook in goud) die zuurstof opnemen. Ik weet niet of het ook echt werkt, maar ik had ook zoiets van "alles beetjes helpen".
Waarschijnlijk ben ik iets te goedgelovig ;)

Bij mij werkt het...  ;)

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #42 Gepost op: 17-06-2020 23:09 u »
Bij een vergisting met veel zuurstof wordt veel warmte geproduceerd en veel gistcellen aangemaakt.
Dat verklaart ook prima waarom bij de 1e vergisting lekker veel zuurstof nodig is en later niet :D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 17-06-2020 23:11 u »
Dat verklaart ook prima waarom bij de 1e vergisting lekker veel zuurstof nodig is en later niet :D

Ja, het is de reden waarom het beluchten van afgekoelde wort gedaan wordt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #44 Gepost op: 17-06-2020 23:16 u »
Met zuurstof wordt suiker verbrand tot water en koolzuur en komt inderdaad een heleboel meer energie vrij dan bij anaeroob. Voor wat betreft die gistcellen heb ik daar een proefje mee gedaan via 2 identieke porties wort. De ene met zuurstof en de andere met koolzuur als beschermgas continue, dus anaeroob vanaf het begin. In beide gevallen kreeg ik veel gistgroei, maar met zuurstof iets meer gist maar dat was hooguit 20 of 30% meer en geen factoren meer. De vraag blijft denk ik vooral hoeveel zuurstof wordt verbruikt bij de hergisting op de fles als er zuurstof aanwezig is. 

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 17-06-2020 23:32 u »

Ik had begrepen dat er slechts nieuwe gistcellen worden aangemaakt in zoverre er nog suiker aanwezig is in het bier. Daarna stopt het gistproces en bezinken de dode gistcellen. Als ik je kan volgen gaat de hergisting sneller als er meer zuurstof is. Maar uiteindelijk is het de suiker en niet de zuurstof die bepaalt hoeveel gistcellen worden aangemaakt. Dus het sepot (en de hoeveelheid koolzuurgas) in het flesje zal hetzelfde blijven met of zonder zuurstof.

Ik vraag me af of het zuurstofvrij bottelen niet meer iets voor de grotere brouwerijen die niet aan hergisting op fles doen, maar eerder onder druk (inclusief koolzuurgas) hun flesjes afvullen. Of ook nog voor het afvullen van bier op vaten waarbij het koolzuurgas afkomstig is van carbonisatie middels extern toegevoegd koolzuurgas en niet van hergisting.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 17-06-2020 23:46 u »
Dat is wat ik me ook steeds afvraag. Bij bottelen zal de gist ook zuurstof verbruiken, alleen is bij bottelen de te vergisten hoeveelheid suiker veel kleiner dan bij hoofdgisting. De vraag is dus hoeveel mg zuurstof er verbruikt wordt per gram vergiste bottelsuiker. als dat veel meer is dan wat er in de kopruimte zit dan is de zuurstof heel snel verbruikt en hoef je dus niet zo moeilijk te doen met zuurstofloos bottelen. Alleen waar halen we die info vandaan? ik heb ook geen zuurstofmeter om het te testen. En om dat de hergisting op de fles ook zonder zuurstof goed gaat kun je op safe spelen door zuurstofarm te bottelen, maar de vraag blijft of dat wel echt nodig is voor bieren met hergisting op de fles.   

En als er dan toch beter zuurstofvrij/zuurstofarm gebotteld moet worden. Wat is er dan precies allemaal op tegen om het flesje te vullen tot aan de rand ipv een lege kopruimte (al dan niet gevuld met schuim) te laten?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 17-06-2020 23:48 u »
Ik vraag me af of het zuurstofvrij bottelen niet meer iets voor de grotere brouwerijen die niet aan hergisting op fles doen, maar eerder onder druk (inclusief koolzuurgas) hun flesjes afvullen. Of ook nog voor het afvullen van bier op vaten waarbij het koolzuurgas afkomstig is van carbonisatie middels extern toegevoegd koolzuurgas en niet van hergisting.
Daar kon je wel eens een goed punt hebben aangeroerd. Dus goed om erachter te komen hoeveel zuurstof er nu verbruikt wordt uit de kopruimte. Wanneer gaat iemand die een zuurstofmeter kan lenen (of heeft)  een proefje doen om dat nu eens helder te krijgen?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #48 Gepost op: 17-06-2020 23:57 u »
En als er dan toch beter zuurstofvrij/zuurstofarm gebotteld moet worden. Wat is er dan precies allemaal op tegen om het flesje te vullen tot aan de rand ipv een lege kopruimte (al dan niet gevuld met schuim) te laten?
Eigenlijk kun je volgens mij je flesje vullen tot een paar mm onder de dop. Als je het echt helemaal zou vullen dan krijg je problemen met uitzettingscoefficient van glas en bier die verschillend zijn en bij temperatuurverandering kun je dan zulke grote krachten krijgen dat je flesje springt.
water: kubike uitzettingscoefficient=210x 0^-6/k
glas : kubike uitzettingscoefficient=7x 0^-6/k

Dus water zet veel meer uit dan glas.
Dus neem even aan dat je bottelt bij 20 graden en safe wilt zijn tot 40 graden dan heb je 20 graden te overbruggen=20 x (210-7) x10^-6=. 0.004 0.004x 300 ml = 1.2 ml.
Dus als je je flesje vult tot 1.2 ml onder de dop bij 20 graden dan is het vol bij 40 en dan drukt het water het glas stuk als je nog verder verwarmt.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 18-06-2020 00:26 u »
Eigenlijk kun je volgens mij je flesje vullen tot een paar mm onder de dop. Als je het echt helemaal zou vullen dan krijg je problemen met uitzettingscoefficient van glas en bier die verschillend zijn en bij temperatuurverandering kun je dan zulke grote krachten krijgen dat je flesje springt.
water: kubike uitzettingscoefficient=210x 0^-6/k
glas : kubike uitzettingscoefficient=7x 0^-6/k

Dus water zet veel meer uit dan glas.
Dus neem even aan dat je bottelt bij 20 graden en safe wilt zijn tot 40 graden dan heb je 20 graden te overbruggen=20 x (210-7) x10^-6=. 0.004 0.004x 300 ml = 1.2 ml.
Dus als je je flesje vult tot 1.2 ml onder de dop bij 20 graden dan is het vol bij 40 en dan drukt het water het glas stuk als je nog verder verwarmt.

Ja, ik dacht al wel dat het iets te maken had met het kapot springen van flesjes. Anders dan gas zijn vloeistoffen niet samendrukbaar. Ik kan je berekeningen niet echt volgen, maar ik begrijp dat je beter een flesje zo hoog mogelijk vult met zo weinig mogelijk lege kopruimte.

Als ik een flesje vul met een plastic afvulpijpje tot aan de rand, daarna het afvulpijpje er uit trek dan daalt het vloeistofniveau in de flessenhals weer 4 a 5 cm. Ik ga in de toekomst eens proberen om na terugtrekken van het afvulpijpje dat pijpje nog even schuin tegen de rand van de flessenhals te drukken zodat het vulniveau uit komt op ongeveer 2 a 3 cm onder de rand.

Anderzijds hou ik niet van flesjes die tijdens het vullen overlopen. Ik probeer ze brandschoon te krijgen alvorens af te vullen. Dan is het niet zo leuk om flesjes te zien die na afvullen toch weer besmeurd zijn aan de buitenkant met mogelijks schimmelvorming aan de buitenkant van het flesje tijdens hergisting of bewaring nadien. Ik heb al wel eens gedacht of er een methode te bedenken was om de flesjes direct na bottelen terug af te spoelen. Maar dat moet dan wel heel vlot en gemakkelijk gaan.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #50 Gepost op: 18-06-2020 00:42 u »
maar ik begrijp dat je beter een flesje zo hoog mogelijk vult met zo weinig mogelijk lege kopruimte.
Niet helemaal vol dus, maar nog ca 1 ml overhouden, dus zeg maar 0.5 cm onder het dopje. Mocht het flesje dan een keer heel warm worden dan zet het bier uit tot aan het dopje. (De koolzuur die daar zat lost dan op in het bier, maar dat levert geen extra druk.)

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #51 Gepost op: 18-06-2020 13:59 u »
Zo han het ook.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 18-06-2020 15:40 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #53 Gepost op: 18-06-2020 17:22 u »
Met zuurstof wordt suiker verbrand tot water en koolzuur en komt inderdaad een heleboel meer energie vrij dan bij anaeroob. Voor wat betreft die gistcellen heb ik daar een proefje mee gedaan via 2 identieke porties wort. De ene met zuurstof en de andere met koolzuur als beschermgas continue, dus anaeroob vanaf het begin. In beide gevallen kreeg ik veel gistgroei, maar met zuurstof iets meer gist maar dat was hooguit 20 of 30% meer en geen factoren meer. De vraag blijft denk ik vooral hoeveel zuurstof wordt verbruikt bij de hergisting op de fles als er zuurstof aanwezig is.

Daar kon je wel eens een goed punt hebben aangeroerd. Dus goed om erachter te komen hoeveel zuurstof er nu verbruikt wordt uit de kopruimte. Wanneer gaat iemand die een zuurstofmeter kan lenen (of heeft)  een proefje doen om dat nu eens helder te krijgen?

Zie mijn reactie van zo juist in het topic over het afvullen in blik.

Al heel wat keren heb ik overigens geschreven dat het een fictie is te veronderstellen dat alle zuurstof dat in een fles of blik zit verbruikt wordt door de gist tijdens hergisting. Een gedeelte van de zuurstof bindt zich chemisch aan het bier (een andere naam hiervoor is oxidatie...  ;D)
Zie ook https://beerandbrewing.com/dictionary/iKSxvCoDdk/
" Yeast can remove small amounts of dissolved oxygen from beer, but very little from the bottle headspace air, which means these benefits will only attain to breweries using sophisticated brewing methods and very good packaging equipment."

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 18-06-2020 19:17 u »
Theorie
Niet helemaal vol dus, maar nog ca 1 ml overhouden, dus zeg maar 0.5 cm onder het dopje. Mocht het flesje dan een keer heel warm worden dan zet het bier uit tot aan het dopje. (De koolzuur die daar zat lost dan op in het bier, maar dat levert geen extra druk.)

En praktijk
Glesje gevuld tot de rand met 50 graden temperatuur

En na afkoelen naar 20 graden

ca 1 cm gezakt

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 18-06-2020 19:30 u »
Zie mijn reactie van zo juist in het topic over het afvullen in blik.

Klopt die reactie heb ik al vaker gezien, maar ik kan de bron van het onderzoek waaruit dat volgt niet achterhalen. Dus dan loop je het risico dat omdat iemand in een mooi vakblad of anders iets zegt, dat voor waar wordt aangenomen zonder dat diegene het zelf zeker weet. zo kun je jarenlang op het verkeerde been gezet worden. Dus waar is de proef waar dat uit is gebleken.
"Craft Beer and Brewing Magazine is a collaboration between a group of homebrewers and beer lovers"
Net zoiets als het hobbybrouwforum dus. Als we alles wat hier gezegd wordt ook zomaar kunnen geloven zonder onderbouwing dan gaat het alle kanten op.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 18-06-2020 19:53 u »

Theorie en praktijk

flesje gevult tot de rand met 50 graden temperatuur

en na afkoelen naar 20 graden

ca 1 cm gezakt

In dat geval lijkt me je advies om te vullen tot op 0.5 cm onder de rand niet juist.

Het is niet denkbeeldig dat het bier opwarmt tot 50°C (bv bak bier die in een auto staat in de hete zon bij een daguitstap). Verder bottel ik (minstens de laatste keer) als het bier heel koud is +/- 5°C (na coldcrasch tot +/- 1° C). Dat is nog een stuk kouder dan de beginsituatie (of eindsituatie) van het proefje dat je beschrijft.

Dan lijkt me een kopruimte van minstens 2 cm een veiligere norm.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 18-06-2020 20:10 u »
In dat geval lijkt me je advies om te vullen tot op 0.5 cm onder de rand niet juist.

Het is niet denkbeeldig dat het bier opwarmt tot 50°C (bv bak bier die in een auto staat in de hete zon bij een daguitstap). Verder bottel ik (minstens de laatste keer) als het bier heel koud is +/- 5°C (na coldcrasch tot +/- 1° C). Dat is nog een stuk kouder dan de beginsituatie (of eindsituatie) van het proefje dat je beschrijft.

Dan lijkt me een kopruimte van minstens 2 cm een veiligere norm.
Ik gaf de getallen en de condities waaronder die gelden, juist met als doel inzicht te verschaffen waar je je eigen pad mee kunt uitstippelen. Het is daarmee aan jezelf om te bepalen waar je je eigen veiligheidsmarge wilt leggen. Met 2 cm kun je ook zonder problemen nog pasteuriseren voordat de fles barst, maar zelf doe ik dat niet dus voor mij is 1 cm wel voldoende. Ik heb toevallig deze week een kratje gebotteld met een paar flesjes met maar 0.5c m ruimte. Die hou ik wel op kamertemperatuur onder de 30 graden. 

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 18-06-2020 20:36 u »
Ik gaf de getallen en de condities waaronder die gelden, juist met als doel inzicht te verschaffen waar je je eigen pad mee kunt uitstippelen. Het is daarmee aan jezelf om te bepalen waar je je eigen veiligheidsmarge wilt leggen. Met 2 cm kun je ook zonder problemen nog pasteuriseren voordat de fles barst, maar zelf doe ik dat niet dus voor mij is 1cm wel voldoende. Ik heb toevallig deze week een kratje gebotteld met een paar flesjes met maar 0.5cm ruimte. die hou ik wel op kamertemperatuur onder de 30 graden.

Ja, ok, dat begrijp ik allemaal.

Maar hoe zit het met de benodigde kopruimte voor de toenemende druk die het toenemende koolzuurgas veroorzaakt tijdens hergisting. Is daar (behalve ruimte voor uitzetting van vloeistof/bier bij temperatuursverschillen) geen extra lege kopruimte voor nodig (als reservoir/buffer om overdruk op te vangen veroorzaakt door koolzuurgas)?

Ikzelf volg een brouwsel tijdens hergisting op met een manometertje, maar ik merk dat de uiteindelijke druk die de manometer registreert soms verschillend is, ook als ik eenzelfde hoeveelheid bottelsuiker heb toegevoegd.

Mogelijks heeft dat te maken met een slechte verdeling van de bottelsuiker, maar ik vroeg me af of de hoeveelheid kopruimte ook veel invloed heeft op de waarden die het manometertje registreert.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 18-06-2020 20:50 u »
Maar hoe zit het met de benodigde kopruimte voor de toenemende druk die het toenemende koolzuurgas veroorzaakt tijdens hergisting. Is daar (behalve ruimte voor uitzetting van bier bij temperatuursverschillen)
Mbt de kopruimte moet je beseffen dat de totale hoeveelheid opgelost koolzuur ca 5 gram per liter is (c 0.5%). Dat is als je het eruit haalt ca 2.5 liter gas bij omgevingsdruk. Dus je perst 2.5 keer je volume aan bier als gas in je bier. Dus in een flesje van 300 ml zit al bijna een liter koolzuurgas opgelost. Dus als je dan de laatste paar ml gas erboven flink samenperst dan lost dat ook snel op in het bier en neemt de druk nauwelijks toe omdat die paar ml maar weinig is tov de liter die elr al was opgelost. Het duurst alleen even om het op te lossen en daar is overdruk voor nodig. Maar als de temperatuur langzaam oploopt merk je daar niets van. 

Dus de hoeveelheid kopruimte heeft nauwelijks invloed op de druk in je flesje, hooguit 5 ml kopruimte*2.5BAR/ 300 ml = 4.2% lagere druk, dus dan ga ja van bv 2.5 bar bij volledig vol flesje terug naar 2,4 BAR met 5 ml kopruimte. 

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #60 Gepost op: 18-06-2020 21:08 u »
mbt de kopruimte moet je beseffen dat de totale hoeveelheid opglost koolzuur ca 5 gram per liter is (c 0.5%). Dat is als je het eruit haalt ca 2.5 liter gas bij omgevingsdruk. Dus je perst 2.5 keer je volume aan bier als gas in je bier. dus in een flesje van 300ml zit al bijna een liter koolzuurgas opgelost. dus als je dan de laatste paar ml gas erboven flink samenperst dan lost dat ook snel op in het bier en neemt de druk nauwelijks toe omdat die paar ml maar weinig is tov de liter die elr al was opgelost. het duurst alleen even om het op te lossen en daar is overdruk voor nodig. maar als de temperatuur langzaam oploopt merk je daar niets van. 

dus de hoeveelheid kopruimte heeft nauwelijks invloed op de druk in je flesje, hooguit 5ml kopruimte*2.5BAR/ 300ml=4.2% lagere druk, dus dan ga ja van bv 2.5 bar bij volledig vol flesje terug naar 2,4 BAR met 5 ml kopruimte.

Aha, ik begrijp dus dat de hoeveelheid kopruimte weinig invloed heeft op de druk die het manometertje meet. Dan heb ik alweer iets bij geleerd.

Als ik met een fles butaangas schud, dan merk ik dat er in die fles een vloeistof zit ipv een gas. Dus gas wordt onder een bepaalde druk vloeibaar. Wellicht is dat ook zo voor koolzuurgas. Onder welke druk wordt koolzuurgas vloeibaar?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #61 Gepost op: 18-06-2020 21:15 u »
Aha, ik begrijp dus dat de hoeveelheid kopruimte weinig invloed heeft op de druk die het manometertje meet. Dan heb ik alweer iets bij geleerd.

Als ik met een fles butaangas schud, dan merk ik dat er in die fles een vloeistof zit ipv een gas. Dus gas wordt onder een bepaalde druk vloeibaar. Wellicht is dat ook zo voor koolzuurgas. Onder welke druk wordt koolzuurgas vloeibaar?
Bij kamertemperatuur ca 50BAR. maar omdat koolzuur en water moleculen elkaar aantrekken kan er zoveel koolzuur oplossen in water, terwijl de druk toch niet ver oploopt. als je datzelfde zou proberen met lucht in water te persen dan zou de druk vele malen hoger zijn dan die 2.5 BAR met koolzuur.   

Offline JanDeGraaff

• Vol lid
« Reactie #62 Gepost op: 18-06-2020 21:17 u »
Onder welke druk wordt koolzuurgas vloeibaar?
Bij 15ºC wordt bij >50 bar koolzuurgas vloeibaar [Wikipedia]

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #63 Gepost op: 19-06-2020 22:05 u »
Klopt die reactie heb ik al vaker gezien, maar ik kan de bron van het onderzoek waaruit dat volgt niet achterhalen. Dus dan loop je het risico dat omdat iemand in een mooi vakblad of anders iets zegt, dat voor waar wordt aangenomen zonder dat diegene het zelf zeker weet. zo kun je jarenlang op het verkeerde been gezet worden. Dus waar is de proef waar dat uit is gebleken.
"Craft Beer and Brewing Magazine is a collaboration between a group of homebrewers and beer lovers"
Net zoiets als het hobbybrouwforum dus. Als we alles wat hier gezegd wordt ook zomaar kunnen geloven zonder onderbouwing dan gaat het alle kanten op.

Lees het artikel eens goed. Dan zie je dat wetenschappelijke artikelen er ten grondslag aan liggen...

En met een beetje moeite had je die ook kunnen vinden...
http://s3.amazonaws.com/arena-attachments/2678135/33ddaefb2ed39a9d141cee495a8ffa31.pdf?1536579742

En ook https://www.researchgate.net/profile/Anita_Van_Landschoot/publication/293337388_Effect_of_pitching_yeast_preparation_on_the_refermentation_of_beer_in_bottles/links/579cf9ee08ae802facbb976d/Effect-of-pitching-yeast-preparation-on-the-refermentation-of-beer-in-bottles.pdf

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #64 Gepost op: 19-06-2020 23:18 u »
http://s3.amazonaws.com/arena-attachments/2678135/33ddaefb2ed39a9d141cee495a8ffa31.pdf?1536579742

Dit plaatje laat zien dat bij 200*10^3 cellen/ml de zuurstof nauwelijks afneemt.
200*10^3 cellen/ml is echter zeer weinig. 10 miljard cellen is 1ml slurry, dus dan is 200000 cellen/ml is ca 60 miljoen cellen per flesje = ca 1mm3 slurry. Dat is zeer weinig. Dus in dat geval zul je zeker wel oxidatie krijgen. Maar als je voldoende bottelgist toevoegt dan gaat het zuurstof verbruik veel sneller. Jammer dat ze in deze studie niet uitgegaan zijn van realistische hoeveelheden gist.

In het andere artikel kan ik eerlijk gezegd niet zoveel vinden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #65 Gepost op: 20-06-2020 14:21 u »

Dit plaatje laat zien dat bij 200*10^3 cellen/ml de zuurstof nauwelijks afneemt.
200*10^3 cellen/ml is echter zeer weinig. 10 miljard cellen is 1ml slurry, dus dan is 200000 cellen/ml is ca 60 miljoen cellen per flesje = ca 1 mm3 slurry. Dat is zeer weinig. Dus in dat geval zul je zeker wel oxidatie krijgen. Maar als je voldoende bottelgist toevoegt dan gaat het zuurstof verbruik veel sneller. Jammer dat ze in deze studie niet uitgegaan zijn van realistische hoeveelheden gist.

In het andere artikel kan ik eerlijk gezegd niet zoveel vinden.

Voor de hoofdgisting wordt veel meer gist geënt dan voor de hergisting op de fles.
Dat is niet zo vreemd want te veel gist in de fles is niet goed.

In het verleden heb ik ook meermaals gewezen op het feit dat de hoeveelheid bottelgist minimaal dient te zijn. Niet voor niets is de aanbevolen hoeveelheid bottelgist gering: 2 tot 7 g per 100 liter, dat is 0,02 tot 0,07 g per liter. Uitgaande van 6 miljard gistcellen per gram korrelgist is dat 120.000 tot 420.000 cellen per ml. Zo te merken is men dus wel uitgegaan van een realistische hoeveelheid bottelgist.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #66 Gepost op: 20-06-2020 20:55 u »
Voor de hoofdgisting wordt veel meer gist geënt dan voor de hergisting op de fles.
Dat is niet zo vreemd want te veel gist in de fles is niet goed.

In het verleden heb ik ook meermaals gewezen op het feit dat de hoeveelheid bottelgist minimaal dient te zijn. Niet voor niets is de aanbevolen hoeveelheid bottelgist gering: 2 tot 7 g per 100 liter, dat is 0,02 tot 0,07 g per liter. Uitgaande van 6 miljard gistcellen per gram korrelgist is dat 120.000 tot 420.000 cellen per ml. Zo te merken is men dus wel uitgegaan van een realistische hoeveelheid bottelgist.

Je gaat hier uit van enkel Fermentis F-2.

Het aantal grammen is ook afhankelijk van het AE van het bier.  Dus zwaardere bieren gaan naar 7 g, lichtere naar 2 g. Voor de bieren die wij doorgaans brouwen zit je dan al snel aan 7 g.

Lallemand geeft voor hun CBC-1 10 g/hl.

Toch een verschil. CBC-1 is ook een killer-gist. Wellicht dat voor dat kill-effect meer cellen nodig zijn? Hoe dan ook, wanneer je meer cellen toevoegt krijg je minder groei, dus uiteindelijk heb je evenveel gist in je fles. De praktijk wint altijd :-).

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #67 Gepost op: 20-06-2020 22:32 u »
Hoe dan ook, wanneer je meer cellen toevoegt krijg je minder groei, dus uiteindelijk heb je evenveel gist in je fles.
Maar met meer gist aan het begin gaat het zuurstofverbruik dus ook sneller, dus zou ik zeggen dat je dan op basis van het snel afwillen van zuurstof je beter met wat meer bottelgist kunt bottelen. Hoe langer je zuurstof in je flesjes hebt, hoe meer die zuurstof de kans krijgt om je bier te oxideren.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #68 Gepost op: 20-06-2020 22:35 u »
Maar met meer gist aan het begin gaat het zuurstofverbruik dus ook sneller, dus zou ik zeggen dat je dan op basis van het snel afwillen van zuurstof je beter met wat meer bottelgist kunt bottelen. Hoe langer je zuurstof in je flesjes hebt, hoe meer die zuurstof de kans krijgt om je bier te oxideren.

Jaja, meer CBC-1 is misschien zo slecht nog niet.
Maar tijdens hergisting wordt er toch nauwelijks zuurstof verbruikt? Gistgroei is niet afhankelijk van zuurstof. Integendeel.
En dan natuurlijk O2 absorberende kroonkurken, alles is meegenomen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #69 Gepost op: 20-06-2020 23:14 u »
Maar tijdens hergisting wordt er toch nauwelijks zuurstof verbruikt?
Dat was nu juist de grote vraag. Ik ging er eigenlijk vanuit dat zuurstof verbruikt wordt zodra die aanwezig is samen met suikers omdat de gist de omzetting van suikers zowel Aeroob als anaeroob kan doen. En de hoop was dat dat net genoeg is om alle zuurstof snel uit de kopruimte te krijgen, hoewel het crabtree effect roet in het eten kan gooien en zuurstofverbruik lijkt volgens een aantal publicaties dus tegen te vallen als je weinig bottelgist gebruikt.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #70 Gepost op: 20-06-2020 23:15 u »
Je gaat hier uit van enkel Fermentis F-2.

Het aantal grammen is ook afhankelijk van het AE van het bier.  Dus zwaardere bieren gaan naar 7 g, lichtere naar 2 g. Voor de bieren die wij doorgaans brouwen zit je dan al snel aan 7 g.

Lallemand geeft voor hun CBC-1 10 g/hl.

Toch een verschil. CBC-1 is ook een killer-gist. Wellicht dat voor dat kill-effect meer cellen nodig zijn? Hoe dan ook, wanneer je meer cellen toevoegt krijg je minder groei, dus uiteindelijk heb je evenveel gist in je fles. De praktijk wint altijd :-).

Wij filteren onze bieren niet. Er is altijd gist aanwezig in het bier dat wij bottelen. Zelf gebruik ik nooit bottelgist en heb binnen 2 à 3 weken voldoende koolzuur in mijn bier...

Het gebruik van een killer-gist betekent dat er meer dode gistcellen zijn in je flesje na de hergisting. Gelet op het vrijkomen van eiwitsplitsende enzymen uit dode gistcellen zorgt dat voor minder schuimhoudbaarheid en body van je bier.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #71 Gepost op: 20-06-2020 23:18 u »
Dat was nu juist de grote vraag. Ik ging er eigenlijk vanuit dat zuurstof verbruikt wordt zodra die aanwezig is samen met suikers omdat de gist de omzetting van suikers zowel Aeroob als anaeroob kan doen. En de hoop was dat dat net genoeg is om alle zuurstof snel uit de kopruimte te krijgen, hoewel het crabtree effect roet in het eten kan gooien en zuurstofverbruik lijkt volgens een aantal publicaties dus tegen te vallen als je weinig bottelgist gebruikt.   

Crabtree is enkel in echt aerobe situaties, die komen normaal niet voor. Het hele idee van zuurstof en vergisting en groei is voor onze hobbybrouwwereld onbestaanbaar. Onze bierbrouwomgeving is anaeroob, hoeveel zuurstof we ook toevoegen, aan aerobe vergisting komen we nooit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #72 Gepost op: 20-06-2020 23:19 u »

Meer bottelgist is op termijn meer dode gistcellen in je flesje...

Ik heb al vaker geschreven dat de hoeveelheid gist in commerciële bieren met hergisting op de fles minimaal is. Dat is een gevolg van nieuwe inzichten bij commerciële brouwerijen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 20-06-2020 23:25 u »
Crabtree is enkel in echt aerobe situaties, die komen normaal niet voor. Het hele idee van zuurstof en vergisting en groei is voor onze hobbybrouwwereld onbestaanbaar. Onze bierbrouwomgeving is anaeroob, hoeveel zuurstof we ook toevoegen, aan aerobe vergisting komen we nooit.

Het Crabtree-effect (de aanwezigheid van glucose) maakt dat de toegevoegde zuurstof alleen gebruikt wordt voor de aanmaak van onverzadigde vetzuren uit verzadigde vetzuren en voor de aanmaak van sterolen. Deze stoffen zijn belangrijk voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. Daarom is beluchten wel gunstig voor de aanmaak van nieuwe gistcellen en daarmee voor de gistgroei.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #74 Gepost op: 20-06-2020 23:27 u »
Wij filteren onze bieren niet. Er is altijd gist aanwezig in het bier dat wij bottelen. Zelf gebruik ik nooit bottelgist en heb binnen 2 à 3 weken voldoende koolzuur in mijn bier...

Het gebruik van een killer-gist betekent dat er meer dode gistcellen zijn in je flesje na de hergisting. Gelet op het vrijkomen van eiwitsplitsende enzymen uit dode gistcellen zorgt dat voor minder schuimhoudbaarheid en body van je bier.

Jacques toch, ALLE gisten gaan dood in de fles, killer of niet. Dat is het onomkeerbare resultaat van hergisting. En hergisting wordt gezien als een manier om bier langer houdbaar te maken. Stap op de plaats is gewenst. Killer gist maakt dit niet erger.

2-3 weken? Dat is zeer lang. Gebruik eens een bottelgist en merk dat je bieren frisser worden. Het kan binnen een week gedaan zijn, en dat levert merkbaar beter resultaat. Gebruik dextrose, dat voorkomt extra chemische processen extern aan de gist met smaakafwijking tot  gevolg.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #75 Gepost op: 20-06-2020 23:36 u »
Het Crabtree-effect (de aanwezigheid van glucose) maakt dat de toegevoegde zuurstof alleen gebruikt wordt voor de aanmaak van onverzadigde vetzuren uit verzadigde vetzuren en voor de aanmaak van sterolen. Deze stoffen zijn belangrijk voor de aanmaak van nieuwe gistcellen. Daarom is beluchten wel gunstig voor de aanmaak van nieuwe gistcellen en daarmee voor de gistgroei.

Crabtree geldt enkel indien er zeer lage hoeveelheden glucose aanwezig zijn. En dat vindt enkel plaats onder streng gecontroleerde situaties met veel O2, die niet vergelijkbaar zijn met de vergistingen van de hobbybrouwer. Crabtree is niet aan de orde voor de hobbybrouwer.

Waarom moeten we toch elke keer weer deze basiskennis bovenhalen?

Ik doe nog geen twee posts op dit forum en de discussie is weer daar. Sorry Jacques. Jasper gaat weer uit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 20-06-2020 23:49 u »
Jacques toch, ALLE gisten gaan dood in de fles, killer of niet. Dat is het onomkeerbare resultaat van hergisting. En hergisting wordt gezien als een manier om bier langer houdbaar te maken. Stap op de plaats is gewenst. Killer gist maakt dit niet erger.

2-3 weken? Dat is zeer lang. Gebruik eens een bottelgist en merk dat je bieren frisser worden. Het kan binnen een week gedaan zijn, en dat levert merkbaar beter resultaat. Gebruik dextrose, dat voorkomt extra chemische processen extern aan de gist met smaakafwijking tot  gevolg.

Dat nagenoeg alle gist dood gaat na de hergisting is hetgeen ik bedoel. Door het gebruik van bottelgist komt er extra gist in je fles. Wij filteren immers ons bier niet.

Ik heb het over over voldoende koolzuur binnen 2 tot 3 weken. Vaak is er al koolzuur na een redelijke hoeveelheid koolzuur na een week tot 10 dagen.
In het verleden heb ik een paar keer bottelgist gebruikt als test maar het heeft mij toen niet overtuigd. Misschien dat ik nog een keer probeer.

Ik heb ook tests uitgevoerd om het verschil te onderzoeken tussen dextrose (=glucose) en sucrose als bottelsuiker. Daarbij heb ik geen afwijkende smaken ontdekt bij het gebruik van glucose.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #77 Gepost op: 21-06-2020 00:00 u »
Ik weet niet welke kant deze discussie opgaat? Autolyse, oxidatie of hergistingsduur? Mijn doel was op dit moment in ieder geval om duidelijk te krijgen of je met iets meer bottelgist in het begin beter/sneller van overtolige zuurstof af kunt komen. Laten we dus een beetje structuur erin houden en een ding tegelijk doen. Dat is al lastig zat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #78 Gepost op: 21-06-2020 00:06 u »
Ik weet niet welke kant deze discussie opgaat? Autolyse, oxidatie of hergistingsduur? Mijn doel was op dit moment in ieder geval om duidelijk te krijgen of je met iets meer bottelgist in het begin beter/sneller van overtolige zuurstof af kunt komen. Laten we dus een beetje structuur erin houden en een ding tegelijk doen. Dat is al lastig zat.

Het een houdt verband met het andere...

Maar het gaat niet meer over bottelsuiker...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #79 Gepost op: 21-06-2020 00:13 u »
Volgens mij kwamen we via bottelsuiker op de manier waarop je bottelsuiker handig zou kunnen toevoegen (bv op de bodem zodat het bier daarop gelijk koolzuur verliest en daarmee zuurstof verdrijft) en toen de discussie in hoeverre zuurstof dan kwaad kan en afhankelijk daarvan blijkt dan of het zin heeft om dat soort trucjes uit te halen met bottelsuiker, dus alles draait wel om de bottelsuiker nog steeds. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 21-06-2020 00:31 u »
Volgens mij kwamen we via bottelsuiker op de manier waarop je bottelsuiker handig zou kunnen toevoegen (bv op de bodem zodat het bier daarop gelijk koolzuur verliest en daarmee zuurstof verdrijft) en toen de discussie in hoeverre zuurstof dan kwaad kan en afhankelijk daarvan blijkt dan of het zin heeft om dat soort trucjes uit te halen met bottelsuiker, dus alles draait wel om de bottelsuiker nog steeds.

Hmmm...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #81 Gepost op: 21-06-2020 09:03 u »
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar we hebben het hier over de situatie waarbij er bij bottelen zuurstof in de flesjes komt en die wil je er uit hebben voordat het het bier kan oxideren. Daarom vroeg ik me af of we iets kunnen doen waarbij je de hergisting op de fles handig kunt gebruiken om op de een of andere manier van die zuurstof af te komen. Ik haalde het crabtree effect aan om aan te geven dat de gist een voorkeur lijkt te hebben voor anaeroob, hoe je het beestje ook noemt, maar de vraag blijft vooral als er zuurstof inzit of de gist die dan toch kan verwerken (en in welke verhouding anaeroob/aeroob die de suiker dan kan vergisten in de fles) zodat je er snel vanaf komt. Misschien helpt het af en toe schudden van je flesjes in de eerste paar dagen om de zuurstof uit de kopruimte sneller in het bier te krijgen. (er kwamen verwijzingen naar de literatuur waaruit zou blijken dat zuurstof in de kopruimte niet snel genoeg oplost in het bier, hoewel ik me dat afvraag) Ik hoop dus dat je toch mee wilt blijven denken hierover, alle kennis is nodig hier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #82 Gepost op: 21-06-2020 20:53 u »
...
Ik haalde het crabtree effect aan om aan te geven dat de gist een voorkeur lijkt te hebben voor anaeroob, ...

Het Crabtree effect voorkomt aerobe vergisting. Dit effect treedt op bij lage concentraties aan glucose. Omdat er in wort en ook na het geven van bottelsuiker meer glucose aanwezig is er geen sprake van aerobe vergisting.

Voor meer informatie over het Crabtree effect zie het artikel
Why, when, and how did yeast evolve alcoholic fermentation?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #83 Gepost op: 21-06-2020 21:16 u »
Het Crabtree effect voorkomt aerobe vergisting. Dit effect treedt op bij lage concentraties aan glucose. Omdat er in wort en ook na het geven van bottelsuiker meer glucose aanwezig is er geen sprake van aerobe vergisting.
Maar wat ik dus niet goed begrijp is waarom aerobe vergisting wel plaats zou kunnen vinden in wort aan het begin van de gisting en niet bij de hergisting in de fles. In beide gevallen heb je veel suiker en zuurstof. Dus wat is het essentiele verschil wat dat verklaart?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #84 Gepost op: 21-06-2020 21:46 u »
Maar wat ik dus niet goed begrijp is waarom aerobe vergisting wel plaats zou kunnen vinden in wort aan het begin van de gisting en niet bij de hergisting in de fles. In beide gevallen heb je veel suiker en zuurstof. Dus wat is het essentiele verschil wat dat verklaart?

Jacques haalt het wat door elkaar. In onze bierbrouwpraktijk is er nooit sprake van aerobe vergisting.

Aerobe vergisting wordt enkel gehaald in fed-batch omgevingen, die worden gebruikt door gistfabrikanten. Veel zuurstof en heel weinig suikers. En bij de minste verstoring van het zuurstof/suiker evenwicht komt Crabtree langs.

Bierbrouwen en aeroob, nee, dat komt niet voor.

De gist gebruikt inderdaad zoals Jacques aangeeft de zuurstof voor het aanmaken van gezonde nieuwe cellen. Maar dat is enkel noodzakelijk indien de hoeveelheid en/of de kwaliteit van de gistcellen die je aan wort toevoegt niet ok is.

Wanneer je gedroogde gist gebruikt is zuurstof onnodig en zelfs ongewenst.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #85 Gepost op: 21-06-2020 21:51 u »
Jacques haalt het wat door elkaar. In onze bierbrouwpraktijk is er nooit sprake van aerobe vergisting.

Aerobe vergisting wordt enkel gehaald in fed-batch omgevingen, die worden gebruikt door gistfabrikanten. Veel zuurstof en heel weinig suikers. En bij de minste verstoring van het zuurstof/suiker evenwicht komt Crabtree langs.

De gist gebruikt inderdaad zoals Jacques aangeeft de zuurstof voor het aanmaken van gezonde nieuwe cellen. Maar dat is enkel noodzakelijk indien de hoeveelheid en/of de kwaliteit van de gistcellen die je aan wort toevoegt niet ok is.

Dat is allemaal wel duidelijk, maar het gaat om gebotteld bier waar ongewenst zuurstof in de fles zit. En of de gist die zuurstof kan verbruiken bij de omzetting van de bottelsuiker om er op die manier snel vanaf te kunnen komen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #86 Gepost op: 21-06-2020 23:08 u »
Dat is allemaal wel duidelijk, maar het gaat om gebotteld bier waar ongewenst zuurstof in de fles zit. En of de gist die zuurstof kan verbruiken bij de omzetting van de bottelsuiker om er op die manier snel vanaf te kunnen komen.

Af en toe schudden en zuurstofopnemende kroonkurken gebruiken. Meer kan ik niet bedenken.

Ik zie dat de O2 kroonkurken voor gebruik een beetje doorzichtig zijn.
Wanneer ik de flessen naderhand openmaak, dan is het doorzichtige wat witachtig en ondoorzichtig geworden. Kennelijk is er toch een verandering van het materiaal ontstaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #87 Gepost op: 22-06-2020 16:57 u »

Nee ik haal niets door elkaar.

Met jou ben ik het eens dat door het gehalte aan suikers er geen aerobe vergisting plaatsvindt door het Crabtree effect. Maar dat betekent niet dat de gist geen zuurstof gebruikt/nodig heeft voor de aanmaak van nieuwe cellen. Heel wat publicaties zijn hieraan gewijd. Ook door mij in het verleden uitgevoerde tests hebben dat laten zien.

Als je voldoende gedroogde gist ent is het niet nodig om te beluchten. Beluchten kan in dat geval zorgen voor te veel gistgroei met als gevolg meer autolyse en een leger smakend bier.
Maar wanneer je weinig gedroogde gist ent kan beluchten wel degelijk gewenst zijn. Er zijn meer wegen die bewandeld kunnen worden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #88 Gepost op: 22-06-2020 17:24 u »
Ik heb goede ervaringen met de zuurstofabsorberende kroonkurken...
Ja dat kan ook maar dat was de vraag niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #89 Gepost op: 22-06-2020 21:23 u »
Ja dat kan ook maar dat was de vraag niet.

De vraag was "Hoe best bottelsuiker toevoegen"...  :)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #90 Gepost op: 22-06-2020 21:24 u »
Volgende onderwerp.

Offline rfrins

• Vol lid
« Reactie #91 Gepost op: 25-06-2020 18:42 u »

Stomme vraag, als ik bottel heb ik nooit enige vorm van schuim.
Zou dit moeten?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #92 Gepost op: 25-06-2020 18:48 u »
Stomme vraag, als ik bottel heb ik nooit enige vorm van schuim.
Zou dit moeten?
Nee dat moet zeker niet, hangt ervan af hoeveel koolzuur er is opgelost in je bier einde gisting. En als je je bier lang laat staan als het uitgegist is dan wordt dat steeds minder Met toevoegen van bottelsuiker komt er meestal wel wat koolzuur bij bij het bottelen.

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
« Reactie #93 Gepost op: 28-06-2020 09:51 u »
Met een spuitje lijkt me inderdaad de beste manier.
Maar ik gebruik ook bottelgist omdat die mooi aan de bodem blijft plakken. Gistdeeltjes in mijn glas vind ik er niet zo smakelijk uitzien.
Maar best die bottelgist ook in de suikeroplossing dan want die kan ik ook moeilijk op voorhand in het gistvat gaan gooien...

Is er iemand die het ook zo doet?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #94 Gepost op: 28-06-2020 10:04 u »
Ik weet niet of het slim is om de bottelgist de mengen met een zware suikeroplossing met SG van 1200 oid. Ik vrees dat veel van je bottel gist dan al vroegtijdig het loodje legt. Mar hij bottelt gelijk van uit het gistingsvat dus kun je niet zoals velen doen suiker en gist in het bottelvat mengen.

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
« Reactie #95 Gepost op: 28-06-2020 10:20 u »
Ik weet niet of het slim is om de bottelgist de mengen met een zware suikeroplossing met SG van 1200 oid. Ik vrees dat veel van je bottelgist dan al vroegtijdig het loodje legt. Maar hij bottelt gelijk van uit het gistingsvat dus kun je niet zoals velen doen suiker en gist in het bottelvat mengen.

Het mengen van bottelgist en suikeroplossing gebeurt toch vlak voor het bottelen?... Kan dat dan zoveel kwaad?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #96 Gepost op: 28-06-2020 10:50 u »
Geen idee eigenlijk. Maar suikerstroop heeft een hele hoge osmotische waarde en trekt daardoor het vocht uit je gistcellen. Daarom kan in suikerstroop ook niets groeien.  Ik kan me voorstellen dat daardoor de interne structuren van de cel beschadigen dus onomkeerbaar. Misschien is dat niet zo, maar het zou ook zomaar wel erg kunnen zijn. als ik zoiets zou willen (omdat het op zich wel simpeler is dan gist en suiker apart doseren) dan zou ik het eerst vantevoren uitproberen met een proefje. Paar flesjes op die manier bottelen en de rest met suiker/gist apart doseren en dan kijken of er al of niet complicaties ontstaan met de hergisting en druk op je flesjes. 

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #97 Gepost op: 28-06-2020 11:34 u »
Is er iemand die het ook zo doet?
@ " Met een spuitje lijkt me inderdaad de beste manier.
Maar ik gebruik ook bottelgist omdat die mooi aan de bodem blijft plakken. "'
Met een spuit doe ik jaren lang en uit ervaring vind ik de beste methode weliswaar een vervelend bezigheid. Bottelgist blijf aan de bodem plakken is ok maar je moet wel de origineel gist verwijderen....

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #98 Gepost op: 28-06-2020 11:46 u »
Verwijderen is een groot woord, je moet wel er voor zorgen dat de origineel gist niet meer zo actief is.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #99 Gepost op: 28-06-2020 12:50 u »
Het mengen van bottelgist en suikeroplossing gebeurt toch vlak voor het bottelen?... Kan dat dan zoveel kwaad?

Ja.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #100 Gepost op: 28-06-2020 18:33 u »
Ja.
Ik zal vanavond 2 flesjes met water bottelen, een met 8 gram suiker per liter en dan een afgepaste hoeveelheid gist toevoegen aan het flesje en het andere flesje idem, maar dan de gist mengen met de suiker en eerst een kwartiertje laten staan en dan toevoegen. En dan kijken hoe de druk opbouwt na een dag en een week. meten en gelijk nieuw dopje erop. Als de cellen beschadigen door de hoge dosis suiker dan moet de drukopbouw een stuk langzamer gaan. 

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #101 Gepost op: 28-06-2020 19:06 u »
Ik zal vanavond 2 flesjes met water bottelen, een met 8 gram suiker per liter en dan een afgepaste hoeveelheid gist toevoegen aan het flesje en het andere flesje idem, maar dan de gist mengen met de suiker en eerst een kwartiertje laten staan en dan toevoegen. en dan kijken hoe de druk opbouwt na een dag en een week. meten en gelijk nieuw dopje erop. als de cellen beschadigen door de hoge dosis suiker dan moet de drukopbouw een stuk langzamer gaan.

Leuke test, maar water is geen representatief medium.
12 g/l kan de gist prima aan. Maar wanneer je 20 liter bottelt en dan 160 g suiker nodig hebt en dit in 0,3 liter oplost, dan heb je 533 g/l en daar kan gist niet tegen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #102 Gepost op: 28-06-2020 19:51 u »
Leuke test, maar water is geen representatief medium.
12 g/l kan de gist prima aan. Maar wanneer je 20 liter bottelt en dan 160 g suiker nodig hebt en dit in 0,3 liter oplost, dan heb je 533 g/l en daar kan gist niet tegen.
Ik heb nu even geen bier helaas om te bottelen. en wel eens eerder spuitwater gemaakt op die manier. Waarom denk je dat dit niet representatief is?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #103 Gepost op: 29-06-2020 20:52 u »
Ik weet niet of het slim is om de bottelgist de mengen met een zware suikeroplossing met SG van 1200 oid. Ik vrees dat veel van je bottel gist dan al vroegtijdig het loodje legt. Mar hij bottelt gelijk van uit het gistingsvat dus kun je niet zoals velen doen suiker en gist in het bottelvat mengen.
gisteren wat moutextract gebotteld 8 gram suiker/liter. moutextract eerst opgelost in water 1:2 daarna verdeeld in 2 gelijke porties.
1e portie 6 druppeltjes giststarter bij de suiker gemengd, kwartiertje laten staan en toen in flesje gebotteld aangevuld tot 300ml met water
2e portie 6 druppeltjes giststarter bij flesje halfvol met water gemengd daarna de moutextract erbij en toen in flesje gebotteld aangevuld tot 300ml met water.
vandaag druk gemeten:
flesje 1: 0.2 BAR
flesje 2: 0.4 BAR

Daaruit lijkt het dat gist met suiker mengen ca 50% van de cellen daarna niet meer actief is.
morgen ga ik nog een keer meten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #104 Gepost op: 29-06-2020 21:30 u »
De discussie over zuurstofabsorberende kroonkurken is zo goed en zo kwaad als dat kon afgesplitst en samengevoegd met een topic dat daar over gaat. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40157.msg626516.html

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #105 Gepost op: 30-06-2020 21:36 u »

vandaag druk gemeten:
flesje 1: 0.2 BAR
flesje 2: 0.4 BAR

Vandaag een dag later weer de druk gemeten:
flesje 1: 0.9 BAR
flesje 2: 1.4 BAR
Dus mijn conclusie daaruit is dat sterke suikeroplossing samen brengen met de gist een groot deel van de gist kapot maakt. Even uitgaande dat de drukopbouw evenredig is met het aantal gistcellen zou dat betekenen dat de helft kapot is gegaan en gedurende de volgende dag er waarschijnlijk wat nieuwe cellen zijn bijgekomen dus het verschil iets kleiner is geworden, maar nog steeds bijna factor 2.

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
« Reactie #106 Gepost op: 01-07-2020 09:26 u »
Dus mijn conclusie daaruit is dat sterke suikeroplossing samen brengen met de gist een groot deel van de gist kapot maakt. Even uitgaande dat de drukopbouw evenredig is met het aantal gistcellen zou dat betekenen dat de helft kapot is gegaan en gedurende de volgende dag er waarschijnlijk wat nieuwe cellen zijn bijgekomen dus het verschil iets kleiner is geworden, maar nog steeds bijna factor 2.

Bedankt voor de test.
Als ik het goed begrijp de suiker en de bottelgist apart toevoegen met verschillende spuitjes dus ;-) ...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #107 Gepost op: 01-07-2020 09:42 u »
Bedankt voor de test.
Als ik het goed begrijp de suiker en de bottelgist apart toevoegen met verschillende spuitjes dus ;-) ...
Of met 2 spuitjes of met hetzelfde spuitje, maar dan zou ik eerst de suiker doen en dan de gist zodat het niet alsnog gaat mengen in je flesjes. of de gist toevoegen terwijl je het flesje aan het vullen bent. Of je accepteert het zoals het is nl dat je ca de helft van je bottelgist kwijt raakt. voor mij persoonlijk blijft daarom een bottelemmer de beste oplossing.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #108 Gepost op: 01-07-2020 22:32 u »
Bedankt voor de test.

Of geen bottelgist gebruiken...  ;D

Een praktische manier van werken is het bier over te hevelen en vervolgens bottelsuiker en daarna eventueel bottelgist toevoegen. Roeren is noodzakelijk voor een goede verdeling. Dat moet wel voorzichtig gebeuren om geen zuurstofinslag te krijgen.

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
« Reactie #109 Gepost op: 02-07-2020 08:31 u »
Of geen bottelgist gebruiken...  ;D

Een praktische manier van werken is het bier over te hevelen en vervolgens bottelsuiker en daarna eventueel bottelgist toevoegen. Roeren is noodzakelijk voor een goede verdeling. Dat moet wel voorzichtig gebeuren om geen zuurstofinslag te krijgen.

Heb jij geen ronddrijvende gistdeeltjes in je glas dan als je geen bottelgist gebruikt?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #110 Gepost op: 02-07-2020 09:11 u »
Heb jij geen ronddrijvende gistdeeltjes in je glas dan als je geen bottelgist gebruikt?
Bedoel je gist of brouwrestanten: eiwit, hophars, meegekomen bostel

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #111 Gepost op: 02-07-2020 10:16 u »
Als je goed whirlpoolt, goed overhevelt en ervoor zorgt dat er niks mee kan komen naar je bottelvat is de kans dat er nog zooi in je flesjes terecht komt heel klein. Da´s tenminste mijn ervaring. En bij mij bleef altijd wat over in mijn lagertank, ik gebruikte het niet tot de laatste druppel. Kwaliteit vóór kwantiteit  :biersmile: :degroeten:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #112 Gepost op: 02-07-2020 17:10 u »
Als je goed whirlpoolt, goed overhevelt en ervoor zorgt dat er niks mee kan komen naar je bottelvat is de kans dat er nog zooi in je flesjes terecht komt heel klein.
Klopt, bij mij ook zo. Ik filter na het koken via een nylonwattenfilter en dan via de koeler, 5 minuutjes rondpompen om alles steriel te maken en het filter te settelen, daarna nog 10 minuutjes rondpompen met de koeler aan koelwater van 100 naar 80 graden en dan fitert het ook mooi helder, vanaf 80 graden dan naar de gistingsketel en dan is het helder zonder zwevende deeltjes. Vandaar mijn opmerking omdat ik vermoed dat het geen gist is in die flesjes, maar drab uit de kookketel. Gist geeft nl geen deeltjes, maar een waas.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #113 Gepost op: 02-07-2020 22:15 u »

Nee...

Dit is een bier van mij dat zo'n 4 weken op fles zit.

Inmiddels is het bier 6 weken gebotteld en is het briljant helder.

Bottelgist zorgt niet voor een helder bier, pH-controle, brouwzouten en Iers mos of Brewtan B wel!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #114 Gepost op: 05-07-2020 16:48 u »
Vandaag  nog een laatste keer de druk gemeten:
flesje 1: 1.2 BAR
flesje 2: 2.2 BAR
Het lijkt er dus op dat de gist die inactief is geworden door de hoge suikerconcentratie niet meer vervangen wordt door nieuwe cellen. De drukopbouw blijft immers achterlopen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #115 Gepost op: 05-07-2020 22:23 u »
Vandaag  nog een laatste keer de druk gemeten:
flesje 1: 1.2 BAR
flesje 2: 2.2 BAR
Het lijkt er dus op dat de gist die inactief is geworden door de hoge suikerconcentratie niet meer vervangen wordt door nieuwe cellen. De drukopbouw blijft immers achterlopen.

Kijk nog eens over een maand...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #116 Gepost op: 06-07-2020 00:00 u »
Kijk nog eens over een maand...
Over een maand neem ik aan dat ze gelijk staan en alle suiker is vergist. Dus zie niet wat ik daar voor extra info uit kan halen. Ik had daarom de proef na de meting beeindigd.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #117 Gepost op: 06-07-2020 00:04 u »
Proefje wat ik nog wel een keer wil doen is flesjes met 1 brix moutextract bottelen met 1, 2, 3, 4, 5 druppels gist en dan kijken of de drukopbouw evenredig is met het aantal gistcellen.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #118 Gepost op: 06-07-2020 21:08 u »
Over een maand neem ik aan dat ze gelijk staan en alle suiker is vergist.
Dat denk ik ook.

Citaat
Dus zie niet wat ik daar voor extra info uit kan halen. Ik had daarom de proef na de meting beëindigd.
Ja had kunnen zien hoeveel extra tijd nodig is om te komen tot het volledig vergisten van de bottelsuiker.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #119 Gepost op: 06-07-2020 21:11 u »
Proefje wat ik nog wel een keer wil doen is flesjes met 1 brix moutextract bottelen met 1, 2, 3, 4, 5 druppels gist en dan kijken of de drukopbouw evenredig is met het aantal gistcellen.

Hoe ga je regelen dat elke druppel even veel gistcellen bevat?

Mijn verwachting is dat de drukopbouw het snelst verloopt bij de fles met de meeste gist. Op termijn zullen alle flessen even veel druk hebben.

Interessanter dan de drukopbouw is de invloed van de gist op de smaak van je bier. Daar gaat het immers om.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #120 Gepost op: 06-07-2020 21:35 u »
Hoe ga je regelen dat elke druppel even veel gistcellen bevat?
Dat is niet zo moeilijk. Je maakt een giststartje en mengt die goed. Dan een injectiespuitje vullen en dan krijg je redelijk goed gedoseerde druppeltjes met evenveel cellen per ml.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #121 Gepost op: 07-07-2020 17:16 u »
Dat is niet zo moeilijk. Je maakt een giststartje en mengt die goed. Dan een injectiespuitje vullen en dan krijg je redelijk goed gedoseerde druppeltjes met evenveel cellen per ml.

Hoe voorkom je dat de ene druppel groter is dan de andere?

Offline Andert

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #122 Gepost op: 07-07-2020 19:00 u »
Druppels zijn meestal evengroot.

Gewoon de test 20-25x uitvoeren, dan heb je statistisch gezien de meeste variatie wel te pakken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #123 Gepost op: 07-07-2020 19:17 u »
Hoe voorkom je dat de ene druppel groter is dan de andere?
Dat doet de zwaartekracht samen met de vorm van het het spuitje en de oppervlaktespanning. Daardoor valt het druppeltje naar beneden als het een bepaald gewicht bereikt. Het hoeft ook allemaal niet exact.
even gemeten met lab weegschaaltje serie van elk 10 druppeltjes uit een injectiespuitje vertikaal naar beneden houden:
0.54g
0.54g
0.53g
0.53g
0.53g
0.54g
0.53g
0.53g
0.55g
0.53g
Maar als je dat niet nauwkeurig genoeg vindt dan kun je het ook afmeten. Diverse wegen zijn er om in Rome te komen.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #124 Gepost op: 07-07-2020 22:31 u »
Dat doet de zwaartekracht samen met de vorm van het het spuitje en de oppervlaktespanning. Daardoor valt het druppeltje naar beneden als het een bepaald gewicht bereikt. Het hoeft ook allemaal niet exact.
even gemeten met lab weegschaaltje serie van elk 10 druppeltjes uit een injectiespuitje vertikaal naar beneden houden:
0.54g
0.54g
0.53g
0.53g
0.53g
0.54g
0.53g
0.53g
0.55g
0.53g
Maar als je dat niet nauwkeurig genoeg vindt dan kun je het ook afmeten. Diverse wegen zijn er om in Rome te komen.

Dit is nauwkeurig genoeg.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #125 Gepost op: Gisteren om 04:47 »
Het is toch allemaal niet zo ingewikkeld?
Aantal liters wort dat je gaat bottelen x aantal grammen suiker per liter. Los dit op in 2 keer zoveel gram kokend water.
Doe dit mengsel van water en suiker in een bottelvat. Hevel je wort over van je fermenter of lagervat naar je bottelvat. Méér is het niet...

Succes,

André.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #126 Gepost op: Gisteren om 05:17 »
Aantal liters wort dat je gaat bottelen x aantal grammen suiker per liter. Los dit op in 2 keer zoveel gram kokend water.
Doe dit mengsel van water en suiker in een bottelvat. Hevel je wort over van je fermenter of lagervat naar je bottelvat. Méér is het niet...

Alleen zie je dan dat sommige mensen geen druk op de flesjes krijgen en anderen veel gist meekrijgen in de flesjes wat bijsmaakjes kan geven als de gist na een tijdje gaat ontleden in je flesjes. als je je daar niet druk over maakt dan is dit het inderdaad.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #127 Gepost op: Gisteren om 08:22 »
Alleen zie je dan dat sommige mensen geen druk op de flesjes krijgen en anderen veel gist meekrijgen in de flesjes wat bijsmaakjes kan geven als de gist na een tijdje gaat ontleden in je flesjes. als je je daar niet druk over maakt dan is dit het inderdaad.

Op die manier juist niet Hans. Je krijgt zo een homogeen mengsel. Ik heb het 4 jaar zo met succes gedaan. Uiteraard moet het overhevelen met de nodige zorg gebeuren. Er voor zorgen dat er geen of zo weinig mogelijk trub mee komt naar je bottelvat, daar begint het al mee.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #128 Gepost op: Gisteren om 12:39 »

Succes,

André.

Het lijkt zo eenvoudig en toch is de homogeniteit niet bij iedereen gegarandeerd. Zo ben ik ook begonnen en toch waren er flessen met te veel CO2 en ander te  weinig. Overgegaan (flink aantal jaren geleden) naar het inspuiten per fles = geen probleem meer.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #129 Gepost op: Gisteren om 13:55 »

Succes,

André.

Ja inderdaad zo simpel is het. Ik doe dit nu ook al jaren zo, zonder probleem. Toen ik begon deed ik 1 klein suikerklontje per fles… wat een gedoe was dat.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #130 Gepost op: Gisteren om 14:27 »
Op die manier juist niet Hans. Je krijgt zo een homogeen mengsel. Ik heb het 4 jaar zo met succes gedaan. Uiteraard moet het overhevelen met de nodige zorg gebeuren. Er voor zorgen dat er geen of zo weinig mogelijk trub mee komt naar je bottelvat, daar begint het al mee.
Ik bedoel niet variatie tussen de flesjes door niet homogeen mengen, maar over de hele batch niet de optimale hoeveelheid gist. ookal hevel je over zonder trub, het gaat om het aantal cellen wat nog in oplossing zweeft. Daar kun je wel of geen aandacht aan besteden. dat was mijn boodschap.

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #131 Gepost op: Gisteren om 17:06 »
Ik bedoel niet variatie tussen de flesjes door niet homogeen mengen, maar over de hele batch niet de optimale hoeveelheid gist. ookal hevel je over zonder trub, het gaat om het aantal cellen wat nog in oplossing zweeft. Daar kun je wel of geen aandacht aan besteden. dat was mijn boodschap.

Ik had hiermee gewoon goede resultaten. En nu ook nog. Ik carboniseer nu geforceerd in kegs. Ik voeg geen suiker meer toe. :)  :proost: :proost:

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #132 Gepost op: Gisteren om 17:12 »
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41403.msg627896.html#msg627896

pincopallino zegt hier toch wat anders. Daar is tóch wat anders gebeurd.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #133 Gepost op: Gisteren om 19:18 »
Ik had hiermee gewoon goede resultaten. En nu ook nog. Ik carboniseer nu geforceerd in kegs. Ik voeg geen suiker meer toe. :)  :proost: :proost:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41403.msg627896.html#msg627896

pincopallino zegt hier toch wat anders. Daar is tóch wat anders gebeurd.

De discussie wordt zo wel steeds gecompliceerder en de rode draad is al lang niet meer te volgen. gaat het nu over homogeen verdelen van suiker, over de juiste hoeveelheid bottelgist in je flesjes hebben of over nog iets anders?   

Offline André de Laat

• Senior lid
« Reactie #134 Gepost op: Gisteren om 20:53 »
De discussie wordt zo wel steeds gecompliceerder en de rode draad is al lang niet meer te volgen. gaat het nu over homogeen verdelen van suiker, over de juiste hoeveelheid bottelgist in je flesjes hebben of over nog iets anders?

Simpel: Hoe best bottelsuiker toevoegen? De discussie is inderdaad onnodig gecompliceerd. Terwijl het antwoord eenvoudig is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #135 Gepost op: Gisteren om 21:10 »
Simpel: Hoe best bottelsuiker toevoegen? De discussie is inderdaad onnodig gecompliceerd. Terwijl het antwoord eenvoudig is.

De topic starter wilde weten hoe hij kon bottelen van uit het gistingsvat, dus ging iets verder dan alleen bottelsuiker toevoegen. Dan is gist wat meekomt en de gevolgen daarvan ook onderdeel van de discussie. En over die effecten van gist (bv autolyse en de snelheid waarmee de nagisting plaatsvind) Dus dat is dan toch waar het topic over moet gaan lijkt mij.

Tags: