Quadrupel met T58

Gestart door ChrisB, 06-06-2020 13:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChrisB

Beste hobbybrouwers,

Nu mijn 25 liter emmer weer leeg is wil ik graag een quadrupel brouwen, het doel is om weer een aardig vol bier te maken en hierin alternatieve suikers te verwerken in plaats van kandijsiroop:

Naam recept   Quadrupel #3
Brouwdatum   6-06-2020
Biertype   Belgian Dark Strong Ale
Aantal liters   15
Begin SG   1104
Brouwzaalrendement   72.0%???


Algemeen
Omschrijving   Waarde
Totaal brouwwater   19 liter
Maischdikte   +/- 2,5 l/kilo
Maischwater   +/-15 liter
Spoelwater   +/-8 liter
Kooktijd   90 min.
Berekende kleur:  : donker
Berekende bitterheid +/-25 IBU

Mout
Moutnaam   % stort   Massa 
The Swaen Pilsner              30,0 %   2000 gram
The Swaen Dutch Pale Ale   30,0 %   2000 gram
The Swaen Munich Dark      15,0 %   1000 gram
The Swaen Belge                 3,7,0 %   250 gram
The Swaen Brown                1,9 %   125 gram
The Swaen Aromatic            1,9 %   125 gram
The Swaen Wheat               3,7 %   250 gram
The Swaen Chocolate W      0,2 %   12 gram
Havervlokken                     3,7 %   250 gram

Suiker:
Goja Panela                                 454 gram
De Traay Dadelstroop                    350 gram
Meridian Blackstrap Molasses         25 gram

De suikers geven bij elkaar opgeteld ongeveer 655 gram suiker, voor een 9.8% van de stort.

Maischschema
Stap nr   Temperatuur   Rusttijd   Maischdikte
1            64°C   40 minuten   2,5 l/kg
1            68°C   20 minuten   2,5 l/kg
3            75°C   5 minuten           2,5 l/kg

Hop
Hopnaam   % Alfazuur   Massa   Kooktijd
Hallertau Hersbrucker      2,8 %   20 gram   90 min.   
Hallertau Hersbrucker      2,8 %   20 gram   60 min. 
Hallertau Hersbrucker      2,8 %   20 gram   40 min. 
Hallertau Hersbrucker      2,8 %   20 gram   20 min. 
Hallertau Hersbrucker      2,8 %   20 gram   0 min. 
(Oogst 2019)

Gist
Omschrijving   Waarde
Gist soort   Safale T-58
Gist toegevoegd als    2 zakjes van 11,5 gr (tth 12-2021)

Start Volume: +/- 15 liter

De Panela geeft een fruitige smaak, een beetje een appelstroop/rozijnen smaak, maar laat ook een bepaalde kruidigheid achter. Een beetje als dennennaaldachtig. In combinatie Amerikaanse hoog alfazuur hoppen en La Chouffe gist kan ik dit niet aanraden, je krijgt dan een soort dennenaalden grapefruitschil bier. Gisten die meer zoete fruitige ester produceren zijn hier wel goed mee te combineren.

De dadelstroop geeft een fruitige en iets zure smaak, hier heb ik ook al eerder mee gebrouwen, en dat beviel wel.

De Blackstrap mollases heb ik nog niet eerder gebruikt maar ruikt ook vrij fruitig en smaakt sterk, fruitig, droppig mineralig, vandaar de kleine hoeveelheid.

Wat vinden jullie van het recept, en heeft een van jullie wellicht ervaring bij het gebruik van deze ingrediënten?

Groetjes, Chris.

Haagse Wouter

Klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt :).
Zou hem gewoon brouwen.

seed7

Citaat van: ChrisB op 06-06-2020  13:30 uWat vinden jullie van het recept, en heeft een van jullie wellicht ervaring bij het gebruik van deze ingrediënten?

Molasse is "linke soep". Je gebruikt er terecht en om de goede reden heel weinig van. Black strap is van suikerriet. Gebruik geen molasse van suikerbiet, das echt niet lekker.

Als ik een mout stort met 3 mouten heb en ik wil er nog een bij dan moet ik daar een heel goede reden voor hebben. Je "waslijst" van mouten was het eerste wat me opviel. Gewoon als voorbeeld, wat voegt 1,9% aromatic toe naast 15% Muenchner. Zou je met 6% aromatic toekunnen en dan geen muenchner? Of zou je Muenchner II kunnen nemen en dan geen aromatic? Dat is het soort vragen dat ik me dan stel.

Wel weer mooi eens een Quad zonder Special B te zien.

Ingo (nog steeds verward door Swaen's naamgeving voor de mouten)

Esterenbrouw

Ik weet niet of de T-58 wel zo geschikt is voor zo'n zwaar bier om ver genoeg
te vergisten???

El Pastor Belga (MaJa)

Meer suiker gebruiken?


Esterenbrouw

Heb even nagerekend, ben iets te voorbarig geweest. Had een lagere vergistingsgraad in gedachte bij deze gist.

Vergistingsgraad geschat 78%

Eind sg geschat 1.023  alc. ca. 10,47%

Moet dus kunnen.
Succes met brouwen.

MO

T58 is een prima gist voor een Quadrupel, zeker met 10% suiker.
Hopping zou je veel eenvoudiger kunnen maken. Een quad moet het hebben van de mout en de gist, zeker niet van de hop.
Is natuurlijk persoonlijk, Bronckhorster brouwt een quad van 65 IBU. Ik vind het geen fijne quadrupel maar smaken verschillen.
Ik zou 1 hopgift doen rond de 23 IBU.

Oxhead

Inderdaad de hopgift versimpelen want dat gaat je niet terug proeven . 1 bittergift en eventueel een late gift. Idem voor de moutstort. De hele catalogus van the Swaen gebruiken zal het bier niet beter maken. 3 soorten mout is genoeg.

hobbybob

Citaat van: MO op 06-06-2020  23:35 uT58 is een prima gist voor een Quadrupel, zeker met 10% suiker.
Hopping zou je veel eenvoudiger kunnen maken. Een quad moet het hebben van de mout en de gist, zeker niet van de hop.
Is natuurlijk persoonlijk, Bronckhorster brouwt een quad van 65 IBU. Ik vind het geen fijne quadrupel maar smaken verschillen.
Ik zou 1 hopgift doen rond de 23 IBU.
Een man naar mijn hart alleen een quad van plus 10% alc doe ik  30 ibu in 1 simpele hopgift.

T58 is prima voor een quad wel temp-controle dus onder de 20 ºC houden.

3 verschillende moutsoorten meer dan genoeg.


ChrisB

Dit bier is uiteindelijk van 1.100 naar 1.028 gegaan, dus niet echt een Quadrupel geworden denk ik.
Het is uiteindelijk op de fles gegaan met 100ml whisky op houtsnippers/ 10 liter en 5 g dextrose.
De geur is weeïg zoet, alcoholisch, fruitig (dadels), hout. De smaak vol en zoet, bijna stroperig.

Snelbier

Citaat van: ChrisB op 04-01-2021  07:26 uDit bier is uiteindelijk van 1.100 naar 1.028 gegaan..
SVG van 72%, ondanks wat suiker(stroop) in de stort.  Valt wat tegen?
Zou alcoholtolerantie opspelen, of aandeel donkere mouten? Andere ideeën?
Groet,  Snelbier

chthon

Citaat van: seed7 op 06-06-2020  18:36 uMolasse is "linke soep". Je gebruikt er terecht en om de goede reden heel weinig van. Black strap is van suikerriet. Gebruik geen molasse van suikerbiet, das echt niet lekker.

Als ik een mout stort met 3 mouten heb en ik wil er nog een bij dan moet ik daar een heel goede reden voor hebben. Je "waslijst" van mouten was het eerste wat me opviel. Gewoon als voorbeeld, wat voegt 1,9% aromatic toe naast 15% Muenchner. Zou je met 6% aromatic toekunnen en dan geen muenchner? Of zou je Muenchner II kunnen nemen en dan geen aromatic? Dat is het soort vragen dat ik me dan stel.

Wel weer mooi eens een Quad zonder Special B te zien.

Ingo (nog steeds verward door Swaen's naamgeving voor de mouten)

Ik heb al Meridian Blackstrap Melasse gebruikt in een hoeveelheid van 5 g/l. Dit is wel de uiterste grens.

In dit recept komt het neer op 1.6 g/liter, wat waarschijnlijk een goede aanvulling zal zijn op de rest van het recept.

En aangezien ik het bier dat ik hiermee gebrouwen had langer dan een jaar had gehouden, leert de ervaring mij ook dat de melasse smaak wel vermindert, maar zeer traag.

Hay

Inderdaad T-58 kan prima. Ik heb er quadrupel mee vergist.
Van 1095 naar 1013.
Begonnen bij 20 graden en na hoofdgisting door naar 23.
En een prachtige schuimkraag.

ChrisB

Citaat van: Snelbier op 04-01-2021  08:22 uSVG van 72%, ondanks wat suiker(stroop) in de stort.  Valt wat tegen?
Zou alcoholtolerantie opspelen, of aandeel donkere mouten? Andere ideeën?
Groet,  Snelbier

Ik denk dat het een combinatie is geweest van mout soorten, maischdikte en maischtemperatuur. De T58 is best alcoholtolerant denk ik, met deze gist heb ik eerder een quadrupel gebrouwen die van 1090 naar 1014 is gegaan, maar dat is een heel ander recept geweest.

Jacques

Citaat van: ChrisB op 04-01-2021  07:26 uDit bier is uiteindelijk van 1.100 naar 1.028 gegaan, dus niet echt een Quadrupel geworden denk ik.

Waarom zou het volgens jou geen quadrupel zijn? Met de hergisting op de fles zit je op zo'n 10% vol alcohol.

El Pastor Belga (MaJa)

T58 zonder suiker zit ik steeds aan zo een 70% SVG.

ChrisB

Citaat van: Jacques op 04-01-2021  21:57 uWaarom zou het volgens jou geen quadrupel zijn? Met de hergisting op de fles zit je op zo'n 10% vol alcohol.
Ik vind het te zoet en te vol, de smaak die de gist geeft vind ik ook niet echt fijn, te warm vergist denk ik. Het bier drinkt niet prettig.

jazon1963

Citaat van: ChrisB op 12-01-2021  12:50 uIk vind het te zoet en te vol, de smaak die de gist geeft vind ik ook niet echt fijn, te warm vergist denk ik. Het bier drinkt niet prettig.

Ik ben ook nog maar beginner, maar zou deze niet iets langer moeten rijpen...?

Jacques

Citaat van: ChrisB op 12-01-2021  12:50 uIk vind het te zoet en te vol, de smaak die de gist geeft vind ik ook niet echt fijn, te warm vergist denk ik. Het bier drinkt niet prettig.

Dat kan. Te warm vergisten kan veel gistingsnevenproducten geven.
Dit heeft niet zo veel te maken met de vergistingsgraad.

De beleving van de zoetigheid van een bier is veel minder afhankelijk van het eind SG dan vaak gedacht wordt.

Herr Flick

Citaat van: jazon1963 op 12-01-2021  18:59 uIk ben ook nog maar beginner, maar zou deze niet iets langer moeten rijpen...?

Ja. Naar mijn ervaring verandert een quadrupel enorm binnen het eerste half jaar, het bier wordt alleen maar zachter en gebalanceerder. Daarna verandert het nog een beetje, ik zou zeggen dat ie rond een jaar oud op zijn hoogtepunt is maar die mening wisselt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.