Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Jesper  (gelezen 995 keer)

Offline JesperV

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen: Jesper
« Gepost op: 06-06-2020 12:11 u »
Goedemiddag! Mijn naam is Jesper en ik ben sinds een maand bezig met het brouwen van bier. Ik had afgelopen tijd vakantie (waarbij ik weinig kon doen wegens het virus) dus ik heb volop tijd gehad om me in het onderwerp te verdiepen.
Dit forum is daarbij onwijs belangrijk geweest; wat een boel informatie is hier te vinden zeg. Dus bij deze nog bedankt voor alle info die hier al op staat!
Omdat ik vast binnenkort zelf wat vragen ga hebben leek het me wel zo netjes om me eerst even voor stellen.
Ik woon in Amersfoort, en ben 31 jaar. Een paar weken geleden begonnen met wat brouwkits en pannen op het fornuis. Vervolgens het boek van Adrie Otte doorgespit waardoor er veel duidelijk werd. Daarna is het snel geŽscaleerd ::)
In de schuur wat planken vrijgemaakt voor de nodige "zooi" (de emmers, flessen, kroonkurk unit etc...) en op aanraden van het boek begonnen met een vergistingskast bouwen om dat deel van het proces goed te kunnen controleren (koelkast met Inkbird en kleine kasverwarmer).
Bij een vriend een keer met een Grainfather gebrouwen, waar ik natuurlijk direct stikjaloers op was. Hoewel ik de charme van de pannen en thermometers wel inzie, is het gemak van een goed lopende maisch/koeling wel erg mooi.
Van de week kwam er een Grainfather langs op Marktplaats welke ik gehaald heb. Het is wat vroeg, maar ik vond investeren in een goede brouwpan/dompelkoeler etc. niet een logische stap omdat ik wist dat ik toch eens zo'n apparaat zou willen.

Het eerste Grainfather biertje (American Pale Ale) is gebrouwen, en het vat staat nu te vergisten; ben benieuwd!

Ik heb wat foto's toegevoegd voor een sfeerimpressie. Je ziet dat de bostel gretig aftrek vindt bij de kippen  ;D
Ik kijk uit naar volgende brouw avonturen, en ga daar vast eens wat advies voor nodig hebben van de vele ervaren leden die hier rondhangen!!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Land: nl
  • Good beer makes its own friends!
Re: Even voorstellen: Jesper
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2020 23:55 u »
Van harte welkom Jesper!

Lekker bezig zie ik en meteen goed uitgepakt. ;)

Krijg altijd wel de zenuwen als ik zo'n opstelling zie. Probeer ruimte te creŽren op 'de werkvloer' zodat je makkelijk en snel overal bij kunt zonder dat je de boel omloopt.

Zie je tafeltje als eenpotentiŽle spelbreker als bijvoorbeeld je pan overkookt en je er snel iets aan wilt doen en je hele brouwerij, inclusief Grainfather, tegen de vlakte gaat.

Ook je gistvat op de grond naast een kippenren is wellicht niet de beste keuze.

Enne is je vergistingsfles niet wat te klein?

Het zijn maar tips maar ellende voorkomen lijkt mij altijd beter dan het te ervaren. ;)

Gr. Jeroen

Offline JesperV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2020 12:59 u »
Van harte welkom Jesper!

Lekker bezig zie ik en meteen goed uitgepakt. ;)

Krijg altijd wel de zenuwen als ik zo'n opstelling zie. Probeer ruimte te creŽren op 'de werkvloer' zodat je makkelijk en snel overal bij kunt zonder dat je de boel omloopt.

Zie je tafeltje als eenpotentiŽle spelbreker als bijvoorbeeld je pan overkookt en je er snel iets aan wilt doen en je hele brouwerij, inclusief Grainfather, tegen de vlakte gaat.

Ook je gistvat op de grond naast een kippenren is wellicht niet de beste keuze.

Enne is je vergistingsfles niet wat te klein?

Het zijn maar tips maar ellende voorkomen lijkt mij altijd beter dan het te ervaren. ;)

Gr. Jeroen
Ha Jeroen!
Ja je hebt gelijk hoor. Het plan was initieel om buiten te brouwen, niet onder de afkapping. Wegens regen hebben we het uiteindelijk hier allemaal neergezet maar daarbij wel ingeleverd op ruimte! Kan ik zeker beter plannen volgende keer.
De pan op tafel was voor het filter water, zat maar half vol... Kan ik ook prima op het fornuis opwarmen dat scheelt weer een gasfles en struikelgevaar  ;)
Het vergistingsvat is een 30 liter vat, waar nu 22 liter brouwsel in zit. Lijkt mij groot genoeg? Op de foto zie je een mandfles van een eerder brouwpakket die met pannen is bereid.
Thanks voor de tips!

Offline RutgerB

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 10-06-2020 22:42 u »
Ha brouwmaat!

Offline JanPieter

• Boven 10 berichten
  • *
  • Lees al even mee, pas begonnen met brouwen
« Reactie #4 Gepost op: 11-06-2020 07:52 u »
Van harte welkom Jesper!

Ik dacht dat ik de enige was, ik snap de noodzaak vanwege de regen, maar zoals dit staat is wachten op ongelukken, een kleedje onder de brander (Wat kan opwaaien in de brander), een gasslang rondom de brander, een wiebelig tafeltje inderdaad. Als de handel omvalt terwijl het aan het (over)koken is en je wilt ingrijpen is gegarandeerd een ritje eerste hulp....

Offline JesperV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 18-06-2020 11:40 u »
Ik dacht dat ik de enige was, ik snap de noodzaak vanwege de regen, maar zoals dit staat is wachten op ongelukken, een kleedje onder de brander (Wat kan opwaaien in de brander), een gasslang rondom de brander, een wiebelig tafeltje inderdaad. Als de handel omvalt terwijl het aan het (over)koken is en je wilt ingrijpen is gegarandeerd een ritje eerste hulp....

Beste Janpieter, ik begrijp wat je zegt hoor maar laten we alles niet overdrijven.
Die tafel stond prima, de Grainfather hebben we voordat we gingen maischen op de grond geplaatst, die pan zat voor 1/3 vol met spoelwater van 80 graden, het was windstil, en die slang van de gasfles gaat nergens heen. ;)
Verre van ideale opstelling dit, helemaal met jullie eens. Maar nu begint het hier te lijken alsof het een wonder is dat we het er levend vanaf hebben gebracht.

Offline Andrť de Laat

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-06-2020 12:26 u »
Beste Janpieter, ik begrijp wat je zegt hoor maar laten we alles niet overdrijven.
Die tafel stond prima, de GF hebben we voordat we gingen maischen op de grond geplaatst, die pan zat voor 1/3 vol met spoelwater van 80 graden, het was windstil, en die slang van de gasfles gaat nergens heen. ;)
Verre van ideale opstelling dit, helemaal met jullie eens. Maar nu begint het hier te lijken alsof het een wonder is dat we het er levend vanaf hebben gebracht.

Safety first Jesper. En overdreven is het niet hoor. …cht niet. Ik denk dat iedereen je wil behoeden voor ongelukken. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Aan de andere kant denk (hoop) ik dat je oud en wijs genoeg bent om de gevaren in te zien. Veel succes man! Je hebt in elk geval mooie spulletjes aangeschaft.

Offline JesperV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 18-06-2020 13:11 u »
Safety first Jesper. En overdreven is het niet hoor. …cht niet. Ik denk dat iedereen je wil behoeden voor ongelukken. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Aan de andere kant denk (hoop) ik dat je oud en wijs genoeg bent om de gevaren in te zien. Veel succes man! Je hebt in elk geval mooie spulletjes aangeschaft.

Thanks Andrť  :biersmile:

Offline JanPieter

• Boven 10 berichten
  • *
  • Lees al even mee, pas begonnen met brouwen
« Reactie #8 Gepost op: 18-06-2020 23:45 u »
Die tafel stond prima, de Grainfather hebben we voordat we gingen maischen op de grond geplaatst, die pan zat voor 1/3 vol met spoelwater van 80 graden, het was windstil, en die slang van de gasfles gaat nergens heen. ;)

Nou zo is het niet bedoeld, meer als handvat. Hoe kijkt een ander tegen jouw situatie aan. Ik weet dat met brouwen (Zeker als je beginnend bent) er af toe een soort drukte en paniek kan zijn. En dan is er net wat minder tijd om na te denken en gaat het zo maar fout.

Neem de tips mee voor een volgende keer en zo wordt het alleen maar beter toch? Zo probeer ik ook te leren van de tips die ik krijg.

Succes!

Offline JesperV

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 19-06-2020 09:26 u »
Nou zo is het niet bedoeld, meer als handvat. Hoe kijkt een ander tegen jouw situatie aan. Ik weet dat met brouwen (Zeker als je beginnend bent) er af toe een soort drukte en paniek kan zijn. En dan is er net wat minder tijd om na te denken en gaat het zo maar fout.

Neem de tips mee voor een volgende keer en zo wordt het alleen maar beter toch? Zo probeer ik ook te leren van de tips die ik krijg.

Succes!

Helemaal goed Janpieter, en het meedenken wordt zeker gewaardeerd! Omdat de opmerking over veiligheid reeds al door Jeroen was gemaakt, kreeg ik door jouw post het gevoel dat er wel erg op gefocust werd, vandaar!
Maar ik snap dat het goed bedoeld is, dus laten we vooral elkaar blijven voorzien van feedback  :biersmile:

Offline Jeroen76

• Senior lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #10 Gepost op: 21-06-2020 11:35 u »
Mooie aanvulling en zeker ook namens mij goed bedoeld.  Had de gasslang nog niet zo opgemerkt maar dat is toch echt een ding waar je blij van mag zijn dat deze het heeft gehouden. De pootjes en dergelijke van je brander worden loeiheet en een slang is wat bestand tegen die hitte maar dit kan echt rot aflopen.

Dus ja neem het advies maar aan en zoek een goed alternatief om op te bouwen als het weer of iets anders roet in het eten gooit,

Enne zet je gistvat niet meer op de grond naast een kippenhok ;)

Gr. Jeroen

Tags: