Bier brouwen van oud brood

Gestart door Kiekeboe, 05-06-2020 17:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiekeboe

In deze video wordt bier gebrouwen van (o.m.) oud brood. Weet iemand hoe dat precies moet?


Oscar

Brood oud of nieuw kun je gewoon mee maischen.... meer is het niet  :brouwen:

Oxhead

Citaat van: Oscar op 05-06-2020  18:38 uBrood oud of nieuw kun je gewoon mee maischen.... meer is het niet  :brouwen:
Inderdaad elke zetmeelbron kan je meemaischen, bv aardappel of het lekkerder zal worden betwijfel ik. 🙂 ik hoef geen muf brood in mijn bier.

Stefan013

Laatst dit bier op, was zo gek nog niet...


hansHalberstadt

Of geroosterd brood. Meer Maillard producten, meer smaak.

trebvuister

Ik heb het laatst met een pakket van Brouwbroeders gedaan. Een deel van de maisch is oud brood.
Het is een samenwerking met Brouwerij Stijl. Zij brouwen met oud brood

Uit mijn hoofd was het ongeveer een derde oud brood

Het was een lekker bier (hij is al op)

Kiekeboe

Op één of andere manier heb ik de intuïtie dat als je oud brood in je maischketel gooit dat je dan zware filterproblemen krijgt.

trebvuister

Citaat van: Kiekeboe op 06-06-2020  23:22 uOp één of andere manier heb ik de intuïtie dat als je oud brood in je maischketel gooit dat je dan zware filterproblemen krijgt.
Geen probleem. Brood lost helemaal op. Bij mij tenminste

magicjantje

Mijn eerste "echte" brouwsel, was het no waste broodbier, uit over drank, van Meneer Wateetons.
Sindsdien bewaar ik overgebleven sneetjes brood in de vriezer tot ik genoeg heb om het weer eens te brouwen.
Prima bier,  bovendien heb ik een hekel aan eten weggooien.
2 vliegen in 1 klap.

Kiekeboe

Hoeveel procent van de moutstort mag je dan vervangen door oud brood?

In het filmpje is een soort 'broodmolen' te zien. Hoe moet dat precies? Mag je ook een heel ongesneden brood toevoegen tijdens het maischen?

In sommige broodsoorten zit veel boter. Mag je boter toevoegen aan je bier?


RuudB

Ooit een keer gedownload, nooit gebrouwen.



hansHalberstadt

Citaat van: Kiekeboe op 07-06-2020  22:32 uHoeveel procent van de moutstort mag je dan vervangen door oud brood?

In het filmpje is een soort 'broodmolen' te zien. Hoe moet dat precies? Mag je ook een heel ongesneden brood toevoegen tijdens het maischen?

In sommige broodsoorten zit veel boter. Mag je boter toevoegen aan je bier?


Het brood heeft geen functie in het filterbed, dus kun je het beste fijnmalen lijkt mij want dan kan het sneller worden omgezet. Boter (vet) zal als je het teveel toevoegt wel nadelig werken op het schuim denk ik, maar er zijn ook bieren waar chocola inzit met veel vet, dus niet helemaal duidelijk. Gewoon proberen en uitzoeken zou ik zeggen met verschillende batches. Met een beetje geluk melden anderen zich die het al hebben uitgeprobeerd, maar zullen er niet veel zijn vrees ik.

trebvuister

Citaat van: Kiekeboe op 07-06-2020  22:32 uIn sommige broodsoorten zit veel boter. Mag je boter toevoegen aan je bier?
Ik heb gewoon regulier (licht)bruin brood gebruikt. In mijn geval zelf gebakken licht volkoren. Volgens mij zit in standaard brood geen of vrijwel geen vetstof

magicjantje

Citaat van: trebvuister op 08-06-2020  11:14 uIk heb gewoon regulier (licht)bruin brood gebruikt. In mijn geval zelf gebakken licht volkoren. Volgens mij zit in standaard brood geen of vrijwel geen vetstof

Als broodbakker zijnde, kan ik melden dat er bij het brood dat wij maken, nauwelijks tot geen verstoffen worden toegevoegd.

Het brood dat ik gebruik voor mijn "Bammetjesbier" is vaak grof of fijn volkoren.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 07-06-2020  22:32 uIn sommige broodsoorten zit veel boter. Mag je boter toevoegen aan je bier?

Het is een misverstand dat er geen vet aanwezig mag zijn in het wort. Gist heeft net als heel veel andere micro-organismen vetzuren nodig. De celmembranen bestaan uit vetzuren. Het beluchten van het wort doe je vooral om te zorgen dat verzadigde vetzuren worden omgezet in onverzadigde vetzuren. De celmembranen zijn namelijk veel flexibeler wanneer deze zijn opgebouwd uit onverzadigde verzuren. De vergisting verloopt hierdoor beter.

Ook in gerst zitten vetzuren, zo'n 2 %.

Een overmaat aan vetzuren kan voor een mindere schuimhoudbaarheid zorgen. Toch valt dat in de praktijk mee bij gebruik van vettige grondstoffen. Dit komt vooral doordat vetten lichter zijn en op water drijven. Bij het filteren van de bostel en gekookte wort raak je veel vetten kwijt.
Na de vergisting zijn vetten funest voor het schuim.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-06-2020  22:22 uHet is een misverstand dat er geen vet aanwezig mag zijn in het wort. Gist heeft net als heel veel andere micro-organismen vetzuren nodig. De celmembranen bestaan uit vetzuren. Het beluchten van het wort doe je vooral om te zorgen dat verzadigde vetzuren worden omgezet in onverzadigde vetzuren. De celmembranen zijn namelijk veel flexibeler wanneer deze zijn opgebouwd uit onverzadigde verzuren. De vergisting verloopt hierdoor beter.

Ook in gerst zitten vetzuren, zo'n 2 %.

Een overmaat aan vetzuren kan voor een mindere schuimhoudbaarheid zorgen. Toch valt dat in de praktijk mee bij gebruik van vettige grondstoffen. Dit komt vooral doordat vetten lichter zijn en op water drijven. Bij het filteren van de bostel en gekookte wort raak je veel vetten kwijt.
Na de vergisting zijn vetten funest voor het schuim.

Zoals je het zegt komt het bijna over alsof je het wilt promoten.

Maar je zegt dus eigenlijk dat je risico loopt bij een overmaat aan vet toevoegen en dat je mogelijk 'gered wordt' omdat vet drijft en zo afgevoerd wordt bij het  beslag filteren en je het dus weer kwijt raakt . Maar hoeveel is een overmaat? Met 2% vetzuren vanuit de gerst zou ik denken dat je ruim voldoende hebt voor de gist.Wwaarom zou je dan nog het risico nemen? Ik zou dan gewoon brood toevoegen waar geen vet inzit. Vet zal zich ook binden aan bepaalde eiwitten en zo beter oplossen, maar betekent wel dat bij een overmaat vet, je dus een verzadigde oplossing krijgt met vetten. Maar dan kan het misschien zijn dat je er later in het proces weer last van krijgt, bv een waas in je bier bij lagere temperaturen omdat er dan minder kan oplossen. (Dat effect zie je bijvoorbeeld ook bij destilleren waarbij foezeloliën een waas kunnen veroorzaken in je destillaat) Ik heb daar geen gegevens over voor bier. En als ik ergens geen gegevens over heb probeer ik risico's te mijden en niet de problemen op te zoeken.

ciesvandekwis

In Delhaize vlot verkrijgbaar: Babylone van BBP.
Op hun website krijg je vlotjes specificaties zoals EBC en IBU, en 20% oud brood in de stort, zie :
https://www.beerproject.be/nl/beer/babylone/

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2020  04:58 uZoals je het zegt komt het bijna over alsof je het wilt promoten.

Maar je zegt dus eigenlijk dat je risico loopt bij een overmaat aan vet toevoegen en dat je mogelijk 'gered wordt' omdat vet drijft en zo afgevoerd wordt bij het  beslag filteren en je het dus weer kwijt raakt . Maar hoeveel is een overmaat? Met 2% vetzuren vanuit de gerst zou ik denken dat je ruim voldoende hebt voor de gist.Wwaarom zou je dan nog het risico nemen? Ik zou dan gewoon brood toevoegen waar geen vet inzit. Vet zal zich ook binden aan bepaalde eiwitten en zo beter oplossen, maar betekent wel dat bij een overmaat vet, je dus een verzadigde oplossing krijgt met vetten. Maar dan kan het misschien zijn dat je er later in het proces weer last van krijgt, bv een waas in je bier bij lagere temperaturen omdat er dan minder kan oplossen. (Dat effect zie je bijvoorbeeld ook bij destilleren waarbij foezeloliën een waas kunnen veroorzaken in je destillaat) Ik heb daar geen gegevens over voor bier. En als ik ergens geen gegevens over heb probeer ik risico's te mijden en niet de problemen op te zoeken.

Ik wijs er op dat klein beetje extra vet geen ramp hoeft te zijn. In het verleden heb ik gebrouwen met onder andere chocolade en andere vettige ingrediënten zoals kokos. Deze bieren hadden een veel betere schuimhoudbaarheid dan ik verwacht had op basis van de vetringen die ik op het wort zag.
Maar ik heb ook meegemaakt dat het bier geen schuim had. Dit was het geval bij gebruik van sesamzaad. Zal wel te maken hebben met de aard van de vetten.

De hoeveelheid vet in de meeste broden is gering. https://www.brood.net/gezondheid/voedingswaarde

DLB

Klinkt erg interessant. Binnenkort maar eens een broodbier gaan brouwen dan.

Is het zinvol om het eerst aan de lucht te laten drogen of in de oven?

trebvuister

Citaat van: DLB op 11-06-2020  10:44 uKlinkt erg interessant. Binnenkort maar eens een broodbier gaan brouwen dan.

Is het zinvol om het eerst aan de lucht te laten drogen of in de oven?
Ik heb het gewoon in stukken gescheurd en bij het beslag gegooid. Met korsten en al. Ik heb wel gewoon lichtvolkeren brood gebruikt
Mij werd aangeraden om niet te donker brood te nemen

Theo Mol

Grappig, ik doe het andersom: brood bakken met bostel. Dat levert een lekker broodje op.
 
Zelfs toen de hamsters alle bloem en gist hadden opgekocht kon het nog: pakje broodmix maken volgens het voorschrift, 1 deel bostel erbij op 2 delen deeg, kneden, rijzen, bakken, goed spul!

Kiekeboe

- Ik heb ondertussen via mijn vele zwerftochten en ontdekkingsreizen over de planeet (met dank aan Google) waarbij ik tal van hobbybrouwers heb bezocht, begrepen dat je ongeveer 25% van de moutstort kan vervangen door (oud) brood.
- Aangezien ik maar ongeveer 2-maandelijks bier brouw vroeg ik me af hoe dat ik dat (oud) brood moet bewaren in afwachting van een brouwdag. Ik dacht om het brood te laten drogen in de oven om er dan middels een foodprocessor / keukenmachine paneermeel van te maken.
- Kan je van behalve brood ook bier brouwen van paneermeel? Is er iemand die inzichten heeft daar omtrent?

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Kiekeboe op 14-06-2020  03:00 u- Kan je van behalve brood ook bier brouwen van paneermeel? Is er iemand die inzichten heeft daar omtrent?
Had ik laatst uit Duitsland zak met 1 kg roggemeel meegenomen.
Een halve kilo met water gekookt.
Wat laten afkoelen en er geschrote pilsmout bij.
Echter het bleef een slijmerige dikke massa.
Van de rest van het roggemeel maak ik wel pannekoeken!
Ik heb het niet zo met ongemoute toevoegingen, zeker niet als mout nog geen € 1,-/kg kost, dan houd ik het wel bij mout.

Kiekeboe

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 14-06-2020  23:09 uHad ik laatst uit Duitsland zak met 1 kg roggemeel meegenomen.
Een halve kilo met water gekookt.
Wat laten afkoelen en er geschrote pilsmout bij.
Echter het bleef een slijmerige dikke massa.
Van de rest van het roggemeel maak ik wel pannekoeken!
Ik heb het niet zo met ongemoute toevoegingen, zeker niet als mout nog geen € 1,-/kg kost, dan houd ik het wel bij mout.

Ja, maar roggemeel is geen paneermeel.

JanPieter

Bier brouwen van oud brood, brood bakken van je bostel. En zo is de cirkel weer rond. En toch heb ik het idee, dat dit niet werkt... ;)
Overigens is broodbakken van bostel een beter alternatief tegen verspilling dat bier brouwen van oud brood. Van oud brood kun je zoveel meer maken... Dat beetje wat je kwijt kunt in de maischketel weegt waarschijnlijk niet op tegen wat je aan oud brood hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.