Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rogge Weizen  (gelezen 1896 keer)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Rogge Weizen
« Gepost op: 03-06-2020 15:09 u »
Heb ooit in een opwelling een kilo roggemout meegenomen en wil hier nu toch wel eens wat mee gaan doen. Nu lijkt mij dit prima te gebruiken in een Weizen, deels ter vervanging van tarwemout.

Munich voor een mooie body, 2 soorten tarwe op basis van voorraad, hoppen redelijk traditioneel.
Qua gist twijfel ik tussen de Munich Classic van Lallemand en de T-58. Die laatste kan ook een mooi kruidnageltje geven, twijfel nog of ik die wil, of juist voor het banaantje ga.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRoggeWeizen
Brouwdatum20-5-2020
BierstijlWeizen
Volume23,1 l
Begin SG1,052 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)18 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
20,00 lWater uit Rossum 2020Q1
1,62 mlFosforzuur
11,06 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l6 mg/l54 mg/l107 mg/l24 mg/l84 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,50 kgOrganic MŁnchenerDingemans15 EBC33,3 %
1,00 kgBio Pale WheatWeyermann4 EBC22,2 %
1,00 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC22,2 %
0,50 kgPilsmout BioDingemans3 EBC11,1 %
0,50 kgBio RoggeWeyermann4 EBC11,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 įC1 min.30 min.4,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 įC15 min.30 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 įC5 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gPerle 7,2% (Braumarkt)bellen7,2%60 min.14,8 IBU
20,0 gTettnanger 2,9% (Unibrew)bellen2,9%15 min.3,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gMunich Classic ()weizengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Avangard malz, CML yeast, hop van Fokko
Re: Rogge Weizen
« Reactie #1 Gepost op: 03-06-2020 18:21 u »
Heb ooit in een opwelling een kilo roggemout meegenomen, en wil hier nu toch wel eens wat mee gaan doen.

Ach, ik heb vorig jaar gewoon een zak van 25 kg roggemout bij vd Kooij meegenomen.
Niet zo spannend, gewoon gebruiken alsof je tarwemout gebruikt.

Offline Griebelienus

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is al 2,5 jaar mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 04-06-2020 00:14 u »
Heb ooit in een opwelling een kilo roggemout meegenomen en wil hier nu toch wel eens wat mee gaan doen. Nu lijkt mij dit prima te gebruiken in een Weizen, deels ter vervanging van tarwemout.

Munich voor een mooie body, 2 soorten tarwe op basis van voorraad, hoppen redelijk traditioneel.
Qua gist twijfel ik tussen de Munich Classic van Lallemand en de T-58. Die laatste kan ook een mooi kruidnageltje geven, twijfel nog of ik die wil, of juist voor het banaantje ga.

Met zo weinig rogge, ga je er eigenlijk weinig van merken t.o.v. de andere ingrediŽnten. Pas als je meer rogge i.p.v. tarwe toevoegt wordt het een spannend roggebiertje (en moet je gelijk maatregelen nemen bij het maischen en filteren, want rogge heeft veel gomstoffen, waardoor je filter makkelijk dichtslaat, zie de draadjes hierover op het forum).

Ik heb twee maanden geleden een rogge-bier gebrouwen naar Duitse traditie met 43 % roggemout en weinig tarwe. Dan ga je die kruidige roggesmaak echt proeven. En daar past een Weizengist (in mijn geval MJ 20 Bavarian Wheat) mooi bij i.v.m. zowel de kruidnagelsmaak en -geur (ferulinezuur  4-vinyl guaiacol)- en bananenester. Dus ik zou je inderdaad die Munich classic gist adviseren als je twijfelt tussen beiden.

De kruidnagel krijg je door op 44 graden een 30 min -rust in te lassen voor het vrijmaken van de ferulinezuur in de tarwe ťn de afbraak van gomstoffen in de rogge en/ of ongeveer 1/3 gist te onder-enten (tip van James Morton, maar ik heb dat niet uitgeprobeerd. Hij beweert dat 1/3 over-enten vooral de bananenester oplevert).
Daarna de eiwitrust op 53 graden (alleen nodig bij veel tarwe).
De bananenester (isoamylacetaat) krijg je door met deze gist iets warmer te gisten, bijvoorbeeld bij 20 graden. (ik heb op 22 graden vergist na 3 dagen en dat leverde een mooi gebalanceerd bier op, maar dat is meer geluk dan wijsheid)

Succes,  :brouwen:
Grieb.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2020 22:04 u »
Paar kleine aanpassingen, ik denk dat het onderstaand gaat worden:

M.b.t. de 40/44 graden stap: Zie bijvoorbeeld dit topic.
(Helaas die periode op het forum niet meegemaakt, maar toen ging het niet de godganse dag over brouwautomaten, starterpaketten, maar over recepten en kennis...)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRoggeWeizen
Brouwdatum20-5-2020
BierstijlWeizen
Volume23,1 l
Begin SG1,052 SG
Eind SG1,013 SG
Schijnbare vergistingsgraad75,0%
Alcoholgehalte5,1 vol.%
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)14 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
20,00 lWater uit Rossum 2020Q1
1,62 mlFosforzuur
11,06 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l6 mg/l54 mg/l107 mg/l24 mg/l84 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,50 kgOrganic MŁnchenerDingemans15 EBC33,3 %
1,00 kgBio Pale WheatWeyermann4 EBC22,2 %
1,00 kgBio RoggeWeyermann4 EBC22,2 %
0,50 kgPilsmout BioDingemans3 EBC11,1 %
0,50 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC11,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
β-Glucanase40,0 įC1 min.15 min.4,4 l/kg
Beta-amylaserust63,0 įC1 min.30 min.4,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 įC15 min.30 min.4,4 l/kg
Uitmaischen78,0 įC5 min.5 min.4,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gPerle 7,2% (Braumarkt)bellen7,2%60 min.11,1 IBU
20,0 gTettnanger 2,9% (Unibrew)bellen2,9%15 min.3,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gMunich Classic ()weizengist

Offline Griebelienus

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 05-06-2020 20:29 u »
TDP schreef:

Paar kleine aanpassingen, ik denk dat het onderstaand gaat worden:
M.b.t. de 40/44 graden stap: Zie bijvoorbeeld dit topic. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11700.0.html

Aha, dat draadje over der beperkte rol van tarwe voor 4VG en die 40 graden is een mooi inzicht. Had ik ook nog niet eerder gelezen.
Nou, met zoveel moois in de maisch, denk ik dat het een heerlijk roggebiertje gaat worden. (Beetje jammer van de Perle als bitterhop, want ik ben wel fan van de muntsmaak als je het als aromahop gebruikt, maar dat past niet in dit bier. Bij een vroege hopgift proef je dat dus gelukkig niet).
Verder neem ik aan dat die 0,5 kg extra tarwemout nodig is om dat je bio pale wheat op is? Is dat ongemoute tarwe van Weyermann? Nee toch? Ongemoute tarwe is meestal een ingrediŽnt voor witbier, maar niet voor een weizen. Dus ik neem aan dat het ook mout is. Als het ongemoute tarwe is, dan kan je beter vlokken gebruiken, dat scheelt veel werk.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-06-2020 21:51 u »
Klopt, heb nog 1 kg Bio Tarwemout, en vul dit aan met een half kilo gewone tarwemout.

Offline Griebelienus

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-06-2020 00:25 u »
Nog even een kleine aanvulling ten aanzien van de gist temperatuur.

Ik heb even de basis opgezocht van mijn recept, namelijk een recept van Greg Hughes. Hij gaat voor een Beiers Roggebier (pag. 188) uit van vergisting met een weizen-gist (Wy3338) bij maar liefst 24 graden (!)  voor meer bananen-smaak. Maar aangezien ik twijfelde en niet echt fan van van teveel bananen-esters, ben ik na 3 dagen (grotendeels hoofd-vergisting voorbij) naar 22 graden gegaan. Dat heeft goed uitgepakt (beetje banaan, beetje kruidnagel, en beetje kruidig van de rogge, mooi in balans met de hop) dus die 20 graden die ik eerder noemde, is wel echt te laag denk ik.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 08-06-2020 07:30 u »
Ga nooit te hoog zitten bij een weizen, eigenlijk niet boven de 20 graden. Zie o.a. dit topic

Offline Griebelienus

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 08-06-2020 08:43 u »
Mooi inzicht weer, dat topic over weizengisten en de verschillende esters, behalve de banaan.
De meningen blijken weer behoorlijk verdeeld. Maar de meesten gaan toch voor max 20.
Dat zal ik de volgende keer ook eens doen.
 :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 09-06-2020 17:19 u »
Mooi inzicht weer, dat topic over weizengisten en de verschillende esters, behalve de banaan.
De meningen blijken weer behoorlijk verdeeld. Maar de meesten gaan toch voor max 20.
Dat zal ik de volgende keer ook eens doen.
 :brouwen:

Veel aromatische esters worden aangemaakt bij hogere temperaturen.
Echter fruitige esters zoals banaan (iso-amylacetaat) wordt aangemaakt bij lagere temperaturen.

Voor de liefhebber Influence of wine fermentation temperature on the synthesis of yeast-derived volatile aroma compounds

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #10 Gepost op: 09-06-2020 18:08 u »

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31941.msg486709.html#msg486709

De mate van banaan of kruidnagel wordt voor een heel groot deel door de gistkeuze bepaald. De Schneider gist maakt meer kruidnagel dan de andere(n).

Ingo

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #11 Gepost op: 09-06-2020 22:18 u »
Zainasheff heeft zich scheel gebrouwen om een mooi weizenprofiel te verkrijgen en is tot de conclusie gekomen dat het 17 graden moet zijn. Adrie houdt deze temperatuur ook aan in zijn boek. Ik kan jullie over een paar weken pas vertellen of ik het ermee eens ben want ik heb mijn 17-graden weizen pas afgelopen zaterdag gebotteld  :biersmile:

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #12 Gepost op: 09-06-2020 22:32 u »
Zainasheff heeft zich scheel gebrouwen om een mooi weizenprofiel te verkrijgen en is tot de conclusie gekomen dat het 17 graden moet zijn. Adrie houdt deze temperatuur ook aan in zijn boek. Ik kan jullie over een paar weken pas vertellen of ik het ermee eens ben want ik heb mijn 17-graden weizen pas afgelopen zaterdag gebotteld  :biersmile:

John Palmer adviseert ook 17 graden voor een 'German Weizenbier'. En voor 'American wheat' 18 graden, nauwelijks meer dus.

Offline Griebelienus

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 09-06-2020 22:46 u »

ff voor de goede orde: Adrie geeft aan vergisten op 17, maar nagisten op 20. (p.246)

Jacques geeft in z'n boek (p.203) aan: Door te vergisten bij 22 graden, krijg je een banaantje in je bier. (gist: 3068) Geen woord over kruidnagel in dit verband met de gist-temp, maar wel schrijft hij: Voor een kruidnagelsmaakje, begin je te maischen bij 42 graden. (hierboven dus onderbouwd als 40 graden)

Greg Hughes geeft aan 22 graden (p. 185), James Morton (p.193) 18 tot 22 graden +33% te weinig gist enten) en Gordon Strong (p.43) op 18 graden. En zoals gezegd, Zainasheff & Palmer (na een tip van hun vriend Harold Gulbransen, p.192) op 17 graden.

Leuk hoor die boeken vergelijken!  >:D
 :proost:

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #14 Gepost op: 09-06-2020 23:12 u »
Jacques geeft in z'n boek (p.203) aan: Door te vergisten bij 22 graden, krijg je een banaantje in je bier.

Klopt, hij spreekt zichzelf dus tegen. Misschien heeft dat iets te maken met voortschrijdend inzicht.

Echter fruitige esters zoals banaan (iso-amylacetaat) wordt aangemaakt bij lagere temperaturen.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 10-06-2020 12:08 u »
Leuk hoor die boeken vergelijken!  >:D
 :proost:

Ja, dat iets in een boek staat wil zeker nog niet zeggen dat het ook waar is of klopt.
En daar gaan we wel vaak vanuit.... En met Internet/websites/forums is het zo mogelijk nog erger.

Iemand roept schrijft iets en even later wordt het als een vaststaand feit beschouwd, terwijl het misschien wel de grootst mogelijke onzin is.  :huilen:

Dus altijd zelf blijven nadenken en niet te snel iets voor waar aannemen  :biersmile:

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #16 Gepost op: 10-06-2020 12:16 u »
Dus altijd zelf blijven nadenken brouwen en niet te snel iets voor waar aannemen  :biersmile:

;D

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 10-06-2020 12:34 u »
Ja, dat iets in een boek staat wil zeker nog niet zeggen dat het ook waar is of klopt.
En daar gaan we wel vaak vanuit.... En met Internet/websites/forums is het zo mogelijk nog erger.

Iemand roept schrijft iets en even later wordt het als een vaststaand feit beschouwd, terwijl het misschien wel de grootst mogelijke onzin is.  :huilen:

Dus altijd zelf blijven nadenken en niet te snel iets voor waar aannemen  :biersmile:

Mensen zijn gestopt met zelf nadenken, je ziet het overal om je heen.

En inderdaad, wanneer het maar hard en vaak genoeg geroepen wordt, is het voor velen al snel waarheid. Hoe vaak je hier al niet de term 'Hefeweizen' ziet... (uitgesproken met Doppel F). Haal je informatie zoveel mogelijk bij de bron. Voor Duitse bieren zoek je in Duitsland, niet in Amerika. Voor een Engelse Bitter raadpleeg je de Camra, niet het hobbybrouwforum in AustraliŽ.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 10-06-2020 13:30 u »
Haal je informatie zoveel mogelijk bij de bron. Voor Duitse bieren zoek je in Duitsland, niet in Amerika. Voor een Engelse Bitter raadpleeg je de Camra, niet het hobbybrouwforum in AustraliŽ.

En dan loop je er weer tegenaan dat veel interessante literatuur over Europese bieren uitgerekend uit Amerika komt.....
b.v. 'brew like a monk', om maar iets te noemen, is voor  mij toch een interessant boekje.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 10-06-2020 13:47 u »
En dan loop je er weer tegenaan dat veel interessante literatuur over Europese bieren uitgerekend uit Amerika komt.....
b.v. 'brew like a monk', om maar iets te noemen, is voor  mij toch een interessant boekje.

Klopt, maar kijk voor de gein naar de recepten die daar instaan, kan me niet voorstellen dat een monnik met zoveel ingrediŽnten richting de brouwketel loopt ;).
In de basis zijn er wel prima boeken, bijvoorbeeld Yeast, For the love of hops, etc.

Offline Griebelienus

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 10-06-2020 18:33 u »

Hou ons op de hoogte !
 :biersmile:

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #21 Gepost op: 10-06-2020 19:10 u »
Ja doe ik! Ik heb hem wel tijdens de nagisting langzaam verhoogd naar 20 graden op advies van Adrie om hem goed uit te laten gisten, maar neem aan dat de belangrijkste smaakinvloeden van die 17 graden er dan al in zitten  :)

Ik heb hem trouwens gesplitbatcht met een vriend van me die net begonnen is met brouwen uit blik. Heb hem de helft van mín wort gegeven en de helft van mín gist (Danstar Munich wheat). Hij heeft vergist op kamertemperatuur zonder temperatuurcontrole en ik in mín gistkast op 17 graden. Allebei na twee weken gebotteld op hetzelfde eind SG (1,012). Begin SG was 1,052. Kunnen we straks mooi vergelijken  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 11-06-2020 21:44 u »
Jacques geeft in z'n boek (p.203) aan: Door te vergisten bij 22 graden, krijg je een banaantje in je bier. (gist: 3068) Geen woord over kruidnagel in dit verband met de gist-temp, maar wel schrijft hij: Voor een kruidnagelsmaakje, begin je te maischen bij 42 graden. (hierboven dus onderbouwd als 40 graden)

Bij een herdruk zal ik dit aanpassen. Iso-amylactetaat (de stof verantwoordelijk voor de banaansmaak) wordt meer aan gemaakt bij temperaturen tussen de 15 en 18 ļC. Veel andere esters worden meer aangemaakt bij hogere temperaturen.

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #23 Gepost op: 11-06-2020 22:03 u »
Bij een herdruk zal ik dit aanpassen. Iso-amylactetaat (de stof verantwoordelijk voor de banaansmaak) wordt meer aan gemaakt bij temperaturen tussen de 15 en 18 ļC. Veel andere esters worden meer aangemaakt bij hogere temperaturen.

Top, kom maar door met die banaan! Morgen eerste testflesje  :proost:

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #24 Gepost op: 20-06-2020 21:06 u »
Hou ons op de hoogte !
 :biersmile:

Nou mín eerste testflesje vorige week was niet echt lekker na 6 dagen hergisten. Veel gistsmaak, weinig body en te zoet.

Maarrrr gisteren na twee weken hergisten met een paar vrienden de splitbatch met elkaar vergeleken. De gedeelde conclusie is dat op 17 graden vergisten tov vergisten bij kamertemperatuur meer body geeft en meer banaan! De op kamertemperatuur vergiste weizen werd als minder vol omschreven, maar wel frisser en doordrinkbaarder. Bizar om te proeven dat een weizengist het bij 17 graden kennelijk prima naar zín zin heeft. En dat een paar graden verschil in vergistingstemperatuur zo goed te proeven is. Erg leuk om te doen!  :biersmile:

Tags: