Kroonkurk niet altijd goed op fles

Gestart door Sjoert, 31-05-2020 21:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoert

Ik heb onlangs 22 liter van het lekkerste brouwseltje ooit gebrouwen en heb het meeste ervan in 75 cl flessen gebotteld.
Ik heb hiervoor 29 mm kroonkurken gebruikt maar deze paste niet altijd even lekker en dat heeft ertoe geleid dat niet alle flessen koolzuur hebben. De smaak is heerlijk maar ik vind dit zonder koolzuur zonde van dit topbrouwsel.
Nu wil ik plastic kurken bestellen met zo'n ijzerdraadje zoals bij champagne en opnieuw gist en suiker toevoegen om alsnog koolzuur te laten ontwikkelen. Ik moet de flessen natuurlijk ook weer een week of twee op 26 graden laten staan en de 0,5% extra alcohol neem ik wel voor lief.

Kan dit zomaar, krijg je dan niet flessen met heel veel gist, een vies smaakje of laagje drap aan de bovenkant of mis ik nog iets anders?
Zo ja, hoeveel gist moet er dan in per fles? Ik heb hiervoor Westmalle 3787 gebruikt.

PS: de kroonkurken zaten er gelukkig wel dusdanig op dat het bier niet zuur wordt en de smaak goed blijft (voor zolang het duurt)...


Jacques

Jammer van je bier. Een niet goed sluitende kroonkurk zorgt voor oxidatie.

Opnieuw bottelgist en bottelsuiker toevoegen en daarna zorgen voor een goede afsluiting kan. Maar door de slechte afsluiting gedurende x aantal dagen is het bier minder fris van smaak. Ook extra gist in de fles maakt je bier er niet frisser op. Maar alles beter dan plat bier...

Jeroen76

Heb je wel de juiste kap op je kroonkurkapparaat bevestigd en dus niet met een te kleine te grote doppen willen klemmen?


Gr. Jeroen


brouwerwaldonk

Ik vermoed dat het de flessen zelf zijn. Meet het maar eens na of ze allemaal dezelfde doormeter hebben aan de bovenkant daar waar de kroonkurk komt te zitten.
De flessen met koolzuur hebben de juiste doormeter, die met plat bier niet. 

Richard3

Ja, heb je geen wijnflessen gebruikt?

Rinus

Controleer de doppen die er nog op zit door; met een handdoek erover of je ze kan draaien.
Als je de doppen kunt draaien dan zitten ze gewoon niet goed "omgevouwen".
Ik kan mijn doppen met geen mogelijkheid verdraaien als ze goed vast zitten.

Wat ik ook gemerkt heb (althans bij de 26 mm) is dat de kroontjes wat scherper aanvoelen als ze er niet goed op zitten. Doe maar eens een vergelijking en voel het verschil tussen commercieel geplaatste en zelf geplaatste kroonkurken.

p.s. ergens op dit forum is dit onderwerp uitgebreid besproken (met foto's e.d.)

beun

Welk type  fles heb je? Of zijn het allerlei soorten?
Flessen waar champagne kurken op zitten zijn ongeschikt voor kroonkurken. Dan heb je ook nog 26 en 29 mm en hiervoor heb je verschillende adapters nodig.

beermenke

Citaat van: beun op 01-06-2020  09:51 uWelk type  fles heb je? Of zijn het allerlei soorten?
Flessen waar champagne kurken op zitten zijn ongeschikt voor kroonkurken. Dan heb je ook nog 26 en 29 mm en hiervoor heb je verschillende adapters nodig.

Ben ik niet mee eens.
Ik heb zware champageflessen en daar past perfect een 29 mm kroonkurk op.

beun

Citaat van: beermenke op 01-06-2020  11:02 uBen ik niet mee eens.
Ik heb zware champageflessen en daar past perfect een 29 mm kroonkurk op.

Ja klopt die heb ik ook. Maar er zijn ook een aantal soorten flessen waarbij dat niet gaat.
Zoals topicstarter al aangeeft, de doppen pasten niet allemaal  lekker.

CeesM

Citaat van: Sjoert op 31-05-2020  21:36 u... en opnieuw gist en suiker toevoegen om alsnog koolzuur te laten ontwikkelen.
Ja leuk! Doet er maar een schepje suiker in. ;)

brouwerwaldonk

Geen suiker droog toevoegen in een fles waarin gist en een beetje koolzuur in aanwezig zijn. Die fles zal onmiddellijk overschuimen. Kook de suiker in water met een ietsie pietsie citroenzuur, laat het afkoelen en voeg gedoseerd toe met een pipet of een spuitje. 

Novice77

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-06-2020  15:32 umet een ietsie pietsie citroenzuur
Waar is die citroenzuur voor?

beun

Citaat van: Novice77 op 01-06-2020  15:57 uWaar is die citroenzuur voor?

Dan kan je de suiker inverteren d.m.v. 10 minuten koken.
Is overigens normaal gesproken niet nodig maar voor een reeds vermoeide gist is deze suiker wel makkelijker om te zetten.

Jacques

Citaat van: beun op 01-06-2020  16:13 uDan kan je de suiker inverteren d.m.v. 10 minuten koken.
Is overigens normaal gesproken niet nodig maar voor een reeds vermoeide gist is deze suiker wel makkelijker om te zetten.

Inverteren is inderdaad niet nodig. De gist maakt het enzym invertase aan. Dat gaat vrij snel. Het enzym splitst buiten de gistcel sucrose in fructose en glucose.
Het gaat hier niet om oude gist. Een handje helpen is niet nodig.

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoert op 31-05-2020  21:36 uIk heb hiervoor 29 mm kroonkurken gebruikt maar deze paste niet altijd even lekker en dat heeft ertoe geleid dat niet alle flessen koolzuur hebben.
Wat bedoel je met 'paste niet altijd even lekker' en hoe heb je kunnen concluderen dat het door de dop kwam en niet door iets anders, bv verdeling suiker?

Jeroen76

Misschien even wachten tot topicstarter reageert voordat de glazen bol er bij gaat komen... ;)

Gr. Jeroen


brouwerwaldonk

Citaat van: Novice77 op 01-06-2020  15:57 uWaar is die citroenzuur voor?
Suikerstroop kan nogal stroperig worden na het afkoelen, met citroenzuur veel minder. Dan is het beter hanteerbaar in een spuitje

Sjoert

Citaat van: Jacques op 31-05-2020  22:35 uJammer van je bier. Een niet goed sluitende kroonkurk zorgt voor oxidatie.

Opnieuw bottelgist en bottelsuiker toevoegen en daarna zorgen voor een goede afsluiting kan. Maar door de slechte afsluiting gedurende x aantal dagen is het bier minder fris van smaak. Ook extra gist in de fles maakt je bier er niet frisser op. Maar alles beter dan plat bier...

Toch staan ze al ruim een maand en smaken nog steeds zeer goed, maar tijd zal inderdaad niet zijn beste vriend zijn.
Ik ga het gewoon proberen, bedankt.

Sjoert

Citaat van: Jeroen76 op 31-05-2020  22:38 uHeb je wel de juiste kap op je kroonkurkapparaat bevestigd en dus niet met een te kleine te grote doppen willen klemmen?


Gr. Jeroen

Mmm, daar zeg je me wat.. ik heb een simpel ding die werkt op 26 en 29 mm, ik wist niet dat je daar een speciale dop op moest zetten.

https://www.brouwstore.nl/kroonkurkapparaat-emily-26-mm-29-mm

Sjoert

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-06-2020  07:13 uIk vermoed dat het de flessen zelf zijn. Meet het maar eens na of ze allemaal dezelfde doormeter hebben aan de bovenkant daar waar de kroonkurk komt te zitten.
De flessen met koolzuur hebben de juiste doormeter, die met plat bier niet.

Wordt vervolgd :)

Sjoert

Citaat van: beun op 01-06-2020  09:51 uWelk type  fles heb je? Of zijn het allerlei soorten?
Flessen waar champagne kurken op zitten zijn ongeschikt voor kroonkurken. Dan heb je ook nog 26 en 29 mm en hiervoor heb je verschillende adapters nodig.

Citaat van: Richard3 op 01-06-2020  08:09 uJa, heb je geen wijnflessen gebruikt?

29 mm, maar denk dan dat ik geen juiste adapter heb gebruikt..


Sjoert

Citaat van: Rinus op 01-06-2020  09:21 uControleer de doppen die er nog op zit door; met een handdoek erover of je ze kan draaien.
Als je de doppen kunt draaien dan zitten ze gewoon niet goed "omgevouwen".
Ik kan mijn doppen met geen mogelijkheid verdraaien als ze goed vast zitten.

Wat ik ook gemerkt heb (althans bij de 26 mm) is dat de kroontjes wat scherper aanvoelen als ze er niet goed op zitten. Doe maar eens een vergelijking en voel het verschil tussen commercieel geplaatste en zelf geplaatste kroonkurken.

p.s. ergens op dit forum is dit onderwerp uitgebreid besproken (met foto's e.d.)

Goede tip, het is lastig te bepalen welke goed zijn.. en welke niet.

Sjoert

Citaat van: hansHalberstadt op 01-06-2020  23:32 uWat bedoel je met 'paste niet altijd even lekker' en hoe heb je kunnen concluderen dat het door de dop kwam en niet door iets anders, bv verdeling suiker?

Sommige doppen haalde ik er heel makkelijk af, andere zaten weer veel steviger en dat was te merken aan het koolzuurgehalte.
Ik heb sommige flessen ook door iemand anders laten doen, maar heb ze zelf nog wel duidelijk gecontroleerd en leek van tevoren in orde. Het is mij onduidelijk waar het probleem gelegen heeft, wellicht de kopgrootte zoals iemand anders eerder opmerkte?

Sjoert

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-06-2020  15:32 uGeen suiker droog toevoegen in een fles waarin gist en een beetje koolzuur in aanwezig zijn. Die fles zal onmiddellijk overschuimen. Kook de suiker in water met een ietsie pietsie citroenzuur, laat het afkoelen en voeg gedoseerd toe met een pipet of een spuitje.

Dat was inderdaad wel de bedoeling, afgezien het citroenzuur dan...

Jeroen76

Citaat van: Sjoert op 03-06-2020  14:54 uMmm, daar zeg je me wat.. ik heb een simpel ding die werkt op 26 en 29 mm, ik wist niet dat je daar een speciale dop op moest zetten.

https://www.brouwstore.nl/kroonkurkapparaat-emily-26-mm-29-mm
Dan denk ik dat we er uit zijn, je had de grote kop er op moeten zetten.

Gr. Jeroen


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.