Gist opnieuw gebruiken

Gestart door Gorak, 30-05-2020 14:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gorak

Na even op het forum te hebben gezocht, ben ik nog niet veel wijzer geworden. Vandaar dat ik toch maar een nieuw topic begin.

Ik ben van plan om morgen te brouwen. Met de slurry van mijn vorige batch heb ik het volgende gedaan:
- Aangevuld met water
- Half uur laten staan
- Sediment weggegooid en vloeibare gedeelte in steriele potten gedaan
- 3 weken in de koelkast laten staan

Het ziet er als volgt uit:

 


Wat doe ik hier vervolgens mee? Gooi ik de vloeistof weg of kan deze ook in het nieuwe bier? Is dit genoeg gist voor ca. 20 liter (sg: 1,060)?

Gerb

Het sediment bevat juist de gist, dus ik ben bang dat je nog maar een klein beetje gist hebt bewaard. Als je morgen wilt brouwen, kun je nog wat wort maken (extract of even wat maischen) om de gist in actie te krijgen.

Gorak

Citaat van: Gerb op 30-05-2020  15:12 uHet sediment bevat juist de gist, dus ik ben bang dat je nog maar een klein beetje gist hebt bewaard. Als je morgen wilt brouwen, kun je nog wat wort maken (extract of even wat maischen) om de gist in actie te krijgen.

Het doel hiervan is volgens mij om de dode gist en andere stoffen er uit te halen en de levende gist, die dan nog in suspensie is, over te laten. Maar ik geef je gelijk, er lijkt erg weinig gist over te zijn gebleven  :-\

Ik probeer er wel een giststarter mee te maken, dat moet ik ook maar eens leren.


Jacques

Citaat van: Gorak op 30-05-2020  15:38 uHet doel hiervan is volgens mij om de dode gist en andere stoffen er uit te halen en de levende gist, die dan nog in suspensie is, over te laten. Maar ik geef je gelijk, er lijkt erg weinig gist over te zijn gebleven  :-\

Ik probeer er wel een giststarter mee te maken, dat moet ik ook maar eens leren.

Een giststarter zorgt voor vitale gistcellen. Dat is vele malen beter dan oude slurry gebruiken.

Overigens staat dit forum bol met topics over het opkweken van gist en het hergebruiken van oude slurry. Kijk eens bij de tags... https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.