La Trappe Isid'or Kloon nav prijswinnend recept

Gestart door Sjoerd, 29-05-2020 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Spyro

Citaat van: Kokkebil op 21-02-2024  15:38 uDit recept als leidraad gebruikt om na te brouwen.
Begin SG bleef behoorlijk achter, 1064.
Dit heb ik de laatste tijd steeds!
Toch maar overstappen op een walsenmolen?
Na 14 dagen vergisten (1214) op 22 gr. is het SG nu 1012.
Werk je met een brouwprogramma? Anders het rendement wat lager zetten zodat je meer mout moet toevoegen om aan je percentgage alcohol te komen in de voorberekening...

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 21-02-2024  15:38 uDit heb ik de laatste tijd steeds!

Ben je een brouwautomaat gaan gebruiken?

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 22-02-2024  16:23 uBen je een brouwautomaat gaan gebruiken?

Ja, maar ik roer vaak.
En bij zwaardere bieren maisch ik 2x de helft van de moutstort met het totale maischwater en spoelwater verdeel ik dan ook in tweeën.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 22-02-2024  17:16 uJa, maar ik roer vaak.
En bij zwaardere bieren maisch ik 2x de helft van de moutstort met het totale maischwater en spoelwater verdeel ik dan ook in tweeën.

Ook als je roert, valt het rendement tegen... Er is niets beter voor je rendement dan een gewone grote pan en een goede hevelfilter...

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 23-02-2024  15:22 uOok als je roert, valt het rendement tegen... Er is niets beter voor je rendement dan een gewone grote pan en een goede hevelfilter...

Die grote pan ( 40 ltr.) heb ik jarenlang gebruikt.
Maar ik vond het lastig om de temperatuur een beetje constant te houden, steeds die gaspit weer wat hoger dan weer wat lager en je kan er eigenlijk niet even bij weglopen.
En ook het voorkomen van aanbranden ( continue roeren) is lastig.
Ik ga nu over op een walsenmolen en ga zelf een hevelfilter in elkaar knutselen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.