Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tip voor een Guinness kloon  (gelezen 1304 keer)

Offline rutger1973

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Tip voor een Guinness kloon
« Gepost op: 19-11-2020 21:08 u »
Ik heb onlangs een Guinness kloon gebrouwen. Inspiratie daarvoor was oa een YouTube filmpje waarin de brouwer een zurings methode hanteerde. Guinness heeft een zuurtje waarvan men blijkbaar niet precies weet welke methode Guinness hanteert. De brouwer in het filmpje hield een liter van het wort achter wat niet in het vergistingsvat ging. Dit werd met een folietje bedekt en een paar dagen in de open lucht weggezet. Na 3 dagen rook het een beetje 'funky' maar even gekookt en in het gistingsvat gedaan bij de rest.

Ik heb dit ook gedaan en het is een zeer geslaagd experiment geworden. Ik hou erg van Guinness en ik ben tevreden met dit brouwsel, komt heel dichtbij.

Voor 12 liter:
1.7 kg Pale ale (70%)
480 gr flaked barley (20%)
230 gr Blackswaen Barley (10%)

60 min kook

35 gram East Kent Golding (60 min)

Wyeast 1048 Irish ale

Maish:
60 min op 65 gr
10 min op 78 gr

begin SG 1045
eind SG 1011

groet!
Rogier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Tip voor een Guinness kloon
« Reactie #1 Gepost op: 19-11-2020 23:59 u »
Door de grote hoeveelheid donkere mouten bij een stout krijgt je bier sowieso een lagere pH.
Het kan zelfs gewenst zijn om het beslag te ontzuren om de enzymen optimaal te laten werken tijdens het maischen.

Maar na het maischen verzuurt bier toevoegen aan je brouwsel zorgt natuurlijk ook voor een lagere pH.
Als je in dit soort gevallen het brouwsel splitst kun je de invloed ontdekken tussen het wel of niet toevoegen van verzuurd bier.

Offline larzzz101

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Tip voor een Guinness kloon
« Reactie #2 Gepost op: 24-03-2021 10:46 u »
Even kort mijn ervaring hiermee:

Laatst heb ook ik een poging gedaan tot een Guinness kloon. Ik heb echter voor de melkzuur toevoegen tijdens bottelen methode gekozen.
Ik dacht gelezen te hebben dat Guinness inderdaad een deel van het mout vroeger natuurlijk liet verzuren en later bij de vergisting toevoegde, maar dat ze tegenwoordig ook gewoon melkzuur toevoegen.

Tijdens het bottelen naar smaak toegevoegd, maar heb door de initiŽle scherpe smaak van geroosterde mout iets teveel toegevoegd.
Nu het bier 3 maanden op de fles zit, is de geroosterde smaak afgezwakt, en overheerst het zuurtje een beetje.
Bij mijn eerste poging heb ik 3 mL 80% melkzuur op 5 L toegevoegd. Dit komt dus neer op 1.7 ml/l

Over het resultaat ben ik vrij enthousiast, maar zoals gezegd: hij is nu iets te zuur.
Bij een volgende poging zou ik 2 ml per 5 L bier toevoegen.

Tags: