Nabrouwen Nerdbrewing

Gestart door banjobill27, 29-05-2020 12:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

banjobill27

Goedemiddag allemaal. Laatst een biertje gedronken van nerdbrewing waarvan het recept te vinden is op https://nerdbrewing.se/beers.
Het lijkt mij heel leuk eens een van deze recepten na te brouwen, dus heb dit in BrouwHulp gezet. Ik heb een aantal vragen waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.
Ik heb een Easybrew 30, dus qua maximale moutstort zou die rond 8 kg kunnen. Deze zit daar net boven maar ik denk dat er een kleine marge daarin zit? Misschien schaal ik het recept nog een beetje naar beneden (14 L bijvoorbeeld) voor de zekerheid.

Daarnaast zit ik een beetje met de verhouding maischwater/spoelwater. Wat zouden jullie qua beslagdikte aanraden? Gaat dit problemen opleveren? Kom ik zo denken jullie op de gewenste SG?

TOEGEVOEGD: ik zie dat het gekopieerde recept zegt 18,75 L water, maar in BrouwHulp staat 24 L maischwater. Ik snap niet zo goed waar dit mis gaat?

Dan is de laatste vraag de gist. Hoeveel zou ik hieraan toe moeten voegen? Zouden 2 pakjes voldoende moeten zijn of denken jullie meer?
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNerdbrewing Extends Oak Aged Imperial Oatmeal Stout
Brouwdatum
BierstijlStout (Oatmeal)
Volume15,0 l
Begin SG1,126 SG
Berekende kleur (Morey)206 EBC
Berekende bitterheid (Rager)66 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,75 lWater uit Zutphen
2,59 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,14 kgPale Ale moutDingemans7 EBC36,6 %
1,72 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC20,0 %
0,86 kgCarafa IWeyermann900 EBC10,0 %
0,86 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
0,58 kgMelanoidinmoutWeyermann70 EBC6,7 %
0,58 kgSpecial BDingemans350 EBC6,7 %
0,28 kgCarafa IIIWeyermann1400 EBC3,3 %
0,58 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC6,7 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
37,5 gMagnumbellen10,7%75 min.66,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
90,00 gEikenhoutsnippers, matig geroosterdsmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist


Novice77

Ik heb een vergelijkbare ketel (Brew Monk 30). Ik zou naar 13 L terugschalen als dit je eerste keer met zo'n grote moutstort is. Daarna weet je een beetje wat je de volgende keer aankunt.

Ik zou verder richting de 3,5 L/kg maischwater gaan zitten, liefst nog iets meer ivm de dode ruimte.

BrouwHulp vertelt je wat je ongeveer aan gist nodig hebt; houd dat aan.

middelaersch

Met zo'n zwaar bier in een Easybrew 30 zou ik helemaal geen spoelwater gebruiken. Anders wordt de maisch denk ik te dik.
En ik zou ook niet boven de in de handleiding aangegeven maximale hoeveelheid mout gaan zitten. Dan liever wat minder bier.

Overigens ben ik benieuwd, als het je al lukt om je begin SG van 1.126 te halen, of je geen problemen met de vergisting krijgt. Ik heb al heel wat draadjes gelezen hier over gestokte vergistingen van bieren van boven 1.100... Controleer in ieder geval de alcoholtolerantie van de gist, en zorg dat je voldoende gist gebruikt.

Snelbier

Zie opmerkingen van Middelaersch..  8 kg mout is de werkbare max in deze ketels, wordt bijna massief.
Dus zoveel mogelijk startwater, ketel volmaken.  Weinig tot geen spoelwater, anders haal je het SG niet.
- Recept staat op 75% BZR... Wordt lastig in dit geval, kan zelfs dalen richting 60%.  Dus lager SG.
- Gist US05 zou eerste vergisting kunnen afmaken, maar ervaringen wisselen. Ruim pitchen in ieder geval. En lief zijn voor je gist.
Hergisting op fles zal lastiger worden, moet je misschien verse gist (of bottelgist) toevoegen. Is van later zorg.
Succes,  Snelbier.

BrewingByNumbers

Ik heb zelf met mijn Hopcat 45 L deze geprobeerd: https://brewdogrecipes.com/recipes/sunmaid-stout Dat werd een groot drama, ik ga hem nog wel een keer opnieuw proberen, maar de batch zal flink omlaag moeten.

Ik heb jouw recept in Brewfather gezet, beetje gokken met de specs van de Easybrew 30, ik heb 6 liter deadspace aangehouden,  2 liter verdamping per uur koken, 2 liter verlies bij overhevelen en 2 liter verlies in het gistvat.

65% maisch effiency, wat met de andere verliezen neer komt op een brouwzaal rendement van slechts 53%. Misschien te krap, maar de standaard 75% van BrouwHulp is voor dit recept met deze ketel inderdaad te hoog.

Brewfather kwam met een eind SG van 1.022, dus ik vermoed dat ze bij de eind SG van 1.044 uit het recept al wel rekening gehouden hebben met dat het gist bij 10.5% alcohol waarschijnlijk met pensioen gaat.

Ik zou met deze aannames niet spoelen en alleen maischen met 20 liter en 6.3 kg graan (daar komt dan nog 440 g suiker bij), dan wordt je water+graan volume zo'n 24.25 liter. Dan zou je graan in 18.25 liter water staan, zo'n 2.9 L per kg met dus nog 6 liter extra onder de maisch ton. Het totale volume moet ook ruim passen. Mocht de 65% maisch efficiëntie te laag zijn en je dus met een hogere SG eindigen dan kun je altijd nog water toevoegen / spoelen.

Er zal dan zo'n 9 liter naar het gistvat gaan en 7 liter beschikbaar zijn om te bottelen.

Boven al zou ik dan alles heel nauwkeurig bijhouden zodat een volgende poging beter gaat ;)

----

Imperial stout, 10.8% / 29.3 °P, All Grain
Easybrew 30L, 53.2% efficiency

Batch Volume: 9 L
Boil Time: 75 min

Mash Water: 20 L
Total Water: 20 L

Boil Volume: 13.96 L
Pre-Boil Gravity: 1.091

Vitals
Original Gravity: 1.126
Final Gravity: 1.044
IBU (Tinseth): 65
Color: 166 EBC

Mash
Strike Temp — 71.8 °C
Temperature — 66 °C — 45 min

Malts (6.29 kg)
2.48 kg (36.9%) — The Swaen Swaen Ale — Grain — 7.1 EBC
1.35 kg (20.1%) — BestMalz Munich — Grain — 15 EBC
670 g (10%) — Weyermann Carafa Special I — Grain — 630 EBC
670 g (10%) — Oats, Flaked — Grain — 2 EBC
450 g (6.7%) — BestMalz Melanoidin — Grain — 70 EBC
450 g (6.7%) — Dingemans Special B — Grain — 290 EBC
220 g (3.3%) — Weyermann Carafa Special III — Grain — 1400 EBC

Other (440 g)
440 g (6.5%) — Sugar, Table (Sucrose) — Sugar — 2 EBC

Hops (32.6 g)
32.6 g (65 IBU) — Magnum 12% — Boil — 75 min

Yeast
1.8 pkg — Fermentis US-05 Safale American
269 billion yeast cells, 1.02 million cells / ml / °P

Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol

banjobill27

Oke, ik heb het recept inderdaad nog maar even teruggeschaald (naar 10 liter). Lijkt me inderdaad handig niet boven de 8 kg moutstort te gaan zitten.

Of ik de 1.126 ga halen en hoever hij doorvergist, dat gaan we zien. Ik vind het juist leuk om te kijken of ik zo'n extreem bier kan brouwen. Ik ga hem volgende week brouwen, zal het hier laten weten.

Bottelgist toevoegen omdat er anders geen koolzuurdruk op komt lijkt me wel spannend, kan het dan niet zijn dat de aanwezige restsuikers nog worden omgezet in koolzuur, en dat je dan samen met de bottelsuiker die je ook nog toevoegt een bierbommetje maakt?

Snelbier

Citaat van: banjobill27 op 02-06-2020  15:44 uIk vind het juist leuk om te kijken of ik zo'n extreem bier kan brouwen. Ik ga hem volgende week brouwen, zal het hier laten weten.
- Bottelgist toevoegen omdat er anders geen koolzuurdruk op komt lijkt me wel spannend, kan het dan niet zijn dat de aanwezige restsuikers nog worden omgezet in koolzuur, en dat je dan samen met de bottelsuiker die je ook nog toevoegt een bierbommetje maakt?
Extreem bier (hoog SG) is dé manier om je ketel (en beperkingen) te leren kennen. Doen! Kost je wat mout en wat (veel) tijd, en bier wordt het altijd.
- Bottelgist wordt een verhaal apart. Je kunt zelfs een 'normale' gist gebruiken als bottelgist. Inderdaad met risico op doorgisten, etc..
CBC1 van Lallemand is een 'echte' bottelgist.  Neutraal van smaak, maar ook KILLERGIST; doodt andere gisten.  Vergist dus alleen je bottelsuiker..
Voor elk probleem een oplossing.  En voor elke oplossing een mogelijk probleem erbij.
Proost,  Snelbier

banjobill27

Gister was brouwdag. Wat ruikt dat lekker zeg, zo'n zwart bier brouwen!
 Zoals voorspeld hier op het forum, niet de 1,126  SG gehaald. Uiteindelijk op 1,090 gekomen. Mijn graanabsorbtie was wel lager dan verwacht denk ik. Ik had verwacht ongeveer 15,5 L te hebben voor het koken, dat was wel 2 L meer:17,5 L. (of waar moet die 2L anders vandaan komen?).

Dan kom ik uit op een maischrendement van 75% en een brouwzaalrendement van 55%.

Hoe zou ik deze getallen de volgende keer nog omhoog kunnen krijgen als ik weer een zware stout wil brouwen?

Een boeiend experiment in ieder geval, ik ben er vrij zeker van dat het een lekker biertje gaat opleveren. Hij staat nu lekker te blubben :)

middelaersch

Citaat van: banjobill27 op 09-06-2020  14:13 uHoe zou ik deze getallen de volgende keer nog omhoog kunnen krijgen als ik weer een zware stout wil brouwen?


Om daar zinvolle reacties op te kunnen geven is het handig als je redelijk gedetailleerd beschrijft wat en hoe je e.e.a. gedaan hebt. Als we niet weten wat je precies gedaan hebt, is het moeilijk om aan te geven hoe het misschien beter zou kunnen.

1.126 of 1.090 is nogal een verschil. 

banjobill27

Je hebt gelijk. Zoals gezegd in een Easybrew 30 gebrouwen, bovenste filterplaat er op en niet geroerd verder. Wellicht zit daar nog ruimte voor verbetering. Pomp stond op stand halverwege, er ging geen wort door de overlooppijp. Ik heb geen spoelwater gebruikt. Suiker heb ik na de kook toegevoegd en nog doorgeroerd, beter was geweest denk ik even 5 minuutjes meekoken (dat doe ik meestal als ik suiker toevoeg, maar de kook was al klaar want ik had geen hopherinnering toegevoegd.) daardoor bleef er een beetje suiker op de bodem liggen, dat zal ook wat SG punten hebben gekost. Verder heb ik denk ik gebrouwen zoals de beschrijving van de easybrew 30. Niets geks gedaan.

Waar ik mij vooral over verbaas is het feit dat het pre boil volume zo ver verschilt van wat ik had verwacht. Dat het rendement lager dan verwacht ligt, is iets wat ik juist wou ontdekken met dit brouwsel. Maar volgens mij is het enige wat je verliest aan water na het maischen en filteren, je moutabsorbtie (plus een minieme hoeveelheid verdamping). Klopt dan de berekening in BrouwHulp dan zo slecht?

Snelbier

BrouwHulp is afhankelijk van data die je zelf invoert.  Lijkt bij mij meestal te kloppen..
Moutadsoptie hier op 80%, dus 0,8 x moutgewicht. Hoeveel zat jij er naast?
En heb je ook rekening gehouden met warm wort? Geeft bijna 1 L extra volume..
Extra suiker telt BH niét mee in volume, maar geeft ook 1/2 L extra..
Behalve je brouwketel moet je ook BrouwHulp een beetje leren kennen om op de liter uit te komen..
========
BZR 55% lijkt me voor dit bier niet slecht.. Met een beetje roeren en/of langer maischen misschien wat hoger haalbaar.
Proost,  Snelbier.

Ztefan

Citaat van: banjobill27 op 10-06-2020  13:34 uJe hebt gelijk. Zoals gezegd in een Easybrew 30 gebrouwen, bovenste filterplaat er op en niet geroerd verder. Wellicht zit daar nog ruimte voor verbetering.

Ik heb gemerkt dat ik het prettiger vind de bovenste plaat pas bij het spoelen te plaatsen. Daardoor kan ik tijdens het maischen af en toe roeren, zeg om het kwartier, en is het beslag wat losser.

middelaersch

Citaat van: banjobill27 op 10-06-2020  13:34 uJe hebt gelijk. Zoals gezegd in een Easybrew 30 gebrouwen, bovenste filterplaat er op en niet geroerd verder. Wellicht zit daar nog ruimte voor verbetering. Pomp stond op stand halverwege, er ging geen wort door de overlooppijp. Ik heb geen spoelwater gebruikt. Suiker heb ik na de kook toegevoegd en nog doorgeroerd, beter was geweest denk ik even 5 minuutjes meekoken (dat doe ik meestal als ik suiker toevoeg, maar de kook was al klaar want ik had geen hopherinnering toegevoegd.) daardoor bleef er een beetje suiker op de bodem liggen, dat zal ook wat SG punten hebben gekost. Verder heb ik denk ik gebrouwen zoals de beschrijving van de easybrew 30. Niets geks gedaan.

Waar ik mij vooral over verbaas is het feit dat het pre boil volume zo ver verschilt van wat ik had verwacht. Dat het rendement lager dan verwacht ligt, is iets wat ik juist wou ontdekken met dit brouwsel. Maar volgens mij is het enige wat je verliest aan water na het maischen en filteren, je moutabsorbtie (plus een minieme hoeveelheid verdamping). Klopt dan de berekening in BrouwHulp dan zo slecht?

Suiker moet je een minuut of tien meekoken, dat moet echt volledig oplossen. Ik vermoed dat dat 'beetje' suiker dat onopgelost op de bodem lag, wel eens meer zou kunnen zijn dan je denkt. Dus dat zijn al SG punten.

Verder zou ik, zeker bij zo'n zwaar bier, een paar keer roeren.

Ik denk dat je je rendement daarmee al aardig zou kunnen verbeteren. Een echt hoog rendement met zo'n zwaar bier in een automaat zal moeilijk worden.

V.w.b. de waterhoeveelheden: zie de reactie van Snelbier. Bij mij klopt wat BrouwHulp berekent meestal vrij goed.

banjobill27

Ik bedenk mij net nog wat vragen mbt dit bier
- wat zou het beste moment zijn de houtsnippers toe te voegen? Na de hoofdvergisting?
- En is het bij zo'n stout wenselijk om het bier van de gistkoek af te halen na de hoofdgisting? Mijn ervaring is dat je die gistsmaak heel erg gaat proeven als je je bier langere tijd op de gistkoek laat staan, maar geldt dat ook voor zo'n stout?
-Als laatste, de rijping van het bier. Een stout moet langer rijpen voordat hij op smaak is (voor zover ik dat heb begrepen), maar ik had begrepen dat dat ook op de fles kan? Of moet dat in het vat? Ik wil dit gaan ondervinden door eens in de zoveel tijd een flesje open te trekken, maar wanneer trek je de eerste open? Waar moet ik ongeveer aan denken qua tijd?


Jacques

Citaat van: banjobill27 op 13-06-2020  21:54 uIk bedenk mij net nog wat vragen mbt dit bier
- wat zou het beste moment zijn de houtsnippers toe te voegen? Na de hoofdvergisting?
- En is het bij zo'n stout wenselijk om het bier van de gistkoek af te halen na de hoofdgisting? Mijn ervaring is dat je die gistsmaak heel erg gaat proeven als je je bier langere tijd op de gistkoek laat staan, maar geldt dat ook voor zo'n stout?
-Als laatste, de rijping van het bier. Een stout moet langer rijpen voordat hij op smaak is (voor zover ik dat heb begrepen), maar ik had begrepen dat dat ook op de fles kan? Of moet dat in het vat? Ik wil dit gaan ondervinden door eens in de zoveel tijd een flesje open te trekken, maar wanneer trek je de eerste open? Waar moet ik ongeveer aan denken qua tijd?

Houtsnippers kun je het beste toevoegen na de hoofdgisting.

Bier lang op een gistkoek laten staan is niet gewenst voor de smaak maar ook niet voor de schuimhoudbaarheid en body van je bier. Omdat bij een stout veel donkere smaken zijn zul je niet snel last krijgen van een autolysesmaak maar dat betekent niet dat je geen last kunt krijgen van de andere negatieve gevolgen.

Rijpen in de fles gaat prima.

Voor het volgen van de smaakontwikkeling van je bier staat geen tijd. Je al vanaf 2 weken met een regelmaat van een maand een fles openen. Altijd heel leerzaam. Vooral ook omdat de meeste smaakontwikkelingen plaatsvinden in de eerste maanden na het bottelen.
Zelf proef ik mijn bieren nog vaker maar ik heb een redelijke voorraad aan zelfgebrouwen bieren en zit niet snel zonder...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.