Eerste opzet witbier met vlierbloesem

Gestart door D.R.K., 28-05-2020 00:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

D.R.K.

Beste medebrouwers,

Hieronder mijn eerste opzet van een witbier recept, dit wordt hopelijk mijn eerste echte eigen brouwsel.
De keuze is gevallen op 2 soorten hop uit Nieuw Zeeland en als kruiden ook vlierbloesem, nu zou ik deze toevoegen bij vlam uit, maar heb ook een optie om siroop toe te voegen later in het proces.
We hebben laatst zelf vlierbloesem siroop gemaakt, hier ging alleen 1 kg suiker in per 1 liter siroop en dit lijkt me erg veel suiker om later weer toe te voegen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Brouwketel: Speidel 20 L
Vergisting: Fermzilla 27 L

Alvast bedankt
Groet
Thomas

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDRK001
Naam receptWit Snoetje
Brouwdatum24-05-2020
BierstijlWitbier
Volume20,3 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)14 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,50 lWater uit Groning
7,02 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
79 mg/l7 mg/l27 mg/l231 mg/l52 mg/l18 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,23 kgPilsmoutWeyermann3 EBC47,8 %
2,03 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC43,5 %
0,20 kgCara-pilsWeyermann4 EBC4,3 %
0,10 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC2,2 %
0,10 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC2,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.4,6 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.4,6 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.4,6 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gWai itibellen2,6%60 min.11,5 IBU
15,0 gKohatubellen5,0%10 min.2,2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
25,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken
15,00 gVlierbloesem (gedroogd)kruidkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Witbier (3944)bovengist


D.R.K.

Na wat meer gelezen te hebben wat aanpassingen op het recept.
Nu kom ik op de Speidel site zelf tegen dat ze vaak in 1 keer 23 L in de ketel doen en geen spoelwater meer gebruiken, hebben mensen hier ervaring mee of is het advies om toch altijd spoelwater te gebruiken?

Verder voeg ik geen vlierbloesem meer toe in het recept, maar ga proberen hoe het werkt als bottelsuiker. Hierdoor kan ik ook beter het smaak profiel van de NZ Kohatu Hop ervaren, hieronder de verdeling:

Deel 1, 7 g suiker per L bier, geen vlierbloesem siroop (Basis)
Deel 2, 10 ml vlierbloesem siroop per L bier
Deel 3, 15 ml vlierbloesem siroop per L bier
Deel 4, 20 ml vlierbloesem siroop per L bier

Ben benieuwd wat jullie van de nieuwere versie vinden en of er mensen op het forum zijn die ervaring hebben met de Kohatu hop.

Alvast bedankt

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkDRK001
Naam receptWit Snoetje
BrouwdatumTBD
BierstijlWitbier
Volume20,3 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)18 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,50 lWater uit Groning
7,86 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
79 mg/l7 mg/l27 mg/l231 mg/l52 mg/l18 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,00 kgPilsmoutWeyermann3 EBC54,5 %
1,60 kgTarwemout. lichtWeyermann4 EBC29,1 %
0,30 kgCara-pilsWeyermann4 EBC5,5 %
0,30 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC5,5 %
0,30 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,9 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.3,9 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gKohatubellen5,0%45 min.16,5 IBU
10,0 gKohatubellen5,0%5 min.1,2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken
20,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Witbier (3944)bovengist


RobbinR

CiteerVerder voeg ik geen vlierbloesem meer toe in het recept, maar ga proberen hoe het werkt als bottelsuiker. Hierdoor kan ik ook beter het smaak profiel van de NZ Kohatu Hop ervaren, hieronder de verdeling:

Deel 1, 7 g suiker per L bier, geen vlierbloesem siroop (Basis)
Deel 2, 10 ml vlierbloesem siroop per L bier
Deel 3, 15 ml vlierbloesem siroop per L bier
Deel 4, 20 ml vlierbloesem siroop per L bier

Hi Thomas, dit ziet er in ieder geval uit als een lekkere smaakvariatie op een witbier in mijn ogen.
Ik vraag me alleen we af of het verstandig is om deel 3 en 4 van bovenstaande plan uit te voeren.
Wat ik heb vernomen is namelijk dat je normaal gesproken 4 tot 7 gram suiker per L gebruikt om te bottelen.
Hiermee kun je eventueel uitschieten naar 10 g/L, maar als ik het goed begrijp heeft jouw siroop een oplossing van 1 kg suiker per L siroop.
Dan ga je bottelen met 15 en 20 g suiker per liter bij deel 3 en 4 van je plan.

Ik vermoed dat je deze volumegrootes hebt vanwege het deel vlierbloesem concentraat in het bier, maar ik ben bang dat je op deze manier bierbommentjes gaat maken. Dat zou zonde zijn van het witbier.

Verder ben ik zeer benieuwd naar je uiteindelijke resultaat!

Wanneer ga je brouwen?

Groet, Robbin

chimichi

Super leuk!

Ik ben met een vriend voor de tweede keer Weizen aan het brouwen. Omdat het voorjaar is en ik Vlierbloesemsiroop gemaakt had gaan we dus ook Vlierbloesemweizen maken. Ik zal het recept nog even opzoeken en hier posten, het leek ons het handigst om siroop te gebruiken omdat we dat altijd al doen. Hoe een scherm Vlierbloesem reageert tijdens het brouwen konden we niet inschatten. Kortom, we hebben voor de veiligste weg gekozen!

Vwb de hoeveelheid: Die bepalen we voor het bottelen op basis van het suikergehalte van de siroop (helaas is dat maar 35%)

Ik ben benieuwd.

D.R.K.

Bedankt en helemaal niet aan gedacht voor deel 3 en 4.
Denk dat ik een controle batch ga maken van de siroop, dus bv 10gr suiker toevoegen in "vlierbloesemwater" en terugkoken naar 100ml totaal, hiermee heb je een mooiere werkbare concentratie en kom je op een toevoeging van 70ml per liter bier voor 7 gr suiker.
Verdunnen kan dan ook weer met vlierbloesem water en zodoende kan ik denk ik makkelijker de smaak/geur van vlierbloesem toevoegen zonder over de hoeveelheid suiker heen te gaan.
Zal vooraf nog wel het SG bepalen, want ben benieuwd hoeveel suiker er überhaupt al in het vlierbloesemwater zit.

Ben wel benieuwd wat het effect gaat zijn en of het niet gaat overheersen.

Brouwdag zelf staat nog niet in de planning, het is helaas nog even wachten totdat alles binnen is.

Over het meekoken staat wel het e.e.a. op het forum, zie linkje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41288.0.html

RobbinR

Aah zo, dan maak je inderdaad een concentraat. Super idee naar mijn mening!

Als je de batch opdeelt in 4 delen, zoals je van plan was, denk ik dat je inderdaad verschillen gaat merken in de smaak.
Maar dat is ook juist super interessant om van te leren!

Veel brouwplezier als de spullen binnen zijn! :brouwen:
En ik kijk uit naar het resultaat. ;)

D.R.K.

Ondertussen staat het al een week in de Fermzilla en lijkt de vergisting grotendeels voorbij, ook is te zien dat het bier lichter van kleur geworden is dan de start. Temperatuur was een uitdaging met deze warme dagen, maar gelukkig is die niet al te hoog geworden.

Start vergisting:

Na 5 dagen:


Mbt het maken van vlierwater, verschillende opties geprobeerd en de gedroogde vlier met het koken is uiteindelijk een soort thee en zeker niet fris en zoet.
Gebruik van verse vlierbloesem geeft wel het frisse, maar doordat ik er teweinig suiker aan heb toegevoegd werd het uiteindelijk weer thee.

Enige optie die blijft is toch de siroop te gebruiken, mogelijk als onderdeel van de stort zoals andere op het forum ook doen.
De siroop heeft wel de geur en smaak van wat ik lekker vind en verwacht terug te zien in het bier straks.

Wil het nog even laten staan en bottelen zo rond de vrijdag, dan heeft het bijna 2 weken gestaan en verwacht ik dat de vergisting wel klaar is.

D.R.K.

Heb het nu iets minder dan een week in de nieuwe vergistingskast staan, mooi stabiel op 20 ºC.
Totale gist tijd is nu ongeveer 18 dagen en vandaag ook het SG gemeten, staat nu op 1014 (recept geschat einde was 1015).

Morgen nog een keer meten en dan vrijdag na laatste meting bottelen.
Zal gaan voor 7 g suiker per liter, heb ook nog geluk gehad met vlierbloesem vinden dus heb een mengsel van 750 ml waar 250 g suiker in zit. Dit ga ik gebruiken om te bottelen nadat het verdund is

RobbinR

Ziet er goed uit allemaal!
Ben je nog steeds van plan om verschillende concentraties siroop te gebruiken bij het bottelen?

Heb je de smaak van je jongbier al geproefd na het meten van de SG?
Geen overheersende smaken die misschien de vlierbloesem aroma's in de weg gaan zitten?

Brouw ze! :brouwen:

Oosterling

Goedenavond. Toevallig had ik enkele weken het zelfde idee, om een witbiertje te brouwen. Ik heb hier een limonade aan toegevoegd van cara cevitam. Het voordeel van deze siroop is dat die "maar" 18 gram suiker per 100 ml bevat. Dat is een stuk minder als de normale ranjasiropen, die allen tussen de 60 tot 100 gram bevatten. Na wat proeven gedaan te hebben door batches op te splitten, kwam ik tot de conclusie dat rondom de 300 ml per 10 liter toe te voegen ideaal en voor mij het meest smakelijk is. Het gaat hierbij dus om https://www.jumbo.com/karvan-cevitam-signature-blends-siroop-witte-druif--vlierbloesem-500ml/365615BLK/ siroop. Ik vind het alleen zelf altijd een beetje lastig om toe te geven, dat er, jawel, ranja bij het brouwprocess aan te pas is gekomen. Het voelt dan voor mij toch wat minder authentiek. Overigens kan ik wel een nieuwe thread beginnen met mijn ervaringen met het toevoegen van siropen aan wort, in plaats van fruit, groente of kruiden, mocht daar interesse in zijn.

Bij de maischstappen is ook een 44 graden stap toegevoegd. Hierbij zijn enkel de vlokken te water gegaan. Daarna omhoog geschroefd naar 62 graden Celsius, en toen de rest van de mouten er bij in gegooid.


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0001
Naam receptWitbier Snerpend Hertje
Brouwdatum08-07-2020
BierstijlWitbier
Volume12,0
Begin SG1,043 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)12 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10,00 lWater uit Zutphen
7 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,00 kgTarwevlokkenSupermarkt2 EBC40,0 %
0,50 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC20,0 %
0,50 kgTarwemout. donkerWeyermann17 EBC20,0 %
0,50 kgVienna moutWeyermann7 EBC20,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
144,0 °C1 min.20 min.4,8 l/kg
163,0 °C1 min.30 min.7,6 l/kg
372,0 °C10 min.30 min.10,4 l/kg
478,0 °C8 min.5 min.13,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
14,0 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%75 min.11,9 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
50,0 mlMunich ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting25,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Start nagisting13-07-2020
Temp. nagisting20,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


D.R.K.

Citaat van: RobbinR op 09-07-2020  10:32 uZiet er goed uit allemaal!
Ben je nog steeds van plan om verschillende concentraties siroop te gebruiken bij het bottelen?

Heb je de smaak van je jongbier al geproefd na het meten van de SG?
Geen overheersende smaken die misschien de vlierbloesem aroma's in de weg gaan zitten?

Brouw ze! :brouwen:

Het is in de fles gegaan, uiteindelijk gekozen om de oorspronkelijke siroop te  gebruiken en hier een 100ml oplossing van gemaakt met een SG van 1014, dit komt op 35 gram suiker en heb dit aan 5L toegevoegd dus ben benieuwd wat het effect gaat zijn.
De rest met 7 gram normale suiker gedaan en totaal ongeveer 12.5L ( ongeveer 1.5L verlies in de Fermzilla)
Kleur is mooi, smaak was ook al lekker, beetje zuur en een kleine tintel op de tong, maar wel zacht van smaak. als afdronk een kleine bitter die ook blijft hangen.


nu is het wachten of die ook zo lekker blijft of nog veel lekkerder zal gaan worden :proost:
Op naar het volgende brouwsel, eens bedenken wat het gaat worden, denk nu aan een Irish red oid


D.R.K.

Citaat van: Oosterling op 09-07-2020  23:49 uIk heb hier een limonade aan toegevoegd van cara cevitam. Het voordeel van deze siroop is dat die "maar" 18 gram suiker per 100 ml bevat.

Slim idee, maar zou hetzelfde gevoel hebben, liever geen ranja in het bier  :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.