Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Eigen biertap  (gelezen 778 keer)

Offline rick1989

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eigen biertap
« Gepost op: 27-05-2020 20:02 u »
Hallo,

Ik heb zelf een biertap gebouwd van een koelunit die in een koffieautomaat zit. Het principe is hetzelfde in de unit zit een koelbad met een spiraal waar het bier doorheen stroomt. Nu heb ik het probleem dat als ik wil tappen het bier sputterend uit de kraan komt, alsof hij CO2 weg wil duwen. Een compensator kraan zit er al op.

Iemand tips?

Bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Eigen biertap
« Reactie #1 Gepost op: 27-05-2020 20:07 u »

Offline rick1989

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 27-05-2020 20:24 u »
Ik heb er een foto bij geplaatst

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 27-05-2020 21:02 u »
Dat betekent dat er veel koolzuur vrij komt in je leidingen. dan is de ingestelde tapdruk te laag tov de opgeloste hoeveelheid koolzuur. hogere tapdruk kan echter een te snel getapt bier geven met nog meer schuim. dan is de lengte van je tapleiding te kort. oplossing is dan een remleiding toevoegen (bv 4mm inwendig 2 meter lang) en/of een compenatorkraan.

Offline rick1989

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 27-05-2020 21:06 u »
Dat betekent dat er veel koolzuur vrij komt in je leidingen. dan is de ingestelde tapdruk te laag tov de opgeloste hoeveelheid koolzuur. hogere tapdruk kan echter een te snel getapt bier geven met nog meer schuim. dan is de lengte van je tapleiding te kort. oplossing is dan een remleiding toevoegen (bv 4mm inwendig 2 meter lang) en/of een compenatorkraan.

Dus als ik je goed begrijp, kan ik mogelijk het probleem oplossen door de druk wat te verhogen aangezien ik al een compensatorkraan heb?

Bedankt.

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 28-05-2020 12:26 u »
Dus als ik je goed begrijp, kan ik mogelijk het probleem oplossen door de druk wat te verhogen aangezien ik al een compensatorkraan heb?

Bedankt.

Even kijken of er bellen in je leiding zitten.
Theoretisch moet je CO2 op het fust zetten om te zorgen dat het koolzuur niet in de leiding uit het bier ontsnapt. Het liefst wil de CO2 namelijk de atmosfeer in, om zo een evenwicht te maken tussen de hoeveelheid in het bier en de lucht.
Maar, jij wilt niet dat dat te snel gebeurt, je wil pas dat het in het glas gebeurt aan het einde van de leiding.
Als je bier teveel koolzuur bevat, of als het bier warmer wordt, heb je meer druk nodig om te zorgen dat de CO2 in het bier blijft.
Als er bellen in de leiding komen, gebruik je te weinig druk. Dan moet je dus meer druk toevoegen.
Dit werkt meestal, behalve als je een keykeg of een ander fust met binnenzak gebruikt.

Hoe meer druk je op het fust zet, hoe harder het eruit wil stromen. Dit compenseer je met de kraan! Je verlaagt de stroomsnelheid door het kraantje dichter te zetten.
Betekend dus dat als je teveel koolzuur in je fust hebt, je langzamer zal tappen.

En dat hebben jullie allemaal wel eens zien gebeuren op een bierfestival neem ik aan  :biersmile:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 28-05-2020 12:36 u »
De druk moet altijd ergens afbouwen van de druk die in de fust heerst naar de omgevingsdruk. als dat te abrubt gaat, bv in de tapkraan, dan krijg je daar alsno ineens heel veel schuim. Een compensatorkraan is daar een compromis, maar de beste oplossing is een remleiding dis de druk geleidelijk over de hele leiding afbouwt. Helaas ontkom je er ook daar niet aan dat tijdenw het tappen er dus een stuk is in de leiding waar de druk lager wordt dan de verzadigingsdruk in het bier, dus vanaf daar ga je schuim krijgen. dat kun je verminderen door een langere remleiding waardoor bij dezelfde drukafbouw het bier langzamer stroomt en daardoor minder snel de overtollige koolzuur vrijkomt, maar ook door lagere temperatuur van je fust. daardoor kun je minder druk aansluiten en gaat het dus ook langzamer stromen bij het tappen. in een combinatie van dat soort zaken moet je de acceptabele oplossing zien te vinden.

Tags: